Hjælp til affjedringenen...
Fra : Ninja Rider

Dato : 15-05-04 20:35

Hejsa

Jeg skrev en gang sidste år om indstillingen af affjedringen.....
Der skete da også underværker efter jeg begyndte at skrue i den, i
forenden. Det der hjalp mest var da jeg her i vinteren skilte den helt
ad, og fik smurt alle delene, og så gav jeg ca. 1 cm mindre
fjederforspænding på den. (Bagenden)

Men idag var jeg ude og lege lidt med store nedlægninger i rundkørsler.
Der fandt jeg ud af at når jeg er ved at være godt nede, er det som om
at forenden fortsætter ud af rundkørslen selv om jeg vil have den til at
køre vidre. D.v.s. at jeg hiver cyklen ind af mod mitten igen, men det
ødelægger vinklen, og jeg holder ikke banen, og kommer igen til at sigte
i mod kanten af rundkørslen. og sådan fortsætter det bare.

Umildbart vil jeg tro at jeg skal øge fjeder forspændingen på forenden,
og måske slække den lidt mere bag til. Er jeg helt galt på den her?

Er der evt en i Randers-Århus-Aalborg området der gad at hjælpe mig med
det.... Det er sQ træls at de nye dæk ikke bliver slidt den sidste 1cm
ca. (indtilvidre siger jeg jo bare at det er fordi at de skal køres til
før man må give den gas i svingene. De har kun gået omkring 500km.)

Mvh Emil
Der endelig fik rundet de 400-500km i år... (ALT for lidt!)
--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja
Don't take life to serious......

Fra : IJ

Dato : 15-05-04 22:53

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Emil
> Der endelig fik rundet de 400-500km i år... (ALT for lidt!)

Hvis ikke du lige kan finde nogen, der kan hjælpe dig, kan du læse lidt om
affjedring her: www.pmc.dk under links.

Ib

Fra : Armand

Dato : 15-05-04 23:39

> "Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> skrev i en meddelelse

Du har ikke overvejet om det måske er typebestemt :-/
Nogle motorcykler er decideret over-styrende hvor andre kan være
understyrende - Ligesom beskrivelsen af 636'erens opførsel tyder på

Alt efter hvilken rundkørsel det drejer sig om, så er snævre langsomme sving
oftest heller ikke lige livretten for modeller der samtidig skal kunne køre
ligeud med 250+ km/t!

--
Armand.

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-05-04 09:49

Hejsa

Armand wrote:
> Du har ikke overvejet om det måske er typebestemt :-/
> Nogle motorcykler er decideret over-styrende hvor andre kan være
> understyrende - Ligesom beskrivelsen af 636'erens opførsel tyder på

Du siger da noget der....

> Alt efter hvilken rundkørsel det drejer sig om, så er snævre langsomme sving
> oftest heller ikke lige livretten for modeller der samtidig skal kunne køre
> ligeud med 250+ km/t!

Nej, det er da rigtigt. Nu så jeg ikke lige hvor hurtigt jeg kørte, men
det var da ikke fandens hurtigt....

Der er lige en ting der skal siges, og det er da jeg skiftede dæk, gik
jeg fra en 120/65 profil til en 120/70 profil. Har det så meget at sige
med de 5%? (180/55-17 bag)

Det skal så lige siges at der normalt vis ikke er de store problemer når
jeg ligger og ræser afsted med mellem 130-200 stykker igennem kyrver.
Der køre den fint nok, men jeg undrede mig bare lidt over at den opførte
sig sådan.

Det skal også lige siges at jeg kun vejer 60kg ca. og er 180cm, så jeg
er jo ikke fandens stor.

Mvh Emil

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 12:41

> [...]
> Der er lige en ting der skal siges, og det er da jeg skiftede dæk, gik
> jeg fra en 120/65 profil til en 120/70 profil. Har det så meget at sige

Alt vil influere på sådanne grænse-egenskaber! :-|
- Hvis du mistænker en smule anderledes fjederforspænding på bagdæmperen for
at kunne være årsagen, hvorfor skulle en lavere profil så ikke også??
- I Road-Racing roder man rundt med halve tommers spring i fælgdiameter alt
efter hvilken bane og forhold man kører på/under, så hvis en 17½"tommer fælg
gør væsentlig forskel frem for en 17" - Hvorfor skulle en lavere profil så
ikke også??

> [...]
> jeg ligger og ræser afsted med mellem 130-200 stykker igennem kyrver.
> Der køre den fint nok, men jeg undrede mig bare lidt over at den opførte

Det er jo netop to forskellige ting, og jeg tror at du foretrækker at det er
i de snævreste sving at 636'eren skaber sig, frem for når du rykker med et
par hundrede km/t :-|

> Det skal også lige siges at jeg kun vejer 60kg ca. og er 180cm, så jeg
> er jo ikke fandens stor.

