Motorolie til Escorten
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 09:48

Hej gutter!

Jeg så lige, at Fakta havde tilbud på motorolie. Man kan få 4L fuldsyntetisk
Esso Ultron SAE 5W-40 olie for 149,95,- hvilket jo unægteligt er en god pris.
Det er faktisk det billigste jeg endnu har set 5W40 fuldsyn. til...

Iflg. min instruktionsbog skal Escorten (1.6i '96) have olie, som opfylder API
SG/CD og så er den tilfreds.

Denne olie opfylder API SL/CF (og ACEA A3/B3/B4). Endvidere er der en masse
under approved: MB229.3, VW 502 00 & 505 oo (1/97), BMW Longlife 98, Pegeout
Level 3, Opel GM-LL-B-025. Quality Level: Porsche GL.

Er SL en "videreudvikling" af SG og CF af CD? Og kan jeg således snildt hælde
denne olie på vidunderet?

PS: NEJ, jeg vil ikke have, at "min" tråd bliver fyldt med religionssnak om olie

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-04 10:11

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> Esso Ultron SAE 5W-40 olie for 149,95,- hvilket jo unægteligt er en god pris.
> Det er faktisk det billigste jeg endnu har set 5W40 fuldsyn. til...

Mobil synt-S er en anden 5w40 fuldsyntetisk man til tider kan få til 150

> [...]
> Level 3, Opel GM-LL-B-025. Quality Level: Porsche GL.
>
> Er SL en "videreudvikling" af SG og CF af CD? Og kan jeg således snildt hælde

Kort: Ja.

> PS: NEJ, jeg vil ikke have, at "min" tråd bliver fyldt med religionssnak om olie

Nej.

--
Roberto Saldo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 10:16

Hej!

Roberto Saldo wrote:

> Mobil synt-S er en anden 5w40 fuldsyntetisk man til tider kan få til 150

Okay, den har jeg dog normalt købt til 179.95,- i Bilka. Jeg kan iøvrigt se, at
den har _præcis_ de samme specifikationer som Esso'en :)

> Kort: Ja.

Okie. Hvis et par andre er enige med dig, vil jeg købe en 3-4 dunke

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 10:39

> Okie. Hvis et par andre er enige med dig, vil jeg købe en 3-4 dunke

Bilka har desuden med faste intervaller tilbud på Champion 5W40 fuldsynt.
med samme specs. til 149,- for en dunk med 5 l - det er meget praktisk når
man har en motor som skal have mere end de 4 l dunke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 10:52

Hej!

"Andreas M. Hansen" wrote:

> Bilka har desuden med faste intervaller tilbud på Champion 5W40 fuldsynt.
> med samme specs. til 149,- for en dunk med 5 l - det er meget praktisk når
> man har en motor som skal have mere end de 4 l dunke.

Ja, det lyder smart. Sagde manden hvis motor skal have 4.25L motorolie :-/

Desværre bor jeg i Birkerød, og nærmeste Bilka er i Ishøj... Så jeg trasker
hellere de 20m (!) til Fakta end kører de 30km til Bilka :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : bme

Dato : 06-05-04 11:06

det er meget praktisk når

> Ja, det lyder smart. Sagde manden hvis motor skal have 4.25L motorolie :-/

hvad hyler du over? min sluger 5,25 ved olieskift.

Så det ender altid med tre*4 liter - så er der til to gange

/bo
som kløede sig i nakken da han fandt ud af at hans 1.8 motor slugte 5,25l -
til forskel for min fars 2.3 motor som nøjes med 4L

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 11:13

Hej!

bme wrote:

> hvad hyler du over? min sluger 5,25 ved olieskift.

Det er da i det mindste en del mere :) Det er sq for nærrigt at lave en motor
som skal bruge 0.25L ekstra end der er i standardspandene ...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-05-04 20:29

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da i det mindste en del mere :) Det er sq for nærrigt at lave en
motor
> som skal bruge 0.25L ekstra end der er i standardspandene ...

Hvis du gør som nogle andre (værksteder) gør, så har du ikke noget problem.
Du kontakter et olieselskab direkte.
Siger:
Davs, jeg vil gerne købe 1 tønde smøreolie til min bil.

Så skal du se.
Du hænger dig ikke mere i de 0,25 liter

Men nu er der så lige ca. 115,6271 - 4,25 = 111,3771 liter at hænge sig i

(tallene kommer ved omregning: 1 barrel = 115,6271 liter)

Nå, spøg til side.
Sierra blev glad for mig da jeg købte 8 liter Helix og hældte hvad der
skulle på Sierra.
(det kom ned i motoren
Den brummer mere glad nu.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-04 20:38

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så skal du se.
> Du hænger dig ikke mere i de 0,25 liter
>
> Men nu er der så lige ca. 115,6271 - 4,25 = 111,3771 liter at hænge sig i
>
> (tallene kommer ved omregning: 1 barrel = 115,6271 liter)

Der er gået noget galt i din udregning. Én tønde olie er lige omkring 200
liter.

M.v.h.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-05-04 22:26

> Der er gået noget galt i din udregning. Én tønde olie er lige omkring 200
> liter.

