Styrender, og vibrationer i styret...
Fra : Moller

Dato : 04-05-04 19:11

Heysa,

   Er lidt ireteret over mit styr vibrere ved visse omdr. (110km/t 5
gear)... så nu har jeg kigget på nogen tungere styrender fra
www.louis.de af, men de har i 3 vægt størelser, og så blir man forviret ?

   Så vidt jeg kan forstå på det betyder tungere ender mere dæmpning, men
er der nogen ulemper ved at jeg køber de tungeste ? ud over de vejer
mest, men de få gram på en 1/4 Tons maskine er jo peanuts, så det er
ikke vægten jeg er nervøs for ? men er der andre problemer der kan opstå
bare fordi jeg vælger de tungeste ?

   Næste skridt er vel at fylde hele styret op med blyhagl :)
--
VH
Lars Molnit

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-05-04 19:41

> [...]
> forviret ?
> Så vidt jeg kan forstå på det betyder tungere ender mere dæmpning,

Ja, det vil dæmpe de højfrekvente vibrationer. Jo tungere vægtene
bliver, jo lavere frekvenser vil de dæmpe. Hvis vægten derfor går mod
uendeligt, vil den ikke kunne vibrere.

> men er der nogen ulemper ved at jeg køber de tungeste ?

Udseendet måske.

> Næste skridt er vel at fylde hele styret op med blyhagl :)

Ja, eller sætte en prop i den ene ende og hælde flydende bly i fra den
anden ende.
Armand nævnte vist noget om at Honda CB450S som standard har sit styr
fyldt op med bly.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Moller

Dato : 04-05-04 19:58

Martin Sørensen wrote:

> Ja, det vil dæmpe de højfrekvente vibrationer. Jo tungere vægtene
> bliver, jo lavere frekvenser vil de dæmpe. Hvis vægten derfor går mod
> uendeligt, vil den ikke kunne vibrere.

   oki, så jeg skal bare vælge de tungeste for at være ekstra sikker på de
forsvinder :)

> Udseendet måske.

   De er nu ens, forskellen er i hvor langt ind styret fæstningsdelen går :)

> Ja, eller sætte en prop i den ene ende og hælde flydende bly i fra den
> anden ende.

   Nopes, laver ingen permanente ændringer på et styr til 1500Kr. :(

> Armand nævnte vist noget om at Honda CB450S som standard har sit styr
> fyldt op med bly.

   Dam, og den maskine er jo ik helt let i forvejen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 05-05-04 18:10

Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en

> Ja, eller sætte en prop i den ene ende og hælde flydende bly i fra den
> anden ende.
> Armand nævnte vist noget om at Honda CB450S som standard har sit styr
> fyldt op med bly.

Overraskende (næsten) godt husket!
CB4½'eren kører originalt med smedet (= massivt jern) styr!

Det er egentligt ikke så højt, og jeg har et tilovers, så var det måske
noget Moller?

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-05-04 18:59

> Overraskende (næsten) godt husket!
> CB4½'eren kører originalt med smedet (= massivt jern) styr!

Så var det da rimeligt dårligt husket.

> Det er egentligt ikke så højt, og jeg har et tilovers, så var det
> måske noget Moller?

Han har vist givet kassen for at få lige netop dét styr, så det skal
vist ikke skiftes.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : John Doe

Dato : 04-05-04 22:12

> [...]
> bare fordi jeg vælger de tungeste ?
>
> Næste skridt er vel at fylde hele styret op med blyhagl :)

Du kunne også blot få dit forhjul afbalanceret ... Det er helt sikkert
derfor dit styr vibrerer.

Derfor kan du sagtens sætte vægt på dit styr alligevel, men lidt ironisk at
de fleste mc fabrikanter forsøger at gøre cyklerne lettere med dyre
materialer og du kæmper imod dem

Fra : Moller

Dato : 05-05-04 08:10

John Doe wrote:

> Du kunne også blot få dit forhjul afbalanceret ... Det er helt sikkert
> derfor dit styr vibrerer.

   Øh ? og hvordan forklar du så at de er omdr, afhængige og ikke
hastigheds afhængige ? altså den ryster også når den holder stille og
man gasser op til de samme omdr. hvor den også ryster når jeg køre.

   Især når jeg selv står for afbalanceringen af mine hjul efter jeg fant
ud af at det gør MC værkstederne ikke ordentligt, tager jeg det som lidt
af en fornærmelse at du hentyder til den ikke er afbalancerede :) Men
for du ikke skal ende med at sige , hvad sagde jeg, så gør jeg det
alligevel en ekstra gang her næste weekend hvis jeg for tid :)

> Derfor kan du sagtens sætte vægt på dit styr alligevel, men lidt ironisk at
> de fleste mc fabrikanter forsøger at gøre cyklerne lettere med dyre
> materialer og du kæmper imod dem

   Muha ha :) tvivl på at Suzuki har prøvet at gøre en Bandit lettere ;)
tværtimod har de valgt at bare give den en støre motor for at kompensere
mod det 1/4 Ton, den slæver rundt på uden føre :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Bo Thede

Dato : 05-05-04 10:05

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tværtimod har de valgt at bare give den en støre motor for at kompensere
> mod det 1/4 Ton, den slæver rundt på uden føre :)

Det lyder som om den rammer sin egen resonansfrekvens ved betemte
omdrejninger. Det der så må være udfordringer, er at finde noget der kan
udbalancere den til mindre resonans/fjerne det ved det givne antal
omdrejninger. Måske et bedre ophæng til motoren kan løse problemet.

