Prøve plader til søndags kørsel...?
Fra : Anders Hirsbro

Dato : 12-05-04 01:58

ok folkens..hvad er jeres viden/erfaring ang prøveplader? jeg er en af dem
der kun har tid/mulighed for at køre i weekenden ren fornøjelse har en
scooter jeg køre på arbejde på, nu syns jeg så at det lidt nogle dyre ture
nå man har en maskine til 160.000 som IKKE er betalt endnu, hvad er
muligheden for at køre på prøveplader og have en mc uden afgift? man kan vel
ikke komme op på motorkontoret hver weekend og hente plader man bliver vel
regi. de ved vel godt hvad man har gang i efter et par gange.. det er os
bare en tanke ob bliver nok der ved

Fra : "André T."

Dato : 12-05-04 03:08

Anders Hirsbro wrote:

> [...]
> regi. de ved vel godt hvad man har gang i efter et par gange.. det er os

Du kan jo skifte mellem de forskellige motorkontorer ? ;-D

Ej, jeg har kørt en del på cykler uden afgift... Og hvis jeg skal være
ærlig, tror jeg dem der udlevere prøvepladerne, er fulstændige
ligeglade, med hvad de skal bruges til...

Hvis du har løst til at køre hver weekend, til evt. fremvisning, af
cyklen i forbindelse med salg, må du jo gerne det. Det findes der ingen
begrænsning for .

160.000 uden afgift... Det var en pæn pris ! Hvad er afgiften på din
cykel ?

-(¯`·.¸ (¯`·.¸ (¯`·....André T....·´¯) ¸.·´¯) ¸.·´¯)-
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=434
...If freedom is outlawed, only outlaws will have freedom...

Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 12-05-04 04:46

Har man råd til så dyr en maskine, skulle det vel ikke være et problem at
betale afgiften,
så vil man lege med, må man også betale som os andre.

--
Venlig hilsen
Søren Bøgh Olsen

Fra : Psypher

Dato : 12-05-04 11:11

"> Har man råd til så dyr en maskine, skulle det vel ikke være et problem at
> betale afgiften,
> så vil man lege med, må man også betale som os andre.

Den kører med garanti ikke bedre af at staten har fået en slat penge.

Mvh Lars

Fra : Shsj

Dato : 12-05-04 11:17

"Søren Bøgh Olsen" <totalservice@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betale afgiften,
> så vil man lege med, må man også betale som os andre.
¨
Hej hej.
Det forstår jeg ganske enkelt ikke ... hvorfor skulle man ikke kunne have
problemer med en afgiftsbetaling på en dyr maskine?

Mvh.
Shsj

Fra : Anders Hirsbro

Dato : 12-05-04 11:54

Sorry i har misforstået noget den koster 160.000 MED afgift. ang.
motorkontor kunne det jo være at de Registre en og nå man kom tilbage for
117 gang kunne det være at de forlangte en form for dokumentation for hvad
pladen skulle anvendes til osv. her er et scenario man køre ud på langelinie
en weekend og bliver stoppet af lovens lange arm imens man er ved at æde en
amerikaner med 3 kugler så har man jo et forklaringsproblem altså det er jo
heller ikke en fornøjelse at køre rundt og være nervøs (mere nervøs end man
plejer) for at blive stoppet.. sagen er den at jeg overvejede at bytte min
Honda VTR1000 m.afg for en Ducati 996s u.afg det er jo lidt af en
drømmemaskine og ikke noget jeg ellers ville ha råd til med mindre jeg vandt
i lotto...

tænke tænke...

Fra : Troels Nielsen

Dato : 12-05-04 12:22

Jeg synes du skal passe gevaldigt på med at lave det nummer.

