Bekymret mht gear?
Fra : Jacob

Dato : 01-05-01 20:52

Hej

Har jeg grund til at være bekymret over mit gearskifte, som jeg opdagede
opførte sig noget anderledes end jeg er vant til her til aften?

Situationen er som følger:
Jeg kørte afsted, og skulle skifte op. Jeg påvirkede gearpedalen og vupti,
der var et nyt gear, helt uden at jeg havde trukket koblingen???

Øhh, er dette et såkaldt "power-shift"?

Jeg prøvede mig lidt frem, og det vsite sig, at jeg også kunne skifte ned
bare ved at presse lidt på pedalen. Det gav dog et ryk i cyklen kan I nok
forestille jer.
Når jeg altså skulle skifte et gear op, skulle jeg bare slække lidt på
gassen og bruge foden. Ingen kobling.

Det har den da aldrig villet være med til før, så hvorfor nu? Deraf kommer
min bekymring. Jeg véd at RR-maskinernes gearkasse er lavet til formålet at
skifte gear op uden brug af kobling, men er min gearkasse kommet i stand til
at foretage samme nummer, fordi den er ved at være smadret/slidt/brugt,
eller lignende.

Kan det være fordi jeg er begyndt at følge Armands råd, som jeg læste for et
par uger siden om, at man skal lægge tryk på gearpedalen, inden man trækker
koblingen?

Har jeg grund til bekymring, eller er det OK at gearkassen kan bruges på den
måde?

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-01 21:19

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeg grund til bekymring, eller er det OK at gearkassen kan bruges på
den
> måde?

Det har din gearkasse altid kunnet, du har bare ikke opdaget det.
Det er ikke et tegn på at noget er slidt.
Du skal være klar over at et "klonk" er lig med ekstra slid på gearkassen
(betragteligt ekstra slid), men hvis du kan skifte gear uden brug af kobling
uden at lave større "klonk" end når du skifter med kobling, så laver du ikke
mere slid på gearkassen, end hvis du brugte kobling - ja, det er et
power-shift, som bruges på de fleste motorsports-motorcykler, jeg bruger det
på motocross'en og enduro'en, og også ofte på off-roaderne, men faktisk
stort set aldrig på min GS500, fordi jeg synes det er mest behageligt for
passageren når jeg bruger kobling (jeg kører ofte med passager).

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 01-05-01 22:24

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message news:9cn5r4> Det har
din gearkasse altid kunnet, du har bare ikke opdaget det.
> Det er ikke et tegn på at noget er slidt.

Pyyyhaa

> [...]
ikke
> mere slid på gearkassen, end hvis du brugte kobling

Det er sådan jeg har oplevet det - ingen ubehagelige lyde, det var derfor
jeg blev så forbavset lige pludselig at konstatere gearskiftet.

Jeg skulle hilse fra mine dårlige nerver over det hurtige svar

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Jacob

Dato : 01-05-01 22:30

Jacob <jnk.607@rsk.dk> wrote in message

> [...]
> jeg blev så forbavset lige pludselig at konstatere gearskiftet.
>
> Jeg skulle hilse fra mine dårlige nerver for det hurtige svar
^
"og sige tak"

Fra : Pein

Dato : 02-05-01 21:55

Claus Rittig skrev ...

> [...]
>fordi jeg synes det er mest behageligt for passageren når jeg
>bruger kobling (jeg kører ofte med passager).

Jeg har længe (ja ok, "længe" for mig) gearet op uden kobling på DT'eren.
Ikke hver gang, men hvis jeg har lidt travlt med at have godt fat i styret
hen ad en ujævn sporkørt langside, så nul kobling.

I dag begyndte jeg også at geare ned uden kobling. Det føltes forbavsende
fint, men om der er mislyde er svært at høre når hele cyklen banker op og
ned på ujævnhederne.

Mislyde er der til gengæld nok af, når jeg under en nedbremsning blokerer
baghjulet ind i et sving, og ikke har taget koblingen. Jeg er ikke helt
klar over hvad det er der sker ved det (den går ikke i stå), men der er
vist lige noget (mere) teknik jeg skal lære der.

