rulle sejl
Fra : PGV2

Dato : 05-05-04 09:42

Hej NG
er der nogen der har erfaring med de løsninger der er skitseret på
http://www.langwadt.dk/interboats/index.htm

jeg har en lille Westerly Cirrus (22") hvor jeg gerne vil sætte et billig
rulle system på
min Genua er på 16 kvadrat m så det er ikke det store

LejfM

Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-05-04 10:45

"PGV2" <PGV2@lline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rulle system på
> min Genua er på 16 kvadrat m så det er ikke det store

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad der skal bruges ude over det der er nævnt.
Jeg har selv Plastimo systemet, og det virker også med løjerterne, så man
ikke nødvendigvis behøver at få syet sejlet om. Jeg har dog valgt, at få
skåret lidt af toppen på mit sejl, så jeg kan bruge min genua til rullen, og
så har jeg mulighed for at skifte til fokken, som har sejlpinde, hvis der er
behov for mindre sejlføring. Det har dog endnu ikke været nødvendigt, da det
virker fint at rulle lidt hjem på genuaen. Dog står sejlet selvfølgelig ikke
så godt, som, hvis det var syet specielt til rullesystem, men da jeg kun er
tursejler med stort tryk på "T", gør en knob fra eller til ikke nogen
forskel for mig.
Til din størrelse båd/sejl vil du sikkert kunne klare dig med den mindste
model til knap 3000 kr.

--
Hilsen, Ole Axelsen (5771)

Der er fejl i min mail-adresse.

Fra : Mikael Rasmussen

Dato : 06-05-04 17:48

Også vi tursejlere har brug for en god facon i forsejl, hvis vi bevæger os
på vandet, når der er lidt mere end krusninger på vandet.
Et hult forsejl øger krængningen hvorimod et forsejl med en bare rimelig
facon i stedet for krængning giver fremdrift!
Jeg beholder fortsat mine gammeldags forsejl på min gamle Nimbus 26 nr. 39 -
det giver en bedre komfort ... synes jeg!

Mvh.
Mikael Rasmussen