Det mente jeg også at den var.
Convert siger blot: 1 barrel = 115,6271 liter
(dejligt lille konvertering program btw)
og det har jeg så taget for gode varer

Er det da de små tønder der er på 115 liter?
Mener de store er på 205-210 liter (kan ikke huske det)

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-05-04 20:47

Hej!

"Uffe Bærentsen" wrote:

> [...]
> Du kontakter et olieselskab direkte.
> Siger:
> Davs, jeg vil gerne købe 1 tønde smøreolie til min bil.

Hehe :) Tja, det er nok liiiige i overkanten til een bil. Selvfølgelig kunne jeg
skifte olie pr. 3kkm, men ok :)

> Sierra blev glad for mig da jeg købte 8 liter Helix og hældte hvad der
> skulle på Sierra.
> (det kom ned i motoren
> Den brummer mere glad nu.

Hehe. Kan du seriøst høre forskel? Jeg kan hverken mærke eller høre forskel når
jeg skifter olie...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-05-04 22:39

> Hehe. Kan du seriøst høre forskel? Jeg kan hverken mærke eller høre
forskel når
> jeg skifter olie...

Det bilder jeg mig selv ind.
Synes den tikker en anelse mindre nu, end før olien blev skiftet.
Men om det så skyldes olien, filteret eller blot glæden ved at have skifte,
det vil jeg lade stå ubesvaret

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-05-04 22:40

Hej!

"Uffe Bærentsen" wrote:

> "Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> forskel når
>
> Det bilder jeg mig selv ind.

Hehe. Og jeg bilder mig selv ind at jeg kører rundt i en Hemi Charger, men det
er sgutte det samme som at gøre det

> Synes den tikker en anelse mindre nu, end før olien blev skiftet.
> Men om det så skyldes olien, filteret eller blot glæden ved at have skifte,
> det vil jeg lade stå ubesvaret

Jeg "hælder" mest til det sidste. Escorten kører også bedre efter støvsugning,
og det _ved_ jeg ikke passer. Men jeg kunne nu alligevel sværge :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-05-04 08:30

> Hehe. Og jeg bilder mig selv ind at jeg kører rundt i en Hemi Charger, men
det
> er sgutte det samme som at gøre det

Ikke helt med.
Er forbrændingskammeret da ikke hemisfæreformet
og bilen har da en charger
Så, med meget god vilje, så er du 'home free'.

> Jeg "hælder" mest til det sidste. Escorten kører også bedre efter
støvsugning,
> og det _ved_ jeg ikke passer. Men jeg kunne nu alligevel sværge :)

Selvfølgelig kører den hurtigere.
Du har jo støvsuget den, hvor mange kilo blev den lettere

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-04 15:25

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> som kløede sig i nakken da han fandt ud af at hans 1.8 motor slugte
5,25l -
> til forskel for min fars 2.3 motor som nøjes med 4L

Jep, det er det dejlige ved Saab's motorer - passer liiiige med en 4-liters
dunk.

M.v.h.

Fra : bme

Dato : 10-05-04 16:00

> 5,25l -
>
> Jep, det er det dejlige ved Saab's motorer - passer liiiige med en
4-liters
> dunk.

Hvem siger det var en saabmotor

/bo
hvis far tilfældigvis ejer en 9000 2.3

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-04 17:38

> 4-liters
> >

> Hvem siger det var en saabmotor

Fordi jeg følger godt med i gruppen do'...

> /bo
> hvis far tilfældigvis ejer en 9000 2.3

Jep.

M.v.h.

Fra : bme

Dato : 10-05-04 17:48

> Fordi jeg følger godt med i gruppen do'...

> Jep.

hvor meget ville t&s have i forhåndsvurdering for din nyerhvervelse - kan
forstå du ikke er helt tilfreds.

/bo

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-04 17:56

> hvor meget ville t&s have i forhåndsvurdering for din nyerhvervelse - kan
> forstå du ikke er helt tilfreds.

Næsten 68.000,-

De er generelt bare syge i roen....

M.v.h.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-04 11:06

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
>
> Desværre bor jeg i Birkerød, og nærmeste Bilka er i Ishøj... Så jeg trasker
> hellere de 20m (!) til Fakta end kører de 30km til Bilka :)

Jeg købte Mobil synt-S til 149kr/4L hos Kvickly Xtra i Hillerød i
efteråret og har set den til samme pris hos H-N nogle måneder senere.

--
Roberto Saldo

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 11:12

Hej!

Roberto Saldo wrote:

> Jeg købte Mobil synt-S til 149kr/4L hos Kvickly Xtra i Hillerød i
> efteråret og har set den til samme pris hos H-N nogle måneder senere.

Stadig, det er længere end 20m fra Fakta

Må hellere traske ned og købe 3-4 dunke. Jeg er allerede ved at skulle lave
service igen og <brrrr> skifte tandrem :-|

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-05-04 17:25

Hej!

Så blev jeg ejer af 20L motorolie - den bedste fra Fakta :)

Tak til alle som bidrog!

--
Mvh, Kim Voss Schrader