Afmærkninger af garn
Fra : Rasmus

Dato : 08-05-04 18:35

Hej.

Et dumt spørgsmål fra en relativ ny sejler...

Jeg har spekuleret over om der er deciderede regler eller i det mindste
tommelfingerregler m.h.t. passage af fiskeres garn. Jeg tænker på dem der er
afmærket med flag eller lignende...

Indtil videre har jeg blot hold mig langt væk fra områder med garn - jeg har
en sejlbåd der stikker ca. 1,5 meter.

Hvor langt nede ligger garnene typisk og kan man blot sejle hen over dem og
i givet fald, hvor lang afstnd skal man passere selve flagene med?

Det er sikkert et ufatteligt dumt spørgsmål, for normalt ville jeg bare
holde mig på afstand, men jeg har set flere der bare sejler ind midt i
mellem alle afmærkningerne...

Rasmus

Fra : Aske

Dato : 08-05-04 20:16

Hvis garnene er korrekt afmærkede, består et sæt af op til 3 x 45m. garn,
afmærkede med en bøje med 2 flag i den vestligste ende og et enkelt flag i
den østligste ende.
står garnet nord - syd, skal den nordlige ende være afmærket med 2 flag og
den sydlige ende med 1 flag
det er ikke smart at sejle over et garn, og bliver du opdaget med et garn
i kølen eller skruen, koster det kroner.

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 08-05-04 21:09

Som gammel sejler (27 år i de danske og svenske farvande) vil jeg holde mig
langt fra bundgarnspæle og garn (flere er knækket i løbet af vintere og
ligger som spyd i overfladen) Jeg har mødt flere med garn i skrue og herfor
motorproblemer.
mvh.
Kurt
S/K lynetten

Fra : Rasmus

Dato : 09-05-04 07:52

Tusind tak for Jeres svar.

Jeg har spekuleret over det hele sidste sæson, så det er virkelig rart at få
lidt fakta, som man kan forholde sig til.

Jeg tror bare, at jeg vil holde mig på behørig afstand stadigvæk og lade de
andre tage chancen med at sejle hen over nettene.

Rasmus

Fra : Kim Bøndergaard Poul~

Dato : 09-05-04 20:41

Jeg har et par gange spekuleret på det samme. Specielt de gange jeg har været i Ebeltoft.

Her er det et sandt virvar af små flag man skal igennem, og det kan til tider være svært lige at se hvilke to flag der hører sammen

/Kim

Fra : Aske

Dato : 10-05-04 07:00

Ja Kim, du har fuldstændig ret, skal man holde sig langt væk fra garn og
ruser, kan de roligt nedlægge Ebeltoft Marina. ; )

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-05-04 21:25

Der findes ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar