Marinebatterier (forbrugsbatterier) er gode til at levere mindre mængder
strøm over længere perioder.
Bilbatterier (startbatterier) er gode til at levere store mængder strøm over
en meget kort periode.
Har du kun behov for lidt strøm til eks. log og lod, så ville jeg smutte til
f.eks. Harald Nyborg og købe deres billigste startbatteri. Skal du derimod
have lys, køleskab o.s.v. kørende, så skal du nok have fat i et
forbrugsbatteri. Disse er dog som regel ret dyre.
På min egen båd har jeg to forbrugsbatterier koblet sammen. De er på hver 65
Ah og det giver nok strøm til køleskab, lanterner, log/lod m.v.
Når to ens batterier parallelkobles fordobles kapaciteten (2*65Ah=130Ah).
Hvis de havde været seriekoblet, ville man få den dobbelte strømstyrke
(2*12V=24V).
Der er under alle omstændigheder tre ting du skal være opmærksom på:
* Batteriet bør altid fastgøres forsvarligt, så det ikke kan vælte og bør
monteres i en plastkasse med låg der kan beskytte båden mod syrelæk fra
batteriet.
* Batteriet bør aldrig tømmes helt for strøm, da dette ødelægger batteriet
og kan være skyld i, at det ikke længere kan holde strøm. Normalt bør man
ikke aflade batteriet mere end max. 2/3 af den påtrykte kapacitet. Sørg for
så vidt muligt altid at have batteriet fuldt opladet.
* Batteriet skal kunne komme af med knaldgas. Forbrugsbatterier har ofte en
plastslange tilsluttet som kan lede gassen væk - bilbatterier har normalt
ingen udluftningsslange og bør derfor kun stå et ventileret sted. Knaldgas
kan forårsage eksplosion.
Håber ovenstående kunne hjælpe.
Rasmus
"Martin" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
news:M5Jqc.5474$GH4.1086@news.get2net.dk...
> Men hvor stor forskel er der på marinebatterier og alm. f.eks.
bilbatterier,
> hvis man ser bort fra det med at vædsken kan løbe ud ved krængning?
>
> /Martin
>
>