Sort tændrør, justering af karburator
Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 08-05-04 21:29

Jeg har luret lidt med på sidelinien i et stykke tid og er imponeret over
aktiviteten i denne newsgroup. Nu har jeg selv et problem som jeg hermed
bringer til torvs:

Før vinteropbevaringen sidste år sodede mine tændrør til ustandslig.
Specielt det venstre, hvilket førte til at den ene cylinder tit satte ud. I
forbindelse med vinteropbevaringen forlagde jeg værkstedet problemet, og de
fandt frem til at de ville justere karburatoren.

Nu har jeg kørt på den i et stykke tid og den køre bare ikke rigtig godt.
Specielt i de lave omdrejninger er der et eller andet galt - den ligesom
hakker lidt i det. Når man starter den kan jeg lugte benzin, specielt hvis
motoren ikke er helt varm. Idag kiggede jeg på tændrørene, og ganske rigtigt
det venstre tændrør var sodet. Tør sort sod. Har tjekket luftfilteret, det
ser ok ud....

Jeg føler mig lidt røvrendt af værkstedet, at have betalt timeløn for at de
piller det hele fra hinanden... Nu overvejer jeg selv at pille karburatorne
fra hinanden og tjekke dem - har kigget lidt i Haynes, de skriver dog at
"karburatorproblemer" tit slet ikke er karburator problemer - så hvad gør
jeg?

--
Kawasaki ER-5, 1999
Jacob

---

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 09-05-04 01:16

"Jacob Buch-Andersen" <jbuchandersen@VARMPOST.com> wrote in message
> [...]
> "karburatorproblemer" tit slet ikke er karburator problemer - så hvad gør

Der er jo mange der vil svare men her er lidt fra mig.
For det første så kan man ikke bare sige at tændrørene soder, man skal vide
ved hvor megen åbning af gashåndtaget det bliver sodet. Jeg mærker på
gashåndtaget (klippet/skæret hak) for 0 åbning, 1/4 åbning 1/2 åbning og 1
åbning. Derefter skal man køre en 1/2 - 1 km med ikke nye tændrør holdende
en konstant registreret åbning af gashåndtaget, koble hurtigt ud samtidig
med slukning af motoren, rulle ind til vejsiden og så iagttage tændrøret.

Inden da skal man egentlig være sikker på at man nu også kører med det
tændrør manualen siger - hvis den ikke er ændret/tunet - altså det rette
varme/kolde tændrør.

Karburatoren kan jo være dyset korrekt i nogle felter men ikke rigtigt i
andre. Mange bøger, bl.a. Haynes om justering af karburatorer, foreskriver
at man først kontrollerer for fuld åbent gashåndtag, og så de andre åbninger
på de efterfølgende ture for til sidst igen at ende med fuldt åbent. Ved
undersøgelsen kan man godt ende med til sidst at finde at man skal gå til et
koldere eller varmere tændrør.

Alt efter hvilket hvor åbent gashåndtaget har været når man undersøger det
med tændrørets farve ved man hvad man om givent skal ændre på/prøve at ændre
i karburatorerne, da de forskellige dele jo virker mest ved forskellige
"spjæld" åbninger; grafisk er de fleste deles virkninger vist meget godt i
den nævnte bog fra Haynes,mere præcist Pete Shoemark: "Motorcycle
Carburettor". Selv skal jeg måske ud i dag og dyse mere for hoveddyserne,
fordi jeg først for 3 dage siden fik større hoveddyser end det der normalt
kan skaffes. Kører med 180 i mine 40 mm Dellórtoer, kontra de oprindelige
standard 160 i de 38 mm på BMW R90S, og de 160 i de nykøbte 40 mm, men 180
er for lidt.

Men en gang til. Du skal vide ved hvilken åbning af gashåndtaget tændrøret
får en given farve. Og det er bedst på flercylindrede motorer at kigge på 2
tændrør samtidig, for det viser jo om karburatorerne er synkroniserede,
eller om der er en fejl som utæt manifold på den ene karburator, hvilket man
jo ikke opdager, og bliver misinformeret vedr. ved kun at kigge på et
tændrør, og jo uheldigt hvis det er for en "cylinder" med fejl. På min BMW
R100S var tændrøret (tændrørene - har 2 i hver side) i højreside lidt
mørkere end i på venstre side, dette fordi udluftningen fra krumtaphuset via
et rør gik til højre sides indsugning. Dette er nu ændret så udluftningen
går helt udenfor.