Pein
(lettere angrebet af MX, meeen)

Fra : Janus

Dato : 02-05-01 22:12

man kan der forestille sig at du blokker og slipper heletiden uden at du
selv er klar over det, og så kommer jo de der lyder ligesom når man
sejtrækker, eller sætter bilen i igang fra et lyskryds i 5 gear. Og
naturligvis går den der ud hvis du blokker bagbremsen

Janus

Pein <niels@pein.dk> skrev i en

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-05-01 16:56

"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sejtrækker, eller sætter bilen i igang fra et lyskryds i 5 gear. Og
> naturligvis går den der ud hvis du blokker bagbremsen

Det kan man let forestille sig, og det er ikke sundt for motoren at blive
bremset i stå og trukket i gang 5-6 gange pr. langside...
Nedgearinger på motocross baner og enduro spor bruger jeg kobling til,
medmindre det foregår i luften over et hop, så sker der ikke noget ved at
droppe koblingen, men nedbremsning i bremsehuller uden brug af kobling går
KUN godt hvis man kører på en DT125, alt andet vil man alt for tit bremse i
stå. Prøv lige at gøre det på en Husaberg 600 en dag, så gør man aldrig det
mere - 600cc 4-takt er dæleme en sej ting at sparke i gang igen, og på
Husaberg'en vender kickstarteren forkert.

Rittig

Fra : Søren L Hansen

Dato : 08-05-01 22:33

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har længe (ja ok, "længe" for mig) gearet op uden kobling på DT'eren.
> Ikke hver gang, men hvis jeg har lidt travlt med at have godt fat i styret
> hen ad en ujævn sporkørt langside, så nul kobling.

Jeg er begyndt på det modsatte, fuld hane, og så skifte uden at gasse ned,
så den bare hyler derudaf med topomdrejning. Så kommer man hurtigst af sted
ud over mulden...

> I dag begyndte jeg også at geare ned uden kobling. Det føltes forbavsende
> fint, men om der er mislyde er svært at høre når hele cyklen banker op og
> ned på ujævnhederne.

Tja, det går vel også an. Det vigtigste er at køre...

Bruger jeg også uden problemer.
Og så filer man jo på koblingen som om den kun skulle holde en time...

S.

Fra : Janus

Dato : 01-05-01 21:21

Hej Jacob

Lidt kommentar fra min side:

> Situationen er som følger:
> Jeg kørte afsted, og skulle skifte op. Jeg påvirkede gearpedalen og vupti,
> der var et nyt gear, helt uden at jeg havde trukket koblingen???
>
> Øhh, er dette et såkaldt "power-shift"?

Ja det er det.

> Jeg prøvede mig lidt frem, og det viste sig, at jeg også kunne skifte ned
> bare ved at presse lidt på pedalen. Det gav dog et ryk i cyklen kan I nok
> forestille jer.

det er meget farligere for gearkassen at powerskifte ned i geret end op, ned
bør undgås, og skal undgås hvis du ligger med mange omdrejninger, så vil den
nemlig give dig et ordentlig ryk og måske endda vil den blokere på
baghjulet.
I lavere omdrejninger når du kører langsomt kan du godt skifte uden kobling,
men lad være, det kan gå galt du kan smadre tandhjul i kassen, desuden
gælder det at kunne skifte hurtigt op uden at miste effekt og sjældent ned.

> Når jeg altså skulle skifte et gear op, skulle jeg bare slække lidt på
> gassen og bruge foden. Ingen kobling.

Ja helt ned med gassen og op i geararmen og så uden kobling. Det hele skal
tage højst et brøkdel af et sekund. Mao samtidig med at du slækker på gassen
skal den op i gear, du skal ikke vente til at motoren har mistet hele sin
effekt for så får et klonk eller ryk fra gearkassen. med helt andre ord
vent ikke længe med at skifte gear efter du har sluppet gassen
En anden ting er powerskift kun hvis du accelererer og helst ved høje
omdrejninger, aldrig når du sejtrækker for så får du igen et klonk.

> Det har den da aldrig villet være med til før, så hvorfor nu?

