Ford Mondeo: Rust i dørene på 2000-2002 mo~
Fra : Carsten Bengtsen

Dato : 14-05-04 14:35

Hej,

Jeg har lige solgt min Mondeo fra 2002. Den har kørt 67.000 km.

Nu er køberen kommer tilbage til mig. Han hævder at der er
fabrikationsfejl på Ford Mondeo årgang 2000 til 2002. Problemet er
efter sigende, at Ford har anvendt en fejlbehæftet "fugemasse" til at
forsegle bilens døre. Dette skulle medføre utætte fuger med rust til
følge.

Vi har kradset lidt i lakken på underkandten af døren med en nøgle.
Dette medførte at lakken skallede af, og at døren var ræverød inden
under.

Jeg har det naturligvis rigtigt dårligt med dette. Jeg kan godt forstå
at manden er sur. Jeg har jo principielt set solgt ham en tæret bil.

Er der nogen som har erfaring med dette. Hvad har Ford gjort for at
afhjælpe problemet. Oplakering hjælper jo næppe, da det ikke fjerner
rusten. Er det fugerne som er problematiske, vil rusten jo nok også
hurtigt opstår på de øvrige døre.

Er der nogen som har erfaringer med dette problem?

Mvh.

Carsten, Greve.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-05-04 14:44

Hej!

Carsten Bengtsen wrote:

> [...]
> efter sigende, at Ford har anvendt en fejlbehæftet "fugemasse" til at
> forsegle bilens døre. Dette skulle medføre utætte fuger med rust til

Korrekt. Se tilbage i gruppen; der har været en tråd om præcis det samme for ca.
en uge siden! Det lader til at Ford laver det på rustgarantien...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : bme

Dato : 14-05-04 14:49

> [...]
> efter sigende, at Ford har anvendt en fejlbehæftet "fugemasse" til at
> forsegle bilens døre. Dette skulle medføre utætte fuger med rust til

Fabrikationsfejl? så er det da ikke dit problem men fords!

> [...]
>
> Jeg har det naturligvis rigtigt dårligt med dette. Jeg kan godt forstå
> at manden er sur. Jeg har jo principielt set solgt ham en tæret bil.

og han har sikkert haft mulighed for at tjekke bilen. Privat handel = større
risiko. Jeg kan da godt forstå at du har det dårligt med det, men hvis du
ikke vidste at der var problemer med dørene har du jo heller ikke kunne
fortælle ham det. Men hvis du vidste det i forvejen, vil jeg da mene at du
har fortiet noget, og så tror jeg nok at han har en mulighed for at kræve
handlen hævet.

/bo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-05-04 15:18

Hej!

bme wrote:

> [...]
> har fortiet noget, og så tror jeg nok at han har en mulighed for at kræve

Det lader ikke til at Carsten har vidst noget som helst om det - de var jo nødt
til at bryde lakken for at se rusten.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 16:03

Kim Voss Schrader wrote:
> Det lader ikke til at Carsten har vidst noget som helst om det - de
> var jo nødt til at bryde lakken for at se rusten.

Der er flere ting i det. Det er som sådan underordnet om Carsten viste det,
hvis han "burde vide det"...

En anden ting er at det er sjovt at sælger kommer så hurtigt bagefter. Mon
ikke han har kendt til fejlen på modellen ved køb? Var han i ond tro?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 16:11

> Der er flere ting i det. Det er som sådan underordnet om Carsten viste
det,
> hvis han "burde vide det"...

Hvad mener du med det..?

> En anden ting er at det er sjovt at sælger kommer så hurtigt bagefter. Mon
> ikke han har kendt til fejlen på modellen ved køb? Var han i ond tro?

???

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 16:35

Jan W. Nielsen wrote:

> Hvad mener du med det..?

Jeg tænkte på:
KBL § 76,
Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
stk. 3
sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende.

Men § 76 gælder kun i forbugerkøb...

> ???

Fra KBL
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden
skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge
den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge
en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved
sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt.