Vh
Bo Thede
Suzuki GS500E
Kawasaki ZRX 1200 S

Fra : Bjørn S

Dato : 05-05-04 10:17

Bo Thede wrote:
> [...]
> udbalancere den til mindre resonans/fjerne det ved det givne antal
> omdrejninger. Måske et bedre ophæng til motoren kan løse problemet.

Inden det spekuleres for meget, så skriver jo Moller i en anden tråd at
han har montert nyt, uorginalt styr, så nye/tyngre styrvægte er nok en
fornuftig start på fejlfindingen.

Hvordan er vægtforskellen på de to styr, Moller ?
Måske kan længden på styret også spille ind ?
Jeg rodet endel med uorginale styr (fra MC-nøglen) på min NTV, men endte
op med at købe et nyt orginalt, dette var væsentlig tyngre og solid end de
uorginale.

--
/Bjørn

Fra : Moller

Dato : 05-05-04 11:33

Bjørn S wrote:

> Inden det spekuleres for meget, så skriver jo Moller i en anden tråd at
> han har montert nyt, uorginalt styr, så nye/tyngre styrvægte er nok en
> fornuftig start på fejlfindingen.

   Yepsen, det er bare at få noget vægt i, og louis.de har nogen styrender
på 310g , så dem vil jeg starte med at montere :) og er det ikke nok, så
kommer de små blyghagl i også :) at ændre på motorophæng osv.. er totalt
overkill, jeg nægter at tro på at det ik kan klares på anden måde.

> Hvordan er vægtforskellen på de to styr, Moller ?

   Det nye er en del lettere end det gamle styr...

> Måske kan længden på styret også spille ind ?

   Det er en hel anden udformning :) det gamle styr fejler intet, men det
blev skiftet fordi jeg ville havde en anden styr position, og det har
jeg så fået :)

> Jeg rodet endel med uorginale styr (fra MC-nøglen) på min NTV, men endte
> op med at købe et nyt orginalt, dette var væsentlig tyngre og solid end
> de uorginale.

   Det er helt udelukket, jeg gav 1500Kr. for dette speciel lavet styr fra
US, har indtil nu ikke kunne finde det andre steder(har ledt i et år
næsten) så nu skal det bare kunne virke fornuftigt ;) og som jeg kan
forstå på det, så er det bare at smide vægt i det indtil det ikke ryster
mere, så det vil jeg gøre... Der er så også Barsnake, noget silicone
agtigt flydene stads som absobere rystelserne, måske man skulle prøve
det også ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Bjørn S

Dato : 05-05-04 11:38

Moller wrote:

> [...]
> næsten) så nu skal det bare kunne virke fornuftigt ;) og som jeg kan
> forstå på det, så er det bare at smide vægt i det indtil det ikke ryster

Det var også der jeg ville henad med vægten, men også materialetype og
tykkelse kan jo spilde ind, men styrvægte gør sikkert susen.

> Der er så også Barsnake, noget silicone
> agtigt flydene stads som absobere rystelserne, måske man skulle prøve
> det også ?

Lyder som noget for kunstige bryster.....

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 05-05-04 18:49

> .......louis.de har nogen styrender på 310g , så dem vil jeg starte med at
> montere :) og er det ikke nok, så kommer de små blyghagl i også :)

Man gør gummihamre rekylfrie ved at lade hovedet have et kammer ½fyldt med
blyhagl!
Så blyhagl vil ikke virke alene ved sin egenvægt, men også ved at "ryste
kontra", forudsat at det er en "løs" mængde man benytter

--
Armand

Fra : Armand

Dato : 05-05-04 18:13

Bjørn S <bjosko@yahoo.com> skrev i en news:c7abe8$ljm$1@abbeden.bunk.cc...

>........... så nye/tyngre styrvægte

Tyngre???

--
Armand.

Fra : Bjørn S

Dato : 06-05-04 05:24

> Tyngre???

Ups, tjah, det er ikke så tungt at skrive som tungere

--
/Bjørn - http://www.dfmc.dk/?id=63 - under oplæring....
www.chookfeet.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-05-04 07:07

> Du kunne også blot få dit forhjul afbalanceret ... Det er helt sikkert
> derfor dit styr vibrerer.

Hej Moller

Så må du hellere få afbalanceret hjulene på din MZ. Cyklen ryster jo helt
vildt ved 6000rpm.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94, Suzuki DR 600 '85

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 05-05-04 11:04

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> [...]
> bare fordi jeg vælger de tungeste ?
>
> Næste skridt er vel at fylde hele styret op med blyhagl :)

Jeg har gjort lidt i dette emne.

På min gamle Suzuki GS850G fyldte jeg styret op med smeltet bly med meget
godt resultat.

På min nuværende BMWK100RS er styrest sortmalet, så har jeg hældt blyhagl i.
Med moderat resultat.

Nu vil jeg tage skridtet fuldt ud. Jeg er ved at lave en støbeform til en
styrende som er lidt kortere end dem der findes
på markedet. Jeg vil gerne stadig kunne tage maskinen ind gennem min
værkstedsdør uden at afmontere styrenderne så
mine blyhagl rasler ud.

Istedet for jern vil jeg støbe dem i antimonhærdet bly hvorved de kommer til
at veje ca. 400 gram pr styk ! selv om de er mindre end std. ender.

Jeg har materiale til at støbe nogle (måske 10) sæt .
Jeg vil fremvise resultatet når prototyperne er klar.

mvh
Bent Erik Thomsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 06-05-04 09:33

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> Så må du hellere få afbalanceret hjulene på din MZ. Cyklen ryster jo helt
> vildt ved 6000rpm.

Det er blevet væsentligt bedre nu efter jeg har skruet motoren fast
igen

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*