Du har nok aldrig opdaget det før, vil jeg tro ?? ;))

> [...]
til
> at foretage samme nummer, fordi den er ved at være smadret/slidt/brugt,

Alle cykler er i stand til at powerskifte, dog ikke alle er lige gode til
det. Din gearkasse er altså ikke slidt, fordi den kan powerskifte. Tværtimod
glider powerskiftningen så har gearkassen det godt

Om din gearkasse har godt af det??? Tjaaaa det må du nok spørge andre om,
men en ting er sikkert, racergearkasser bliver slidt meget hurtigere end
almindelige, så powerskift hvis du vil ræse derudaf og ellers brug kobling

> [...]
et
> par uger siden om, at man skal lægge tryk på gearpedalen, inden man

Jeg har godt nok aldrig prøvet at lægge tryk på geararmen før jeg tog
kobling, så her er jeg blank

> Har jeg grund til bekymring, eller er det OK at gearkassen kan bruges på
den
> måde?

det er den risiko man løber når men er til ræs ; )))
Desuden ved jeg at din cykel er forholdsvis ny og ikke har kørt så meget,
derfor har du ingen grund til at bekymre dig over det

Janus

Fra : Jacob

Dato : 01-05-01 22:39

Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
> Hej Jacob
>
> Lidt kommentar fra min side:

Takker

> [...]
> men lad være, det kan gå galt du kan smadre tandhjul i kassen, desuden
> gælder det at kunne skifte hurtigt op uden at miste effekt og sjældent

OK, det vil jeg hermed undgå frem over

> Du har nok aldrig opdaget det før, vil jeg tro ?? ;))

Okay, okay, jeg indrømmer min manglende rutine, men den skal nok komme!
(guderne må vide hvornår )
Man lærer hverdag - specielt hvis man læser denne NG

> [...]
Tværtimod
> glider powerskiftningen så har gearkassen det godt

Yes, alletiders!

> [...]
> almindelige, så powerskift hvis du vil ræse derudaf og ellers brug kobling

Dvs, jeg kan forstå når du og Morten kører sammen, så er kobling et
fremmedord ? he, he

> det er den risiko man løber når men er til ræs ; )))

Uha, uha, det lyder da ikke godt for din og Mortens gearkasse-budgetter

> Desuden ved jeg at din cykel er forholdsvis ny og ikke har kørt så meget,
> derfor har du ingen grund til at bekymre dig over det

Ahhh..., det var lige det jeg manglede at få at vide

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-05-01 21:34

Janus wrote:
[klip]
> Jeg har godt nok aldrig prøvet at lægge tryk på geararmen før jeg tog
> kobling, så her er jeg blank
[klip]
Det er faktisk sådan det skal gøres Også når man skifter med brug af
kobling. Jeg er først selv begyndt at bruge denne teknik for nogle uger
siden, da Armand nævnte det. Jeg var jo lidt skeptisk, men nøøjj hvor det
egntlig går meget bedre på den måde Egentlig er det vel logisk nok, for
på den måde går tandhjulene jo i hak når de passer bedst ud for hinanden.
På den måde kan man også springe koblingen over ved afslappet kørsel,
hvilket jeg ikke kan på den 'gamle' måde. Men det er nu noget der kræver en
hel del tilvænning
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Janus

Dato : 02-05-01 00:05

> [...]
> På den måde kan man også springe koblingen over ved afslappet kørsel,
> hvilket jeg ikke kan på den 'gamle' måde. Men det er nu noget der kræver

Nå ok det var det han mente, jeg har misforstået det lidt så. Og det er helt
korrekt det hjælper meget ved afslappet kørsel, og en endnu større del hvis
man sejtrækker med 2 -3k omd, men når jeg fyrer raketten af, tænker jeg nok
ikke på det, men alene det at man lige afbryder effekten i et øjeblik gør at
gearene er der.
For resten det at gearene hopper bedre ind, ved hårde accelerationer med
afbrudt gas ved gearskift, har det noget at gøre med at koblingen sidder i
nogle gummifatninger, der giver sig mest når man "lige" giver slip på gassen
og så skifter gear??? Jeg mener bare at hvis man kører med tilsvarende høje
omd dog uden at accelerere, så klonker kassen mere.

Det mest underlige er, at hvis man pisker motoren op på 10 11k omd i første
og så ta' kobling og lader motoren falde ned på 5.000 omd, og derefter kører
den op på de 10.000 igen (stadig med koblingen inde og hvor cyklen triller
stadig det der vil svare til 10000 omd) for at skifte til 2. gear, så går
gearkassen helt amok. Det nytter forsåvidt heller ikke at prøve at skifte
ved de 5k omd for så begynder den at motorbremse helt vildt.
Mens hvis jeg smider den op på 10.000 og skifter gear med det samme med
eller uden koblingen så går det skide godt

Derfor hvis den får tæsk i første efterfulgt af kobling i længere tid, hvor
motoren falder helt ned i omd., så kan jeg lige så godt bremse den helt ned
i fart, for gearkassen gider ikke at samarbejde.

Findes der nogen tricks, hvordan man skifter gear (op) når motoren er helt
koblet ud (kører i tomgang), man befinder sig i 1. eller 2. gear og farten
på cyklen svarer til 10 - 11000 omdr. i de respektive gear ???

mvh
Janus

Fra : Philip

Dato : 02-05-01 14:14

<sniip>
> [...]
> Mens hvis jeg smider den op på 10.000 og skifter gear med det samme med
> eller uden koblingen så går det skide godt

Hm.. du kommer ind på noget jeg har undret mig lidt over.
Ved ikke om det bare er min maskine, men når jeg skal acelerere i 1.gear, så
skal jeg op i 2. allerede ved ca 5000 omdr, for at motoren ikke skal skvatte
af cyklen.. sådan lyder det i det mindste. Det svarer vel ca til 30km/t.,
men hvis jeg er oppe i fart så virker 5000 omdr ikke som for meget.
Ok jeg er ny mcist og fatter måske bare ikke en meter, men burde 5000 ikke
virke ens både ved høj og lav hastighed?

Lige en anden ting, nu da jeg er i gang med underlige spørgsmål... hvor
mange omdrejninger kan en standard gs500e komme op på ved flad
landevejskørsel i vindstille? Spørgrer mest fordi jeg ofte prøver at skifte
gear op (til syvende som ikke er der) når jeg kører ca 150 og der omkring,
fordi jeg synes den ræser lige lovlig hurtigt rundt i motoren. Det vil sige
ca 8000.
Hvor mange omdr. har i andre ved de hastigheder?

Nybagt gs500e ejer, som er nervøs for helbredet for samtlige dele på
cyklen.. sikkert uden grund

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 15:52

Philip <a@a.a> skrev i en

> [...]
> meget...........fatter måske bare ikke en meter, men burde 5000 ikke
> virke ens både ved høj og lav hastighed?

Lige som at jetjagere i ekstremfald flyver hurtigere end deres egen lyd,
er der stor forskelpå hvor meget motorlarm der når op/frem til dine ører
ved 30 hhv. 110 km/t

> [...]
Det
> vil sige ca 8000.
> Hvor mange omdr. har i andre ved de hastigheder?

Din motorcykel har ligesom alle andre de omdrejninger der skal til for
at den lige akkurat kan køre hurtigst ved max. rpm i højgear!
Sætter du en højere gearing på for at sænke motoromdrejningerne, vil det
svare til at du kører op ad bakke: Modellen kan ikke køre lige så
hurtigt mere

Det er kun et spørgsmål om at vænne sig til de mange omdrejninger og
anskue omdrejningstælleren som visende 0-100%.
Eksempelvis har en GSXR 250 rødt felt ved 17.000 rpm og hvis det skal
række til en /formodet) tophastighed á 180 vil den jo hjulre afsted med
8.500 ved den halve hastighed: 90!
Min tidligere GPZ 900 R á 115 Hk kørte godt 24 kmt pr 1000 rpm; men for
den næsten ensydende R6'er, rækker det kun til ca. 18 kmt/1000 rpm,
grundet de højere omdrejninger á 15.000 rpm

--
Armand.

