Fartpiloter er farlige
Fra : phk

Dato : 05-05-04 07:01

Fartpiloter er farlige.

http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200

Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
udtalt sig.

UGH!!

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-05-04 07:55

> [...]
>
> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har

Man skulle ikke tro at han har prøvet at køre med en - han har efter min
mening misforstået noget...

mvh Michael

Fra : Leonard

Dato : 05-05-04 09:05

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> wrote:

>Man skulle ikke tro at han har prøvet at køre med en - han har efter min
>mening misforstået noget...

Hvad har han misforstået?

"siger Rene la Cour Sell, der mener, at bilisten kan fristes til at
kikke i en bog, tjekke sin kalender eller tage noget at spise, mens
fartpiloten holder bilen i gang."

Er det urealistisk?
- ikke når jeg ser hvad folk får tiden til at gå med i trafikken i
dag, hvor de samtidig skal holde hastigheden selv.
--
Leonard

Fra : BJ Denmark

Dato : 05-05-04 09:31

Leonard wrote:

> [...]
> - ikke når jeg ser hvad folk får tiden til at gå med i trafikken i
> dag, hvor de samtidig skal holde hastigheden selv.

Jeg bruger selv fartpiloten med stor glæde. En af mine venner sagde engang
til mig: "Du sparer jo ikke benzin, ved at bruge den?!?" . Jeg svarede, at
jeg ikke bruger den som benzionbesparende foranstaltning med
_bøde_besparende foranstaltning.

I problematiken om, at man "fristes" til at lave andre ting er det ikke et
billede jeg genkender. Den eneste bog jeg til nød kan fristes til at kigge i
imens jeg kører er et vejkort (og selv her foretrækker jeg at køre ind til
siden først).

Det er i den forbindelse min erfaring, at det _ikke_ påvirker min hastighed
væsentligt at jeg prøver at kigge kort samtidig - næh problemet er langt
større med at holde bilen 100% på ret kurs. I de 3 sekunder, du kigge ned i
bogen, kommer bilen hurtigt et par grader ud af kurs.

I den situation hjælper fartpiloten hverken fra eller til.

--
BJ Denmark

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet "Du er en idiot"
får nogen til at indse at de ikke har ret.

Fra : Bjarne Just

Dato : 05-05-04 09:59

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
> - ikke når jeg ser hvad folk får tiden til at gå med i trafikken i
> dag, hvor de samtidig skal holde hastigheden selv.

Jeg kan ikke se at fristelsen skulle være anderledes, hvad enten man har
højre fod på speederen eller ej, da foden jo ikke forhindre folk i at læse
eller spise - hvad man jo kan se allerede i dag.

Min erfaring med fartpiloten er, at jeg bruger mærkbart mindre tid på at
holde øje med speedometeret og mere tid på at orientere sig, når den er
slået til.

mvh
Bjarne

Fra : Michael Schrøder

Dato : 05-05-04 11:26

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> - ikke når jeg ser hvad folk får tiden til at gå med i trafikken i
> dag, hvor de samtidig skal holde hastigheden selv.

Jeg bruger min pilot hver gang det er muligt, mellem Svendborg og Odense på
hovedvejen og selvfølgelig på motorvej...

Min erfaring er at den tager en masse stress ud af kørslen - og for at kunne
holde en konstant hastighed bruger jeg mere tid på at orientere mig om
medkørere og deres hastighed så jeg uden gene for andre, opbremsning og
acceleration kan skifte bane og overhale langsommere trafikanter.

Alt dette forstår man ikke hvis man ikke har prøvet, og det tror jeg ikke
han har...

mvh Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 11:37

"Michael Schrøder" <news4mis1@schroeder.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> medkørere og deres hastighed så jeg uden gene for andre, opbremsning og
> acceleration kan skifte bane og overhale langsommere trafikanter.

112% enig.

Du er betragtelig mere nærværende ved brug af sådan en dims.

Jeg taler naturligvis kun ud fra årelang erfaring i personbil.

PS: Der skal naturligvis også være nogen, der går de nye tekniske tiltags
ærinde..!!

