Kajak - hvor skal man starte?
Fra : Kim Bønlykke

Dato : 11-05-04 16:20

Hej alle,
Jeg har gennem længere tid gået og tænkt på at erhverve mig en kajak med
henblik på at tilbringe nogle hyggelige timer på limfjorden.
Sagen er bare den, at jeg ikke aner et dyt om kajakker. Hvad skal jeg som
nybegynder kigge efter? (sikkerhed kommer for mig før fart) Hvilke priser er
realistiske og rimelige?
Er der nogen med erfaring, der kan pege mig i den rigtige retning? (Har
kigget ved forhandler, men 12-15000 kr er meget i overkanten for mig).
På forhånd tak
Kim Bønlykke

Fra : Peter Unold

Dato : 11-05-04 21:48

Hej Kim

Kim Bønlykke" <bonlykke@mail1.stofanet.dk> wrote:
> [...]
>Er der nogen med erfaring, der kan pege mig i den rigtige retning? (Har
>kigget ved forhandler, men 12-15000 kr er meget i overkanten for mig).

Jeg forstår godt at du spørger. Det er absolut ikke let at købe sin
første kajak.
Det råd jeg plejer at gi' folk der spørger, er at de skal starte med
at melde sig ind i en kajakklub. Allerede efter et par måneder, er man
blevet meget klogere på hvilke form for kajak man vil ro.

Der findes en række kajakklubber omkring Limfjorden. Find dem her:
http://dkf.fmnet.dk/adressebog/URLliste.asp

Hvis du bliver skrevet op nu, kan du komme ind til næste forår.

Skulle du alligevel være opsat på at gå ud og købe nu, så kan du måske
finde brugbar information her:
http://havkajakroerne.dk/artikler/kajakundersoegelse2004.html

Det er resultatet af en undersøgelse, som jeg offentliggjorde i går.

med venlig hilsen
Peter

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 12-05-04 00:13

Tue, 11 May 2004 17:19:44 +0200, Kim Bønlykke <bonlykke@mail1.stofanet.dk>
skrev:

> [...]
> Sagen er bare den, at jeg ikke aner et dyt om kajakker. Hvad skal jeg som
> nybegynder kigge efter? (sikkerhed kommer for mig før fart)

Når du "ikke aner et dyt om kajakker" er et godt udgangspunkt, at få et
instruktionskursus i kajakroning. Meld dig ind i en lokal kajakklub, der
har du mulighed for deltage i et instruktionskursus, og så får du læret at
ro kajak. Sikkerhed og kajakroning er ikke en medfødt evne, ej heller
arveligt, men det er noget som kan læres. Som nybegynder skal du slet ikke
kigge efter en kajak. Svjv kan man alligevel ikke købe kajakker med
indbygget sikkerhed. En af fordelene ved at være medlem af en kajakklub er
netop, at du kan låne kajak og udstyr af klubben. Det giver dig mulighed
for at finde ud af hvilken type roning og kajak der passer til dit formål.
Hvis du senere får behov for din egen kajak, vil du også være mere
kvalificeret til at vælge. Den kajak man vil vælge som nybegynder er ofte
meget forskellig fra det valg man ender med som rutineret kajakroer.

Find din lokale kano/kajakklub på: <www.kano-kajak.dk>

> [...]
> Er der nogen med erfaring, der kan pege mig i den rigtige retning? (Har
> kigget ved forhandler, men 12-15000 kr er meget i overkanten for mig).

Igen, det vil ikke være seriøst at fortælle dig hvad du skal købe nu. Vent
til du har lært at ro kajak og gjort dine egne erfaringer. I en kajakklub
har du også klubkammeraternes erfaring at trække på. Men prislejet fra
10.000 kr. er rimeligt for en kajak - kvalitet koster. Feinschmechere må
bløde lidt mere se: <www.struerkajak.com/>, men så får man også en
violinkasse fra kajaksportens største producent.

Gem også en sjat penge til:

Pagaj: ca. 2000 kr.
Svømmevest: fra 300 kr.
overtræk: fra 200 kr.
rotøj: 500 kr.
rojakke: fra. 500 kr.

Der findes flere fornuftige kajakbutikker i danmark, men desværre er der
også mange ukyndige som sælger kajakker. Der er stor mulighed for at
brænde fingrene, hvis man ikke selv har viden om kajakroning. For nogle af
"kajakforhandlerne" er selv uvidende om det de sælger, eller skrupelløse.
Jeg har ofte mødt folk som er blevet prakket nogle kajakker på, der slet
ikke passer til deres behov. Desværre er det sælgersmarked, og det er en
udbredt opfattelse, at en kajak skal være bred, lavet i plastik og enderne
bøjet op. For så er det en havkajak, og så er den sikker! Og alle kan ro i
den, og den er velegnet til al kajakroning. Det kan godt være det er let
at sælge, men jeg mener ikke at folk skal købe en kajak, hvis de ikke har
den nødvendige viden om kajakroning og sikkerhed.

--
Venlig Hilsen Rasmus Hansen

<Fjern spam og udskift 8 med 2 ved svar>

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 12-05-04 21:57

Hej Rasmus og Peter,
Tak for svarene - det ser ud til at jeg må trisse ned i kajakklubben og se
om de har plads (eller gode råd). Jeg venter nok ikke til næste forår med at
sætte gang i "sejladsen", men på Aalborg Kajakklubs hjemmeside ser det ikke
lige ud til at de har venteliste.
Men igen - tak for svarene!
Kim
newsr7uyr3b0p5s6kb@news.tele2adsl.dk...

