Fartpilot i biler med elektronisk speeder
Fra : Michael Jørgensen

Dato : 12-05-04 09:02

Hej Rødder

i et andet indlæg siger Mikkel (Sonil) at man i biler med elektronisk
speeder relativ let kan eftermontere en fartpilot. Min Carisma har
elektronisk speeder, men Mitsu vil alligevel ha' omkring 5000 kr. for at
eftermontere... De påstår der skal trækkes kabler til motorstyring etc. Jeg
ville jo umiddelbart mene, at det vil være nok at fange
speedometer/omdrejnings signal, bremselyskontakt, koblingskontakt, samt
speeder på en eller anden måde. Alt sammen noget der kan klares i umiddelbar
nærhed af ratstammen...

Er der nogen der kender til produkter, der ikke er bundet til bestemte
bilmærker, men som blot forudsætter "elektronisk speeder"?

Mvh
Michael

Fra : Paw Alstrøm

Dato : 12-05-04 09:24

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der kender til produkter, der ikke er bundet til bestemte
> bilmærker, men som blot forudsætter "elektronisk speeder"?

Ja, Axel Ketner A/S har en til omkring en 1700-penge + momse.

Paw Alstrøm
Opel-fjols af kaliber...

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-05-04 07:54

[snip]
> Ja, Axel Ketner A/S har en til omkring en 1700-penge + momse.

Er det et produkt der kan bruges i alle biler med E-speeder, eller er det
mærke-specifik?

Mvh
Michael

Fra : p.jarnbak

Dato : 12-05-04 10:42

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
> [...]
> speedometer/omdrejnings signal, bremselyskontakt, koblingskontakt, samt
> speeder på en eller anden måde. Alt sammen noget der kan klares i

Fartpiloten er vel en del af motorstyringen så der skal vel føres nogle
ledninger
til styreboxen.De andre input du nævner er næsten alle forbundet i forvejen
og kan
checkes via dianose stikket.På min seat ibiza tdi 90hk blev der ført
ledninger til styrrebox fra den
nye viskerarm og derefter blev fartpilot aktivetet i styreboxen via
testbox(bilen var ikke forberedt
til fartpilot).pris 2000kr.
Hej Palle.

Fra : Mureren

Dato : 12-05-04 14:51

> [...]
> speedometer/omdrejnings signal, bremselyskontakt, koblingskontakt, samt
> speeder på en eller anden måde. Alt sammen noget der kan klares i

Der er altså stor forskel på hvem der kigger på din bil!
Eksempelvis ville jeg have monteret en original fartpilot i min Peugeot 307
2.0 HDi fra 2002.
Først ringede jeg til Peugeot i Silkeborg (som jeg ikke brød mig om i
forvejen!), og de ville lige se bilen først, før de gav en pris. Fair nok,
så jeg kørte derud og fik en pris på 5.000 kroner, bilen var ikke forberedt
sagde de. Nå, tænkte jeg...hvor fedt er det at have købt topmodellen af
307'eren (min har 110HK standard), og så er den ikke engang forberedt til
fartpilot.
Jeg syntes det var for dyrt, så jeg glemte det et stykke tid. Så en dag var
jeg i Viborg, og kørte lige forbi Peugeot deroppe. Ind og høre ad, og de
sagde også 5.000 kroner...øv
Jeg får lavet service på min bil hos Peugeot i Herning, som jeg absolut kan
anbefale!
Da jeg havde den til service sidst, bad jeg dem checke om den var forberedt
til fartpilot. Jeg sagde at hvis den kunne monteres for 1.500 kroner skulle
de bare gøre det.
Værkføreren ringede 2 timer senere, og spurgte om jeg ville have fartpilot i
bilen for 1.500 kroner, jo tak var svaret selvfølgelig, og stor var min
glæde da jeg fik en regning på 1.500 kroner INKL. moms
(hvem har ikke prøvet at blive "fuppet" med momsen" engang i sit liv?)

Anyway, pointen er bare at det godt kan betale sig at høre mere end ét
sted...

Mvh.
Mureren

Fra : Frank Gregersen

Dato : 12-05-04 19:53

VW Horsens sagde 14-1800kr hvis den havde E-gas (elektronisk speeder) så
5000kr lyder vandvittigt når din bil har elektronisk speeder!
MVH Frank

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-05-04 20:08

"Frank Gregersen" <frankNOSPAMgregersen@stofanet.dk> wrote in message
> VW Horsens sagde 14-1800kr hvis den havde E-gas (elektronisk speeder) så
> 5000kr lyder vandvittigt når din bil har elektronisk speeder!
> MVH Frank

Hvorn hulen finder man ud af om den har det? ->udover at ringe til pug that
is :)
Jeg tænker på om min 106er fra ´98 er udstyret med E-gas eller ej?