Hr. Bjørn

Fra : Mathias

Dato : 05-05-04 14:22

Leonard wrote:
> "siger Rene la Cour Sell, der mener, at bilisten kan fristes til at
> kikke i en bog, tjekke sin kalender eller tage noget at spise, mens
> fartpiloten holder bilen i gang."

Og det kan man ikke samtidig med man har foden på speederen? Efter min
mening holder dette argument ikke en meter. Tværtimod mener jeg kørslen
bliver mere sikker, da man kan holde øjnene på vejen konstant uden at skulle
holde øje med speedometeret.

-Mathias

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 05-05-04 14:33

"Mathias" <baggadapREMOVE@hotmail.com> writes:

> [...]
> bliver mere sikker, da man kan holde øjnene på vejen konstant uden at skulle

Jeg må da ærlig indrømme at jeg frygter den dag jeg "bliver nødt" til
at købe nyere og mere støgsvag bil. Jeg har nu gang på gang hørt folk
udtale at de er nødt til at holde øje med speedometeret for ikke at
køre for stærkt (eller langsomt) på motorvejen. Jeg har godt nok svært
ved at sætte mig ind i det, i min bil holder jeg da hastigheden på
speederen og basere mig på lyden fra motoren + hvordan bilen
reagere. Jeg vil vove påstanden at når jeg først har fundet en
hastighed at holde, så behøver jeg ikke kigge ret tit på speedometeret
for at sikre at jeg ikke falder for meget ved siden af. Og når jeg
kigger på speedometeret er det ikke andet end et splitsekund da jeg
udemærket ved hvor viseren bør stå henne, så der skal ikke bruges
flere sekunder på at studere dens position samt hvilket tal der står
ude i kanten af skiven.

Nu er det en gammel golf fra 84, så der er selvfølgelig en masse gode
lyde fra den. Men er det virkelig så svært i en ny bil?

Jeg prøvede at lægge mærke til det i går da jeg kørte fra Århus til
Aalborg og tilbage igen. Og jeg syntes ikke det var svært at få bilen
til at ligge omkring 110 henh. 130 på de tilladte strækninger.

/Thomas

Fra : Mathias

Dato : 05-05-04 14:46

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> ved at sætte mig ind i det, i min bil holder jeg da hastigheden på
> speederen og basere mig på lyden fra motoren + hvordan bilen

Det ER svært i en støjsvag bil. Uden fartpilot kommer jeg let til bare at
følge forankørendes hastighed uden at opdage jeg kører f.eks. 150 i stedet
for 130

-Mathias

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 05-05-04 17:32

> Snip en masse

Jeg ventede egentlig at se Margrethe Auken som afsender. Men hendes bil er
selvfølgelig endnu ældre - så er det måske derfor hun allerede var
modstander af de 110 km/t )

MVH Klaus
(Med fartpilot)

Fra : Per Thomsen

Dato : 06-05-04 10:02

> Jeg ventede egentlig at se Margrethe Auken som afsender. Men hendes bil er
> selvfølgelig endnu ældre - så er det måske derfor hun allerede var
> modstander af de 110 km/t )

Er den ikke heste-trukket?

Per

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 05-05-04 09:06

> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
> udtalt sig.
>
> UGH!!

Den mand er da til at kaste op over. Hvad er egentlig hans baggrund for at
beklæde en stilling hvor han har fri adgang til at moralisere og komme med
bedrevidende udtalelser til den samlede Danske befokning?

Hvis han frygter at fartpiloter vil komme til at fungere som sovepuder,
skulle han måske overveje at lade noget at den selvstændige tankegang gå
tilbage til bilisterne. Alternativt kunne han prøve at sætte sig ind i
teknikken bag indretningen. Fartpilot er jo blevet et must, hvis ikke
bilisterne skal sidde med blikket klistret til speedometeret fremfor at
orientere sig fremad. Nu kan der ikke gå lang tid før han vil prædike for
genindførelse af manden med det røde flag.