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 13-05-04 13:40

Wed, 12 May 2004 22:56:40 +0200, Kim Bønlykke <bonlykke@mail1.stofanet.dk>
skrev:

> Tak for svarene - det ser ud til at jeg må trisse ned i kajakklubben og
> se
> om de har plads (eller gode råd).

Det lyder fornuftigt, især hvis det skal være sikkert at ro kajak.

> Jeg venter nok ikke til næste forår med at
> sætte gang i "sejladsen", men på Aalborg Kajakklubs hjemmeside ser det
> ikke
> lige ud til at de har venteliste.

Aalborg har også en hyggelig kajakklub. De skal nok lære dig at ro kajak
og lære det lokale farvand at kende.
Held og lykke med "sejladsen" - undskyld roningen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-05-04 19:48

Den Tue, 11 May 2004 17:19:44 +0200 skrev Kim Bønlykke:
> [...]
> Er der nogen med erfaring, der kan pege mig i den rigtige retning? (Har
> kigget ved forhandler, men 12-15000 kr er meget i overkanten for mig).

Ja nu får jeg nok alle eksperterne på nakken, men...

Jeg har længe overvejet en eller anden form for båd, men havde et
problem - jeg har 10 km til Flensborg fjord, og hverken anhængertræk
eller mulighed for at montere en tagbagagebærer (men masser af frisk
luft når taget er nede).

Jeg foretog derfor mit valg udfra at det skulle være noget der kunne
være i bagagerummet på bilen, så da A-Z for et par uger siden havde
tilbud på en Advanced Elements Airframe kajak til 4000, skyndte jeg mig
at slå til, og har indtil videre kun været glædeligt overrasket.

Jeg er overrasket over hvor stabil den er. Jeg har ikke prøvet andre
kajakker, så jeg kan egentlig ikke sammenligne, men jeg havde en
opfattelse af at sådan en meget nemt vælter - men den vipper knap
nok, selv ved "pæne" bølger.

En klub siger mig ikke noget, jeg har set adskillige ro/kajak-klubbers
sider på nettet, og de er alt for "sporty" til min smag. Konkurrencer,
prøver og masser af regler ("du er ikke god nok til at du må sejle uden
for det her område"), så man skulle tro det var en hel fodbold-
turnering. Jeg sejler for at slappe af, væk fra hverdagens stress og
tåbelige regler, ikke for at blive endnu mere stresset, og overholde
endnu flere regler, så klubberne holder jeg mig langt væk fra.

Jeg købte en våddragt samtidig med kajakken (også i A-Z), og har
ingen problemer med at holde varmen. Et par uger senere købte jeg
også en svømmevest til 250, så sikkerheden også er i orden.

Mvh
Kent

Fra : AJ

Dato : 15-05-04 23:31

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> tilbud på en Advanced Elements Airframe kajak til 4000, skyndte jeg mig
> at slå til, og har indtil videre kun været glædeligt overrasket.

Det lyder mere som en gummibåd end som en kajak...?

> [...]
> prøver og masser af regler ("du er ikke god nok til at du må sejle uden
> for det her område"), så man skulle tro det var en hel fodbold-

Sådan er det. Det svinger med skiftende bestyrelser Men det er vel fair
nok hvis man bekymrer sig om sikkerhed? På den anden side betyder det nok
bare at folk anskaffer sig diverse suspekte fartøjer og tager afsted på egen
hånd. De drukneulykker i forbindelse med kajak som jeg har hørt om har været
privatejede havkajakker. Problemet er nok at nogen tror havkajakker er
sikrere end almindelige turkajakker. Det er muligvis tilfældet i store
bølger, men kun hvis man har lært at ro dem.

> Jeg sejler for at slappe af, væk fra hverdagens stress og
> tåbelige regler, ikke for at blive endnu mere stresset, og overholde
> endnu flere regler, så klubberne holder jeg mig langt væk fra.

Sejler du? Hvad sejler du i? I din Advanced Elements Airframe "kajak" er den
korrekte term nok "plasker rundt".

> Jeg købte en våddragt samtidig med kajakken (også i A-Z), og har
> ingen problemer med at holde varmen.

Det vil jeg tro. Neopren må være rimeligt svedigt at ro i og ikke på den
fede måde.

> Et par uger senere købte jeg
> også en svømmevest til 250, så sikkerheden også er i orden.

Ja for sørensen da.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-04 01:18

Den Sun, 16 May 2004 00:30:58 +0200 skrev AJ:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
>
> Det lyder mere som en gummibåd end som en kajak...?

Kender du dem, eller gætter du bare?

> Sejler du? Hvad sejler du i? I din Advanced Elements Airframe "kajak" er den
> korrekte term nok "plasker rundt".

Det er lige præcis den form for "jeg er bedre end dig" jeg vil undgå, og
det er derfor jeg holder mig væk fra klubberne.

Mvh
Kent

Fra : AJ

Dato : 16-05-04 08:09

> Kender du dem, eller gætter du bare?

Det fremgår ligesom af navnet, ikke? Airframe? Det må da være noget
oppusteligt noget. Ellers ville den heller ikke kunne ligge i dit
baggagerum.

