Skift af bagdæk, Hinda Silwerving
Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 15-05-04 15:08

Hjælp!
Jeg skal have nyt bagdæk på min 650 Silverwing.
Burde ikke være noget problem, men der mangler et par mm. i at hjulet vil gå
fri af bagsvingeren.
Ser ud som om - Men det kan vel ikke være rigtigt - At notfortandingen er et
par mm. for lang.
Har prøvet at tvinge bagsvingeren fra hinanden med et stort koben, men den
gir sig ikke nok.
Nogen der kender et trick?

Med venlig hilsen

Edvard Korsbæk

Fra : anders majland

Dato : 15-05-04 15:15

> Burde ikke være noget problem, men der mangler et par mm. i at hjulet
> vil gå fri af bagsvingeren.

Har du lukket luften ud af dækket ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 15-05-04 16:23

Det er ikke dækket der går imod - Det er navet der ikke kan komme fri af af
differentialet. Der sidder et afstandstykke, der skal give plads nok, man
der mangler nogle mm.

Tak for forsøget ellers!

Edvard
meddelelse news:40a6260e$0$3052$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 15-05-04 20:50

Jeg endte med at pille differentialet af - Så fulgte baghjulet med.
Men et eller andet må der være galt - Det er vist ikke meningen at
differentialet skal af - Ellers nemt nok, 4 skruer! - for at skifte baghjul.

Edvard Korsbæk

Fra : Armand

Dato : 15-05-04 21:40

> [...]
> Men et eller andet må der være galt - Det er vist ikke meningen at
> differentialet skal af - Ellers nemt nok, 4 skruer! - for at skifte

Ja, der er jo som oftets en alternativ mulighed
Det er forøvrigt ikke et differentiale (hvilket er et "fordelings-gear" til
to bag- aksler/hjul), men et "bagtøj"!

Er der skivebremse eller tromlebremse på så'en en SilverWing?

--
Armand

Fra : Msp

Dato : 16-05-04 02:51

> Er der skivebremse eller tromlebremse på så'en en SilverWing?

Der er tromlebremse.
Jeg endte selv med at skrue Kron/spishjul af, (det er kun 3 bolte) da jeg
sidst pillede baghjulet af min egen. Det er hurtigt og det gør faktisk det
hele en del nemmere..

Mogens
Honda GL500i Silverwing

Fra : Armand

Dato : 16-05-04 12:42

Msp <div@s-pedersen.dk> skrev i en

> Der er tromlebremse.

Og du havde taget hele bremse-navet (med bakkerne monteret) af, førend at
hjulet forsøgtes afmonteret??

--
Armand.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 16-05-04 13:31

Jeg tror det er sådan, at det er dækket der i sidste ende driller. Dækket
går på bagsvingeren og får hjulet til at stå en smule skævt, og man kan
derfor ikke få bremsetromlen helt over til bagsvingeren når man skal have
tromlen forbi bagtøjet. Der mangler så meget at det ikke er nok at tage
trykket af dækket. Dækket skal helt væk fra kanten af fælgen, og det er ikke
nemt mens det er monteret.
Datidens dæk var måske lidt smallere, og samtidigt var det nok ikke for
ingenting at det lykkedes Honda at lave ikke mindre end 4 forskellige
udgaver af Pro Linken til GL modellerne i løbet af den meget korte tid de
var på markedet.
Det tager max + 10 min. at tage bagtøjet af (Eller bare løsne det, det er
nok), og så er det helt uproblematisk.
Jeg er kørende igen!

Edvard

Fra : Msp

Dato : 16-05-04 22:22

> Og du havde taget hele bremse-navet (med bakkerne monteret) af, førend at
> hjulet forsøgtes afmonteret??

Ja. Først det lille afstandsstykke, så bremsenav. Men hvis cyklen sår på
centerben, så kan det godt være svært at få plads til at afmontere hjulet,
derfor gav det mig den plads der skulle til, ved at afmontere bagtøjet. og
det tager mindre en to minutter.

Mogens

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 17-05-04 06:34

Jeg forstår det sådan, at du kunne få bremsen ud af hjulet før du fjernede
hele hjulet. Det er præcist her dr mangler lidt plads på min.
Da jeg monterede tingene igen satte jeg bagtøjet løst på, så det kunne give
sig et pr. mm, og så gik alting nemt.

Edvard

Fra : Armand

Dato : 17-05-04 16:09

> [...]
> derfor gav det mig den plads der skulle til, ved at afmontere bagtøjet. og

- - - Men skulle ikke desto mindre være unødvendigt for et så jævnligt
forekommende service-punkt :-|
Mon ikke at det er den (uoriginale?) dækbredde der spiller negativt ind så
:-/

--
Armand.