tændingspistol - hvordan ?
Fra : malnitz@yahoo.dk

Dato : 07-05-04 14:41

Hej NG,

Jeg er ved at stille tændingen på min honda cb 400 four, og har lånt
en tændingspistol af en kollega. Brugsanvisningen til tændingspistolen
er alene rettet mod brug til biler (tændingspistolen er også fra
Biltema).

Pistolen har fire ledninger. To til tilslutning til batteriet og een
der skal placeres rundt om kablet til tændrøret (induktivt system). Og
så er der den sidste - DEN GRØNNE- som ifølge manualen skal tilsluttes
den ledning der går fra tændspolen til strømfordeleren. Problemet er
bare at der ikke er en strømfordeler på MC'en. Som jeg ser det, svarer
det til ledningen mellem tændspole og platiner (1.4 eller 2.3).
Problemet er bare at man ikke kan se forskel på om den er tilsluttet
eller ej. Er der nogen der har erfaringer eller råd.

Malnitz

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-04 15:42

<malnitz@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet er bare at man ikke kan se forskel på om den er tilsluttet
> eller ej. Er der nogen der har erfaringer eller råd.

Hej
Der er sikkert også camvinkelmåler i tændingspistolen og det er den grønne
ledning til.
Er der ikke en omskifter knap mellem camvinkel og tændingstidspunkt?
Hvis der er, er den god til at se om platinafstanden er ens.
Hygge PD CBR1100

Fra : Peter Cordtz

Dato : 07-05-04 19:53

Må jeg spørge dumt: Hvad er en tændingspistol?

peter

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-05-04 21:48

Peter Cordtz wrote:
> Må jeg spørge dumt: Hvad er en tændingspistol?

Ja, naturligvis, men der findes *ingen* dumme spørgsmål... bare så du véd
det!

En tændingspistol er en blitz, der kan udløses på nøjagtig samme tidspunkt
som gnisten i tændrørene. Hvis man nu (med startet motor) lader blizen
oplyse svinghjulet, så kan man fastfryse svinghjulets bevægelse og de
markinger, som er angivet på selve svinghjulet. Afstanden mellem de
fastfrosne markeringer på svinghjulet og en markering på motorblokken,
afhænger derfor af svinghjulets (og stemplets) position, når gnisten
springer. Dette anvendes gerne til justering af tændingsanlæg, da man får et
overblik over, hvor på stempelvandringen at gnisten *burde* komme.

Hilsen
Lars

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 08-05-04 01:08

"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.BRIGE> wrote in message

> [...]
et
> overblik over, hvor på stempelvandringen at gnisten *burde* komme.

Lars glemmer lige en detalje; det gør vi tit når det vi skriver om noget som
vi er så grundlæggende vant til. Så til dig Peter, i manualer opgives hvad
tændingstidspunktet skat være ved lave omdrejninger/tomgang og hvad det skal
være ved et opgivet omdrejningstal og derover. Så med
tændingspistolen/stroboskopet kontrollerer man disse to værdier for hver
tændrør/tændrørssæt (cylinder par i 4 cylindrede = 2 forskellige) på
(normalt) svinghjulet.

På de (gamle) motorer uden elektronisk tænding kan man derved kontrollere og
fjedrene til centrifugalreguleringen ved knikserne er blevet slappe, og for
de elektroniske tændinger om de er ok. Jeg var en gang ude for at et Boyer
Bransden elektronisk tænding på min Honda CB 750 gik i stykker så den næsten
havde samme tændingstidspunkt ved både tomgang og omdrejninger over de ca.
3.300, som altså blev opdaget via stroboskop.

For øvrigt koster et stroboskop ikke alverden, jeg købte et i Biltema for
ca. 150 Kr. og bruger det meget da jeg bakser med at finindstille (flytte)
tændingstidspunktet pga. tuning. Men på en uændret standard motor behøver
man sgs aldrig at kontrollere med stroboskop, men det skader jo ikke.

Grunden til det med at tændingstidspunktet oftest er fast efter ca. 3.300
omdr./min og ikke skal blive tidligere ved højere omdrejninger er at
forbrændingshastigheden/flammefronten bliver hurtigere ved højere
omdrejningstal pga bedre turbulens/hvirvel i forbrændingskammeret og
bedre/mere fyldning/tættere benzin/luft.

Fra : Peter Cordtz

Dato : 08-05-04 11:47

ok, tak ska i ha.. dejligt at man ka få svar på alt :D

peter

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 08-05-04 22:03

On Sat, 8 May 2004 12:46:43 +0200, "Peter Cordtz" <pingo@hule.net>
wrote:

>ok, tak ska i ha.. dejligt at man ka få svar på alt :D

Snip 65 linjer som enlig ikke var til noget.!!
Vil du ikek være rar at Svare UNDER det du svare på.

På forhånd tak

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : Guzzi Sven9

Dato : 28-06-04 21:20

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> springer. Dette anvendes gerne til justering af tændingsanlæg, da man får et
> overblik over, hvor på stempelvandringen at gnisten *burde* komme.

andet .... spørgsmål: Hvor får jeg fat i en tændingspistol?
Jeg bor i Århus området og i disse tider med elektronisk tænding på
næsten alt, kan jeg ikke finde noget sted hverken på nettet eller i
nærheden at købe sådan en dimmer. Biltema har nogle, men jeg vil altså
hverken køre til Aalborg eller Næstved for at hente en.

Hilsen

Guzzi Sven9