Hvordan er det med de der små peugeot`er ?
Fra : J.K.Arning

Dato : 07-05-04 10:27

Jeg er jo på jagt efter min næste bil og da jeg er træt af at
sætte mellemstore formuer på spil ved at købe store gamle
biler har jeg overtalt mig selv til at gå efter småt og forhåbentligt
fornuftigt.

Jeg har kig på Peugeot 106 1.4 XR .. typisk en årgang `96
med ca. 100+K kørte Km.

Jeg har ikke haft bil i DK før og kan alt i alt nok ikke
dokumentere mere end ca. 1 års kørsel i egen bil så
den lille nye skal heller ikke være for dyr i ansvar og
der bliver ikke tale om kasko .. det er bare for dyrt
så vil jeg hellere risikere de ca. 40-50 K kr. sådan en
koster.

Humlen er bare at bilen skal være overkommelig at få
gennem syn også om et par år og de løbende udgifter
skal ikke indeholde sådanne mærke typiske overraskelser
alla .. "nyt dit og dat = 15000,-" hvis i forstår hvad
jeg mener.

Jeg kan da sige at jeg ikke vil spendere mere end 50K kr.
og at jeg ikke selv har de store muligheder for at skrue og
reparere, men dog sagtens kan fikse de små ting selv så
jeg ikke skal på værksted for hver en lille detalje.

Bilen skal ikke bruges til daglig transport da jeg bor tæt på
jobbet men skal bruges når jeg er doven og ikke gider cykle
eller til indkøbtsure samt familiebesøg i den anden ende af
landet .. hold op hvor er jeg træt DSB

Skulle jeg vælge frit uden skelen til pris ville mit valg lige nu
være:

1. Audi A3
2. Golf
3. Polo / Peugeot 206

men prisen er jo en faktor jeg skal regne med så er en
Peugeot 106 som ovenfor nævnt helt forkert ?

Findes der meget oplagte alternativer som jeg overser ?

Regards

Fra : Keld

Dato : 07-05-04 12:10

Kvik og økonomisk "by"bil, støjer noget ved motorvejsfart, prøv om det er
noget du kan leve med før du skriver.
Man kan skifte 5 gearhjulene til en langbenet udgave men det koster.
Svage punkter er toppakning (hvis den ikke er skiftet til den nye
originale) - Dyrt
Bærekugler for man skal købe hele armen men prisen er rimelig
Gearkasse primært 1-2 Synchromesh
Gearskiftet kan med årene blive meget stramt, udskiftning af drejeled gør
mirakler.

Generelt er det en billig bil at eje, men med 100 k på uret vil jeg anbefale
at du har nogen med der har forstand.
Keld

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-05-04 12:22

Keld wrote:
> Man kan skifte 5 gearhjulene til en langbenet udgave men det koster.

Hvad giver det ? høje topfart ? Bedre bensin økonimi ?

> Svage punkter er toppakning (hvis den ikke er skiftet til den nye
> originale) - Dyrt

Hvis man ser bort fra de åbenlyse tegn er der så noget der med sikkerhed
indikerer at den snart skal skiftes ?

> Bærekugler for man skal købe hele armen men prisen er rimelig

ok

> Gearkasse primært 1-2 Synchromesh

Ikke forstået .. hvad betyder det ?

> Gearskiftet kan med årene blive meget stramt, udskiftning af drejeled
> gør mirakler.

Jeg regner med at alt hvad der evt .skulle laves vil blive ordnet
i Malmø hos en mekaniker jeg kender lidt til derovre fra da jeg
boede derovre så jeg er ikke skræmt væk fra 106`eren endnu.

Regards

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-05-04 13:55

"J.K.Arning" <spam@_remove_arning.dk> wrote in message

> Ikke forstået .. hvad betyder det ?

Det er de "dimser" der sørger for at synkronisere gearkassen når du skifter
fra 1->2gear. Hvis de er slidt kan den være svær at få i anden gear (Min
GTIer har lidt af det ->hvis den får en spand havre går den ikke så nemt i
2.gear - men ny olie på gearkassen udrettede mirakler indtil videre.)

Hvis den er svær at få i 2.gear kan det være et tegn på den har levet et
hårdt liv ved den tidligere ejer (læs: lyskrydsracer)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-05-04 19:59

"J.K.Arning" <spam@_remove_arning.dk> skrev i en meddelelse
> skal ikke indeholde sådanne mærke typiske overraskelser
> alla .. "nyt dit og dat = 15000,-" hvis i forstår hvad
> jeg mener.

Jeg forstår......hold dig væk, hvis du vil undgå de udgifter. 18.000 på 1½
år, og så betalte Peugeot nok den anden halvdel! Det var samme problemer som
Keld nævner + motorstyring + alle mulige irriterende småting.

/Caspersen

Fra : J.K.Arning

Dato : 07-05-04 20:06

C. Caspersen wrote:
> [...]
> på 1½ år, og så betalte Peugeot nok den anden halvdel! Det var samme
> problemer som Keld nævner + motorstyring + alle mulige irriterende

Hmm ja jeg fornemmer den ikke er det rigtige valg

Jeg tror jeg tager ud til www.eurobiler.dk imorgen og
ser hans udvalg af Golf .. han har vist nogle ok biler og
ihvertfald et stort udvalg.

Tak for responsen

Regards