For det første, er kørsel med prøveplader til et privat formål ikke tilladt.
I tilfælde af du bliver stoppet af politiet, og ikke umiddelbart kan
redegøre for dit ærinde på MC´en med prøvepladerne på, risikerer du, at
skulle betale MC´ens registreringsafgiften samt en klækkelig bøde, der
beregnes ud fra en vurdering af hvor langt du har kørt på MC´en med
prøveplader monteret. Husk at motorkontoret registrerer hvor mange gange du
har lånt prøveplader til den pågældende MC - noget der formentlig kommer
frem hvis du bliver taget. Derfor er det ikke klogt, hvis du ikke har
pengene til afgiften - det kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Mener der
er nogle domme om dette emne inde på told&skat´s webside.

For det andet, er der ingen kaskodækning på MC´en når der køres på
prøveplader. Så går det galt, render det hurtigt op. Selvfølgelig kan man
stole på sine egne kørefærdigheder, men det vil være naivt at stole på
andres (jf. Jakob der blev torpederet bagfra med 70 km/t). Kaskodækningen
kan dog tegnes, såfremt du opretter dig som forhandler og får faste
prøveplader, men så kommer der nogle andre problemer samtidig med man stadig
skal passe på den førstnævnte problemstilling med prøveplader.

Summa summarum, har du pengene til at betale afgiften så gør det, men er du
villig til at risikere maskinens værdi samt risiko for at betale afgift og
bøde, så er der ikke noget til hinder for at køre på prøveplader.

Held og lykke med det.

Mvh TN

Fra : Hekto

Dato : 12-05-04 13:46

Troels Nielsen wrote:

> [...]
> pengene til afgiften - det kan hurtigt blive et dyrt bekendtskab. Mener der
> er nogle domme om dette emne inde på told&skat´s webside.

Et lovligt ærinde er fremvisning med salg for øje.

Bevisbyrden er anklagemyndighedens, og den er svær! Ihvertfald for løse
prøveskilte, for faste kan det være lidt enklere da de er udstedt under
visse regler.
Der er meget 'tror', 'vist nok' og 'jeg har hørt' i denne debat.

Told & Skat har ikke haft heldet med sig. Havde de det, skulle de nok
gøre opmærksom på det. Tværtimod har de selv offentliggjort:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=134393&ov_id=0&search=prøveskilte

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Richard

Dato : 12-05-04 18:03

Hekto wrote:

> Told & Skat har ikke haft heldet med sig. Havde de det, skulle de nok
> gøre opmærksom på det. Tværtimod har de selv offentliggjort:
> http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=134393&ov_id=0&search=prøveskilte

Interessant, især fordi Vestre Landsret tilsyneladende ikke lægger vægt
på betjentens udsagn om bilens færden. I en trafiksag, hvor betjente er
indblandet, tæller deres udsagn ellers om muligt 100 pct, bved jeg af
bitter erfaring...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Soren Lindholt

Dato : 13-05-04 08:52

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
> Told & Skat har ikke haft heldet med sig. Havde de det, skulle de nok
> gøre opmærksom på det. Tværtimod har de selv offentliggjort:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=134393&ov_id=0&search=prøveskilt

Jo, men den sag er jo også kun på kanten. Og Morten Wagner har jo ikke tid
til os alle sammen.

Men interessant læsning. Det gælder om at ha orden i kørebogen. .

Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-05-04 10:57

Hekto wrote:
> Et lovligt ærinde er fremvisning med salg for øje.

Dvs. man skal bare køre omkring med et 'sælges'-skilt på kåben og
prøveplader ? :)

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Hekto

Dato : 13-05-04 11:17

Hans Joergensen wrote:

> Dvs. man skal bare køre omkring med et 'sælges'-skilt på kåben og
> prøveplader ? :)

Det er jo op til Hr. Striks at vurdere, om det er tilstrækkeligt.

Det står i betingelserne, at man kan køre ture af 3 timers varighed, når
der medbringes den fornødne dokumentation for at køretøjet er udlånt af
en forhandler til en prøvetur. Det kan også af forhandleren køres til et
eller andet sted, hvor det skal fremvises med salg for øje.
Træf ...??