Mvh. Gert Thorgersen

Tænd
kigger man på tændrør

Fra : Carl Dragert

Dato : 09-05-04 10:15

Gert Bo thorgersen wrote:
> [...]
> nye tændrør holdende en konstant registreret åbning af gashåndtaget,
> koble hurtigt ud samtidig med slukning af motoren, rulle ind til

Dette er jeg helt enig med dig i, men jeg finder det svært at udføre i
praksis. 1/2-1 km med 1/2 eller 1/1 åbning af spjæld kan jo kun udføres på
en motorvej, og bringer hastigheden op på langt over det tilladte. Dette kan
jeg måske 'leve med' men det næste med at koble ud og slukke motoren,
rulle indt til siden og se på tændrøret, er jo ikke helt ufarligt på en
motorvej. Det kan måske også lade sig gøre, men nu kommer udfordringen -
afmontere kåben, løsne eller afmontere køler, vente til motoren er kølet
ned, for endelig at kontrollere tændrørerne - det er lidt af en udfordring i
en vejside.

Så et par gode ideer til ovenstående afventes med forventning
Ja jeg ved godt - et rullefelt og gasmåler, men det har jeg ikke i huset.

Jeg har købt et sæt karburatorer på eBay (35£), og forventer at have dem
hjemme i næste uge, så skal der dyses om, derfor er alle gode fif velkomne.
Et ekstra sæt karburatorer? - ja så har jeg jo et sæt med standard dysning
(der virker, omend ikke optimalt) som jeg kan montere og køre med indtil
tuningen af det andet sæt er perfekt.

--
mvh Carl Dragert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=531

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 10-05-04 02:34

"Carl Dragert" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message

> [...]
> (der virker, omend ikke optimalt) som jeg kan montere og køre med indtil

Ja vedr. det med motorvej og tændrør så er jeg heldig stillet vedr. tændrør
på en BMW boxer, men til min Honda VTR 1000 FireStorm som jeg har fået for
22 mdr. siden vil jeg i første omgang holde mig til at dysning og tændrør er
korrekte da den ikke er ændret, men snart i gang med alligevel at
kontrollere tændrør, og som i sin tid på Honda CB 750én at bruge
arbejdshandske og det bedst egnede - restilt/ændret - tændrørsværktøj for
ikke at brænde hånden for meget.

Som tidligere nævnt så har jeg fra NGK, i 1999, fået gode foldere og papirer
vedr. tændrør. Den lille folder/notesbog på 162 sider viser hvad forskellige
modeller bruger og sammenholdt med hvad det hedder fra en anden
tændrørsproducent. Og bag i betegnelserne for bl.a. varme/holde tændrør. Her
går nummerrækken modsat for Bosch og andre, men her er vist for NGK.

Nu skriver Jacob noget forkert, nemlig at tændrør brændes rene under fuld
gas ydelse. Men dette er ikke rigtigt, tændrør kan jo netop blive sodede i
nogle ydelsesfelter og køre så magert i andre felter at motoren risikerer at
blive ødelagt. Jeg havde selv dette på min BMW for en 2 mdr. siden da jeg
skiftede fra 38 til 40 mm Dell´ortoer. Da fik den i feltet for ca. 40 - gov.
40 ved kørsel i tæt trafik, det så det rykkede i den pga. for mager blanding
medens den sodede dem ved tomgang og fik for mager i toppen og for fed ved
½ - 3/4 åbning af spjældet. Så jeg var igennem mange ændringer og endte
tilbage til bl.a. tomgangsdysen som i førsteomgang gav for fed blanding, men
nu kører den perfekt op til ihvertfald 3/4 åbning og da jeg nu har fået
større hoveddyser kan jeg komme videre. Men i går punkterede jeg på
baghjulet oppe i bjergene og det kostede mig 3 timer at komme hjem, og da
med solskoldede hænder, så jeg kan først komme videre når jeg har fået fat i
nyt dlk og slange. Men jeg bor kun ½ km fra en meget lidt befærdet
hovedvej/motorvej hvor jeg han køre hurtigt. I Danmark før i tiden måtte jeg
tit ud på yder rabbatten når jeg skulle dyse/kigge på tændrør; ellers må man
jo satse på steder med parkeringspladser. At min dysning er ok ses også af
"farven" i udgangen af lydpotterne ikke er hverken krid hvid eller tyk
sodet. Ofte bliver forkromede udstødningsrør blå - det er mine fra
tidligere - hvis der er for mager blanding idet udstødningen jo så er
varmere. Og olietemperaturen stiger jo også ved magrere blanding.