Fra : Philip

Dato : 02-05-01 20:02

> Lige som at jetjagere i ekstremfald flyver hurtigere end deres egen lyd,
> er der stor forskelpå hvor meget motorlarm der når op/frem til dine ører
> ved 30 hhv. 110 km/t

Ja, men det er nu ikke bare hvad jeg hører, men mere hvad jeg fornemmer i
hele cyklen.
Hm.. og dog.. måske har du ret... nu kommer jeg i tvivl om hvad jeg egentlig
selv mener
Må prøve igen i morgen.

> [...]

> den næsten ensydende R6'er, rækker det kun til ca. 18 kmt/1000 rpm,
> grundet de højere omdrejninger á 15.000 rpm

Ok jeg havde indtryk af at man skulle holde sig langt fra det røde felt, men
du siger at bare man ikke tuller rundt helt oppe I det for længe så er der
ingen problemer.. om motoren så fræser rundt som en sindsyg blender på
højspænding eller ej..?
Ja ok, hvis man lytter til formel 1 racere, så er det jo heller ikke de lave
omdrejninger de køre mest i.

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 23:39

Philip <a@a.a> skrev i en

> [...]
der
> ingen problemer.. om motoren så fræser rundt som en sindsyg blender på

Næh hov!
Hold dig ude af det røde felt; men brug bare de sidste omdrejninger
inden flittigt under acceleration!

Vedvarende (= march-hastighed), bør man ikke bruge mere en ca. 80% af
registeret

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-05-01 17:30

"Philip" <a@a.a> skrev i en meddelelse

> [...]
sige
> ca 8000.
> Hvor mange omdr. har i andre ved de hastigheder?

5000rpm = 100km/t
6000rpm = 120km/t
7000rpm = 140km/t

Det du oplever, tror jeg alle oplever, sådan er den model bare.

Rittig

Fra : Jacob

Dato : 02-05-01 19:55

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message > 5000rpm = 100km/t
> 6000rpm = 120km/t
> 7000rpm = 140km/t

Præcis det samme på min droslede, som har 34,47 HK på baghjulet.

og

8000rpm = 160
9000rpm = 180

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Philip

Dato : 02-05-01 20:05

> 5000rpm = 100km/t
> 6000rpm = 120km/t
> 7000rpm = 140km/t

I 6.gear går jeg ud fra?

> Det du oplever, tror jeg alle oplever, sådan er den model bare.

Ok det var egentlig bare det jeg måtte vide.
Den honda mvx250 jeg havde for 6 år siden og den honda cb500 som jeg senere
tog kortet på er bare væsentligt mere nede i omdrejninger, så jeg
spekulerede lidt.

Tak til dig og Armand for svarene

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-05-01 20:13

> I 6.gear går jeg ud fra?

Nemlig!

Rittig

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 02-05-01 16:17

On Wed, 2 May 2001 01:05:27 +0200, "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>
wrote:
>Findes der nogen tricks, hvordan man skifter gear (op) når motoren er helt
>koblet ud (kører i tomgang), man befinder sig i 1. eller 2. gear og farten
>på cyklen svarer til 10 - 11000 omdr. i de respektive gear ???

Hvis du mener situationen, hvor den ellers giver et lydigt klonk ved
gearskifte pga. mismatch mellem gearhastighed og motorhastighed,
plejer jeg (og det virker) blot at give den et kort vrid, så
omdrejningerne kommer op, hvor de nogenlunde hører hjemme - inden jeg
sætter den i næste gear.
Det samme i de tilfælde, hvor den får sneget sig imellem to gear...
--
Peder
m/Mille

Fra : Janus

Dato : 02-05-01 16:37

> [...]
> sætter den i næste gear.
> Det samme i de tilfælde, hvor den får sneget sig imellem to gear...
Ja men det synes jeg bare ikke det virker ; (((

Janus

Fra : Peder Eskildsen

Dato : 02-05-01 16:44

On Wed, 2 May 2001 17:36:37 +0200, "Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk>
wrote:

>Ja men det synes jeg bare ikke det virker ; (((

Mystifystisk
(I øvrigt et godt ord på skrift)
--
Peder
m/Mille

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 17:31

> [...]
sidder i
> nogle gummifatninger, der giver sig mest når man "lige" giver slip på

Næppe :-/

Måske er det fordi at din kæde er stram og gearkassen derfor kan have
god brug af det ekstra slask, som shock-koblingen giver ved højere
belastning :-/
Faktisk har det været sådan at jeg i kraft af villigheden til at skifte
uden kobling har kunnet fornemme om hvorvidt at min kæde var for
stram/slap

På DMC's hjemmeside, hvorpå teknikken til det koblingsfrie gearskifte
også er at finde, er der en grundig anvisning på hvorledes man erkender
den korrekte kædeopspænding for netop ens egen model.
Check it out!!
Link: www.dmc-org.dk , kig i FAQ'en der er blandt "knapperne i venstre
side!

