Oktan 92
Fra : FirstName Lastname

Dato : 12-05-04 15:11

Hejsa

Jeg har en Polo 1.6 fra 98. Kan den køre på oktan 92 eller skal den have
95?
Hvad sker der hvis jeg hælder oktan 92 på den?

Passer det at de fleste tankstationer kun har oktan 95 i pumperne?
http://www.sparetips.dk/visraad.php?ID=64

På forhånd tak.

Fra : hanzen

Dato : 12-05-04 15:47

"FirstName Lastname" <name@company.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Jeg har en Polo 1.6 fra 98. Kan den køre på oktan 92 eller skal den have
> 95?

Se i instruktionsbogen. I min anbefales 95 dog minimum 91. Den kører fint på
92.
Det gør din sikkert også.

> Hvad sker der hvis jeg hælder oktan 92 på den?

Så kører den.
Der kan være risiko for eftertænding.

> Passer det at de fleste tankstationer kun har oktan 95 i pumperne?
> http://www.sparetips.dk/visraad.php?ID=64

De fleste? Mange er ikke nødvenligvis det samme som de fleste.
Det er et gammelt fif, men hvis den kører fint på 92 er der jo ingen grund
til at snige sig rundt og tælle påfyldningsstudse.

--
hilzen
hanzen

Saab 900 - 185 Hk. med kunstigt åndedræt

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-05-04 16:44

hanzen wrote:

> Det er et gammelt fif, men hvis den kører fint på 92 er der jo ingen
> grund til at snige sig rundt og tælle påfyldningsstudse.

Tælle påfyldningsstudse?
De sidder typisk under "aflåste" dæksler.

Og man kan heller ikke stole på antallet af udluftningsrør.

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator
http://www.fischer.as & http://www.humlebæk.dk

Fra : Lars Frandsen

Dato : 12-05-04 16:39

> [...]
> 95?
> Hvad sker der hvis jeg hælder oktan 92 på den?

Hej.

Hvis det er en 75hk motor er det den samme, der sidder i min '98 Seat
Cordoba 1,6. I min instruktionsbog (til bilen) står der, at den helst vil
have 95 oktan, men du kan sagtens køre med 92 oktan, da der sidder en
bankesensor i. Du vil dog kunne opleve forringet brændstoføkonomi.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 13-05-04 16:42

FirstName Lastname wrote:

> Passer det at de fleste tankstationer kun har oktan 95 i pumperne?
> http://www.sparetips.dk/visraad.php?ID=64

Nej.