Det er fint nok at du gerne vil hygge dig i sådan en, men at kalde det en
kajak er at strække begreberne. Ved at kalde det en kajak kan producenten
sikkert ramme et andet kundesegment, men det bliver det ikke mere kajak af.

Det er ikke ment nedladende men det lyder sikkert lidt sådan. Specielt hvis
man er glad for sin Advanced Elements Airframe og har vænnet sig til at
kalde det for en kajak

Nuvel; hvis man kan sidde i den og fægte med en pagaj så må det jo være en
kajak. Men denne kajaks svuppede bund og begrænsede længde må gøre den
langsom og den kan heller ikke være særligt retningsstabil.

I en almindelig turkajak kan du mageligt ro 10 km/t med lidt træning. På den
måde kan du komme længere omkring. Men du har ret; de koster mange penge. I
en klub kan du låne en (rigtig) kajak, og du kan få selskab på turen.

Desuden synes jeg også at 4000 kroner er meget for en Advanced Elements
Airframe. Ikke fordi jeg kender et andet sted hvor jeg kan få det billigere,
men fordi jeg ikke ville kalde det en kajak

Don't be mad. Hvor lang er sådan en kalorius?

> Det er lige præcis den form for "jeg er bedre end dig" jeg vil undgå, og
> det er derfor jeg holder mig væk fra klubberne.

Hvis du ikke har et sejl, så sejler du vel ikke? Og hvis du ikke kunne tåle
mit indlæg så gør du nok klogt i at holde dit monstrom på afstand af en
kajakklub. Det kunne være meget værre.

Har du prøvet at møde op i en klub? Har du haft traumatiske oplevelser i den
forbindelse? De fleste regler og formaninger er velmenende, men der er
selvfølgelig altid nogen der skal spille smarte.

Har du overvejet en turkano? Det lyder som om det er lige noget for dig, og
du må kunne få en del brugt turkano for 4000. Men nu har du selvfølgelig en
Advanced Elements Airframe. Hvor længe mon sådan en er tæt?

Fra : AJ

Dato : 16-05-04 08:15

"AJ" <a@j.dk> wrote in message news:c8741v$tsa$1@news.cybercity.dk...
> Har du overvejet en turkano? Det lyder som om det er lige noget for dig,
og
> du må kunne få en del brugt turkano for 4000.

Sorry. Glemte at du kører convertible.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-04 10:31

Den Sun, 16 May 2004 09:08:59 +0200 skrev AJ:

> [...]
> sikkert ramme et andet kundesegment, men det bliver det ikke mere kajak af.

At det er lufttryk der holder den i facon, gør den vel ikke mindre til
en kajak? Jeg har godt nok ikke set den omtalt meget på danske sider,
men amerikanske ser ikke ud til at have problemer med at betragte
oppustelige modeller som kajak'er.

> [...]
> kajak. Men denne kajaks svuppede bund og begrænsede længde må gøre den
> langsom og den kan heller ikke være særligt retningsstabil.

Det med bunden har jeg også selv overvejet, og en dag hvor jeg har en
kammarat med ved vandet, vil jeg ned og kigge på bundens facon imens
der sidder en i den. Men ifølge producenten skulle det ikke være nogen
fordel at lægge en træplade i bunden, hvis den er pumpet hårdt nok
op.

Retningsstabiliteten har jeg ikke haft nogen problemer med, men
hastigheden er jeg ikke helt tilfreds med. Det kan dog lige så godt
være ro-teknikken det er galt med, så nu er jeg ved at lære en ny,
hvor man bruger de store rygmuskler i stedet for armmusklerne.

> [...]
> men fordi jeg ikke ville kalde det en kajak
>
> Don't be mad. Hvor lang er sådan en kalorius?

Lidt over 3m (3m5cm ifølge mit målebånd).

> Hvis du ikke har et sejl, så sejler du vel ikke?

Den definition har jeg ikke hørt før. Hvor jeg kommer fra hedder det
at sejle, uanset om det er en sejlbåd, en kano eller en færge.

> Og hvis du ikke kunne tåle
> mit indlæg så gør du nok klogt i at holde dit monstrom på afstand af en
> kajakklub. Det kunne være meget værre.

Jeg skal nok holde *mig* på afstand af en kajakklub.

> Har du prøvet at møde op i en klub? Har du haft traumatiske oplevelser i den
> forbindelse? De fleste regler og formaninger er velmenende, men der er
> selvfølgelig altid nogen der skal spille smarte.

Nej, jeg har under min søge på nettet stødt på adskillige klubbers
hjemmesider, og hvis *det* er nok til at skræmme mig væk, så kan
klubben slet ikke være noget for mig.

De giver et alt for sportsligt indtryk, og jeg hader alt hvad der bare
minder om sport.

> Har du overvejet en turkano? Det lyder som om det er lige noget for dig, og
> du må kunne få en del brugt turkano for 4000.

Jeg har overvejet en masse - kano, motorbåd, "jetski", surfbræt... Men
det grundlæggende problem var hver gang transporten. Hvis jeg boede ved
vandet, ville det være noget helt andet.

> Men nu har du selvfølgelig en
> Advanced Elements Airframe. Hvor længe mon sådan en er tæt?

Ingen anelse, men jeg var overrasket over kvaliteten. Den er helt klart
pengene værd hvis jeg sammenligner med den gummibåd jeg havde før.

Mvh
Kent

Fra : AJ

Dato : 16-05-04 11:31

> At det er lufttryk der holder den i facon, gør den vel ikke mindre til
> en kajak?

I min bog gør det nok lidt... Det må være lidt ligesom at have en oppustelig
kæreste... Men det er måske en smagssag der som bekendt ikke kan
diskuteres... Det skal dog ikke afholde os fra at gøre det...

Er man rigtigt pernitten så skal en kajak være bygget af vidjekviste og
sælskind eller sådan noget; jeg ved faktisk ikke hvad de bliver bygget af på
Grønland, men jeg ved hvad jeg helst vil ha': kulfiberarmeret epoxy med lav
masse og stor mekanisk stabilitet.

Vægter man pladsforbrug højt, er man som du nødt til at gå på kompromis med
hensyn til de ting.

> [...]
> være ro-teknikken det er galt med, så nu er jeg ved at lære en ny,
> hvor man bruger de store rygmuskler i stedet for armmusklerne.

Det er fint med en god teknik, men længde og stivhed har ganske stor
betydning for fart og retningsstabilitet. Jeg bilder mig ind at kunne mærke
forskel på en gammel slatten polyesterkajak og en tilsvarende model i
epoxysandwich. En kort kajak (host) som en polokajak kan man ikke ro nær så
hurtigt som en turkajak, men den vender på en tallerken.

> Lidt over 3m (3m5cm ifølge mit målebånd).

En turkajak er omkring 5.20m. Det gør en forskel.

> Nej, jeg har under min søge på nettet stødt på adskillige klubbers
> hjemmesider, og hvis *det* er nok til at skræmme mig væk, så kan
> klubben slet ikke være noget for mig.

Hjemmesiderne giver ikke altid et reelt billede af hvad der faktisk foregår
i klubberne. De kan være et udtryk for hjemmesidesnedkerens ambitioner.
Kajakroere er nogle sære snegle, men nogen af dem er nu meget flinke.

Der er normalt også flere forskellige "fraktioner" i klubberne - de unge der
vil ud at ræse, de midaldrende motionsroere, dem der helst vil holde fest og
så videre.

> De giver et alt for sportsligt indtryk, og jeg hader alt hvad der bare
> minder om sport.

Uha da Du kan se sådan på det: der er ikke mange (ikke-kajakroere) der
betragter kajakroning som en fuldgyldig sportsgren.

> Jeg har overvejet en masse - kano, motorbåd, "jetski", surfbræt... Men
> det grundlæggende problem var hver gang transporten. Hvis jeg boede ved
> vandet, ville det være noget helt andet.

Ja, jeg glemte det med din convertible; du har ikke så stort valg.

> Ingen anelse, men jeg var overrasket over kvaliteten. Den er helt klart
> pengene værd hvis jeg sammenligner med den gummibåd jeg havde før.

Ok, og nu har jeg vel ikke ødelagt dit humør ved at disse din kajak.
Hvad er det for en bil du har?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-04 12:13

Den Sun, 16 May 2004 12:30:52 +0200 skrev AJ:

> [...]
> Grønland, men jeg ved hvad jeg helst vil ha': kulfiberarmeret epoxy med lav

Det lyder som en prof sports-kajak. Jeg er ikke i tvivl om at du kan
sejle hurtigere end jeg nogensinde kommer til - men jeg har heller
ingen planer om hverken VM eller DM - bare en stille og rolig
hyggetur.

Jeg er ikke i tvivl om at min kajak ikke ville være noget for dig, men
sådan er vi jo så forskellige. Hvis jeg bliver bidt af det, og engang
får råd til et hus ved vandet, kan det da godt være at jeg ender med
en "rigtig" kajak i dine øjne, men det kan også være at det bliver en
speedbåd, eller at min vandskræk kommer igen.

> [...]
> hurtigt som en turkajak, men den vender på en tallerken.

> En turkajak er omkring 5.20m. Det gør en forskel.

Selvfølgelig gør det det, og det gør også en forskel om en motorbåd
har en 200hk 3liters motor, eller en 12hk påhængsmotor, men til en
søndags-hyggetur kan del lille motor sagtens klare sig.

> Hjemmesiderne giver ikke altid et reelt billede af hvad der faktisk foregår
> i klubberne. De kan være et udtryk for hjemmesidesnedkerens ambitioner.
> Kajakroere er nogle sære snegle, men nogen af dem er nu meget flinke.

Det kan vel ikke ligefrem være deres intentioner at skræmme folk væk?

> [...]
>
> Uha da Du kan se sådan på det: der er ikke mange (ikke-kajakroere) der
> betragter kajakroning som en fuldgyldig sportsgren.

Så skal jeg jo bare holde mig til ikke-kajakroerne Dem finder man
nok ikke så mange af i en kajak-klub.

> Ja, jeg glemte det med din convertible; du har ikke så stort valg.

> Ok, og nu har jeg vel ikke ødelagt dit humør ved at disse din kajak.

Ikke længere, jeg blev noget negativ efter det første indlæg, men du
virker flink nok efterhånden.

> Hvad er det for en bil du har?

Toyota MR2 2.0 Targa.

Mvh
Kent

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 21-05-04 08:42

Hmmmmm...Hvad var det nu jeg spurgte om?

AJ: ville du stille med den samme skånselsløse kritik, hvis det var face to
face? Eller skyldes din bramfrihed den komfortable anonymitet, som dette
forum byder?

Manden er tilsyneladende glad for og tilfreds med sin luftkajak og han
hjælper mig ved at bidrage med sine erfaringer - ligesom de andre der
beredvilligt stiller med råd og vejledning her.

