bagsvinger med rust ??
Fra : Thomas L

Dato : 06-05-04 13:11

hejsa

min nyerhvervede brugte Kawa GPZ 500 fra 93´
har en del rust omkring svejsningerne på bagsvingeren.
Farven er søvgrå alu - kan man, med f.eks sølvgrå Hammerite,
male direkte på alu ( efter rusten er slebet væk ) eller skal der
evt. grundes først - i såfald med hvad ??
Resultatet skulle jo gerne blive pænt og jævnt...

mvh
Thomas

Fra : Hekto

Dato : 06-05-04 14:51

Thomas L wrote:

> [...]
> evt. grundes først - i såfald med hvad ??
> Resultatet skulle jo gerne blive pænt og jævnt...

Du fjerner min. rusten; men også gerne gammel maling.

Så varmer du den op til ca. 80 grader i ovenen, og sparyer den med mange
tynde lag med nogle minutters mellemrum.
Derefter ind i ovnen igen, og lad den ovntørre et par timer, gerne ved
100 grader.
Temperaturen gør at Hammerite tører op med en meget glat overflade.

Du skal være så omhyggelig, at det lykkes i første hug!!!
Man kan ikke sprøjte med Hammerite eller anden maling før laaaaaaang tid
efter.
Til gengæld plejer det at give et godt resultet og holde rigtig godt.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 23:54

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en

> [...]
> .......... Du skal være så omhyggelig, at det lykkes i første hug!!!
> Man kan ikke sprøjte med Hammerite eller anden maling før laaaaaaang tid

Fruen i huset, der er maler af profession, men tjener til husholdningen som
farvehandler, bekræfter at Hammerite i pensel-kvalitet skal være færdigmalet
(á 2. lag) indenfor et par timer - Ellers skal man vente et par uger, til
sagerne er gennemhærdede, førend at man kan viderebehandle!
Det samme gælder f.eks. autospray's, dog med kortere intervaller end
ovenstående, så mon ikke at dét også gør sig gældende for Hammerite-spray
(som fruen ikke har på hylde)

> Derefter ind i ovnen igen, og lad den ovntørre et par timer, gerne ved
> 100 grader.
> Temperaturen gør at Hammerite tører op med en meget glat overflade.

Pre-opvarmningen kan til gengæld være en ganske god ide, til såvel
fremskyndelse af tid for efterfølgende lag, som slutophærdningen.
Og hvad angår overfladen er dét tilsyneladende trickét!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-05-04 19:20

> [...]
> evt. grundes først - i såfald med hvad ??
> Resultatet skulle jo gerne blive pænt og jævnt...

Det samme var der på bagsvingeren på min XS400 Seca da jeg købte den.
Her sidste år var den taget af fordi lejerne skulle skiftes, og så kunne
jeg jo lige så godt få den omlakeret i samme hug. Jeg indleverede den
til en lakerer, og et par dage og 150,- senere så fik jeg den tilbage,
så god som ny. Det gider jeg slet ikke bøvle med selv. De blæste den
gamle maling + al rusten af og pulverlakerede den sort. Jeg kunne få den
i den farve jeg ville til samme pris.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-05-04 22:55

Thomas L <FJERNtsl@DETTEsnaps.dk> skrev i en
> [...]
> evt. grundes først - i såfald med hvad ??
> Resultatet skulle jo gerne blive pænt og jævnt...

"Rust" og "alu" hører ikke sammen :-|

Du er blevet fanget af at du beskriver lakeringen som "alu-grå", men den
rustne bagsvinger må være af jern - Test evt. selv med en magnet.

Men uanset hvilket materiale er Hammerite ideelt til lakering på metal, sørg
blot for at få (stål-)børstet alt rusten væk inden brug!

Et andet produkt der matcher det originale alu-metallic og er ganske
holdbart er fælglak!

--
Armand.