Afgifter?
Fra : Peter Cordtz

Dato : 04-05-04 02:46

davs

når jeg kigger på mc'ere på f.eks. dba.dk står der næsten altid "uden
afgift". Præcis hvilke afgifter er det der her tales om? Det må vel være
vægt og indregistrering og så videre, eller tager jeg fejl? For jeg så
forleden en mc på en side, der havde en pris på omkring 40.00 kr uden
afgift, og en pris på ca 112000 med afgift, hvilket jo svarer til de 180%
som staten lægger oven på. Jeg er i det hele taget temmelig forvirret mht.
afgifter og hvad man ellers skal betale når man nu går og glæder sig til at
købe en mc.
Kan I ikke fortælle mig, hvilke udgifter der er forbundet med motorcykler i
det hele taget?

på forhånd tak,
Peter

Fra : Anders Houmark

Dato : 04-05-04 09:16

Peter Cordtz wrote:
> [...]
> afgift". Præcis hvilke afgifter er det der her tales om? Det må vel
> være vægt og indregistrering og så videre, eller tager jeg fejl?

Det er indregistrerings afgiften der tales om.

> [...]
> temmelig forvirret mht. afgifter og hvad man ellers skal betale når
> man nu går og glæder sig til at købe en mc.

Afgifterne er heller ikke til at blive kloge på.. Men udover
registreringsafgift, så kommer der enten en udgift til nummerplader (ca.
1100 kr) eller ejerskifte af nummerpladerne til 380 kroner.

> Kan I ikke fortælle mig, hvilke udgifter der er forbundet med
> motorcykler i det hele taget?

Der er:
Vægtafgift. Omkring 500 om året (så vidt jeg ved)
Forsikring: meget forskellig pris, alt efter om du skal have kasko+ansvar
eller kun ansvar.. Ansvar bør man kunne få for omkring 2300 hos GF
forsikring, det er det billigste jeg har fundet.
Benzin: Der er selvfølgelig udgifter til dette..
Vedligeholdelse går hånd i hånd med benzinudgifterne.. Jo mere man kører, jo
mere skal der også vedligeholdes. F.eks. skal olie normalt skiftes ved 6000
km. intervaller. Udover det kommer der alm. sliddele som dæk, bremser,
pærere, kædespray og der skal i ny og næ også et nyt kædekit (tandhjul +
kæde) til. En god ide er også, at udskifte forgaffelolie hver eller hver
anden sæsson... Men det er ikke alle som gør dette... Ud over det kommer der
andre vedligeholdelsesudgifter, køretøjer har det jo med at gå i stykker..
Hvor stor denne post er, er ikke til at sige.

Det er vist sådan ca. det.. men jeg har sikkert glemt noget

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 04-05-04 11:52

> når jeg kigger på mc'ere på f.eks. dba.dk står der næsten altid "uden
> afgift". Præcis hvilke afgifter er det der her tales om?

Som en anden har nævnt, så er det indregistreringsafgiften der er tale om.
Grunden til at så mange mc'er sælges uden afgift er, at nogle af cyklerne
har været brugt til banekørsel (og derfor er der ikke betalt afgift) og
andre cykler bliver simpelthen inmporteret med henblik på videre salg i DK.

Jeg har også været mega irriteret over at så mange cykler står uden afgift,
for afgiften varierer afhængig af cyklens stand mm. De 180% er vist på nye
cykler (er ikke lige klar over om procentsatsen holder), men på gamle cykler
bliver der lavet en afgifts-vurdering - eller hvad det nu hedder. På told og
skats hjemmeside kan man vist finde tabeller over tidligere
afgiftsvurderinger, så man kan danne sig et indtryk af hvor meget afgift man
skal forvente på en given cykel fra en bestemt årgang.

/Sjang

Fra : Armand

Dato : 05-05-04 23:53

Henrik Davidsen <sjangREMOVE@sjang.dk> skrev i en

> [...]
man
> skal forvente på en given cykel fra en bestemt årgang.

Jup!
Men hop ikke på at købe en afgiftsfri model af nogen.
Dels er det ikke et show at bevæge sig ind på som novice, og dels må man
frygte at afgifts-beløbene er upålideligt lave :-/
De fleste opgiver også en indregistreret pris, og er dén acceptabel så må
dét være vejen til dén handel!

--
Armand.

Fra : Peter Cordtz

Dato : 04-05-04 13:18

Mange tak for jeres svar, det var dejligt at få noget afklaring.
Nu mangler jeg bare selve cyklen :p

peter