Kent Friis: Tak for dit indlæg!

Med venlig hilsen Kim Bønlykke

Fra : AJ

Dato : 21-05-04 09:18

"Kim Bønlykke" <bonlykke@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hmmmmm...Hvad var det nu jeg spurgte om?

øh? noget med kajak?

> AJ: ville du stille med den samme skånselsløse kritik, hvis det var face
> face?

Skånselsløs kritik? Er du stiv? Vil du slås?

> Manden er tilsyneladende glad for og tilfreds med sin luftkajak og han
> hjælper mig ved at bidrage med sine erfaringer - ligesom de andre der
> beredvilligt stiller med råd og vejledning her.

Ja, han er glad for sin nye gummibåd, men lidt modspil skade vel ikke? Er du
sur?

Fra : Kim Bønlykke

Dato : 21-05-04 15:06

AJ:
Næhhh...har egentlig ingen hensigter i retning af at synke til neanderthal
niveau og ligefrem slås :0)
Jeg er ej heller sur, men lidt forundret over, at mit uskyldige spørgsmål
skulle føre til, at en venlig sjæl måtte bruge tid på at forsvare sit valg
(så lang tid må jeg lige tilføje)
....Og bare rolig - køber aldrig noget i A til spjæt - hverken gummibåd eller
cykel.
Mit valg (ud fra de første indlæg her) faldt på at prøve at undgå
katastrofer og snuse til kajakroning via en klub.
Jeg har endnu ikke meldt mig ind, for jeg har haft travlt+været syg i en
tid, men nu er det vist ved at være tid!
mvh
Kim

Fra : AJ

Dato : 21-05-04 11:22

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Det lyder som en prof sports-kajak.

Den kajak jeg havde i tankerne er en Tracer fra Struer. Det er ikke en
turkajak, men det er på den anden side heller ikke en rigtig kapkajak. Den
er mere stabil end en professionel (findes der professionelle kajakroere?)
kapkajak og slet ikke hurtig nok til konkurrencer.

> Jeg er ikke i tvivl om at du kan
> sejle hurtigere end jeg nogensinde kommer til - men jeg har heller
> ingen planer om hverken VM eller DM - bare en stille og rolig
> hyggetur.

Er det sagen vedkommende hvem af os to der ror hurtigst? Det tror jeg ikke.
Desuden kan man købe turkajakker i kulfiber. Og det var så det jeg ville
gøre hvis jeg stod for at købe; men det gør jeg ikke for jeg er medlem af en
klub hvor jeg frit kan vælge imellem mange forskellige typer kajakker.

> [...]
> en "rigtig" kajak i dine øjne, men det kan også være at det bliver en
> speedbåd, eller at min vandskræk kommer igen.

Jeg håber ikke for dig at du får vandskræk; det må være frygteligt at lide
af vandskræk.

> Selvfølgelig gør det det, og det gør også en forskel om en motorbåd
> har en 200hk 3liters motor, eller en 12hk påhængsmotor, men til en
> søndags-hyggetur kan del lille motor sagtens klare sig.

Måske, men nu var det fartøjet vi kom fra, og vi snakker nok om en
fordobling i fart og en helt anden tilfredsstillelse ved at ro.

Jeg har forståelse for et ønske om at "lære selv", for jeg har kendskab til
episoder hvor nye medlemmer i en klub fuldstændigt mistede lysten til at ro
pga. emsige bestyrelsesmedlemmer, men det behøver ikke gå så galt.

Da jeg kaldte din anskaffelse for en gummibåd var det ikke ment som en
provokation (jo måske lidt...); det var et udtryk for min holdning. Hvis jeg
ville provokere havde jeg nok kaldt den for et badedyr.

At råde nogen der gerne vil have en kajak til at købe en "Advanced Elements
Airframe", har i mine øje mere karakter af vildledning, men Kim lader til at
foretrække den slags.

Kim: har du meldt dig ind i en klub, eller har du købt et badedyr?

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-04 12:57

Den Fri, 21 May 2004 12:21:50 +0200 skrev AJ:

> [...]
> kapkajak og slet ikke hurtig nok til konkurrencer.

> Er det sagen vedkommende hvem af os to der ror hurtigst? Det tror jeg ikke.

Så lad mig sige det på en anden måde. Det kan sammenlignes med at løbe -
der er nogen der løber for at komme først. Så er der nogen der løber for
motionens skyld. Og så er der nogen der stiller op med en trækvogn, og
det vigtigste er om der er øl nok... Den sidste gruppe er dem der gør
det for hyggens skyld, og de er bedøvende ligeglade med om det tager
seks timer at "løbe" tre kilometer. Min pointe var såmænd bare at det
ikke er min mening at det skal gå stærkt, det skal bare være hyggeligt.

> [...]
> klub hvor jeg frit kan vælge imellem mange forskellige typer kajakker.

> Jeg håber ikke for dig at du får vandskræk; det må være frygteligt at lide

Det har jeg faktisk gjort haft livet, men i de sidste par år har jeg
gjort hvad jeg kunne for at slippe af med det, med rimelig god success.

> Måske, men nu var det fartøjet vi kom fra, og vi snakker nok om en
> fordobling i fart og en helt anden tilfredsstillelse ved at ro.

Men på bekostning af en meget mere besværlig transport. Apropos fart,
hvor lang er en grønlandsk kajak egentlig?