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-05-04 20:09

On Wed, 12 May 2004 21:07:34 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Hvorn hulen finder man ud af om den har det? ->udover at ringe til pug that
>is :)
>Jeg tænker på om min 106er fra ´98 er udstyret med E-gas eller ej?

Speederkabel?

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-04 20:21

> Speederkabel?

Der sidder altid speederkabel - som ekstra sikkerhed.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 12-05-04 20:25

On Wed, 12 May 2004 21:20:40 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Der sidder altid speederkabel

Næppe...

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 12-05-04 22:54

> Næppe...
>
> /Mogens

Øh nå. Hvordan kommer du så videre, når elektronik-lortet svigter? På
Saab'en er der et kabel som back-up. Jeg vil mene det er mere smart end
eventuelt at skulle vente på Falck.

M.v.h.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-05-04 05:30

On Wed, 12 May 2004 23:53:46 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Øh nå. Hvordan kommer du så videre, når elektronik-lortet svigter? På
>Saab'en er der et kabel som back-up. Jeg vil mene det er mere smart end
>eventuelt at skulle vente på Falck.

Det er muligt, at en Saab har det - men at generalisere (du sagde at
alle også havde kabel) er nok liiige i overkanten... :)

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-05-04 07:37

> Det er muligt, at en Saab har det - men at generalisere (du sagde at
> alle også havde kabel) er nok liiige i overkanten... :)

>--

Narh. Det er nu ikke så usædvanligt med et back-up speederkabel.

Fra omkring 1990 havde de turistbusser jeg kørte i, alle so ein ding.

Det var ganske vist ikke direkte monteret, men placeret på en måde så man
kunne montere det på et par minutter.

Det var så forskellige mærker som Scania, Volvo og DAF.

Jeg har ingen erfaringer med personbiler, men hvorfor skulle man ikke bruge
det der også?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-05-04 18:04

On Thu, 13 May 2004 08:37:06 +0200, "Folmer Rasmussen"
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Narh. Det er nu ikke så usædvanligt med et back-up speederkabel.

Kender det ikke...

> [...]
>Det var så forskellige mærker som Scania, Volvo og DAF.
>Jeg har ingen erfaringer med personbiler, men hvorfor skulle man ikke bruge

Fordi det ingen mening gi'r
Min Alfa har E-speeder og intet kabel

/Mogens

Fra : Henrik B.

Dato : 13-05-04 20:03

> Fordi det ingen mening gi'r

Jo, den dag det elektroniske gasspæld står af - f.eks. mit i en overhaling.

M.v.h.

Fra : phk

Dato : 15-05-04 14:30

> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> bruge

> Jo, den dag det elektroniske gasspæld står af - f.eks. mit i en
overhaling.

Du mener - så hopper man lige ud i motorrummet og redder overhalingen ved at
skynde sig at montere speederkablet og så tilbage i kabinen igen for at
genoptage overhalingen.

Eller skal man regne med man _er_ kørt af vejen på det tidspunkt? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 16-05-04 20:23

> [...]
at
> skynde sig at montere speederkablet og så tilbage i kabinen igen for at

Det er jo ikke en bus jeg kører i. Kablet sidder monteret hele tiden - do'.

M.v.h.

Fra : phk

Dato : 16-05-04 23:45

> Det er jo ikke en bus jeg kører i. Kablet sidder monteret hele tiden -
do'.

Hmm - hvad mon det er for fabrikat bil som laver elektronisk speeder - og
som laver backup på do(!) - de må da virkelig stole på deres "kram" ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Henrik B.

Dato : 17-05-04 00:01

> do'.
> >

> Hmm - hvad mon det er for fabrikat bil som laver elektronisk speeder - og
> som laver backup på do(!) - de må da virkelig stole på deres "kram" ;)

Det er en gammel Saab. De går med livrem og seler.

M.v.h.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 19-05-04 13:29

Wed, 12 May 2004 23:53:46 +0200, skrev Henrik B., på 16 linier, i
<40a29ce2$0$181$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, :

> [...]
>
>Øh nå. Hvordan kommer du så videre, når elektronik-lortet svigter? På
>Saab'en er der et kabel som back-up. Jeg vil mene det er mere smart end

De 240 k er da kørt indtil videre uden problem

Karsten
Horsens

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-05-04 07:53

[snip]
> Der sidder altid speederkabel - som ekstra sikkerhed.