Fra : bem

Dato : 13-05-04 11:47

Hekto wrote:
> [...]
>
> Told & Skat har ikke haft heldet med sig. Havde de det, skulle de nok
> gøre opmærksom på det. Tværtimod har de selv offentliggjort:

Du overfortolker dommen. Der står i landsrettens præmisser:

"Vidnet politiassistent J.L. har forklaret, at han kun har set bilen køre
den 9. februar 1999, da han standsede den. Tiltalte har forklaret, at han
den pågældende dag var på vej til værksted, og *der er ikke foretaget
nærmere efterforskning med hensyn til denne oplysning*. Anklagemyndigheden
findes herefter og ved bevisførelsen i øvrigt ikke at have ført bevis for,
at tiltalte har overtrådt § 1, stk. 1, i registreringsafgiftsloven som
beskrevet i tiltalen."

Det betyder, at årsagen til frifindelsen er, at politiet ikke overhovedet
har efterforsket om det passer, at bilen var på vej til værksted. En simpel
efterforskning, som er meget let at foretage, men som politiet ikke foretog,
sikkert fordi de troede, at deres gætterier om bilens færden, når den ikke
var i garagen, var nok til en domfældelse.
Så hvis politiet lige gider at undersøge, om det passer, at der står en
køber og venter, så blive man dømt. Og som det fremgår at byrettens dom, så
er det ikke småpenge vi taler om. Jeg ville være meget forsigtig til at råde
andre til at snyde med prøveskiltene.

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 13-05-04 12:55

bem wrote:

> [...]
> er det ikke småpenge vi taler om. Jeg ville være meget forsigtig til at råde

Jeg fortolker ikke dommen; men henviser til hvad T&S selv har opgivet.
Sagen er jo ike direkte analog til kørsel med en MC en søndag formiddag.
I sådant et tilfælde må man forholde sig til det konkrete tilfælde og
den medbragte dokumentation og ejerforholdet.
Det skal dog bemærkes at der tilsyneladende ikke findes sådanne
tilfælde. Ellers ville de vel have offentliggjort dem på T&S' side?

Det har heller ikke noget at gøre med at råde nogen til noget. Der er
klare regler for anvendelsen af løse og faste prøveskilte. Mener man at
man kan anvende dem inden for de rammer, er det jo op til een selv.
Det er en mulighed staten stiller til rådighed, og som kan benyttes i
det omfang reglerne herfor sætter. Hvis øvrigheden mener at de
overtrædes, må samme øvrighed bevise det.

Igen ... så er der ikke så meget at holde sig til ud over hvad der er på
T&S' side, samt reglerne for prøveskilte, der kan ledes frem på politi.dk.
Der er en masse løse rygter, 'hvis'er' o.s.v. Den svære bevisførelse,
eller reglernes rammer, gør åbenbart at der ikke er ført så mange sager,
eller også er problemet ikke af et så stort omfang, at det stikker i
øjnene (måske med undtagelse hos dem der har betalt afgift!?).

Fra : bem

Dato : 13-05-04 13:10

Hekto wrote:

> Jeg fortolker ikke dommen;

Det gør du vel, når du med udgangspunkt i dommen fra landsretten skriver,
"Bevisbyrden er anklagemyndighedens, og den er svær!".
Min påstand er, at bevisbyrden overhovedet ikke er svær, fordi det fremgå af
landsretsdommen, hvad der skal til - nemlig efterforskning om rigtigheden af
førerens ærinde. Og det er altså ikke spor svært at spørge føreren, hvor han
skal mødes med køber, og hvad denne evt. hedder. Kan politiet så ikke finde
køberen på det udpegede sted, så har føreren et problem. Dommere er såmænd
ikke mere naive end andre mennesker, og det er dommeren, der bestemmer om
han vil tro på den anklagede når han i retten fortæller, at køber må have
opgivet falsk navn og være stukket af, da han så politiet.