> [...]
eller
> 2. gear og farten på cyklen svarer til 10 - 11000 omdr. i de

- - - som ved et tabt gearskifte,som næsten aldrig er til at slippe fra
uden et *KLONK* og bedst gøres ved at geare ned igen og derefter atter
at forsøge sig
Jge ved ikke hvorfor; men har en formodning om at det kan skyldes at
gearkassens indgangsaksel p.g.a. gasgivningen er for opadgående
omdrejninger, imens at udgangsakslen p.g.a. svagt faldende fart under
udkobling er for nedadgående omdrejninger :-/
Hvis dette er grunden skulle det kune lade sig gøre at redde klonk'et
ved at vente med skiftet til når omdrejningerne er på vej ned efter
sluppet gasgivning! Vil du gøre mig den tjeneste at forske lidt derom
for mig, og melde tilbage?

Forøvrigt:
Den tidligere udtalese i et indlæg, omtalende racermotorers gearkasser,
der "skulle være lavet til det", holder ikke helt!
Racergearkasser er såkaldte "close ratio" gearkasser, hvor 1. gearet er
uhyggeligt højt og alle seks gear derefter ligger meget tæt med et lavt
omdrejningstab ved gearskifte. Og det er denne korte "afstand" imellem
gearne der gør det hele lettere!
For gadecyklers vedkommende gælder det at 1. gearet af nød er rigeligt
lavt, og at springene imellem gearene derfor er aftagende for hvert nyt
gear der indlægges. Læg selv mærke til at hvis man skifter ved det røde
felt, så er omdrejninger i efterfølgende 2.-gear væsentligt lavere end
ved samme skifte op i 6. gear
Derfor er det også i skiftet imellem 1. og 2. at der opstår de største
*klonk*: (stort spring imellem 1. og 2. endsamt en længere
skiftebevægelse p.g.a. et mellemliggende fri-gear!); Imens springet
imellem 5. og 6. gear på en gadecykel er omtrent det samme som for en
racers vedkommende, hvorfor det også er dette gearskifte der er lettest
at foretage lydefrit og/eller uden kobling!!

--
Armand.

Fra : Rune Larsen

Dato : 02-05-01 09:10

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> På den måde kan man også springe koblingen over ved afslappet kørsel,
> hvilket jeg ikke kan på den 'gamle' måde. Men det er nu noget der kræver
en

Også ved hurtig kørsel. Man skal blot lige rulle så meget gas af, at den
lige når ned på punktet mellem accelerering/motorbremsning (neutral, om man
vil) og så smutter skidtet selv op i næste gear.

/Rune

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 17:01

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en

> ...... Jeg er først selv begyndt at bruge denne teknik for nogle uger
> siden, da Armand nævnte det. Jeg var jo lidt skeptisk, men nøøjj hvor
det > går bedre på den måde

Hæ!

Tænk sig at skulle lære at skifte gear!

Problemet er jo: At hvornår og af hvem lærte man at skifte gear, og hvad
blev der sagt?
Træk koblingen - skift gear, er vel den mest logiske måde det skal
foregå på, hvorfor de der ikke husker at have fået noget at vide, måske
blot har gjort denne konklusion selv :-/
Den anden sekvens har tydeligt sin begrundelse, som _metoden_ hvorfor
jeg ikke vil snyde nogen for den!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-05-01 18:55

Armand wrote:

> Hæ!
>
> Tænk sig at skulle lære at skifte gear!