Hvis køberen kendte til fejlen, burde han vel have undersøgt om den
pågældende bil havde fejlen, hvis han har undersøgt bilen før købet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 18:26

> som sælgeren kendte
> eller burde kende.

Den der med "burde", tror jeg kun kunne komme i brug, hvis ejeren helt
entydigt havde fået besked på, at hans havde problemet.

> Hvis køberen kendte til fejlen, burde han vel have undersøgt om den
> pågældende bil havde fejlen, hvis han har undersøgt bilen før købet...

Troede du mente sælger.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 18:29

Jan W. Nielsen wrote:
> Den der med "burde", tror jeg kun kunne komme i brug, hvis ejeren helt
> entydigt havde fået besked på, at hans havde problemet.

Nu gælder det ikke, da det er handel mellem private.

Men hvis man fx køber en bil hos en bilforhandler, og der er en fejl. Så kan
sælger ikke sige, at han ikke kendte til fejlen. Der træder § i kraft, og
der er også tale om en mangel, bare forhandleren burde have kendt til
fejlen. Dermed slipper bilforhandleren ikke for ansvaret ved at undlade at
undersøge en bil inden han sælger den.

> Troede du mente sælger.

OK.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-04 10:34

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

[klip]

Mon

> ???

Hvis køber kendte til fejlen ved bilen er der ikke tale om en mangel i
juridisk forstand.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Peter G C

Dato : 15-05-04 10:34

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

[klip]

> Fabrikationsfejl? så er det da ikke dit problem men fords!

Det er ikke korrekt. Køber kan gå til sælger med fejlen. Om det juridisk set
er en mangel er en anden snak.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : HC

Dato : 14-05-04 17:43

> [...]
> hurtigt opstår på de øvrige døre.
>
> Er der nogen som har erfaringer med dette problem?

Ja du skal snakke med Ford, og de monterer nye døre med et smil. ( under
rust garantien )
Problemet er at 3M har leveret noget møj....

Mvh Hans
Mondeo 2003

Fra : Thomas

Dato : 14-05-04 21:21

"HC" <h@ns.dk> wrote in message

> Problemet er at 3M har leveret noget møj....

Det er vel Ford, der har leveret bilen... og dermed noget møj?

Hvis jeg kørte Ford ville jeg da være fløjtende ligeglad med eventuelle
underleverandører. Stort set alle komponenter i en moderne bil kommer fra
underleverandører. Men det er vel bilproducenten der køber ind og er
ansvarlig for kvaliteten af indkøbet?

IMO har Ford altid haft rustproblemer af den ene eller anden slags.

Se evt.
http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp

Thomas

Fra : Olesen

Dato : 15-05-04 01:30

"Thomas" <ewwe@wewe.uk> skrev i en meddelelse

> IMO har Ford altid haft rustproblemer af den ene eller anden slags.

Hvilket jeg af gode grunde ikke vil skrive under på.
Uheldigt er det dog for alle de, der har købt
en Mondeo med dårlig sealer.
Ford har vel været i god tro, da 3M
er verdens største inden for sådan noget stads..

Fra : Thomas

Dato : 15-05-04 17:29

"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> wrote in message

> Hvilket jeg af gode grunde ikke vil skrive under på.

Det skal du heller ikke.
Klik blot på linket http://www.vibilagare.se/rostregistret.asp og vælg en
hvilken som helst Ford.

Min kone havde en Ford Escort fra 93' da jeg mødte hende. I dag vil jeg tror
at den er rustet væk. Meget dårligere rustbeskyttelse fra fabrikken har jeg
næppe set.

Linket bekræfter desværre, at Ford stadig har en - i bedste fald -
middelmådig rustbeskyttelse.

Thomas

Fra : HC

Dato : 15-05-04 07:24

> IMO har Ford altid haft rustproblemer af den ene eller anden slags.

Tjaaa lige som alle andre mærker
Der er ikke mange biler af den almendelige model der ikke lider rust-døden.
Nogen gør det bare hurtigere.
Bemærk at det er kun dørene på den "nye" mondeo der har problemer.
Min første mondeo fra 1996 som nu er overgået til brormand kører stadig
rund med nul rust...