Nope - det gør der ikke i en Carisma DI-D... Noget af pointen med E-speeder,
er at fjerne en transmissionsvej for vibrationer og støj - og elektronikken
svigter da ikke

Mvh
Michael

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-05-04 08:40

Michael Jørgensen wrote:
> Nope - det gør der ikke i en Carisma DI-D... Noget af pointen med
> E-speeder, er at fjerne en transmissionsvej for vibrationer og støj -
> og elektronikken svigter da ikke

Det er jo ikke _windows_.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-05-04 07:57

> [...]
> VW Horsens sagde 14-1800kr hvis den havde E-gas (elektronisk speeder) så
> 5000kr lyder vandvittigt når din bil har elektronisk speeder!

Ja det var jo også min forventning, når nu jeg fik at vide at det eneste der
manglede var stilken.

Mvh
Michael

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-05-04 06:37

Mureren wrote:
> Jeg får lavet service på min bil hos Peugeot i Herning, som jeg
> absolut kan anbefale!

Jeg kan kun anbefale IKKE at bruge Peugeot i Herning...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 13-05-04 07:56

[snip]
> [...]
> sagde de. Nå, tænkte jeg...hvor fedt er det at have købt topmodellen af
> 307'eren (min har 110HK standard), og så er den ikke engang forberedt til

Je det er ikke ret fedt. Jeg fik at vide ved køb (ny bil), at det eneste der
manglede var stilken ved rattet... Det viser sig så bare lige ikke at være
rigtigt... Ufedt!

[snip]
> Anyway, pointen er bare at det godt kan betale sig at høre mere end ét
> sted...

Klart nok

Mvh
Michael

Fra : Mikael Antonsen

Dato : 13-05-04 08:23

> [snip]
> forberedt

Har selv for nylig købt en Peugeot 206 2,0 HDi, også med e-spjæld den skulle
man jo mene var mere end klart, min lokale (ikke Peugeot) mekker checkede
stelnummeret op med en eller anden gut og mente det ville koste 5k, det
lyder jo bare ret gak gak, jeg har også haft ringet til Peugeot Herning, de
mente de skulle have boks på den for at kunne se det..
Jeg har en skummel ide om at de synes egentlig 1500 er for lidt, så nu vil
de gerne tjene mere..
Den forhandler i nævner hvor er det henne og har han en hjemmeside?

Ang Peugeot Herning derudover kan jeg KLART KLART KLART heller ikke anbefale
de, JA min bil er købt der, men de gav den bedste pris for den gamle, og JA
de har lavet mit første service (gratis) need i say more?
Ellers har jeg ikke nogen planer om at de kommer til at røre min bil.
Men det lyder til jeg er tvunget til at køre ind forbi og høre hvad de siger
til fartpilot.

-Mikael Antonsen

Fra : Mureren

Dato : 14-05-04 15:39

> [...]
> Ellers har jeg ikke nogen planer om at de kommer til at røre min bil.
> Men det lyder til jeg er tvunget til at køre ind forbi og høre hvad de

Jeg er lidt nysgerrig....hvad er der gået galt siden hverken du eller Morten
Fruergaard vil lade Peugeot Herning servicere jers biler ?

Mvh.
Mureren

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 16:20

Mureren wrote:
> Jeg er lidt nysgerrig....hvad er der gået galt siden hverken du eller
> Morten Fruergaard vil lade Peugeot Herning servicere jers biler ?

Fordi jeg ikke har Peugeot...

De fik nu heller ikke lov, da jeg kun har dårlige oplevelser de gange, de
har rørt ved min tidligere Peugeot 605. Een af gangene gik bilen i stå i
Herning 2 dage før jul. Motoren drejede fint rundt, men ville ikke starte.
Bilen havde tidligere været min fars, som havde haft den i ca. 10 år/500.000
km. Han fortalte, at den tidligere havde gjort lignende, og at det tidligere
havde været pga. en løs forbindelse til dødpunktsføleren. Den afbryder for
benzinen, hvis motoren stopper. Hvis der er en løs forbindelse i denne
ledning, tror motorstyrringen at motoren ikke drejer rundt = ingen benzin =
bilen starter ikke.

