Flettepligt ?
Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-05-04 16:09

G'eftermiddag i hytterne.

Nu har jeg grublet længe nok : Hvor hulen er flettepligt defineret ?

Ikke defineret som hvor der er flettepligt, men hvad der skal ske.

Og ja - det irriterer mig, jeg ikke kan huske om den sidste kørelærer
jeg rendte ind i fortalte det, eller blot fortalte hvor der er en
sådan pligt.

Fra : anders majland

Dato : 15-05-04 16:48

> Og ja - det irriterer mig, jeg ikke kan huske om den sidste kørelærer
> jeg rendte ind i fortalte det, eller blot fortalte hvor der er en
> sådan pligt.

I en af de første lektioner i køreundervisningen "Grundregler for
færdslen Første manøvrer: Igangsætning, Hastighed under ligeud kørsel,
Vognbaneskift / fletteregel og vending" er det ihvertfald forklaret. I
en teoribog er der vel også henvisnger til lovteksten ?

Og så er der jo altid færdselsloven
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20010071229

§ 18. Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal
tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes
under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske
uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i
tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-05-04 17:06

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev
:

> [...]
>tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
>hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

Den forklarer jo rimeligt nemt hvordan der flettes ved indkørsel på
motorvej - hvad så der hvor 2 motorveje mødes ;)

Jeg synes tit man ser en komme fisende i en magnetbane, og skærer
direkte ind foran en anden, der jo kører, måske noget langtsommere i
en højrebane.

Her kan den sidste del af §18 jo være lidt svær at blive enige om -
hvilken motorvej ender ?

Fra : anders majland

Dato : 15-05-04 17:19

> Jeg synes tit man ser en komme fisende i en magnetbane, og skærer
> direkte ind foran en anden, der jo kører, måske noget langtsommere i
> en højrebane.

Mener at min kærelærer formulerede det noget i retning af ay begge de
flettende har pligt til at tilpasse hastigheden så fletningen kunne
foretages uden unødig ulempe eller fare for de implicerede...

Fra : Jan Petersen

Dato : 16-05-04 12:07

> [...]
>
> Jeg synes tit man ser en komme fisende i en magnetbane, og skærer
> direkte ind foran en anden, der jo kører, måske noget langtsommere i

Hvor 2 motorveje mødes er der fletteskilt. Som regel bliver det til 3
vognbaner og de baner der danner den midterste har fletteregel.

Mvh Jan Petersen

Fra : GiWeo

Dato : 15-05-04 16:56

Hesja

Der skal jo ske at at man skal give plads til hinanden - og ved uhelt
deles skylden 50/50

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-05-04 18:55

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og ja - det irriterer mig, jeg ikke kan huske om den sidste kørelærer
> jeg rendte ind i fortalte det, eller blot fortalte hvor der er en

Når flettereglen anvendes siger man at ingen vejbane specifikt ophører i
trafikal henseende. Hvilket lidt omskrevet vil sige at to vognbaner herefter
erstattes af en.

Ingen har i den situation " forkørselsret", Hvis ham som ligger i spor 2 er
længst fremme skal du sænk hastigheden og "flette" ind bag ham, hvis du
derimod ligger forest skal han sænke hastigheden således at du kommer foran
ham.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg