Skoda Octavia - kæmpebremser
Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 21:45

Hej gutter

Da vi forleden var ude at se biler i Bella, gik Mogens Knudsen og jeg lidt
sammen og kikkede på mange af de spændende nyheder.

En af de ting, som vi kikkede på var blandt andet bremserne på Octavia.

På modellen 1,8 T RS er de noget større end på den alm. 1,8T-model - faktisk
er de gigantiske, IMO.

De forreste skiver er 328 mm (!) i diameter og 28 mm i tykkelsen. Slap af
hvor er det vildt..!

Til sammenligning har Golf R32 med gigant-bremser fra fabrikken, skiver der
er 333 mm - og her er bremserne taget direkte fra Phaeton - umulige at køre
varme, hvis man skal tro skribenter i diverse magasiner.

Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
bremser....!

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-05-04 21:53

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
>bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store
>bremser....!

ermmmm... størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-05-04 21:50

On Wed, 12 May 2004 22:52:30 +0200, jan@stevns.net wrote:

>ermmmm... størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)

Men der er en positiv sammenhæng

/Mogens

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-05-04 22:15

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Men der er en positiv sammenhæng

du glemmer faktorenes orden ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-04 21:56

> ermmmm... størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)

Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.

Her handler det nemlig mere om størrelse end om hurtig elektronik i ABS´en.
Den gælder primært ved nedbremsninger fra 100 km/t o. lign.

Man kunne selvfølgelig forestille sig, at man havde sat bittesmå calibre
på - men det er ret usandsynligt.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-05-04 22:15

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
>for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.

Sikke da noget vås, Jan - store skiver kan være bedre end små, de kan
også sagtens være dårligere...

At tro at bare de er store, er de gode, svarer til at glo på et
speedometer, der går til 300 .... nørjjjj hvor den kan ;)

Hvis du har 2 calibre i størrelse svagpisser, dur det ikke, hvis de
ikke kan få ordentlig køling, er de kun marginalt bedre end mindre
skiver, fordi deres overflade alene giver en større flade der kan
afgive varme.

>Her handler det nemlig mere om størrelse end om hurtig elektronik i ABS´en.
>Den gælder primært ved nedbremsninger fra 100 km/t o. lign.

ABS'en er totalt ligegyldig i denne sammenhæng, hvis calibren kan
klemme tilstrækkeligt kraftigt, er det dækkets vedhæftningsevne der
tæller, og intet andet - og i dag, kan de fleste biler klodse, også
ved 180

>Man kunne selvfølgelig forestille sig, at man havde sat bittesmå calibre
>på - men det er ret usandsynligt.

Nu vil jeg sgu'tte være den første til at mene at *den* koncern,
hidtil har brillieret ved at dimensionere tingene korrekt.

(de var nu heldige, at de ikke reklamerede med besermachen, medens de
lusede bremser på passat brillierede ved deres mangle på at virke)

Men - når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 13-05-04 07:31

jan@stevns.net wrote in message news:<nf45a0t5mkncf1g64joo3kcol6l0a9j6ki@dtext.news.tele.dk>...

> Men - når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
> fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.

Der kom du godt nok med en eviggyldig sandhed

Ebbe

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 09:17

> Sikke da noget vås, Jan - store skiver kan være bedre end små, de kan
> også sagtens være dårligere...

Hvis du anklager mig for at skrive noget "vås", så bør du læse meget
grundigt, hvad det er, jeg faktisk skriver.

Jeg skriver ikke, at der er en naturlov, der siger, at store skiver pr
definition giver korte bremselængder. Jeg skriver, at du ikke umiddelbart
finder noget bedre mål - nogen bedre "tommelfinger-regel" - for hvor
kraftigt den kan bremse ned fra høj fart, end størrelsen på skiverne.

Dette har jo så vidt jeg kan se ikke anfægtet - i hvert fald ikke
substantielt.

> At tro at bare de er store, er de gode, svarer til at glo på et
> speedometer, der går til 300 .... nørjjjj hvor den kan ;)

Der er en ret stor statistisk sammenhæng mellem biler, der fra fabrikken har
et speedometer, der går til 300 km/t og biler, der også i virkeligheden er
ret hurtige. Det er ikke et endegyldigt bevis - men sandsynligheden er ret
god. Det var DET, der var pointen.

> [...]
> ikke kan få ordentlig køling, er de kun marginalt bedre end mindre
> skiver, fordi deres overflade alene giver en større flade der kan

Det der er der ikke ret meget trolddom i. Er der mon nogen, der er i uenige
med dig..?

> [...]
> klemme tilstrækkeligt kraftigt, er det dækkets vedhæftningsevne der
> tæller, og intet andet - og i dag, kan de fleste biler klodse, også

Du diskuterer som de blinde slås. Læser du overhovedet, hvad jeg skriver..?

For det første er ABS´en ikke ligegyldig, hvis der kan leveres
tilstrækkeligt meget bremsekraft.

For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
er ikke korrekt - om end mange kan.

Der er to forhold, der er vigtige at nævne her, og som støtter
nødvendigheden af store bremseskiver:

1. forhold:
Ofte bremser folk ikke kun med måske 60 procent af bremsekraften til at
begynde med. I de efterfølgende sekunder går alvoren op for mange bilister,
når de nærmer sig den pågældende forhindring. Så hæver de bremsetrykket til
måske 80 procent. Udover at det er et sikkerhedsmæssigt problem, at de ikke
bare sparker bremsen i bund fra første sekund betyder det også, at bremsen
når at løbe varm, før de beder om alt hvad den har i sig. Dette kræver
overskud i dimensioneringen.

2. forhold:
ABS forhindrer at bremserne låser, og dette øger behovet for gode store
bremser, da der opstår en masse varme. Masser af biler har væsentlig fading
ved nedbremsning fra 180 - det ville du vide, hvis du bevægede dig med de
hastigheder. Det er ikke dækkets vedhæftningsevne, der er det svage led
ved så høj hastighed. Allerede efter 2-3 sekunders nedbremsning er skiverne
afsindigt varme, og de mindre bremser kan ikke længere låse.

> Nu vil jeg sgu'tte være den første til at mene at *den* koncern,
> hidtil har brillieret ved at dimensionere tingene korrekt.

At der er problemer med vand, der kastes op på skiverne, betyder jo altså
ikke, at man har monteret Fiat 127 calibre på en bil med 328 mm skiver, vel
Jan.

> Men - når så malurten er hældt ud af bægeret, så kan man få
> fantastiske bremser, ved at lave det rigtigt.

Endnu en selvfølgelighed.

Faktum er, at man ikke får et ret meget bedre "tommelfinger-grundlag" end
skivernes størrelse, hvis man vil vide, hvor hurtigt en slæde stopper fra
f.eks. 200 km/t - eller fra 180 km/t med 4 mand og en flok kufferter bagi -
en normal rejsehastighed gennem Tyskland.

Mit indlæg udtrykte forbløffelse over skivernes størrelse - og så nævnte jeg
dette.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-05-04 10:40

On Thu, 13 May 2004 10:17:11 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

[snip]
> [...]
>
>Jeg skriver ikke, at der er en naturlov, der siger, at store skiver pr
>definition giver korte bremselængder. Jeg skriver, (...)

(...)
>For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
>er ikke korrekt - om end mange kan.

Hehe!

I to kan tage hinanden i hånden, når I skal på læsekursus!

Fly

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 12:01

Dette

> I to kan tage hinanden i hånden, når I skal på læsekursus!

Ja, ok - der fik du mig. My mistake.

Det ændrer dog ikke ved det grundlæggende i, at det er korrekt, at 328 * 28
mm skiver er en ret god indikator for noget seriøs braking power...!

--
/ Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-05-04 18:33

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev :

>Hvis du anklager mig for at skrive noget "vås", så bør du læse meget
>grundigt, hvad det er, jeg faktisk skriver.

Jeg har læst det igen, uden at det ændrer ved min mening - det jeg
anholder er denne sætning fra din hånd :

> [...]
mål for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed."

>Dette har jo så vidt jeg kan se ikke anfægtet - i hvert fald ikke

Du mangler vist et "du" - men jo, jeg har sgu' anfægtet det, og såmænd
også subst.... et eller andet fremmedord

Jeg fortæller dig jo præcist, at størrelsen på skiven, siger ligeså
meget om bilens evne til at bremse, som speedometeret angivelser.

>Det der er der ikke ret meget trolddom i. Er der mon nogen, der er i uenige
>med dig..?

Næppe ;)

>Du diskuterer som de blinde slås. Læser du overhovedet, hvad jeg skriver..?

Det kan du vel udlede at mit svar ?

>For det første er ABS´en ikke ligegyldig, hvis der kan leveres
>tilstrækkeligt meget bremsekraft.

ABS'en gør hverken til aller fra i det hastigheder, da ingen ved deres
fulde fem, knalder pedalen i bund, når farten er deroppe hinsides
fornuften.

>For det andet skriver du, at alle biler i dag kan låse ved 180 km/t. Dette
>er ikke korrekt - om end mange kan.

Du, din høvl - hva' med at du selv læser hvad *jeg* skriver - jeg
skrev "de fleste" - ikke som du anfører "alle"

1-1 ?

> [...]

>ved så høj hastighed. Allerede efter 2-3 sekunders nedbremsning er skiverne
>afsindigt varme, og de mindre bremser kan ikke længere låse.

Nu har jeg kun 2 gange i mit liv, præsteret at bremse ned til 0, fra
hastigheder i høje luftlag, og Scorpio'en havde sgu' intet besvær
dermed, det havde den anden 200+ bil såmænd heller ikke

>At der er problemer med vand, der kastes op på skiverne, betyder jo altså
>ikke, at man har monteret Fiat 127 calibre på en bil med 328 mm skiver, vel
>Jan.

Dimensionering Jan, dimensionering - at sætte et skide skjold på,
hører ikke herunder. Jeg tænkte nu mest på deres ydmyge fortøj, det
ligner sgu' ikke noget der kan noget

>Endnu en selvfølgelighed.

Jep !

> [...]
>f.eks. 200 km/t - eller fra 180 km/t med 4 mand og en flok kufferter bagi -
>en normal rejsehastighed gennem Tyskland.

........ tsk tsk ...

>Mit indlæg udtrykte forbløffelse over skivernes størrelse - og så nævnte jeg
>dette.

Mit skyldtes forbavselse over at du røg på den ;)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 19:25

> Jeg fortæller dig jo præcist, at størrelsen på skiven, siger ligeså
> meget om bilens evne til at bremse, som speedometeret angivelser.

Det er et faktum, at biler med store bremser *som regel* også har stor
bremseevner - og at biler med små bremser som regel har lille bremse-evne.

Enhver der påstår andet, aner ikke hvad han snakker om, Jan. Så ved jeg
ikke, om du stadig er uenig.

> ABS'en gør hverken til aller fra i det hastigheder, da ingen ved deres
> fulde fem, knalder pedalen i bund, når farten er deroppe hinsides
> fornuften.

Det er INTET probem at hamre pedalen i bund med over 200 km/t i en seriøs
bil. Jeg vil i mangel på beskedenhed påstå, at jeg har en vis erfaring i den
slags. En dag, hvor Thomas, Mogens og jeg var ude at køre i en bil med store
bremser, gjorde vi det på min anmodning. INTET problem - overhovedet.

Du kan satme tro, ABS gør en forskel.

> Nu har jeg kun 2 gange i mit liv, præsteret at bremse ned til 0, fra
> hastigheder i høje luftlag, og Scorpio'en havde sgu' intet besvær
> dermed, det havde den anden 200+ bil såmænd heller ikke .

Den sejler afsted ift biler med ordentlige bremser - du mangler at prøve
det, Jan.

--
/Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-05-04 19:53

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Det er et faktum, at biler med store bremser *som regel* også har stor
>bremseevner - og at biler med små bremser som regel har lille bremse-evne.

Århhh hold da op - hvordan kan du bruge "faktum", og "som regel" i en
og samme sætning ?

>Enhver der påstår andet, aner ikke hvad han snakker om, Jan. Så ved jeg
>ikke, om du stadig er uenig.

Hør nu her ! og læs hvad jeg skriver : Det er din påstand, at der er
en automagisk sammenhæng mellem store bremseskiver, og en bil's evne
til at bremse, jeg anfægter

>Den sejler afsted ift biler med ordentlige bremser - du mangler at prøve
>det, Jan.

Sejler afsted .... Hvad ved du om det ? Har du nogensinde prøvet en
Scorpio - bare så det er på plads.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 22:28

> Århhh hold da op - hvordan kan du bruge "faktum", og "som regel" i en
> og samme sætning ?

Fordi jeg taler om statistiske sammenhænge - der siger man den slags.

> Hør nu her ! og læs hvad jeg skriver : Det er din påstand, at der er
> en automagisk sammenhæng mellem store bremseskiver, og en bil's evne
> til at bremse, jeg anfægter .

Jeg skriver, at store skiver er en god indikator for god bremseevne. Dette
betyder ikke, at det ene nødvendigvis medfører det andet.

> Sejler af sted .... Hvad ved du om det ? Har du nogensinde prøvet en
> Scorpio - bare så det er på plads.

Din Scorpio ville tage sig latterlig ud, hvis du skulle forsøge at udbremse
for eksempel en Octavia RS fra rigtig høj hastighed. Er du i tvivl om det..?

Den ville formentlig ikke engang kunne udbremse min oldgamle Vectra.

De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden Octaviaens
bremser (328 mm) ville få sved på panden.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-04 22:35

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden...

Er de dobbeltventilerede? Jan eller Jan?

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 22:41

> Er de dobbeltventilerede? Jan eller Jan?

Dobbeltventilerede...??

Der er der duulme da ikke mange alm biler, der har.

Mener du både ventilerede og med "huller"..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-04 23:05

> Dobbeltventilerede...??
>
> Der er der duulme da ikke mange alm biler, der har.
>
> Mener du både ventilerede og med "huller"..?

Nej, jeg mener to skiver, med huller/kanaler ned imellem.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 05:53

> Nej, jeg mener to skiver, med huller/kanaler ned imellem.

Ok - det har de begge..

--
/Jan W Nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 13-05-04 22:39

> Din Scorpio ville tage sig latterlig ud, hvis du skulle forsøge at
> udbremse for eksempel en Octavia RS fra rigtig høj hastighed. Er du i
> tvivl om det..?

Enig!!!

> De små bitte skiver (278 mm) ville lyse røde allerede inden Octaviaens
> bremser (328 mm) ville få sved på panden.

Skiver er de samme som der sidder på en Ford Sierra Cosworth 4x4 og de kan
IKKE holde til at bremse fra 200-0 km/t flere gange. Gør du den een gang
kan du tydelig mærke på skiverne at de har ydet max, hvorefter de typisk er
skæve. Det er netop derfor at man sætter 330mm skiver + 6 stemplet kalibre
på bilen, fordi bremserne er elendige i forhold til en effekt på f.eks.
330-450hk!

Derfor jeg tror ikke på en Scorpio bremser mere effektiv end en Ford Sierra
Cosworth 4x4! Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra 180-120 kmt
flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder at fade!

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 22:49

> Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra 180-120 kmt
> flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder at fade!

Det gør næsten alle alm. biler - og hvis man laver en 200 -> 0 km/t med
bremsen trådt solidt i bund fader næsten alt, når man nærmer sig stilstand.

Her ville små skiver ALDRIG have en chance - mens store skiver langt bedre
ville kunne klare opgaven - såfremt tingene i øvrigt er i orden.

De færreste mennesker har prøvet den slags i virkeligheden - men det
afholder dem ikke fra at have en mening om det.

Jan - enten misforstår du mig - eller også kæmper du en håbløs kamp her.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Cosworth POWER

Dato : 13-05-04 23:01

> Her ville små skiver ALDRIG have en chance - mens store skiver langt
> bedre ville kunne klare opgaven - såfremt tingene i øvrigt er i orden.

Ja - f.eks. på R32'eren eller S60R'eren!

> De færreste mennesker har prøvet den slags i virkeligheden - men det
> afholder dem ikke fra at have en mening om det.

Tag den ;)

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 05:55

> Tag den ;)

Måske - men jég kender sgutte nogen personer i min familie eller
ikke-NG-relaterede omgangskreds, der har gjort i den slags.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 15:19

On Fri, 14 May 2004 06:55:15 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Måske - men jég kender sgutte nogen personer i min familie eller
>ikke-NG-relaterede omgangskreds, der har gjort i den slags.

Du kører ikke så meget sydpå?

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 15:26

> Du kører ikke så meget sydpå?

Mig..?

Det ved du da, jeg gør.

På ture sydpå bremser jeg nu sjældent fra 200 -> 0 km/t - men en del fra
180-100 km/t.

De gange jeg har lavet de andre opbremsninger har det været for at gøre
det - og intet andet. På bane har jeg lavet en del opbremsninger fra måske
150 -> 40 km/t.

I øvrigt talte jeg mere om "almindelige mennesker". Jeg tror ikke, der er
mange mennesker "ude på gaden", der har lavet 200 ->0.

I hvert fald ikke min normale omgangskreds eller familie.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 15:35

On Fri, 14 May 2004 16:26:08 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Mig..?

Jep :)

>Det ved du da, jeg gør.

Jow, jow...

>På ture sydpå bremser jeg nu sjældent fra 200 -> 0 km/t - men en del fra
>180-100 km/t.

"I" skrev altså: "Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra
180-120 kmt flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder
at fade!"

Dét har de fleste vel - også du...

>I øvrigt talte jeg mere om "almindelige mennesker". Jeg tror ikke, der er
>mange mennesker "ude på gaden", der har lavet 200 ->0.
>I hvert fald ikke min normale omgangskreds eller familie.

Næh, selvfølgelig ikke. Dé synes jo, at +130 er helt vildt

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 15:53

> "I" skrev altså: "Har du nogensinde prøvet at bruge bremserne fra
> 180-120 kmt flere gange efter hinanden - så kan du mærke de begynder
> at fade!"

> Dét har de fleste vel - også du...

Jég har - men de fleste...?

I dont´t think so - but I don´t know.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 16:12

On Fri, 14 May 2004 16:53:15 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Jég har - men de fleste...?

Af dem du kender og NG-interesserede !!!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 16:45

"Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Af dem du kender og NG-interesserede !!!

Sikke dog en masse der er skrevet om bremser.
Selvfølgelig har man da prøvet at bremse ned fra topfart til 0 km/t flere
gange efter hinanden.
Alt andet vil da være ansvarsforflygtigelse. Bilen skal kunne stoppe til
enhver tid.

Da jeg kørte løb, blev skiver og bremser kørt til:
1. først med svag fod et par gange
2. kørsel fortsættes for at køle jævnt.
3. kørsel i 2-3 gear med foren let på bremsen, til det ryger svagt.
4. afkøling under kørsel
5. nedbremsning fra ca. 100 km/t til 0 , indtil den fadede!
6. afkøling under kørsel
7. herefter var fading et næsten ikke eksisterende problem, men der skulle
noget kraftige tryk på pedalen.

Det var HD klodser fra Roulund

Det ville være huld i hovedet ikke at foretage ovenstående hvis vi viste, at
flyvestation Karup indgik i prøverne: her blev der brugt for at bremse fra
mas og langt ned mange gange.
Har I virkelig ikke set billeder af skiver der under løb om natten lyser om
kap med fuldmånen: skønt syn, og bremserne skal virke under de forhold, og
det gjorde de, og bremsevæsken kogte ikke, for den var selvfølgelig skiftet:
ABS eller ej har intet med dette at gøre.

i dag f.eks :
http://www.autobremsen.dk/Tunings%20&%20tricks/sportbrems/sportbremser.htm

--
Møller

Fra : Cosworth POWER

Dato : 14-05-04 19:51

Hehe - ja. Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-05-04 19:48

On Fri, 14 May 2004 20:50:53 +0200, "Cosworth POWER"
<tkrath@SLEThotmail.com> wrote:

>Hehe - ja. Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)

Han er ude at måle efter..... :)

/Mogens

Fra : Cosworth POWER

Dato : 14-05-04 19:53

> Han er ude at måle efter..... :)

ROFL!

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 20:01

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message

> ROFL!

på spirilen ?
Sådan som den lyde, har den vel et anker i stedet for bremser.
--
Møller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-05-04 20:48

"Møller" <eam_at_privat_dot_dk> skrev :

>Sådan som den lyde, har den vel et anker i stedet for bremser.

Jeg ved ikke hvad den har, men den's bremser imponerer satme ikke ;(

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-04 12:25

> Jeg ved ikke hvad den har, men den's bremser imponerer satme ikke ;(

Er det ikke generelt for amerikanske biler , det var det i hvert fald før
i tiden.
--
Møller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-05-04 20:47

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Han er ude at måle efter..... :)

Høhø .... det gider jeg da ikke spilde min tid på. Så længe bilen
kan bremse som jeg vil, må folk sgu' tro det de vil om størrelse og
gørelse ;)

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-05-04 20:46

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Hehe - ja. Jeg undrer mig over om Jan@Stevns er gået under jorden nu?? ;)

Nøehh - jeg er bare kommet sent hjem.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-05-04 22:22

> Den siger pænt meget - faktisk finder du ikke noget bedre umiddelbart mål
> for hvor kraftigt bilen bremser fra høj hastighed.

Og det siger da slet ikk noget om de fx. kan bremse, når de er våde,
tværtimod . Hvis du læser på tyske forums popper subj. op rimeligt tit,
så prob. er IKKE løst.

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 15:04

> Og det siger da slet ikk noget om de fx. kan bremse, når de er våde,

Nej, det er helt rigtigt.

Hvis der er andre fejl på bremserne, kan store skiver ikke hjælpe på dette.

Det gælder også for eksempel hul på bremseslangerne - eller dårlig
bremsevæske.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Forsberg

Dato : 13-05-04 06:06

Har selv haft bilen og selv om breseskiverne var større bremser den ikke
overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen i
bremserne (hvist nok et gennerelt VAG problem har jeg hørt) ellers monster
fin bil meget for pengene.

MVH
Thomas Forsberg

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 08:57

"Thomas Forsberg" <darksaintREMOVE@bredband.net> skrev i en meddelelse

bremser den ikke
> overbevisende specielt i regnvejr hvor der kan samle sig skidt fra vejen i
> bremserne

Pradan,Skoda.DK og FDM påstår ellers prob. løst med montage af nogle
"skærme" ). Jeg har været i disput med BEGGE vedr. bla. dette, negativ
resultat, FDM er "i lommen" på VW!!.

ellers monster
> fin bil meget for pengene.

Enig, synd at "tegningen" skal ØDELÆGGES af en organisation som har fået
"primadonna nøkker", og svare utilfredse kunder lige så arrogant som VW.

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 16:59

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
>
> Pradan,Skoda.DK og FDM påstår ellers prob. løst med montage af nogle
> "skærme" ). Jeg har været i disput med BEGGE vedr. bla. dette, negativ

Tilbagekaldelsesmeddelslse.

Model Årgang Identifikation
A6 op til 2001 Alle indtil den netop faceliftede model

Årsag: Audi og VW har haft bremseproblemer, hvilket medførte, at ekstra
spoiler blev monteret ved forhjulsbremserne på A4, A6 og VW Passat. Audi
tilbyder nu spoiler til A6-ejere. Der sker ingen officiel tilbagekaldelse,
men ejerne kan selv kontakte et autoriseret værksted og få ændringen
foretaget.

--
Møller

Fra : Landberg

Dato : 13-05-04 09:18

> [...]
> bremserne (hvist nok et gennerelt VAG problem har jeg hørt) ellers monster

Som jeg husker min RS, så bremsede den forrygende. Jeg målte den flere gange
med en G-måler til at bremse fra 100-0km/t på 38 meter. Det er særdeles
godt. Husker bl.a. en dag hvor jeg kørte sammen med en makker. Han havde en
106GTi. Når vi maxbremsede på våd vej, så brugte han 3-4 meter mere end mig
på trods af hans bils meget lave vægt. Når han havde lavet en-to kraftige
opbremsninger, så lugtede Pug'gen fælt. RS'en var helt ligeglad, den
bremsede og bremsede igen og igen.

MVH

Thomas Landberg
www.bokstuning.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 09:36

> Som jeg husker min RS, så bremsede den forrygende. Jeg målte den flere
gange
> med en G-måler til at bremse fra 100-0km/t på 38 meter.

Her betyder dæk og ABS´ens hurtighed rigtig, rigtig meget.

> Husker bl.a. en dag hvor jeg kørte sammen med en makker. Han havde en
> 106GTi. Når vi maxbremsede på våd vej, så brugte han 3-4 meter mere end
mig
> på trods af hans bils meget lave vægt.

Dette skyldes igen formentlig dårligere dæk og dårligere/ældre ABS-system.

> Når han havde lavet en-to kraftige
> opbremsninger, så lugtede Pug'gen fælt. RS'en var helt ligeglad, den
> bremsede og bremsede igen og igen.

Det er HER, at RS´eren store skiver træder i karakter.

Det samme ville gøre sig gældende, hvis du fylder begge biler op med
passagerer og sender dem ned af Autobahn med 170 km/t, og der kommer en
uventet motorvejskø.......... .. . ..

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Per Wildau

Dato : 15-05-04 10:55

jan@stevns.net haute in die Tasten:

[..]

> ermmmm... størrelsen siger nu ikke voldsomt meget om gørelsen ;)

Jeg forstår dit billede, men for så vidt det drejer sig om bremser /har/
størrelsen nu alligevel en del med bremseevnen at gøre - med hensyn til dit
billede er det nu heller ikke ligegyldigt - men det er jo en anden sag

Nu er bilen er jo et håbløst projekt i mange henseender og det gælder ikke
mindst bremserne. Grundlæggende er der jo tale om materialler som ved at
gnide mod hinanden skal bringe bilen til at standse. Alt i alt totalt
primitivt koncept som vel havde sin berettigelse under første verdenskrig og
som man kan undre sig over stadigt benyttes.

Men hvad er det konstruktøren er op imod?

Han er op imod det faktum at energien i en masse som bevæger sig med en
hastighed øges med hastighedens kvadrat. Det vil sige at den (bevægelses - )
energi som skal fjernes bliver 4 gange så stor hvis hastigheden fordobles og
hvis hastigheden 4-dobles bliver energien 4 x 4 gange så stor, så man er op
imod lidt af et problem.
Den energi som er tilført massen (det bilen vejer) kan man kun komme af med
på en måde nemlig som varme, man kan selvfølgeligt benytte sig af en
faldskærm, men selv der veksles den om til varme, som imidlertid ikke bliver
noget problem, faldskærmen brænder jo da ikke, hvis den da ellers holder.
Det er også denne energi, som tordner sig op med hastigheden, man er op imod
når det går galt - når man kører galt.

Når man som ingeniør dimensionerer bremser gør man det i flere tempi, i en
forsøgsvis proces. Nogle tror at det alt sammen er et resultat af ideal
matematik og fysik, det er det ikke, man tager beslutninger på forhånd og
man går så ud derfra. (fx. har man besluttet at man vil benytte teknologi
fra første verdenskrig)

Man beslutter, at man vil lave skivebremser, og man beslutter sig
indledningsvis for nogle dimensioner og nogle af dimensionerne er givet på
forhån fx kan skiven jo ikke være større end hjulet, man overvejer også hvor
meget bremserne skal kunne.

Mens man sidder og overvejer det skal man have mange ting i hovedet.
Materialer, bolte og beslag og skive osv. må ikke brække fra hinanden når
man træder på bremsen, dimensionerne, varmebalance: Den varme som skabes i
bremserne skal kunne ledes bort - noget i retning af at bremserne skal kunne
lede den varme bort ligeså hurtigt som den bygges op.

Æhhh ... det er en længere historie, men de to sidste ting griber ind i
hinanden. Gør man diameteren større øger man ikke bare momentet man øger
også bremsernes evne til at skaffe sig af med varmen.

Der er måske to ting som er afgørende. Den ene ting er at der er tale om en
grusom energi som skal veksles om (man kan ikke få nok af evne til at skaffe
varme bort), den anden ting at momentet øges proportionalt med diameteren -
elementært Watson

P3R W!LDAU

Fra : Cosworth POWER

Dato : 12-05-04 22:17

> Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal
> kunne bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ
> store bremser....!