Men denne viden fik jeg Falck til at trække bilen ind til Peugeot. Jeg
fortalte flere om min fars mistankte, samt han begrundelse for denne viden.
Jeg fik en anden bil at køre i. En times tid senere ringer Peugeot til mig
og siger, at det er tændingsboksen det er galt med og at de først kan få en
til efter nytår. på min forespørgsel, om de har undersøgt om det var muligt,
at få en brugt, var svaret nej. Det skal lige siges at det denne dag sneede,
og at politiet fraråd alt unødvendig udkørsel. Jeg finder selv udaf, at
Ikast Autoophug har en brugbar boks liggende, så i meget snevejr kører jeg
de i alt ca. 30 km for at hente denne boks. Da jeg kommer ind til Peugeot
skifter de boksen, og bilen starter - _ikke_. De siger at de vil kigge på
bilen dagen efter, dvs. sidste arbejdsdag før jul.

Dagen efter om eftermiddagen ringer de så og siger, at de har fundet fejlen
og at jeg kan hente bilen. Da jeg henter den vil de ikke fortælle, hvad der
specifikt er galt med bilen. Men jeg snakker med mekanikerne, som havde
lavet bilen, som fortalte at det var en løs ledning til dødpunktsføleren,
der havde givet problemet...

Så tager bilen, og den kører perfekt, som altid.

Da jeg modtager regningen er den på _mange_ timer og udlæsning mv. (jeg
havde heldigvis fået Ikast Autoophug til at gøre en undtagelse, således at
de tog boksen tilbage uden gebyr - normalt tages elektroniske dele vist slet
ikke retur)
Jeg kontakter Peugeot, da jeg ikke finder det rimeligt, da jeg reelt havde
fortalt dem, hvad der var galt. Jeg mener, at det mindste de kan gøre, er at
undersøge, om jeg har ret, når jeg giver dem en fejlårsag. Men de mener vel
ikke, at jeg skal komme og fortælle dem, hvad der er galt.

Det ender med, at "de kan blive nød til" kun at fakturaer mig for en halv
time, hvis jeg virkelig mener, at det er rimeligt. Dette mener jeg, og det
er sådan det bliver.

Og ja, det er Per Sørensen, indehaveren, der tog imod bilen, og som blev nød

Fra : Jens

Dato : 14-05-04 19:08

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

---klip---
> [...]
> undersøge, om jeg har ret, når jeg giver dem en fejlårsag. Men de mener vel
> ikke, at jeg skal komme og fortælle dem, hvad der er galt.

Det dæmrer for mig, hvorfor værksteder ofte har venterum uden udsigt til
værkstedet - og sjældent er venligt stemt overfor kunders
tilstedeværelse i værkstedet.
--

/ Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-05-04 19:51

Jens wrote:

> Det dæmrer for mig, hvorfor værksteder ofte har venterum uden udsigt
> til værkstedet - og sjældent er venligt stemt overfor kunders
> tilstedeværelse i værkstedet.

Hvorledes skal det forståes?

Mener du ikke, at man som kunde har krav på, at værkstedet starter med at
undersøge en fejl , når kunden kommer med en yderst brugbar og velbegrundet
mistanke?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jens

Dato : 14-05-04 22:49

> [...]
> undersøge en fejl , når kunden kommer med en yderst brugbar og velbegrundet

Jo, absolut. Når kunden ikke er til stede, er det vanskeligt at godtgøre
at værkstedet har brugt mere tid end nødvendigt.

Godt gået, at det lykkedes for dig at få værkstedet til at slå af på
regningen.
--

/ Jens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-05-04 05:54

Jens wrote:
> Jo, absolut. Når kunden ikke er til stede, er det vanskeligt at
> godtgøre at værkstedet har brugt mere tid end nødvendigt.

Korrekt.

> Godt gået, at det lykkedes for dig at få værkstedet til at slå af på
> regningen.

Han var heller ikke glad for det...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Karsten Andersen

Dato : 19-05-04 13:38

Wed, 12 May 2004 15:51:24 +0200, skrev Mureren, på 40 linier, i
> [...]

>(hvem har ikke prøvet at blive "fuppet" med momsen" engang i sit liv?)
>
>Anyway, pointen er bare at det godt kan betale sig at høre mere end ét

Først 5000 ,- Autolys Åbyhøj
der efter 3200,- Opel Viby
igen der efter 1500,- Ketner
til sidst 400,- Opel Riskov

Det var kun blinkerarmen der skulle skiftes.
Og de mente det var let og selv lave.
så der var ingen grund til jeg fik en tid på værkstedet.
Og hvis motor styringen ikke var sat til fartpilot kunne jeg kikke
forbi, og de vil rette det UB.

altsammen på min gamle Vectra DTI

Karsten
Horsens