Ja, det er noget værre noget Jeg prøvede at overføre teknikken til bil,
men der kommer man let til at rykke den ud af gear, fordi biler er så døde
i optrækket

> [...]
> foregå på, hvorfor de der ikke husker at have fået noget at vide, måske
> blot har gjort denne konklusion selv :-/

Jeg tror egentlig også det er hvad kørelærerne fortæller de elever, som er
helt på bar bund. Jeg er dog ikke sikker, men næsten

> Den anden sekvens har tydeligt sin begrundelse, som _metoden_ hvorfor
> jeg ikke vil snyde nogen for den!

Fornuftigt nok

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 23:40

> [...]
bil,
> men der kommer man let til at rykke den ud af gear, fordi biler er så

I modsætning til motorcyklers gearkasser er bilers synkroniserede!
Synkroniseringen er en mekanisme der bringer de tandhjul der er på vej i
indgreb op på omdrejningshøjde med hinanden inden at de går i indhak,
således behøver man ikke større teknik for gearskift's i bil. Dog kan de
gavne skiftehastigheden (= bevægelsen af gearstangen imellem
positionerne) at tillempe skifteteknikken i retning af den omtalte
"mc-teknik" !

> Jeg tror egentlig også det er hvad kørelærerne fortæller de elever,
> som er helt på bar bund. Jeg er dog ikke sikker, men næsten

Jeg er fra de store knallert-årgange hvor enhver rask dreng have en
tre-gearet knallert og derved vil jeg tro at min erfaring kommer fra
ældre kammerater der allerede havde knallert - Og de havde deres
fra - - - - :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-05-01 00:05

Og nu er der så kommet en ny dimension i mine indlæg:
Jeg er kommet på gaden selv!

Jeg lagde i dag mærke til at ved gearskift's opad (hvor jeg benytter
trick'et med at belaste pedalen inden udkobling/nedgasning!) trækker jeg
ikke koblingen 100% - Jeg snarere "napper" en anelse med grebet imens at
der gasses ned i et nøk!!!

--
Armand. (med en Honda på vej til syn!)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-05-01 00:36

Armand wrote:

> Og nu er der så kommet en ny dimension i mine indlæg:
> Jeg er kommet på gaden selv!

Næhhh, er det hende der 4½'eren?

> [...]
> trick'et med at belaste pedalen inden udkobling/nedgasning!) trækker jeg
> ikke koblingen 100% - Jeg snarere "napper" en anelse med grebet imens at

Aha

> Armand. (med en Honda på vej til syn!)

Tillykke Det var vist også ved at være på tide

Fra : m.grewy

Dato : 15-05-01 20:09

Det var da det sjovteste jeg har hørt i mange år (Armand på en Honda) det
glæder jeg mig til at se

Michael

Fra : Bo Thomsen

Dato : 01-05-01 21:48

> Jeg prøvede mig lidt frem, og det vsite sig, at jeg også kunne skifte >ned
når du skifter ned skal du blot dreje lidt på gassen, så skifter du nemmere,
men du skal ikke dreje så meget at den stiger i omdr.

> Når jeg altså skulle skifte et gear op, skulle jeg bare slække lidt på
> gassen og bruge foden. Ingen kobling.

teknikke er stort set det samme både op og ned - blot omvendt...
et lille ( hurtigt og kort ) slæk/træk med højre hånd afhængig af
op eller ned.
når du skifter op så prøv at slække meget lidt og gør det hurtigt så
den ikke begynder at motorbremse, for så mister du effekten.

Mads Lund gav en god og grundig anvisning i en posting i sommers.
jeg ved ikke om den ligger på serveren endnu, prøv at lede lidt
omkring sep-okt
mvh
Bo Thomsen
vfr750f-g
bbt@worldonline.dk

Fra : Mads Stetter

Dato : 01-05-01 22:05

Her er noget armand har skrevet... Pas godt på det! (Vise ord fra en klog
gammel mand!

--
Med Venlig Hilsen
Mads Stetter

----------------

Og her kom vi så (atter!) til en af mine tekniske yndlinge!

Watch it:

Kør med 2/3 omdrejninger i 2. gear og luk af for gassen således at
modellen motorbremser!
Giv derefter gas igen!
Er der nogen skade sket?? - Næh, vel?