> Jeg har forståelse for et ønske om at "lære selv", for jeg har kendskab til
> episoder hvor nye medlemmer i en klub fuldstændigt mistede lysten til at ro
> pga. emsige bestyrelsesmedlemmer, men det behøver ikke gå så galt.

Det var da rart at der er en der forstår mig.

> Da jeg kaldte din anskaffelse for en gummibåd var det ikke ment som en
> provokation (jo måske lidt...); det var et udtryk for min holdning. Hvis jeg
> ville provokere havde jeg nok kaldt den for et badedyr.

Jeg tog det lidt for alvorligt i første omgang, men det gik op for mig
at det nok ikke var ment helt så slemt, da jeg så en lignende kommentar
om en plastic-kajak.

> At råde nogen der gerne vil have en kajak til at købe en "Advanced Elements
> Airframe", har i mine øje mere karakter af vildledning, men Kim lader til at
> foretrække den slags.

Det var ikke ment som et råd om at købe det samme som mig, men derimod
at finde ud af hvad hans behov og lyster er først. Så kan man hurtigt
reducere antallet af valgmuligheder, og dermed bliver det meget nemmere
at vælge.

Et af mine behov var så at den skulle kunne være i bagagerummet.

Mvh
Kent

Fra : Chris

Dato : 25-05-04 22:03

Har I overvejet en "rigtig" foldekajak? Der findes adskillige modeller, som
udover at kunne foldes sammen og transporteres i baggagerummet på en bil, er
både hurtige, stabile og stive i "skroget" på samme tid. Men så hurtige som
en Tracer, som jeg absolut ikke vil karakterisere som en tur-kajak, er den
ikke.

mvh
Kristian

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 16-05-04 10:35

Sun, 16 May 2004 00:30:58 +0200, AJ <a@j.dk> skrev:

> [...]
> sikrere end almindelige turkajakker. Det er muligvis tilfældet i store
> bølger, men kun hvis man har lært at ro dem.

Bingo, vi har årligt drukne ulykker, hvor kano/kajakker er involveret. Men
svjv er det over 30 år siden at et medlem af en kano-/kajakklub er
druknet. Det viser vist tydeligt, at den bedste sikkehed opnås ved, at
lærer hvad det er man har med at gøre. Det er let at købe en stabil kajak,
men det er ikke ensbetydende med sikkerhed. Jeg oplever ofte ukyndige
roere, som stoler på de har en sikke kajak, men glemmer at sikkerhed
egentlig handler om ikke at bevæge sig ud i situationer de ikke kan magte.
En kajak er hurtig, der går ikke mange minutter før man er ude hvor man
ikke kan svømme/bjærge sig selv i land, hvis uheldet er ude.

Nu er der ikke mange oplysninger om de kajakulykker der sker, men min
opfattelse er, at næsten alle kano/kajakulykker skyldes ukyndige personer
der laver noget de ikke magter. Personligt er jeg ligeglad med at folk
drukner, men det er irriterende når det sætter min sport og
fritidsfornøjelse i et dårligt lys. Hvis man ikke har intentioner om at
lærer kajakroning, hvorfor så købe en kajak?

Fint, og så har du også øvet entringsøvelser, makkerhjælp og lign. så du
kan redde dig selv og andre. Hvilken sikkerhed er der i en svømmevest?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-05-04 11:54

Den Sun, 16 May 2004 11:35:23 +0200 skrev Rasmus Hansen:
> [...]
> svjv er det over 30 år siden at et medlem af en kano-/kajakklub er
> druknet. Det viser vist tydeligt, at den bedste sikkehed opnås ved, at

Personligt lærer jeg bedst ved at prøve selv. Folk der har travlt med at
fortælle mig hvordan jeg skal gøre gør bare at jeg mister interessen.

> [...]
> En kajak er hurtig, der går ikke mange minutter før man er ude hvor man
> ikke kan svømme/bjærge sig selv i land, hvis uheldet er ude.

Nu er jeg heldigvis den forsigtige type, og jeg holder hele tiden
styr på hvor jeg har landjorden henne.

> [...]
> fritidsfornøjelse i et dårligt lys. Hvis man ikke har intentioner om at
> lærer kajakroning, hvorfor så købe en kajak?

For at nyde freden og roen væk fra hverdagens stress.

> Fint, og så har du også øvet entringsøvelser, makkerhjælp og lign. så du
> kan redde dig selv og andre. Hvilken sikkerhed er der i en svømmevest?

Jeg kan komme op i kajakken hvor jeg ikke kan bunde uden de store
problemer. Det med at redde andre har ikke været den højeste prioritet
endnu, sandsynligheden for at jeg skulle få brug for det er ikke så
stor sålænge jeg sejler alene. Svømmevesten gør det nemmere at svømme
(omend den må give noget ekstra vandmodstand), især for en som mig der
ikke har ret meget naturlig opdrift (fedt).

Mvh
Kent

Fra : Per Bjørn Madsen

Dato : 17-05-04 09:07

Men

> Personligt lærer jeg bedst ved at prøve selv. Folk der har travlt med at
> fortælle mig hvordan jeg skal gøre gør bare at jeg mister interessen.

Prøv at forestille dig at folk bare kunne sætte sig i en bil unden at have
kørekort,
og se så hvordan det ville gå i trafikken.
Det ville være ligmed en masse dødsulykker.

