Montering af Ampermeter i bil
Fra : Per Olsen

Dato : 11-05-04 22:28

Hej Gruppe

Er der nogen der ved hvilnen ledning man skal klippe for at få sat en
ampermeter ind i sin bil?
Bilen er en Nissan Almera 1.6 fra 96
--

Med Venlig Hilsen
Per Olsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 11-05-04 23:41

"Per Olsen" <perolsen@rudekuvert.dk> skrev

> Er der nogen der ved hvilnen ledning man skal klippe for at få sat en
> ampermeter ind i sin bil?
> Bilen er en Nissan Almera 1.6 fra 96

Det kommer lidt an på ampermeteret.

Hvis det er et med en ordentlig extern shunt, der kan klare nogle ampere,
ville jeg vælge at montere det i stelledningen fra bilbatteriet.

Mvh.

Fra : hamselv

Dato : 12-05-04 00:04

Tag de3n fra direkte fra fra +polen

--
VH
Flemming

Fra : Lars

Dato : 12-05-04 00:43

> [...]
>
> Hvis det er et med en ordentlig extern shunt, der kan klare nogle ampere,
> ville jeg vælge at montere det i stelledningen fra bilbatteriet.

Absolut bedst da man ellers nemt kan ende med brændt bil grundet mega
kortslutning i instrument board.
Jeg tror bare ville bruge stelledningen direkte også en operations
forstærker forbundet til et lille voltmeter.
--
Venlig hilsen
Lars

Fra : phk

Dato : 12-05-04 03:32

"Per Olsen" <perolsen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe
>
> Er der nogen der ved hvilnen ledning man skal klippe for at få sat en
> ampermeter ind i sin bil?
> Bilen er en Nissan Almera 1.6 fra 96

Jeg ville overveje om det er det værd.

Startstrømmen skal ledes uden om amperemeteret. Ledningerne til
amperemeteret skal være meget tykke for at klare belastningen og for ikke at
få for store spændingstab. Forbindelserne skal være 112% i orden. Og hvad
med sikringer - nyt spændingstab.

Jeg ville montere et voltmeter i stedet.

--
Per, Esbjerg

Fra : Lykke

Dato : 12-05-04 06:45

Hvis du monterer det parallelle over kablerne fra batteriet, skal du kende
modstanden i batterikablet samt modstanden i amp. meteret.
Det kan også monteres som en shunt. men jeg vil nok betænke mig på om det er
arbejdet værd.
Du vil kun kunne måle den strøm batteriet afgiver men ikke den strøm som
generatoren afgiver.
Det er bedre at sætte et voltmeter over batteriet så kan du hele tiden se
hvilken tilstand dit batteri er i.
Ps hvad var din tanke med amperemeteret?
Pølle

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 12-05-04 16:25

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvilken tilstand dit batteri er i.
> Ps hvad var din tanke med amperemeteret?

Hvis han anskaffer det rigtige amp. meter viser det da forbrug begge veje.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Lykke

Dato : 13-05-04 07:07

Jeg forstår ikke dit svar, Du kan da godt have flere strømme i systemet, da
du har en energi kilde i generatoren samt en energikilde i batteriet.
Hvis disse 2 enheder mødes i et knudepunkt er det ikke noget problem,men
det er vist sjældent de gør dette. ( Måske i biler fra 70erne)
Jeg har set batterier med flere udtag og så får du ikke målt den rigtige
strøm.
Det er logisk nok, hvis amp. bliver monteret det rigtige sted så vil den
samlede strøm blive målt hvis det er muligt.
Det kræver et el.diagram over ledningsnettet omkring batteri og generator.
Selv om generatoren er vækselstrøm er det jævnstrøm der kommer ud af
ensretningen og jeg kender ikke nogle amperemeter på jævnstrøm, der kan
måle begge veje.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Uffe Ravn

Dato : 13-05-04 09:47

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev

> jeg kender ikke nogle amperemeter på jævnstrøm, der kan
> måle begge veje.

Med et amperemeter med 0 i midterstilling, er det intet problem.

Mvh.

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-05-04 20:44

> [...]
> Selv om generatoren er vækselstrøm er det jævnstrøm der kommer ud af
> ensretningen og jeg kender ikke nogle amperemeter på jævnstrøm, der kan

Ja men så synes jeg du skal gå til en tilbehørsforretning og spørge efter et
amperimeter der kan måle begge retninger, tro mig de findes jeg har et
liggende.

Du kan da købe instrumenter hvor nulpunktet er i midten af instrumentet,
altså med udslag til begge sider, som kan vise effektforbrug to veje.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 13-05-04 21:12

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev :

>jeg kender ikke nogle amperemeter på jævnstrøm, der kan
>måle begge veje.

Så har du vist overset en masse - selv vores gamle Minor har et Smith
instrument der viser Ampere +/-30 med nulpunkt - sådan et har faktisk
været temmeligt udbredt

det siger sgu' mere om bilen/batteriet end et voltmeter gør....