Videre:
Mens du kører med jævnt træk på motoren, så prøv at rykke gearpedalen
opad mod det højere gear!
Hvad skete der? - Intet! Når motoren trækker, kan gearkassen næsten
ikke flåes ud af gear.
Et gearskifte kræver lidt "slask", og derfor kan det ligeledes være
besværligt at skifte gear hvis kæden er blevet strammet for meget op.
Ligeledes fremstilles MC-Kardan systemer med en fjedrende virkning for
at give nødvendigt med slask!

Når vi så står dér, så kan vi prøve at belaste gearpedalen opad under
kørsel og derefter/imens slippe gassen! - Hvad sker der?
Måske lagde du ikke engang mærke til det, men hvis du atter giver gas
vil du opleve at den nu er i det højere gear
Kombineret vurdering:
Gearskiftet skete uden klonk eller andre mislyde.
Der forekom ikke værre ryk/belastninger end når man slipper gassen og
motorbremser, for atter at give gas!
Konklusion: Et vellykket koblingsløst, omend noget klodset,
gearskifte!

Prøv det, og vend derefter tibage til den videre udvikling:
Efter ovenstående Ahaa (tm) -oplevelse, bliver det næste at finde
finfølelsen frem og finde det punkt under forsigtig nedgasning, hvor
gearet "svupper ind" uden at det kommer til en decideret
motorbremsning! Fordelen herved er at der efter gearskifte atter kan
gives gas uden at der fremkommer samme ryk, som fra motorbremsning og
til gasgivning => perfekt lydefri og rykfri koblingsløst gearskifte!
En afart af denne øvelse er at køre motorcyklen på det punkt hvor den

hverken trækker eller motorbremser og så skifte gear, men det er
sværere at gennemføre lydefrit!

For hardcore gearskiftere:
Akkurat samme princip gør sig gældende ved nedgearinger; men "øvelse
2" vil medføre et hårdt klonk og voldsom motorbremsning, hvis man
kritikløst benytter denne måde til nedgearing.
Derfor skal udgangspunktet være modsat: kør under motorbremsning med
gearpedalen belastet i retning af lavere gear - giv gas og lavere gear
ryger ind og du accelererer hårdt!
Nu er det ikke for bedre acceleration vi hér taler om koblingsløs
nedgearing, men derimod: fortsat motorbremsning! Derfor er kunsten
også hér, under motorbremsning, akkurat at finde den nødvendige korte
"mellemgas"-givning der skal til for at lavere gear smutter ind og
motorbremsningen deri påbegyndes knapt så voldsomt.
Koblingsfri nedgearing, som her nævnt kan næsten ikke lade sig gøre
uden mislyde. Men prøv så at øve videre mens du under motorbremsningen
lader bagbremsen slæbe bare en anelse med - Det bliver endnu en Ahaa
(tm) -oplevelse. Trust me!

Lige for at jeg ikke skal få tilsendt adskillelige regninger på knuste
gearkasser: Ovenstående øvelser fordrer at man er resolut i sin brug
af gear-pedal og ikke tøver, således at skiftet "bliver hængende"
imellem to gear og børster langvarigt tænder!

--
Armand.
(der engang på vej hjem fra ferie knækkede koblingskablet da vi om

Fra : Jacob

Dato : 01-05-01 22:44

Mads Stetter <stetzo@worldonline.dk> wrote in message
> Her er noget armand har skrevet... Pas godt på det! (Vise ord fra en klog
> gammel mand!

Alt hvad der kommer fra den (gamle? - det var IKKE mig der sagde det! )
mand, er altid en læsning værd

> Og her kom vi så (atter!) til en af mine tekniske yndlinge!
>
> Watch it:

Snip: En masse gode erfaringer mht. gearskifte

Ahaa (tm), ja det er min umiddelbare kommentar - det skal ud og afprøves i
praksis

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 17:04

Mads Stetter <stetzo@worldonline.dk> skrev i en
> Her er noget armand har skrevet... Pas godt på det! (Vise ord fra en
klog
> gammel mand!

Jeg burde sige tak - Men gammel????

--
Armand. (der nyder at se at folk drager nytte af hans tips&tricks)