En svømmevest er også god MEN, der er stor foreskel på en svømmevest
og en redningsvest.
Med svømmevesten er der stadig den mulighed, at du kan komme til
at ligge med hoved ned i vandet og drukne,
da den kun vil få dig til at flyde oven på vandet. Med en redinigsvest er
der en krave,
som skal få dig vendt så dit hovet er fri af vandet.

> [...]
> (omend den må give noget ekstra vandmodstand), især for en som mig der
> ikke har ret meget naturlig opdrift (fedt).

Det at du ror alene er ikke ensbetydene med at du ikke kan komme ud for
at skulle hjælpe andre. Jeg selv ror kano på Furesøen, og jeg har været
afsted hvor
det begyndte at blæse op. De øvede windsurfere kunne få fart nok på til at
springe ud
af vandet og slå saltenotaler og lande på vandet igen (det ser meget flot
ud ), men en
nybegynder havde også vovet sig ud på søen. Han kunne ikke magte det ! Han
havde
været så fornuftig at hive sejlet ned og lagt sig på brættet hvor han
prøvede at padle med
armene, men vind og strøm gjore at han blev midt ude i søen. Jeg måtte ud og
have en snor
i han så jeg kunne få han ind til land.

Selv om du er alene ude og ro har du en pligt til at hjælpe andre der kan få
problemer.

Med venlig hilsen
Per Bjørn Madsen
Holte Kano og Kajak klub

Fra : Kent Friis

Dato : 17-05-04 17:09

Den Mon, 17 May 2004 10:06:52 +0200 skrev Per Bjørn Madsen:

> [...]
> kørekort,
> og se så hvordan det ville gå i trafikken.
> Det ville være ligmed en masse dødsulykker.

Med kvaliteten af køre-undervisningen, ville det ikke gøre den store
forskel. Jeg blev sendt op til køreprøve længe inden jeg var klar til
det, og bestod ved rent held (eller uheld). Så jeg måtte selv til at
lære at køre bil, da jeg havde fået kortet.

> [...]
> der en krave,
> som skal få dig vendt så dit hovet er fri af vandet.

Jeg ved det. Og jeg betragter heller ikke vesten som den der skal
redde mig, hvis det går galt. Det skal jeg selv, vesten skal bare
hjælpe til så godt den nu kan.

Mvh
Kent

Fra : AJ

Dato : 17-05-04 19:18

> [...]
> det, og bestod ved rent held (eller uheld). Så jeg måtte selv til at
> lære at køre bil, da jeg havde fået kortet.

En bil er et mordvåben - det er en kajak altså ikke; slet ikke din

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 19-05-04 15:47

16 May 2004 10:53:56 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev:

> Personligt lærer jeg bedst ved at prøve selv. Folk der har travlt med at
> fortælle mig hvordan jeg skal gøre gør bare at jeg mister interessen.

Jeg tror der er noget du har misforstået. Kajakinstruktion er ikke et
teoretisk kursus, det handler om at prøve de forskellige øvelser i
praksis, så man netop er rustet til at kunne ro sikkert, alene eller
sammen med andre kajakroere. Jeg er sikker på at du ikke mister interessen
under et instruktionsforløb, du vil opleve at der er meget at lære.
Undervisningen vil naturligvis altid være baseret på at tingene og
øvelserne bliver forklaret, men sådan er det nu engang når man skal
formidle viden til andre. Det er rigtig at man kan prøve selv og lærer af
egne erfaringen, men kan du ikke se problemet i at du dermed også vil
havne i nogle farlige situationer.

Kajakroning er ikke en medfødt evne, men noget der kan læres!

> Nu er jeg heldigvis den forsigtige type, og jeg holder hele tiden
> styr på hvor jeg har landjorden henne.

Det er bare ikke nok. Tror du det er med vilje der sker drukneulykker -
nej, uvidendehed og tåbelig adfære er nok den største faktor.

> For at nyde freden og roen væk fra hverdagens stress.

Hvor mange arbejdstimer har du brugt for at få råd til din kajak? Hvorfor
gør det så ondt at bruge lidt tid på et instruktionskursus? Det er sammen
med ligesindede, du får nogle at dele oplevelserne med, du får inspiration
til andre roture, du får et godt kendskab til farvandet og du kan lærer af
andres erfaringer.

Fra : Kent Friis

Dato : 19-05-04 16:19

Den Wed, 19 May 2004 16:46:44 +0200 skrev Rasmus Hansen:

> [...]
> sammen med andre kajakroere. Jeg er sikker på at du ikke mister interessen
> under et instruktionsforløb, du vil opleve at der er meget at lære.

Nej, der er ikke noget jeg har misforstået. Når jeg skriver prøve selv,
så mener jeg *selv*. Fx har jeg gået til svømning i flere omgange, men
ingen svømmelærere har kunnet lære mig at svømme. Men på et tidspunkt
gav jeg mig til selv at lære det, jeg fandt simpelthen et sted nede bag
skoven, hvor jeg var fri for både lærere, livreddere, turister og andre
forstyrrende elementer, og så tog det pludselig kun omkring 14 dage at
> [...]

> havne i nogle farlige situationer.
>
> Kajakroning er ikke en medfødt evne, men noget der kan læres!

Alt kan læres, men det skal foregå på en måde der passer til eleven.

> Det er bare ikke nok. Tror du det er med vilje der sker drukneulykker -
> nej, uvidendehed og tåbelig adfære er nok den største faktor.