Det skal herfor også lige siges at det ikke nødvendigvis ér en medfødt
egenskab på Kawa'en, men blot en tanke at det jo kunne hænde - Der mangler
af/be -kræftende indlæg fra andre 636'er-ejere til at verificere dén tanke!

Jeg husker R6 for at være meget overstyrende i snævre kurver (á rundt til
højre efter grønt i et lyskryds), men dét kunne kompenseres i en vis grad
med kontant træk på baghjulet. Anyhow, så er der altså forskel fra den ene
konstruktion til den anden!
Læs evt. et par sammenligningstest dybt(!) og se om ikke at 636'eren noteres
for slig opførsel!!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 16-05-04 01:41

"Ninja Rider" <Gundersen@tdcadsl.danmark.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mvh Emil
> Der endelig fik rundet de 400-500km i år... (ALT for lidt!)

Som Armand skriver så har vi det med overstyring og understyring. Så hvis en
motorcykel er totalt standard, altså dækdimensioner, for- og bagfjedre som
standard (altså ikke blevet fladere/kortere eller blødere) og så også
instillinger af fjedre/dæmpere som for og bag som originalt; hvis dette er
tilfældet kan man derefter fornemme/mærke om en motorcykel er over eller
understyret.

For det der jo virker ind på styringen er det ovennævnte; plus om personen
er en letvægter eller en tung fyr. For i grundtræk er det efterløbet der
kombineret med det nævnte der bestemmer over/understyringen.

Efterløbet er jo bestemt af hvor foran fordækkets trædepunkt på vejbanen at
kronrørsakslen sigter ned på vejbanen. De mål jeg kender for motorcykler er
en 8,3 cm til en 11,5 cm; udover at så en BMW fra 1957 - 69 blev stillet til
6,5 cm for sidevogn eller 9,0 uden sidevogn på svinggaffelen foran.

Kort efterløb giver overstyring og langt efterløb giver understyring. Så i
dit tilfælde hvor du skriver om at løfte den i forenden går du jo den
modsatte/forkerte vej, for hvis den løftes foran, eller sænkes bagi, sø øges
efterløbet jo! Og dermed mere understyring. Men som nævnt indvirker dækkene
også, for det første hvis diameteren ændres virker det som at hæve eller
sænke, men bredden indvirker specielt. Med et bredere bagdæk går man mod
overstyring kontra med et bredere fordæk - eller smallere bagdæk - mod
understyring. Det ovenfor beskrevne kan iagttages hvis man blot tager en
æske tændstikker og på bordpladen sidder og pusler med, tippende og
hældende.

Det ovenfor beskrevne er grundtrækkene i styringen. De første motorcykler
havde lodrette kronrør, svarende til kurvvogne i et supermarked, men samme
efterløb, så kronrørsvinklen spiller også noget ind og stelstivheden og
lufttryk i dæk. Sidste søndag oplevede jeg at min BMW R100 begyndte at blive
understyret i svingene i bjergene og gættede på at det var punkteret på
baghjulet, hvilket viste sig at være realiteten.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-05-04 10:02

Hejsa

Gert Bo thorgersen wrote:
> [...]
> tilfældet kan man derefter fornemme/mærke om en motorcykel er over eller

Oki....
Jeg har såvit jeg husker har jeg givet den lidt mindre fjeder
forspænding samt, mindre komp og reb for. Bag har den fået mindre fjeder
og comp.

Der ud over er fordækket blevet skiftet til et 120/70 i stedet for et 65
profil.

Jeg synes at den var noget nemmere at få lægere ned med de gamle dæk,
men der havde jeg heller ikke pillet ved bagenden.

Men ellers må jeg jo prøve at stille den til bage til std, og prøve
derfra med de nye dæk!

Mvh Emil

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 12:49

> Jeg har såvit jeg husker har jeg givet den lidt mindre fjeder
> forspænding samt, mindre komp og reb for. Bag har den fået mindre fjeder
> og comp.

Jo mere man sænker bagenden hhv. rejser forenden, desto mere vil modellen
styre "som en chopper" - Meen jeg vil ikke tro at det ligefrem kan fornemmes
som at den trækker hårdt udad :-/

> [...]
> Jeg synes at den var noget nemmere at få lægere ned med de gamle dæk,
> men der havde jeg heller ikke pillet ved bagenden.

Fladere profil, som dit nye 65'er, vil populært sagt virke som et fladslidt
dæk, og et sådant foran kan sagtens medføre en understyrende tendens :-|

--
Armand.

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-05-04 13:42

Hejsa

Armand wrote:
> Fladere profil, som dit nye 65'er, vil populært sagt virke som et fladslidt
> dæk, og et sådant foran kan sagtens medføre en understyrende tendens :-|

Nej nej... det nye er 70'er profilen (M Z3). Det gamle PS var et 65'er.

Mvh emil

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 20:21

> Hejsa

> Nej nej... det nye er 70'er profilen (M Z3). Det gamle PS var et 65'er.