Ja - og den R32'er bremser altså GODT!! MEEN det slår ikke disse bremser :)
http://www.lemansarea.dk/rejsen2003/billeder/lemans2003.film1.negativ-15.jpg

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-04 16:52

> Ja - og den R32'er bremser altså GODT!! MEEN det slår ikke disse bremser
:)

http://www.lemansarea.dk/rejsen2003/billeder/lemans2003.film1.negativ-15.jpg

Var det billede jeg sendte fra Porsche Driving Event ikke pænere, der kunne
du se hele kaliberen med 6 cylindre.. og det er så vidt jeg ved BREMBO med
Porsche tryk på, ligesom på de fleste andre sportsvogne ! Det kunne også ses
i Bella, det var ikke alle steder på bremsedelene at Brembo var fjernet, så
der stod både bilmærke og Brembo på samme bremsesystem
--
Møller

Fra : Kim Kristensen

Dato : 12-05-04 23:03

> [...]
>
> Skoda må da mene det alvorligt, når de mener, at en Octavia RS skal kunne
> bremse. Der er sgu langt mellem biler i Golfklassen, der har SÅ store

Hvis man kikker på www.supercarsite.net ser det ud som om det ikke er
usædvanligt med bremser i den størrelse under husholdningsbiler på "
diabolske hæmorider".

Alfa 147 GTA: 1360 kg. 305 mm (4,46)
Audi S3 Quattro: 1420 kg. 312 mm (4,55)
Honda Civic Type-R: 1279 kg. 300 mm (4,26)
Renault Megane RS: 1430 kg. 312 mm (4,58)
Skoda Octavia RS: 1354 kg. 312 mm (4,34)
Volkswagen Golf R32: 1477 kg. 334 mm (4,42)

For ikke at lave en større matematikafhandling ud af det, har jeg prøvet at
dividere diameteren på skiven op i kampvægten for at se hvor meget den skal
stoppe i forhold til størrelsen. Det er tallet i parentes, så jo mindre tal
jo mindre vægt til hver millimeter. Som den anden Jan påpeger viser det ikke
spor om det faktiske bremseareal, eller dækkenes greb i underlaget.

Så lige til sammenligning:

Ferrari Enzo: 1255 kg. 380 mm (3,30)
McLaren F1: 1140 kg. 332 mm (3,43)

Honda CBR1000F 340 kg. 296 mm (1,15) (min egen MC som kom på markedet for 20
år siden)

Honda CBR900 RR Fireblade årg. 2002, 278 kg. 330 mm (0,84)

Med venlig hilsen Kim

Fra : Cosworth POWER

Dato : 12-05-04 23:27

> Så lige til sammenligning:
>
> Ferrari Enzo: 1255 kg. 380 mm (3,30)
> McLaren F1: 1140 kg. 332 mm (3,43)

Prøv at sammenlign det med en Formel 1. Kiesa udtalte i søndags at bilerne
kunne bremse fra 300-0 kmt på omkr. 100 meter! Dét er vildt!

> Honda CBR1000F 340 kg. 296 mm (1,15) (min egen MC som kom på markedet
> for 20 år siden)

Hvorfor sammenligne biler og motorcykler? Hva' så med knallert og alm.
cykler?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-05-04 23:54

"Cosworth POWER" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev :

>Hvorfor sammenligne biler og motorcykler? Hva' så med knallert og alm.
>cykler?

hehe - Når Jan W, tror man kan sammenligne pærer og bananer, kan
enhver anden sammenligning være ligeså gangbar ;)

Fra : Ukendt

Dato : 13-05-04 15:04

> hehe - Når Jan W, tror man kan sammenligne pærer og bananer, kan
> enhver anden sammenligning være ligeså gangbar ;)

???

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 13-05-04 13:32

Cosworth POWER wrote:

> Hvorfor sammenligne biler og motorcykler? Hva' så med knallert og alm.
> cykler?

Ja, hvorfor ikke. På min cykel har jeg enten 180mm eller 205mm skive
foran, og 160mm bagpå. De kan godt blive temmeligt varme ved lange
nedkørsler, men ellers er varme ikke noget problem, selvom nogle
beklager sig over at varmen brænder deres pakninger af.

De kan også fint blokere, med mine 90 kg + 15 kg cykel. Det kræver dog
lidt muskelkraft - cykler har jo ikke vaccumforstærkere.

Mvh.