MVH Klaus

Fra : ENN

Dato : 05-05-04 10:54

Han er vel politisk udnævnt (af Svend Auken?) og skal være meningsdanner -
formentligt har han ingen relavant uddanelse bag sig til at beklæde
stillingen.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 11:05

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Han er vel politisk udnævnt (af Svend Auken?) og skal være meningsdanner -
> formentligt har han ingen relavant uddanelse bag sig til at beklæde
> stillingen.

Han svajer blot med vinden og ændre den radikal retning, er det en god ting
at tale det sprog vinden så bære med sig.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 11:12

ENN wrote:

> Han er vel politisk udnævnt (af Svend Auken?) og skal være meningsdanner -
> formentligt har han ingen relavant uddanelse bag sig til at beklæde
> stillingen.

Næh, men han har sikkert delt en hulens masse partiblade ud i sin
ungdom og stod derfor næst i rækken da der var en topstilling der
skulle besættes..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-04 17:55

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> Næh, men han har sikkert delt en hulens masse partiblade ud i sin
> ungdom og stod derfor næst i rækken da der var en topstilling der
> skulle besættes..

Hér er, hvad RSFS skriver om "La karrussell":

Rådet for Større Færdselssikkerhed får ny direktør

3. maj 2001

15. maj tiltræder René la Cour Sell stillingen som direktør for
Rådet for Større Færdselssikkerhed.

René la Cour Sell (38), cand.scient.soc. i public relations,
kommer fra en stilling som underdirektør, koncernmarketingchef i Danske
Bank. Før fusionen med Danske Bank var René la Cour Sell ansvarlig for
kommunikationen i BG Bank gennem 6 år. René la Cour Sell er tillige formand
for Dansk Kommunikationsforening.

"Jeg har gennem de sidste mange år brugt stor energi på at
fusionere, kommunikere og markedsføre i den finansielle sektor. Det har
været overordentligt lærerigt, men jeg har længe haft lyst til at bruge min
energi og fattige evner på en ideel sag. Færdselssikkerhed er en rigtig god
sag som jeg glæder mig meget til at komme i gang med. Rådet har igennem
årene produceret en række bemærkelsesværdige og glimrende kampagner, senest
"Husk Selen". Man har Børnenes Trafikklub og andre gode og pæda-gogiske
initiativer "i børnehøjde". Endelig har man et samarbejde med ca. 70 lokale
Færdselssikkerhedsudvalg rundt omkring i landet der gennemfører lokale
kampagner og andre initiativer på færdselssikkerhedsområdet", siger en
forventningsfuld René la Cour Sell.

Nærmere oplysninger fås ved henvendelse til

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 05-05-04 10:47

phk wrote:
> [...]
>
> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har

Manden er en tåbe .. fatter ikke at han ikke straks blev fyret da han
blev taget i fartkontrol.

Fartpilot eller ej .. så er det da ikke noget problem at styre både rat
of speeder med benene og samtidig læse kort, spise osv ...

/Jan

Fra : Leonard

Dato : 05-05-04 17:20

Jan Mikkelsen <jhm@NOSPAM.kom.auc.dk> wrote:

>Manden er en tåbe .. fatter ikke at han ikke straks blev fyret da han
>blev taget i fartkontrol.

Nu blev han taget i fartkontrollen inden han blev direktør for RFSF,
og han oplyste om bøden inden han blev ansat.

Han blev ansat i stillingen under den nuværende regering og efter min
mening så passer han såmænd bare det job han er sat til.

Men det er jo dejligt nemt at hakke på ham, politiet og vejvæsenet.
Det er nu engang politikerne der vedtager landets love og regler, og
pålægger diverse institutioner at få samfundet til at fungere
bagefter, så hak dog på dem.
--
Leonard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 10:54

KLIP

> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
> udtalt sig.

Den mand har en yderst ringe tiltro til sine medmennesker og deres evner.

Jeg er ved at få ondt af ham, da han mener alt løses med regulering eller
sågar forbud.

Det er ingen sund indstilling.