Ja, dét matcher jo ikke ligefrem til mine ord; men alt andet lige vil en
ændring af profilen have indflydelse på styre-karakterstikken, men det lyder
jo
ikke ligefrem som den er blevet forbedret (á mindre overstyring) af det
højere dæk!

Hva' mæ' dæktrykket?
Prøv også at juster fjedrene så forenden står stejlere - Men få lige
gummi'et varmet grundigt igennem førend at du gen-tester for grundigt

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 17-05-04 11:45

> [...]
> Prøv også at juster fjedrene så forenden står stejlere - Men få lige
> gummi'et varmet grundigt igennem førend at du gen-tester for grundigt

Hvorfor skriver du justere fjedrene så forenden står stejlere? Du mener vel
stejlere via at slække/sænke lidt på fjedrene i forenden eller at stramme
dem i bagenden hvorved efterløbet jo gøres mindre. For han skriver jo også
at han netop i vinters havde slækket 1 cm på bagfjedrene hvilket jo giver
længere efterløb og mere understyring/ivrig efter at komme ud af sving.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 17-05-04 16:35

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en

> [...]

> stejlere via at slække/sænke lidt på fjedrene i forenden eller at stramme
> dem i bagenden hvorved efterløbet jo gøres mindre.

Ja - Netop!

--
Armand.

Fra : Ninja Rider

Dato : 16-05-04 13:48

Hejsa

Ninja Rider wrote:
Bla... en masse.

Nu har jeg være ude og skrue lidt i den igen. Hvor starter man og hvor
slutter man? Tja....
Jeg har i hvertfald fjernet den egenskab den havde før.. Nok bare lavet
den op til noget andet? tja...
Jeg gik ind på http://www.sportrider.com/bikes/146_susp_settings/
Fandt min model, og prøvede at indstille den efter det.
Det er meget nær fabriks indstillingerne, og det har da også medført at
den er blevet MEGET hår igen.
Tilgengæld kan jeg få den til at holde dens bane meget bedre end før.
Men jeg skal nu lige se om jeg ikke kan få den lidt blødere igen. Jeg
sider her med noget ømme håndled efter et par 100km's kørsel.

Mvh Emil

Fra : Bjørn S

Dato : 17-05-04 13:35

Måske lidt sent, men ;http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html

--
/Bjørn

Fra : H. P. Holm

Dato : 17-05-04 17:02

Ninja Rider skrev:

> [...]
> ødelægger vinklen, og jeg holder ikke banen, og kommer igen til at sigte
> i mod kanten af rundkørslen. og sådan fortsætter det bare.

Oveni alle de andre forslag der har været, så vil jeg foreslå at du
skal træne i at holde noget løsere i styret! Ved langsom kørsel med
store nedlægninger tilter forhjulet indad i svinget (bredt bagdæk og
smallere fordæk), og hvis man mere eller mindre ubevidst prøver at
tvinge hjulet ligeud, så vil motorcyklen opføre sig som du beskriver.
Kawasakien er bedre til at finde balancen end du er.

--
Hans

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 18-05-04 01:35

"H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> wrote in message

> [...]
> tvinge hjulet ligeud, så vil motorcyklen opføre sig som du beskriver.
> Kawasakien er bedre til at finde balancen end du er.

Ved store nedlægninger (tyngdepunktsnedlægninger) bliver centrifugalkraften
større og trykkes oftest mest sammen i forgaflen hvorved efterløbet bliver
mindre og derved mere tilbøjelighed til søgning mod centrum.

Dette fordi der jo normalt er mere vandring i forgaflen end i dagdæmperen,
men også bestemt af fjedrene forskelle, og noget af olien i forgaffel og
bagdæmper; altså hvor lang tid det tager før den er nede i den nye position
(sammenpresset).

Jeg har for et par mdr. siden ændret til hårdere fjedre i BMW R100éns
forgaffel samt 20 olie - kontra 5 - 7 i værkstedshåndbogen - og dette har
resulteret i at den nu kører eminent når jeg kommer ind i svinget og
derefter fortsat stabilt i svinget.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : H. P. Holm

Dato : 20-05-04 08:30

Gert Bo thorgersen skrev:

> "H. P. Holm" <hpholm@adresse.invalid> wrote in message
[snip]

> Ved store nedlægninger (tyngdepunktsnedlægninger) bliver centrifugalkraften
> større og trykkes oftest mest sammen i forgaflen hvorved efterløbet bliver
> mindre og derved mere tilbøjelighed til søgning mod centrum.

Det er irrelevant for problemet med lange zig-zag bevægelser i kurver
eller rundkørsler. - Alt med 2 hjul kan køre en jævn bue, uanset om
hjulene sidder under en Velo Solex eller en Virago 920. Det er først
og fremmest et spørgsmål om køreteknik og rutine hos chaufføren.

Teorien er beskrevet på <http://hpholm.dk/koeremekanik.html> sakset
fra en af Politikens gamle håndbøger. I praksis bruger jeg stadigvæk
de første 3-400 kilometer hvert forår til at finde ud af det!

--
Hans