Koblings problem
Fra : A&L

Dato : 10-05-04 17:24

Hej NG
Er der nogen her der har et bud på, hvad årsagen til at min kobling
pludselig ikke er til at trække?
Jeg kører på en Honda CX 500C og den har, som I ved, en våd kobling, jeg
bruger en mineralsk motorolie SAE 10W-40, oliestanden er ok,
koblingspladerne og koblingskabel er skiftet sidste vinter, og jeg kørte
sidste sommer uden problemer.
Det er sket 3. gange nu, og det er s.... ubehageligt.
Første gang stoppede jeg og cyklen gik ud, da jeg efter et øjeblik startede
igen virkede koblingen igen.
De andre 2 gange pumpede jeg med grebet til den virkede.

På forhånd tak
AH CX500C

Fra : Armand

Dato : 10-05-04 21:11

A&L <xxxholtz@privat.dk> skrev i en
> [...]
startede
> igen virkede koblingen igen.
> De andre 2 gange pumpede jeg med grebet til den virkede.

På den aldrende motorcykels kobling kan koblingspladernes og stålpladernes
"medbringere" have banket mærker i koblingsskålen, jvorved de hver især har
sit egen lille hul at sidde fast i når man vil trække koblingen og derved
sprede pladerne fra hinanden - Og deres "huller"!

Næste gang det hænder så sluk motoren og med et gear lagt ind så rok frem og
tilbage med motorcyklen mens du trækket i koblingsgrebet!
Hvis dét er kuren, så ér det med stor sandsynlighed ovenstående der er
årsagen!

Man kan være heldig at file områderne med omtalte nedbankede mærker/"huller"
ned til bunden af "hullerne" men det medfører et større slup (= banken) i
koblingen - Men dét er der som sådan jo allerede nu, hvorved dét ikke bliver
værre :-/

--
Armand.