Ny Passat med dækproblemer
Fra : T Schmidt

Dato : 05-05-04 21:32

Hej,

Jeg har en ca. 6 uger gammel Passat TID (4500 km.), hvor jeg har problemer
med at bilen "hopper" ved +130 km/t.

Bilen er leveret på et sæt - velkørende - alufælge fra min gamle Passat. Med
det samme jeg fik bilen konstaterede jeg, at hjulene virkede voldsomt ud af
balance. VW afbalancerede dem og det flyttede rystelserne fra 100 km/t til
130 km/t.

For at fjerne de sidste rystelser blev bilen sendt på en spinningmaskine,
hvor der blev påsat ca. 100 g. fordelt på tre hjul. Det hjalp lidt - man
langsomt er "hopperiet" kommet tilbage. Idag fik jeg konstateret, at min ene
bagfælg er defekt. Den er så skæv, at kun en opretning kan få den i balance
igen. Derfor jeg har monteret min vinterdæk i eftermiddag... og bil "hopper"
sgu lystigt videre. Efterfølgende har jeg lånt et sæt andre baghjul, der
blev monteret som en test af mine vinterdæk... men bil "hopper" stadig.

Det føles som om rystelserne kommer fra sædet og bagenden af bilen. Der er
slet ingen rystelser at mærke i rattet.

Efter min seneste dækskifte er jeg blevet nervøs for, at bilen fejler et
eller andet, der har slået mine "gamle" alufælge skæve. Derfor frygter jeg,
at uanset hvad jeg hælder på af nye dæk, vil bilen "hoppe" og langsomt
ødelægge dæk og fælg. Det lyder trods alt lidt utroligt, at alle de
afprøvede hjul har identisk fejl, der indtræder ved 120-130 km/t.

Kan der være noget galt med bilen - og kan det ligeså langsomt skade dæk og
fælg?

Kan det betale sig at rette en (eller flere) alufælge op - eller bør man
købe nye.

Mvh.
TS

Fra : Henning

Dato : 05-05-04 21:52

> [...]
>fælg?
>
>Kan det betale sig at rette en (eller flere) alufælge op - eller bør man

Øhm, med risiko for at blive slagtet. Du køber en ny bil til
~400.000,- og sparer så ~6.000,- ved at genbruge de gamle hjul??

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : T Schmidt

Dato : 05-05-04 22:03

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> Øhm, med risiko for at blive slagtet. Du køber en ny bil til
> ~400.000,- og sparer så ~6.000,- ved at genbruge de gamle hjul??

Jeg kan se at tallene ser lidt tosset ud.

Det er dog kun gamle fælge, der er tale om her. Eller det vil sige fælge,
der har kørt ca. 50.000 km.

Bilen blev faktisk solgt med nogle gamle stålfælge, hvorfor jeg havde et sæt
pænt nye alufælge stående til fri afbenyttelse. Så var det - desværre - lidt
for fristende at smide et sæt nye dæk på de "gamle" fælge.

TS

Fra : p.jarnbak

Dato : 06-05-04 03:19

"T Schmidt" <tsFJERN@tschmidt.dk> wrote in message
> [...]
> blev monteret som en test af mine vinterdæk... men bil "hopper" stadig.
>
> Det føles som om rystelserne kommer fra sædet og bagenden af bilen. Der

Har du husket nye center ringe der passer på den nye bil?
Hej Palle.