Kædekit - antal tænder
Fra : Henrik Davidsen

Dato : 10-05-04 09:08

Hejsa

Jeg står og skal til at skifte kædekit på min CB 500, og har overvejet at
lege lidt med gearingen. Når jeg kører med fuld hammer i 6. gear, kan den
ikke komme op på mere end 8.500 omdrejninger (og den går først i rødt felt
ved 10.500). Og da jeg er en af de tunge drenge, er det jo nok fordi den
ikke har kræfter nok. Men så taber jeg jo nok ikke noget topfart ved at
geare den lidt ned (eller op??), altså så den bliver lidt kvikkere i
optrækket.

Jeg har fundet ud af, at det vist er bedst at øge antallet af tænder på det
bagerste tandhjul, fremfor at gøre det forreste en tand mindre (noget med
slid mm). En CB 500 kører som standard med en 15/40 sammensætning, men så er
spørgsmålet hvor mange tænder jeg kan/skal gå op bagi? Jeg har kigget på
louis.de, og hvis jeg der vælger at jeg vil se dele til en CB 500, kommer
der kun 2 kædekit - en D.I.D og en Regina. Begge med standard antal tænder.

Mit spørgsmål er så, om jeg roligt kan finde et andet "tilfældigt" D.I.D
kædekit med fx 15/42 eller 15/43? Det skulle jo helst gerne være sådan, at
tandhjulet kan monteres på min cykel - det er jo ikke så fedt hvis hullerne
til monteringen sidder anderledes fordi den er beregnet til en anden cykel.
Men hvad skal jeg kigge efter?

Og nu jeg er i gang, så kan jeg lige så godt høre om det kan betale sig at
give ekstra for et D.I.D kædekit fremfor andre mærker? Jeg mener at have
hørt at D.I.D er "det bedste", men gør det den store forskel på en så
"lille" cykel som min? Jeg vil gerne have en kæde (kædekit), med så mange km
som muligt. Erfaringer/ gode råd??

Mvh. Henrik
Ps. Jeg har forsøgt at google lidt, men har ikke líge fundet svar på mit
spørgsmål om min ræser-model

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 10-05-04 09:58

Ja med lidt mere googling, og kiggen i denne gruppe, så er jeg kommet frem
til, at man vist kan finde disse oplysninger i mc nøglen. Jeg kunne så godt
tænke mig at vide om det er rigtigt, for så tror jeg da at jeg vil anskaffe
mig en sådan.

Og hvis ikke min antagelse er helt rigtig, så kunne jeg da egentlig godt
tænke mig at vide hvad mc nøglen egentlig kan bruges til, for den bliver jo
jævnligt nævn.

/Mvh. Henrik

Fra : Michal

Dato : 10-05-04 22:38

On Mon, 10 May 2004 10:58:25 +0200, Henrik wrote:
> [...]
> tænke mig at vide om det er rigtigt, for så tror jeg da at jeg vil anskaffe

En MC nøgle er god at ha' ved hånden :)

Du kan se "forhandlere" på <http://www.mc-noeglen.dk>, de giver gratis
kataloget til dig :)

> Og hvis ikke min antagelse er helt rigtig, så kunne jeg da egentlig godt
> tænke mig at vide hvad mc nøglen egentlig kan bruges til, for den bliver jo
> jævnligt nævn.

Det er et rimeligt stort katalog over reservedele/sliddele til diverse
mc'er.

De fører afaik RK kædekit, i alt fald til DT175'eren :)

Jeg bruger den til at slå diverse ting op om mc'en :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-04 11:16

Henrik Davidsen wrote:
> [...]
>
> Mvh. Henrik
> Ps. Jeg har forsøgt at google lidt, men har ikke líge fundet svar på

Køb DID, det holder

og check nedenstående link, du kan få lige netop den kombination du ønsker
af tandhjul...

http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L=0&sel_uid=354&p=

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=538

Fra : Armand

Dato : 10-05-04 16:32

Henrik Davidsen <sjangREMOVE@sjang.dk> skrev i en
> [...]
> ikke har kræfter nok. Men så taber jeg jo nok ikke noget topfart ved at
> geare den lidt ned (eller op??), altså så den bliver lidt kvikkere i

Det lyder rigtigt nok!

> [...]
en CB
> 500, kommer der kun 2 kædekit - en D.I.D og en Regina. Begge med

Reservedels-handler har som udgangspunkt kun(!) original-gearingerne, og for
tyskerne gælder det at selv en enkelt tands gearing er alvorlig tuning,
derved at den efterfølgende skal føres i køretøjets papirer, hvorfor der
ikke er samme "spontan-marked" for slige sager i -de, som der kan være
herhjemme

> [...]
hullerne
> til monteringen sidder anderledes fordi den er beregnet til en anden

Prøv at kigge lidt på jt-sprockets
Og se hvilke kædehjul (fra hvilke andre modeller) der matcher i monteringen
og tillige har alternativ tandantal, og bestil så tandhjulene enkeltvis
derudfra sammen med kæden!

> [...]
> hørt at D.I.D er "det bedste", men gør det den store forskel på en så
> "lille" cykel som min? Jeg vil gerne have en kæde (kædekit), med så mange

Kraftige modeller bruger samme kæde-dimension, men i forstærket udgave, så
en given forskel imellem DID og andre fabrikater vil også være tilfældet
blandt de almindelige kvaliteter!

Her på gruppen er der flest fortalere for DID!!

--
Armand.