Mvh Hans
Mondeo 2003 u/rust i dørene

Fra : Jakob Seedorff

Dato : 15-05-04 10:10

> [...]
> rust garantien )
> Problemet er at 3M har leveret noget møj....

Hej Hans,

Jeg har samme problem med min "nye" Ford Mondeo Stationcar fra 2002
(30.000 km). Jeg har lige købt den hos Scaniadam i Tirsdags, og har
efterfølgende opdaget at der er kraftig rust i to af bagdørene. Jeg
har selvfølgelig tale med forhandleren, men de nægter at skifte de
døre som pt. ikke er har alvorlig rust i udbrud - dem vil de bare
reparere.

Jeg har også talet med pladeværkfører fra to andre autoriserede Ford
forhandlere - og en tidligere pladeværkfører som nu er kommet til et
andet mærke. De bekræfter alle problemet med sealeren, og hævder at de
døre som endnu ikke er rustet, vil ruste inden for en overskuelig
fremtid. Konklusionen er altså, at alle fire døre bør skiftes med nye
- da alle fire døre er behæftet med fejlen.

Men det er Ford, i førlge forhandlerne, ikke parate til.

Er der andre som har erfaringer på dette område? - hvordan får jeg
Ford til at gøre arbejdet ordentligt, således at jeg ikke skal tilbage
om et par år igen. Min bil kommer jo i sidste ende også til at lige et
patchwork af farvenuancer.

Mvh.

Jakob

Fra : HC

Dato : 16-05-04 07:56

> [...]
> Ford til at gøre arbejdet ordentligt, således at jeg ikke skal tilbage
> om et par år igen. Min bil kommer jo i sidste ende også til at lige et

Jammen de SKAL skifte de døre, jeg arbejder dagligt med ford-biler ( ikke
hos Ford )
Og snakker derfor dagligt med Ford medarbejdere og der er ordren at døre
med rust skal udskiftes med helt nye døre.

Mvh Hans

Fra : Jakob Seedorff

Dato : 16-05-04 13:50

"HC" <h@ns.dk> wrote in message news:<40a71066$0$165$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> Og snakker derfor dagligt med Ford medarbejdere og der er ordren at døre
> med rust skal udskiftes med helt nye døre.

Tak for dit svar Hans. Rart at få feedback fra en fagmand.

Min bekymring går primært på de af dørene som endnu ikke udviser
synlig rust. De er jo også forseglet med det dårlige sealer, hvorfor
det vel må forventes at de også ruster inden for nærmeste fremtid. Det
er i hvert tilfælde hvad pladesmedene hos Ford hævder.

Tidligere har Ford vist nok udskiftet alle dørene på garantien. Nu er
der dog kommet nye retningslinier, som kræver delvis udbedring af de
døre som ikke er i alvorligt udbrud.

For kunden er det jo ikke optimalt. Dels vil man gå og bekymre sig om
rust i de originale døre fremover, og dels kan man risikere at bilen
skal oplakeres af flere omgange. Vi ved jo alle hvor svært det er for
maleren at ramme de metalliske farver, så bilen kan jo ende med at se
lidt underlig ud.

Det er fair nok at Ford har problemer med en fabrikationsfejl, det kan
jo ske for et hvilket som helst bilmærke. Ford bør dog, efter min
opfattelse, udbedre tingene ordentligt en gang for alle - med
ordentligt mener jeg at alle 4 døre udskiftes med ny døre som er
produceret med den korrekte sealer.

Mvh.

Jakob

Fra : Olesen

Dato : 16-05-04 16:51

"Jakob Seedorff" <jaksee@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Min bekymring går primært på de af dørene som endnu ikke udviser
> synlig rust. De er jo også forseglet med det dårlige sealer, hvorfor

Denne sealer, er det ikke samme slags, som man bruger andre
steder i bilen end lige i dørene ?
Hvad med torpedopladen og alle andre steder,
eks. bagagerum og motorrum ved skærmene ?

Bruges der ikke også sealer dêr ?
Hvad er det der går galt med sealeren
som vel også bruges af andre end Ford..