Hr. Bjørn

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-05-04 10:58

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote in message
> Fartpiloter er farlige.
>
> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
> udtalt sig.

Nu har jeg aldrig kørt i en bil med fartpilot ->men jeg tror godt at for mit
eget vedkommende kan kunne have en tendens til at strække benene så hvis
fanden er løs ville reaktions tiden inden bremsen bliver klampet være
større.
Men det er kun min egen lille lommefilosofi :)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 11:08

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4098bab9$0$255$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Men det er kun min egen lille lommefilosofi :)

Dækker din lommefilosofi også en hånd eller få fingre på rattet samtidig med
den anden arm ligger mageligt i/på vindueskarmen.

Det er sjældent, jeg ser bilister med korrekt håndstilling på rattet.

Det kan derfor i "farlige" situationer være vanskeligt at have fuld kontrol
over bilen...;)

Måske der skulle lovgives om dette også med tilhørende hårde straffe og
bøder...?

Hr. Bjørn

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-05-04 11:23

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote in message

> [...]
med
> den anden arm ligger mageligt i/på vindueskarmen.

Næe
Det var fartpiloter issoleret set :)

> Det er sjældent, jeg ser bilister med korrekt håndstilling på rattet.

Det er kun bedstefar der er ved at kravle ud igennem forruden og tror hvis
han ikke holder fast i rattet så falder det af.
Indrømmet jeg har sjældent selv korrekt fat i rattet..

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 11:29

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:4098c0ab$0$278$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

KLIP

> Det er kun bedstefar der er ved at kravle ud igennem forruden og tror hvis
> han ikke holder fast i rattet så falder det af.

Desværre holder han ikke altid korrekt, trods begge hans hænder på rattet.

> Indrømmet jeg har sjældent selv korrekt fat i rattet..

Det må lige være en opgave for Rådet for større Færdselssikkerhed..og ikke
at forglemme lovgiverne....)

Det er sgú vigtige sager, vi taler om her..:)

Hr. Bjørn

Fra : anders majland

Dato : 05-05-04 14:24

> [...]
> bliver klampet være større.
> Men det er kun min egen lille lommefilosofi :)

Så lade den blive i lommen til du har prøvet at køre med det

Reaktionstiden kan faktisk nemt gå hen og blive hurtigere ved brug af
fartpilot. Jeg har gjort det til en vane at parkere højde fod foran
bremsen når jeg bruger fartpiloten. Så sparer jeg måske et par 1/10
sekunder ved ikke først at skulle flytte foden derover når/hvis der
pludseligt kommer noget på tværs.

Når trafiktætheden er lav er en fartpilot bestemt rar at have. Jeg har
ofte kunnet køre på tværs af landet hvor jeg kun har været nødt til at
deaktivere den ganske få gange. Så er man dejligt fri for at se på
speedometeret og kan koncentrere sig om kørslen istedet der så er mere
afslappende.

En fartpilot er et must i min næste bil.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 11:41

phk wrote:

> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
> udtalt sig.

Jeg forstår godt lidt hvad han siger (så har jeg sgu også oplevet
det)..

Min personlige holdning til fartpiloter er at jeg ikke bryder mig
om dem. Jeg har haft en firmabil med fartpilot og jeg brugte den
aldrig, heller ikke på lange motorvejsture. Jeg bryder mig
simpelthen ikke om følelsen af at bilen kører "uden mig",
derudover kan jeg godt lide at kunne lette gassen en smule hvis
der er behov for at sætte tempoet ned.

Det er muligt jeg er anderledes skruet sammen end flertallet, men
på mig virker involverende bilkørsel opkvikkende. Hvis jeg er
sløv, kan jeg tage en køretur og stige ud af bilen frisk, ikke kun
når jeg har ligget på en snoet landevej og revet bilen om hjørner,
men også helt alm. kørsel. Omvendt, jo flere elementer af
bilkørslen man fjerner fra mig, des mere keder jeg mig. Mange
moderne biler uden lyd, lugt, vibrationer og den slags keder mig
gudsjammerligt at køre. Jeg får det på samme måde som når jeg
sidder herhjemme i lænestolen og ser en halvkedelig film på
flimmeren, jeg bliver ukoncentreret og begynder at skille
fjernbetjeningen ad for at se hvad der er indeni.. I en
"komfortbil" tvinger jeg mig selv til at bevare fokus, det er jo
trods alt ikke bare en film, men det er ret trættende for mig i
længden.

