GSX 400 F
Fra : Peter J

Dato : 01-05-01 20:34

Hej NG

Nu har jeg så endelig fået fremskaffet en brugt CDI-boks til cyklen, som så
skulle være til at starte - men ak sådan skulle det ikke være.

Efter at have kørt et par batterier flade lykkedes det mig endelig at få liv
i dyret, den kom med et fælt host (lidt ligesom kronisk bronkittis) og
sendte en stor sort røgsky ud af afgangsrøret, hvorefter alle de afmonterede
dele + min jakke var dækket med sod. (nå tænker man så, er det med den på.)

Der kom så liv i dyret igen (uden at blive begravet i sod), og den snurrede
afsted med 5000 o/min uden at blive påvirket af gashåndtaget.
Nogle gange steg omdrejningerne op imod det røde felt i impulser og jeg blev
gentagende gange nødt til at dreje nøglen for at holde o/min nede på et
fornuftigt niveau.

Her idag har jeg fået den til at gå med 2k o/min + - 500 i"tomgang" det er
med lukket gas, og håndtaget har stadig ingen effekt på andet end at den får
en lidt dybere lyd.

Karburatorene er af den type hvor der bliver suget vakum i toppen og
vakummet skal så åbne for benzinhanen og samtidigt løfte spjeldet i
karburatorene (altså det hvor nålen er monteret) i enden henimod cylindrene
er gaskablet monteret på en "mønt" der ved fuld gas står vandret og giver
fri passage og omvendt ved modsat.

P.s. Den er begyndt at springe 15A hovedstrøms-sikringen når den starter
(selvstarteren er ikke forsikret ved denne).

Hvis der er et klogt hoved der har et godt forslag, eller evt har lyst til
at kigge forbi Rønde ved Århus, med gode råd ville jeg blive glad, for jeg
vil snart gerne ud at toure med jer andre.

Peter GSX 400 F

Med skruetrækker eksem på hænderne.
Og snart med så høje tenninger at han kan lave Tintin frisure.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-05-01 21:26

Peter J wrote:

> Hej NG
>
> Nu har jeg så endelig fået fremskaffet en brugt CDI-boks til cyklen, som

Tilykke
> så skulle være til at starte - men ak sådan skulle det ikke være.

Æv

[klip]
> Her idag har jeg fået den til at gå med 2k o/min + - 500 i"tomgang" det er
> med lukket gas, og håndtaget har stadig ingen effekt på andet end at den
> får en lidt dybere lyd.

[snip CV karb.]
Uden at være ekspert, vil jeg mene at det måske kunne være spjældene der
har sat sig fast, for (så vidt jeg husker) havde den jo stået stille i
nogle år. Derudover vil det måske være en god idé at sklle karb'erne ad, og
så rense dem fuldstændigt. Det er jo nok næppe blevet gjort lige inden den
blev sat til side :-/

> P.s. Den er begyndt at springe 15A hovedstrøms-sikringen når den starter
> (selvstarteren er ikke forsikret ved denne).

Brug et af de tang-amperemetre der kan måle jævnstrøm (de er dyre ) til
at finde ud af hvor strømmen bliver brugt. Start oppe ved sikringen, og
prøv så at gå ud i forgreningerne. Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har
prøvet det, jeg fandt faktisk først på det nu Men det burde jo at bære
en effektiv og nem måde at fejlsøge på.

> Hvis der er et klogt hoved
Ikke mig

> der har et godt forslag, eller evt har lyst til
> at kigge forbi Rønde ved Århus, med gode råd ville jeg blive glad, for jeg
> vil snart gerne ud at toure med jer andre.

Jeg er jo ingen ekspert, men bare nævn at du har et par øl stående, så skal
der nok melde sig nogle frivillige
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 18:21

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
> Peter J wrote:
>

> [snip CV karb.]

Nemlig!
C.V. (Constant Velocity) og ikke "Vacuum-karburatorer"

> Uden at være ekspert, vil jeg mene at det måske kunne være spjældene
> der har sat sig fast, Derudover vil det måske være en god idé at
sklle
> karb'erne ad, og så rense dem fuldstændigt.