Nogle gang kan man bruge en chocker under kørselen til at prøve om motoren
"bliver gladere" når chokeren akriveres.

Da jeg baksede med BMWén målte jeg nålene og kunne dér konstatere via
udregning at der egentlig kun var 4 % forskel på benzintilførselen fra den
yderstillingerne for nålen, så det er jo ikke meget det drejer sig om, men
stor virkning. Derimod hoveddysen fra 160 til 180 resulterende i 26,6 % mere
benzin og så lapper det jo ned over nålefeltet. Og tomgangsdysen fra 60 til
58, 0,60 -> 0,58 mm resulterende i 6,6 % magrere. Man kan også mærke noget
på motorcyklen vedr. om den er rigtigt dyset. For Dell´ortoerne er der jo
accelerationspumper, og under dysningtiden for 2 mdr. siden opførte
motorcyklen sig pænt ved vekslen de kørsel op til over ihvertfald 120
km/tim, men når jeg så derefter lagde mig på en konstant hastighed så kunne
den efter nogen tid ikke lide det. Det skyldtes jo at den fik lidt for mager
blanding, hvilken den jo ikke fik når accelerationspumpen var aktiv. Men med
for mager blanding og virkende accelerationspumpen virkende kunne den jo
ikke accelerere så godt som hvis den var rigtigt dyset, gående ud fra at
accelerationspumpe feltet var rigtigt "dyset".

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 09-05-04 20:59

> [...]
> med slukning af motoren, rulle ind til vejsiden og så iagttage tændrøret.

Som andre nævner er der nogle praktiske problemer med gøre dette uden et
rullefelt - så før jeg bryder hastighedsbegrænsningerne - hvad kan man finde
ud af ved denne undersøgelse. Sodet brænder vel bare af ved fuld gas, eller
hur?

> Inden da skal man egentlig være sikker på at man nu også kører med det
> tændrør manualen siger - hvis den ikke er ændret/tunet - altså det rette
> varme/kolde tændrør.

Jeg fik ikke noteret hvilke tændrør den køre med nu, efter at værkstedet har
haft fingerne i den, men det sæt den kørte med før var korrekt, og der var
problemet der også. Min største hovedpine er at det kun er det ene tændrør
der rigtigt soder - det har jo virket før, hvorfor så ikke nu?

Jacob

---

Fra : Michal

Dato : 09-05-04 10:57

On Sat, 8 May 2004 22:28:32 +0200, Jacob wrote:
> Idag kiggede jeg på tændrørene, og ganske rigtigt
> det venstre tændrør var sodet. Tør sort sod. Har tjekket luftfilteret, det
> ser ok ud....

Prøv evt. at søge på <http://groups.google.com> efter
tændrørsfarveoversigt :)

<http://groups.google.com/groups?q=t%E6ndr%F8rsfarveoversigt%20group%3Adk.fritid.motorcykel>

Hmm, nu jeg er igang kan jeg ligesågodt smide linksne her =)

Vistnok til 4T:
<http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html>
4T:
<http://verrill.com/moto/sellingguide/sparkplugs/plugcolorchart.htm>

2T:
<http://www.amiles.com.au/rmr/SparkPlugReading.htm>
<http://www.eric-gorr.com/techarticles/sparkplugs.html>

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-04 20:21

"Michal" <usenet@SPAMwodzinskiTRAP.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Hej

Nu er det vel ikke fordi din benzinhane er i stykker, forstået på den
måde at den kan suge benzin i vacumslangen til hanen.
Prøv at afmont vacumslangen og kom en bolt eller ligene i slangen,
derefter sæt hanen på pri.
Hvordan kører den så?

Hygge PD CBR1100

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-05-04 21:10

> [...]
> måde at den kan suge benzin i vacumslangen til hanen.
> Prøv at afmont vacumslangen og kom en bolt eller ligene i slangen,

Ja, det var også en mulighed, hvis det som det rimeligt rigtigt kan være fra
venstre karburator at vacum til hanen bliver taget.

Det kan faktisk også godt være utætte indsugnings manifold. De kan afprøves
med en induktionssprøjte med benzin i. Sprøjt benzin på gummierne, mens den
går i tomgang. Hvis den dør eller ryger op i omdr. når der blæses benzin på
så er de utætte.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc. www.discteknik.dk

Fra : Torben Scheel

Dato : 10-05-04 14:42

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 09-05-04 21:13

> Prøv evt. at søge på <http://groups.google.com> efter
> tændrørsfarveoversigt :)

Hmmm, helt bestemt "Carbon fouled"....

Jacob

---

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-05-04 20:46

> [...]
rigtigt
> det venstre tændrør var sodet. Tør sort sod. Har tjekket luftfilteret, det

Ja luftfilter tror jeg ikke det er.
Hvis værkstedet har kontroleret kaburatore, kunne det være defekt tændrør
eller tændrørshætte.
Hvis ikke kaburatore er blevet just. ordenligt, gætter jeg på for høj
svømmerhøjde.
Men som en anden nævner, så tjek lige om kaburatorene er rigtigt dyset, det
skulle de jo nok være når det kun er den ene, men jeg har set mange
mærkelige eksempler......kik i haynes.
Når du nu skal kaburatore igennem så tag nåle og dyser ud og rens dem, en
smule skidt det forkerte sted og den får for lidt luft og for meget benzin.
Held og lykke med det og lad os høre hvad du finder ud af.

Fra : Jacob Buch-Andersen

Dato : 09-05-04 21:09

> Ja luftfilter tror jeg ikke det er.
> Hvis værkstedet har kontroleret kaburatore, kunne det være defekt tændrør
> eller tændrørshætte.

Der er nye tændrør i, men tændrørshætter kunne være problemet - kan jeg bare
bytte om på dem for at teste det?

> [...]
benzin.
> Held og lykke med det og lad os høre hvad du finder ud af.

Nu har jeg ikke splittet sådan en ad før, så jeg har et par praktiske
spørgsmål:
1. Er der ikke en ide i at skifte alle O-ringe osv når man nu er igang?
2. Når skidtet så er samlet igen, hvordan justere jeg blandingsforholdet-
det virker som om der kun er en skrue til at synkronisere de to karburatorer
(kawasaki ER-5)
3. Ryger synkroniseringen? Så skal jeg vel på værksted for jeg har ikke
noget manometer.

Beklager alle de dumme spørgsmål, men jeg vil helst have styr på det hele
FØR jeg begynder at skrue.

Jacob

---

Fra : Flemming Disc

Dato : 09-05-04 21:24

> Der er nye tændrør i, men tændrørshætter kunne være problemet - kan jeg
bare
> bytte om på dem for at teste det?

Det er bestem en ganske god ide og se om fejlen følger med!

> Nu har jeg ikke splittet sådan en ad før, så jeg har et par praktiske
> spørgsmål:
> 1. Er der ikke en ide i at skifte alle O-ringe osv når man nu er igang?
Det plejer ikke at være nødvendig

> 2. Når skidtet så er samlet igen, hvordan justere jeg blandingsforholdet-
> det virker som om der kun er en skrue til at synkronisere de to
karburatorer
> (kawasaki ER-5)
Du ændre ikke på blandingsforholdet ved at skille den ad, kun når du demo
blandeskruen (pilot screw).
Derfor tæl hvor mange omgange den er skruet ud ved først at skrue den ind,
før du demo den.

> 3. Ryger synkroniseringen? Så skal jeg vel på værksted for jeg har ikke
> noget manometer.
Jo, det kan den desvære godt, når man vriker med dem.......jeg plejer at
just dem efter de har været af, men hvis er lidt forsigtig, så lykkes det
måske uden at den ryger. Det vil jo også blive noget billigere, hvis du
kommer ned og siger at den bare skal synkroniseres.

> Beklager alle de dumme spørgsmål, men jeg vil helst have styr på det hele
> FØR jeg begynder at skrue.

Det har jeg fuld forståelse for, men det kunne da også være at du skulle
ryge i hovedet på dit værksted og bede dem lave det, som du siger at du har
betalt for.