> Sagen er jo ike direkte analog til kørsel med en MC en søndag
> formiddag.

Nej, og derfor er det måske ikke særligt hensigtsmæssigt, at du netop
bringer sagen ind i en tråd om - ja, netop søndagskørsel.

> I sådant et tilfælde må man forholde sig til det konkrete
> tilfælde og den medbragte dokumentation og ejerforholdet.

Og vil du så stadig sige, at bevisbyrden er specielt svær?

> Det skal dog bemærkes at der tilsyneladende ikke findes sådanne
> tilfælde. Ellers ville de vel have offentliggjort dem på T&S' side?

Jeg er sikker på, at der findes flere fældende domme på området.

> Det har heller ikke noget at gøre med at råde nogen til noget.

Jeg skrev ikke, at *du* direkte råder nogen til det - men det er André T til
genæld i et andet indlæg tæt på at gøre.

Det sidste er nok rigtigt

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 13-05-04 17:06

bem wrote:

> Det gør du vel, når du med udgangspunkt i dommen fra landsretten skriver,
> "Bevisbyrden er anklagemyndighedens, og den er svær!".

Hvis det var let, var der vel faldet flere domme.

> Nej, og derfor er det måske ikke særligt hensigtsmæssigt, at du netop
> bringer sagen ind i en tråd om - ja, netop søndagskørsel.

Det var den eneste sag der var nævnt hod T&S.

> Og vil du så stadig sige, at bevisbyrden er specielt svær?

Ja, for du behøver ikke besøge en bestemt kunde. Du kan stille dig op et
sted, som f.eks. Malerklemmen, med et 'Til Salg' skilt, såfremt du er
ejer af 'firmaet' eller ansat.
Låner du den til prøvekørsel, skal du medbringe dokumentation. Den er
nem at lave, såfremt der bare er relationer til et registreret firma.

> Jeg er sikker på, at der findes flere fældende domme på området.

Jeg har ikke kendskab til nogen. Igen - 'tror' og 'hvis'. Det har været
oppe før, og heller ikke dér kom der konkrete eksempler. Det mest
konkrete jeg har set er det på T&S' hjemmeside.

Sagen er nok i sin enkelhed, at reglerne er lempelige af praktiske
grunde, og det medfører også at de er lette at omgå.
Havde det været problemfrit og enkelt at sigte dem der anvender
prøvepladerne, skete det nok i større omfang. De er jo ikke så svære at
finde!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : anders majland

Dato : 12-05-04 13:32

> altså det er jo heller ikke en fornøjelse at køre
> rundt og være nervøs (mere nervøs end man plejer) for at blive
> stoppet.

Det er vel ligesom at køre tunet øvert - men er nødt til at køre med
øjne i nakken og hele tilde være nervøs for at ordensmagten skulle vise
interesse. En tunet øvert kan endda køres med lovlig hastighed så den
ikke umiddelbart ser ulovlig ud. En prøveplade signalerer tilgengæld
snyd på lang afstand - hvis den dukker op på langelinie, til et træf
eller lign...

Hvis du abs. vil have en ducati du ikke har råd (til plader) til så drop
prøvepladerne men tilmeld dig alle de banedage du kan komme afsted med.
Så kan du endda bruge den til det den er skabt til - ræs.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Henrik

Dato : 13-05-04 16:22

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:40a21a29$0$3048

> [...]
> ikke umiddelbart ser ulovlig ud. En prøveplade signalerer tilgengæld
> snyd på lang afstand - hvis den dukker op på langelinie, til et træf

Til træf ville jeg mene at man kan køre til risikofrit. udover selvfølgelig
manglen på kasko.
For hvor finder du flere cykel intereserede end der. Lav et skilt hvor der
står en pris der ligger 30-40 % over det normale og sæt den så til "salg".
Så er det vel med slag for øje..

Henrik

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-05-04 22:54

> [...]
> hvor der står en pris der ligger 30-40 % over det normale og sæt den
> så til "salg". Så er det vel med slag for øje..

Ja, slag fra det offentlige.

Prøv at spørge efter hvor mange der bliver stoppet med prøvenummerplader
til f.eks. TPT. Specielt sådan nogle steder holder politiet udkig, fordi
de godt ved at mange kommer frem af deres skjul og kører på deres
ikke-indregistrede cykler til disse træf.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 12-05-04 20:02

Så køb en øvert !!!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-04 19:47

"Anders Hirsbro" <andershirsbro@webspeed.dk> writes:

> [...]
> nå man har en maskine til 160.000 som IKKE er betalt endnu, hvad er
> muligheden for at køre på prøveplader og have en mc uden afgift?

Det kan vel godt lade sig gøre på en måde, men hvorfor ikke bare købe
en 'almindelig' mc, og så køre når det passer dig?

Nedenstd. koster vel i omegnen af hvad en 160k kr cykel koster fra ny,
og er meget driftsikre, meget velkærende og meget sjove:
50k,- Yamaha FZR600 1994 ~90 hk
60k,- Honda CBR600 1993 100 hk
70k,- Yamaha FZS600 1999 95 hk
Søg på <http://images.google.com> for billeder.

Blærerøvseffekten er måske ikke den samme, men prøvepladerne lægger
vist alligevel en dæmper derpå.

Hvis det skal være lidt mindre sjovt (læs chopper, cruiser etc.)
er jeg ikke så meget inde i sagerne, men tingene behøver altså ikke at
være det nyeste af det dyreste for at du til noget!
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Anders Hirsbro

Dato : 14-05-04 02:32

Jamen har allerede en "alm" HondaVTR1000 hvor der er betalt afgift men man
vil jo altid have mere ..suk
"Blærerøvseffekten er måske ikke den samme, men prøvepladerne lægger
vist alligevel en dæmper derpå."
Ja bestemt hehe! men nu det ikke kun for at blære sig det er os for at eje
noget som man drømmer om men nu drejere det sig jo os om at få noget
fornøjelse ud af det og det bliver det nok svært med hvis man skal køre
rundt med dårligsamvittighed og være nervøs det er nok ikke det vær i
guess..

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-05-04 23:05

"Anders Hirsbro" <andershirsbro@webspeed.dk> writes:

> Jamen har allerede en "alm" HondaVTR1000 hvor der er betalt afgift men man
> vil jo altid have mere ..suk

Nåmen, så har du jo en gademaskine, så hvorfor ikke bare købe en
decideret bane-mc?

> "Blærerøvseffekten er måske ikke den samme, men prøvepladerne lægger
> vist alligevel en dæmper derpå."
> Ja bestemt hehe! men nu det ikke kun for at blære sig det er os for at eje
> noget som man drømmer om

Bestemt ikke.

> [...]
> fornøjelse ud af det og det bliver det nok svært med hvis man skal køre
> rundt med dårligsamvittighed og være nervøs det er nok ikke det vær i

Slet ikke når du har en vtr1000'er på gaden. Var det meningen den
skullle byttes til afgiftfrit, eller hvordan?
--
mvh Jes Vestervang

Hi! I'm a .signature virus!

Fra : Anders Hirsbro

Dato : 15-05-04 13:00

Nej jeg skulle bytte den for en Ducati 996 uden afgift :o/

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-05-04 22:57

"Anders Hirsbro" <andershirsbro@webspeed.dk> writes:

> Nej jeg skulle bytte den for en Ducati 996 uden afgift :o/

Tjaeh, jeg ville synes at det var besværet værd :-| VTR'en er da en
fed cykel, og den kan du køre på uden frygt for at blive opdaget.
--
mvh Jes Vestervang - med en ekstra Yamaha i garagen på mandag, hej
DT125R

Hi! I'm a .signature virus!