Peter: Man køber ikke en "papkassemodel" og samler uden at adskille
A L T for at rense/smøre :-|
Mit bud er dels lort i svømmerhusene - TØM DEM!, og dels en eller flere
hængende choker-dyser!
Kig efter hvor det er at chokerkablet trækker en fælles aksel for alle
karbunaderne - Og hvorledes denne aksel trækker i nogle "messing-ting".
Det er disse der udgør "trækakslen" til chokerdysen, og de kan hænge i
lort eller "tørhed" :-/

Endelig kan det også lyde som en total van-indstilling af
synkroniseringen:
"Butterfly"-spjældenes (som du så malende beskriver som en vippende
mønt) ens åbningsgrad kan vurderes ved hjælp af søgerblade eller med det
blotte syn inden montering af karb.-batteriet, hvorefter at motoren
skulle kunne gå hæderligt nok til at man kan efterjustere v.h.a.
vacuum-metre!

Kan den starte; men ikke holde sig i gang, så check selv det mest
elementære á chokerdysernes tilbageløb og snavs i svømmerhuset,
hvorefter du bør lade en mekaniker tage sig af den endelige trimning af
den nys samlede motor (hvad med ventilspillerummene??)

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 02-05-01 19:28

> [...]

og
> så rense dem fuldstændigt. Det er jo nok næppe blevet gjort lige inden den

spjeldene glider udemærket op og ned når jeg skubber til dem med fingeren,
og nålen sidder godt nok fast på dem.

De skal dog afmonteres og gøres klinisk rene inden weekenden.

> [...]
> prøv så at gå ud i forgreningerne. Jeg må indrømme at jeg aldrig selv har
> prøvet det, jeg fandt faktisk først på det nu Men det burde jo at bære

Når motoren slår igang går der 1-2 sek før sikringen springer (altså ikke
nok til at måle strømmen med et tangamperemeter), men ellers er metoden god
nok, det er samme fremgangsmåde som elektrikkere bruger ved fejlfinding,
bare omvendt for det meste.

> Ikke mig

> Jeg er jo ingen ekspert, men bare nævn at du har et par øl stående, så
skal
> der nok melde sig nogle frivillige

Der er hermed smidt en bunke øl på køl - og alle der vil bidrage til
projektet er velkomne. Opmuntringer er også velkomne !!!

Peter Gsx 400 F

Elektrikker når han ikke leger MC mekanikker i fritiden.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-05-01 19:44

Peter J wrote:

> [...]
> og nålen sidder godt nok fast på dem.
>
> De skal dog afmonteres og gøres klinisk rene inden weekenden.

Ja, det kan man jo også ligeså godt gøre. Så er den fejlkilde jo også væk,
hvis de da justeres rigtigt

> til
> >
> Når motoren slår igang går der 1-2 sek før sikringen springer (altså ikke
> nok til at måle strømmen med et tangamperemeter),

Hmm, når sikringen springer så hurtigt er det nok en ret stor strøm
(ampere) der løber gennem! Du lyder næsten som en kortslutning. Prøv evt at
sætte et 1,5 volt batteri på istedet. Det kan jo ikke levere strøm nok til
at springe sikringen, men alligevel nok til at du vel kan måle det. Jeg er
ikke sikker på at tang amperemetrene kan måle så små strømme, men det er
vel værd at prøve Batteriet løber nok egentlig fladt ret hurtigt... Men
prøv

Så skal jeg jo ikke belære dig om strøm
--
mvh Jes Vestervang - htx nørd indtil sommerferien

Fra : Armand

Dato : 02-05-01 22:39

Peter J <Peter_Laila@Get2net.dk> skrev i en

> P.s. Den er begyndt at springe 15A hovedstrøms-sikringen når den
starter
> (selvstarteren er ikke forsikret ved denne).

Bekræft venligst:
Sikringsboksens indhold er én hovedsikring og 3-4 seperate sikringer -
Alle á "glasrørs typen" !??