Hvis jeg ved hvor jeg har landjorden henne, og hvor langt jeg kan
svømme, så kan kajakken i en nødsituation efterlades, og så er resten
en ganske almindelig svømmetur, præcis som var jeg svømmet derud.

> Hvor mange arbejdstimer har du brugt for at få råd til din kajak?

Præcis lige så mange timer som jeg ville have brugt hvis jeg ikke
havde købt den, 37 timer om ugen, det kan jeg ikke sådan lige lave om
på. Men jeg kan lade være med at bruge endnu mere tid på et eller
andet kursus jeg alligevel ikke får noget ud af.

> Hvorfor
> gør det så ondt at bruge lidt tid på et instruktionskursus?

Hvad får jeg ud af det? Præcis det samme som jeg fik ud af at gå til
svømning.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Hansen

Dato : 20-05-04 00:27

19 May 2004 15:18:45 GMT, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> skrev:

> [...]
> skoven, hvor jeg var fri for både lærere, livreddere, turister og andre
> forstyrrende elementer, og så tog det pludselig kun omkring 14 dage at

Du er vist et rigtigt mandfolk. Hvis du har lært dig selv at svømme på 14
dage, er blevet fortrolig med vand og nu vil lærer dig selv at ro kajak,
kan jeg kun ønske dig held og lykke. Få lige lidt realitetssans, og se om
det ikke er fornuftigt, at få hjælp af andre og mere kompetente personer
end dig selv. Prøv at brug den samme argumentation, hvis du vil springe i
faldskærm, eller bliver syg og skal bruge medicin. Prøver du så også selv
og lærer af dine fejltrin.

> Alt kan læres, men det skal foregå på en måde der passer til eleven.

Tror du ikke vi tilrettelægger instruktionskurserne så de passer til
eleverne. Mener du, at du lærer mere af dig selv, end ved at have andre
til at hjælpe og vejlede dig. For så er jeg nysgerrig efter hvilken
kompetence du har, som gør at du automatisk har den viden og indsigt, der
gør at du kan lærer svømning og kajakroning på en sikke og forsvarlig
måde.

> Hvis jeg ved hvor jeg har landjorden henne, og hvor langt jeg kan
> svømme, så kan kajakken i en nødsituation efterlades, og så er resten
> en ganske almindelig svømmetur, præcis som var jeg svømmet derud.

Nu ved vi af gode grunde ikke hvad folk har tænker på før de drukner, men
jeg tror der er mange som har antaget at land bare er en ganske almindelig
svømmetur væk. Og eftersom du insistere på at lære af dine egne
fejltagelser, må du også være klar over, at du kommer til at lave nogle
grove fejlvurderinger.

> Hvad får jeg ud af det? Præcis det samme som jeg fik ud af at gå til
> svømning.

Du vil lærer meget på et instruktionskursus. Ud fra det du har skrevet
efterlader du et indtryk af, at du ikke har nogen anelse om hvad det er du
har med at gøre. Måske er det tvivlsomt om du overhovedet har
svømmefærdigheder til at deltage på et kajakkursus.

Fra : Kent Friis

Dato : 20-05-04 10:18

Den Thu, 20 May 2004 01:26:46 +0200 skrev Rasmus Hansen:

> Du er vist et rigtigt mandfolk. Hvis du har lært dig selv at svømme på 14
> dage, er blevet fortrolig med vand

Det sidste tog meget mere end 14 dage, men det er også ved at være nogle
år siden jeg begyndte at svømme.

> [...]
> det ikke er fornuftigt, at få hjælp af andre og mere kompetente personer

Hvorfor skulle det være så meget sværere at ro kajak, end at programmere
eller administrere en flok servere?

> Prøv at brug den samme argumentation, hvis du vil springe i
> faldskærm, eller bliver syg og skal bruge medicin. Prøver du så også selv
> og lærer af dine fejltrin.

Faldskærm kunne jeg aldrig finde på. Hvis jeg går til lægen forventer
jeg ikke at han kan lære mig hvordan jeg bliver læge. Præcis som jeg
ikke forventer at en kajakklub ikke kan lære mig at sejle kajak. Og
svømmelærere ikke kunne lære mig at svømme.

> Tror du ikke vi tilrettelægger instruktionskurserne så de passer til
> eleverne.

Det kommer an på eleverne. Du KAN ikke tilrette et kursus så det passer
mig (altså: ingen forstyrrende elementer så som lærere), medmindre det
da bliver et brevkursus.

> [...]
> kompetence du har, som gør at du automatisk har den viden og indsigt, der
> gør at du kan lærer svømning og kajakroning på en sikke og forsvarlig

Du har sikkert en hel anden definition af "sikker og forsvarlig" end
mig. Jeg er ret sikker på at jeg ikke ville føle mig sikker på en
af de kurser, og du ville sikkert heller ikke synes at min måde er
sikker.

> [...]
> har med at gøre. Måske er det tvivlsomt om du overhovedet har
> svømmefærdigheder til at deltage på et kajakkursus.

Nej, jeg ville blive skræmt langt væk, af bedrevidende personer der
ville have alt for travlt med at fortælle mig at jeg gør alting forkert.
I er dygtige til at skræmme sådan nogen som mig væk, efter at have læst
dine indlæg, har jeg endnu mindre lyst til at lære at sejle kajak
på den officielle(R) eneste rigtige(TM) måde.

Mvh
Kent