Rettet mod mig er Rene LCS "spot on".. Jo færre ting jeg skal tage
stilling til, des mere ugidelig og ukoncentreret bliver jeg..

Jeg ved dog fra tidligere debatter herinde, at der findes folk der
er nyder komfortudstyr som fx. automatgear og fartpiloter og for
dem betyder udstyret at de får mere tid og overskud til at
koncentrere sig om kørslen. Rettet mod dem, kan Rene LCS dårligt
tage mere fejl end han gør..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 11:46

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dem betyder udstyret at de får mere tid og overskud til at
> koncentrere sig om kørslen. Rettet mod dem, kan Rene LCS dårligt

Morsomt nok er det denne forskellighed i at føre automobil, der igen og igen
angribes.

Vi skal alle ensrettes og gør vi ikke dette frivilligt, skal lovgiverne og
deres lakajer nok komme efter os.

Du har din måde at køre bil på og jeg har min.

Jeg respektere 100% din, når blot du følger de alm. færdselsregler, da jeg
ellers ikke kan forudsige tingene.

Hr. Bjørn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 12:48

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Vi skal alle ensrettes og gør vi ikke dette frivilligt, skal lovgiverne og
> deres lakajer nok komme efter os.

Hvis man vil behandle folk ens må man behandle dem forskelligt..

Forestil dig at man fra politisk side havde et ønske om at alle
borgere skulle have god sex. Med de nuværende politiske
løsningsmetoder, ville det betyde at et udvalg først ville bruge
1½ år og 16 millioner på at undersøge danskernes sexvaner - for at
nå frem til resultatet at vi danskere alle skal tilbydes: et kys
på kinden, et moderligt strøg gennem håret og to hårde slag i
røven med et bambusrør.. Der skal nok være en 2-3 personer i
Danmark for hvem dette er god sex, men for den øvrige befolkning
vil det være et fejlskud..

Utroligt at så mange gode intentioner kan implementeres så
hovedrystende ringe..

> Du har din måde at køre bil på og jeg har min.

Jep.

> Jeg respektere 100% din, når blot du følger de alm. færdselsregler, da jeg
> ellers ikke kan forudsige tingene.

Ditto.. Det generer mig ikke stort om folk kører hurtigt,
langsomt, modigt eller tøvende, bare de gør det konsekvent så jeg
har en mulighed for at forudse hvad de gør om lidt..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 05-05-04 13:22

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message news:4098D455.DE58E811@carftp.com...

> Hvis man vil behandle folk ens må man behandle dem forskelligt..

Høhø - filosofi på et højere plan....

> [...]
> røven med et bambusrør.. Der skal nok være en 2-3 personer i
> Danmark for hvem dette er god sex, men for den øvrige befolkning

LOL - måske ovenikøbet et bambus(fejl)skud

/Jakob

Fra : phk

Dato : 05-05-04 11:49

> [...]

> "komfortbil" tvinger jeg mig selv til at bevare fokus, det er jo
> trods alt ikke bare en film, men det er ret trættende for mig i

Hvad er der nu i vejen med at glide igennem landskabet og nyde lige netop
dét? At nyde at brændstofprisen endnu ikke er pisket op over 10 kr. literen
og at man er født på et tidspunkt hvor oliekrise endnu er noget man snakker
om?

For mig lyder det som om du slet ikke kan lide at køre bil.

Forresten, hvilken bil har du? :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 13:12

phk wrote:

> [...]
> og at man er født på et tidspunkt hvor oliekrise endnu er noget man snakker

Jeg er født i 1969, dvs. inden man begyndte at snakke om
oliekrise..

