Vægtafgif/ejerafgift v. import
Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 13-05-04 19:23

Hej

Jeg har siddet og søgt lidt på google. Så vidt jeg kan se, kan man ikke
selvbestemme om vil betale ejerafgift af gamle biler, dvs. biler fra før
1/7-97. Der kunne ellers være en del penge at spare på visse modeller.

Men hvad nu hvis man importere en bil fra fx. 1989. I loven står der jo flg.

**************************
Citat:
§ 16. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. Loven finder anvendelse på biler, der registreres første gang
den 1. juli 1997 eller senere, jf. dog stk. 4.

Stk. 3. For biler registreret første gang i perioden 1. juli 1997 til
31. oktober 1997 har loven virkning fra og med 1. november 1997.

Stk. 4. Biler registreret første gang i perioden 30. januar 1997 til 1.
juli 1997 omfattes af loven, hvis det over for registreringsmyndigheden
godtgøres, at bilen er omfattet af lovens § 1. Ændringen har virkning fra
anmeldelsesdagen, dog tidligst fra 1. november 1997.

***********************

Som jeg læser det, vil jeg komme til at betale grøn ejerafgift, da den jo
ikke har været registreret før i DK, eller regner man første registrering i
et hvilket som helst land (i EU)

Nogle erfaringer....

Det drejer sig om en Mercedes 250 diesel (W124).

--
Mvh.
Henrik (som snart har en Astra på gule plader billigt til salg...)

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 13-05-04 19:43

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej.

Af de indtil fire biler jeg selv har importeret, har de alle gangene gået
efter første registrering. Selvom det er i udlandet. Datoen findes jo på
reg. beviset fra det pågældende land bilen er importeret fra.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : phk

Dato : 13-05-04 20:27

"Thomas A. Jørgensen" <Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> skrev i en
meddelelse news:40a3c1b4$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Af de indtil fire biler jeg selv har importeret, har de alle gangene gået
> efter første registrering. Selvom det er i udlandet. Datoen findes jo på
> reg. beviset fra det pågældende land bilen er importeret fra.

Det er jo den logiske måde ... men det er tilsyneladende ikke det der står i
lovteksten?

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-05-04 20:53

> Det er jo den logiske måde ... men det er tilsyneladende ikke det der står
> lovteksten?

Som jeg Læser lovteksten står der at biler registreret efter 1. jan. 1997
kan komme under de nye afgifter.

Ved import af biler fra Europa (EU) skal der medbringes registrereingsatest
fra købslandet.
Og det er denne der er udslagsgivende for årg. o.s.v.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-05-04 08:06

Ok, jeg troede bare lige der var et smuthul. Men så heldig var jeg ikke

Så tror jeg, jeg går efter en model 190, med 2,0 eller 2,5L diesel, sidst
nævnte vejer vist lige præcis 1300kg, er er dermed også i en lavere
vægtklasse, end Mercedes 250....

Så må jeg på "jagt"

Tak for svarene.

--