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 03-05-01 20:40

> starter
>
> Bekræft venligst:
> Sikringsboksens indhold er én hovedsikring og 3-4 seperate sikringer -
> [...]

Hej Armand

Jeg har haft tømt svømmehusene, men fandt intet vand eller snavs, heller
ikke da jeg blæste dem igennem med trykluft. Jeg gjorde det måske for
forsigtigt da jeg ikke kender meget til karbonader med vakum sug.
Jeg har ikke været istand til at finde andre sikringer en den jeg kalder
hovedstrømssikringen (15amp glassikring) på mcen, men hvis du ville fortælle
mig hvor jeg skal lede vil jeg værdsætte det.

Problemet ligger sikkert i en (amatørsamling uden isolering), hvor den kan
lave en kortslutning til stel, men jeg har ikke haft tid til at undersøge
det nærmere.

mvh Peter

Som takker for de gode råd, og håber der kommer flere.

Fra : Armand

Dato : 04-05-01 15:02

> [...]
måske
> for forsigtigt da jeg ikke kender meget til karbonader med vakum sug.

Hæ!
Jeg må sgu' da nå igennem nogle steder, siden at du straks forsvarer dig
med at du har kontrolleret nogle af mine mantra'er helt uden at jeg har
været inde på dem

> Jeg har ikke været istand til at finde andre sikringer en den jeg
> kalder hovedstrømssikringen (15amp glassikring) på mcen, men hvis du
> ville fortælle mig hvor jeg skal lede vil jeg værdsætte det.

Det undrer mig at den "sene" F'er ( vi ér enige om at det er en
firecylindret motor ikke sandt!?) ikke skulle have samme system med en
sikringsbox, som tidligere årgange af f.eks GS 550 og 750, samt GSX'ere
(der dog har "bro/spade -sikringer) :-/
En given box skulle vel sidde bag højre sidedæksel (á GS 550!) eller
under sædet (á 650'er Katana!). Endelig kan sikringerne også sidde lige
under instrumenterne/på forgaffelbroen (á Honda-style!?).
Spørg evt. den nærmeste Suzuki forhandler eller mail til importøren!

> Problemet ligger sikkert i en (amatørsamling uden isolering), hvor den
> kan lave en kortslutning til stel,

Rigtigt!
Men var det "á GS 550" havde jeg et tip til hvor du først skulle søge!

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 04-05-01 21:23

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cudlh$gj6$13@news.cybercity.dk...

> [...]
> under instrumenterne/på forgaffelbroen (á Honda-style!?).
> Spørg evt. den nærmeste Suzuki forhandler eller mail til importøren!

Det er den model der hedder GSX 400 F(our) Katana med 4 cylindre og den er
fra 82 eller 83.
Jeg har lige haft den splittet ad i atomer og kan med sikkerhed sige at er
kun er den ene sikring, om det er blevet lavet om på et senere tidspunkt ved
jeg ikke, men det er muligt.

> Rigtigt!
> Men var det "á GS 550" havde jeg et tip til hvor du først skulle søge!

Det var en samling hvor der ikke var isolering på. (Ikke særligt smart
lavet, når man tænker på meget en mc vibrerer når den får nogle "snoninger".

Det skal lige siges at nu hvor jeg har haft demonteret karbonaderne endnu
engang, og renset dem igennem, kan den sørme også starte.
Det der var galt var at chokeren skulle tages med hård hånd det sidste
stykke for at blive slået helt fra.
Da jeg fik masseret den lidt +olie kunne jeg så prøve uden choker.
Det gav pote - den sprang igang og stod og snurrede i "tomgang" med 5k
o/min. Nå tænker man så ------- hvad f.nden et der nu galt ??? kablet var
gjort så kort som overhovedet muligt, men efter en hurtig fejlfinding viste
det sig at enden af gaskablet var monteret i det forkerte "hak" i
gashåndtaget.
Jeg prøvede så at starte den igen, og efter at havde drejet på
tomgangsskruen stod den og snurrede med 1000 o/min.

Jeg mangler nu kun at få bremselyset til at virke på forbremsen - nyt
bagdæk - hornet - og et batteri.
Jo nu skal det snart være - jeg må hellere til at få bestilt den tid i
synshallen.

Apropos syn, er der nogle synshaller jeg skal holde mig væk fra? (jeg tænker
på Århus-området)

Med herlige hilsner

Peter GSX400F Katana

Med skruetrækker eksem på hænderne.

Fra : Armand

Dato : 05-05-01 00:34

> [...]
at er
> kun er den ene sikring............................
> Det var en samling hvor der ikke var isolering på.

Tillykke med fejlfindingen!

> [...]
> Det der var galt var at chokeren .........da jeg fik masseret den ....
> kunne jeg så prøve uden choker. Det gav pote - den sprang igang og
stod > og snurrede i "tomgang" med 5k o/min.................kablet var
> [...]
> Jeg prøvede så at starte den igen, og efter at havde drejet på
> tomgangsskruen stod den og snurrede med 1000 o/min.

Atter tillykke med fejlfindingen!
Det giver nu en dejlig fornemmelse med sådanne "ahaa-oplevelser" (tm by
K.A.), ikke?

Jeg kan en anekdote om netop tomgangsomdrejninger på en 'Zuki 400 F:

En splejset knægt der oftest viste sig i klubben i weekenderne, og som
af samme grund hurtigt blev kaldt: "Lørdags-kyllingen", havde en sådan
og havde en dag besluttet at hans lave "tt-styr" skulle vendes "nedad"
for mere sportslig kørestilling.
Han virkede dog en anelse urutinret udi skruekunsten, men så også ud til
at hygge sig med opgaven, hvorfor han fik lov at gå i fred for vi andre
(hvor svært kunne jobbet være?).

Efter at have forsøgt sig med blot at endevende hele styret uden
overhovedet at betænke at han derved ville bytte om på bremse og kobling
m.m. fik han dog endelig sagerne på plads!
Stor var skaberglædens lys i hans øjne og han tændte sig selvtilfreds en
belønnings-smøg inden at han satte tænding til - trak chokeren - og på
(sædvanlig) nonchalant vis, trykkede på selvstarteren med en udstrakt
pegefinger - - - - Suki'en startede med et hyl og stod og bankede på det
røde felt i omdrejningstælleren, imens at lørdagskyllingen totalt
perpleks dansede omkring sig selv uden at kunne fatte at få slukket
sagerne, hvorved det blev undertegnede samt endnu et klubmedlem der,
efter at have tilbagelagt en 20-30 meters strækning, fik trykket på
dødemandsknappen og stoppet koncerten! Det varede efterfølgende endnu
lidt inden at knægten holdt helt op med at rotere !!

Årsagen skulle vise sig at han havde fået vredet hele
gas/bremse-styrenden en hel omgang omkring sig selv inden montering,
hvorved at gaskablet salvsagt var blevet strammet betragteligt; men
upåagtet, op!!!!

--
Armand.

Fra : Peter J

Dato : 05-05-01 21:06

> Tillykke med fejlfindingen!

Takker

> gashåndtaget.
>
> Atter tillykke med fejlfindingen!
> Det giver nu en dejlig fornemmelse med sådanne "ahaa-oplevelser" (tm by
> K.A.), ikke?

Jeps, og jeg takker igen
______________________

Jeg har nettop været ude at rulle en lille tur. LÆKKERT at føle 2 hjul under
sig igen !!!
Inden jeg kunne komme ud at rulle, fandt jeg ud af at der var endnu en
kortslutnng, og ved at skille et stik ad (under sædet) var problemet løst.
Det skal lige siges at pga. tidspres nåede jeg ikke at finde ud af hvor
ledningerne førte hen, men han en fornemmelse af at de fører ned til
generatoren.
Nu er jeg idet mindste overbevist om at der nok skal blive en tjenestvillig
mc ud af den.

> [...]
> gas/bremse-styrenden en hel omgang omkring sig selv inden montering,
> hvorved at gaskablet salvsagt var blevet strammet betragteligt; men

Du må have flere af den slags historier i ærmet !!

Peter
GSX 400 F

Der håber på at Armand ryster ærmet igen