Der er ikke noget i vejen med at glide gennem landskabet og nyde
det, det er det passive der er problemet. For mig skal det at køre
bil være noget aktivt. Jeg skal føle mig som en del af kørslen,
dvs. jeg skal kunne mærke underlagets karakter, mærke
G-påvirkningerne, høre og mærke motoren arbejde, kunne lugte
bremserne og naturen omkring mig. I en moderne bil med 200 kg
lydisolering, pollenfilter og flyderundervogn oplever jeg at jeg
henvises til en passiv rolle. I komfortens hellige navn er jeg
berøvet alle andre sanseindtryk end synet og så den smule
G-påvirkning komfortundervognen tillader. Smid et automatgear og
en fartpilot ind i puljen så jeg heller ikke skal bruge
venstrebenet og kun det højre indimellem, så er jeg for alvor
hensat til noget der er ca. lige så ophidsende som at glo
fjernsyn..

> For mig lyder det som om du slet ikke kan lide at køre bil.

Hvordan bærer du dig ad med at få "på mig virker involverende
bilkørsel opkvikkende. Hvis jeg er sløv, kan jeg tage en køretur
og stige ud af bilen frisk, ikke kun når jeg har ligget på en
snoet landevej og revet bilen om hjørner, men også helt alm.
kørsel." til at være et udtryk for at jeg ikke kan lide at køre
bil???

Jeg elsker at køre bil, blot skal det være i en bil hvor jeg føler
mig som en aktiv del af kørslen.

> Forresten, hvilken bil har du? :)

Lige pt. har jeg en gammel Volvo..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 05-05-04 13:31

> Jeg er født i 1969, dvs. inden man begyndte at snakke om
> oliekrise..

Hvis du er født i 1969 var du 4 år da der var oliekrise. Din hukommelse kan
da umuligt rumme tiden før den. Næ du - vi andre var ud at lege på vejene om
søndagen

MVH Klaus
(1961)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-05-04 15:12

Klaus Rejkjær wrote:

> Hvis du er født i 1969 var du 4 år da der var oliekrise. Din
> hukommelse kan da umuligt rumme tiden før den. Næ du - vi andre var
> ud at lege på vejene om søndagen

Jeps, det var jeg også, men det var sammen med min far i hans bil (som i
øvrigt var en riiiigtig benzinsluger)

Per (1964)
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 15:43

"Klaus Rejkjær" wrote:

> Hvis du er født i 1969 var du 4 år da der var oliekrise. Din hukommelse kan
> da umuligt rumme tiden før den. Næ du - vi andre var ud at lege på vejene om
> søndagen

Kravet var ikke at kunne huske ting fra dengang, kravet var at
være født inden oliekrisen - hvilket jeg opfylder..

Du tror ikke jeg legede som 4 årig??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 05-05-04 17:35

> Du tror ikke jeg legede som 4 årig??
>
> --
Jo da Men hvis dine forældre sendte dig alene ud på vejen i den alder,
er det et under du har overlevet.

MVH Klaus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 23:38

"Klaus Rejkjær" wrote:

> Jo da Men hvis dine forældre sendte dig alene ud på vejen i den alder,
> er det et under du har overlevet.

Jeg er vokset op i et stille villakvarter, så det har næppe været
et problem..

--
Hygge..
Thomas

Fra : phk

Dato : 05-05-04 22:28

> Hvis du er født i 1969 var du 4 år da der var oliekrise.

What? Oliekrisen var da sidst i halvfjerdserne ....77 eller 78!

> Din hukommelse kan
> da umuligt rumme tiden før den.

Og din hukommelse? ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 05-05-04 22:34

phk wrote:

> What? Oliekrisen var da sidst i halvfjerdserne ....77 eller 78!

Nope, den var i 1973.

> Og din hukommelse? ;)

Og din ?

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : phk

Dato : 06-05-04 06:10

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, den var i 1973.

Snakker vi om det samme?
Jeg husker tydeligt - jeg købte en Ford Taunus V6 i 77 og solgte den i 78
pga. ekstrem forhøjede benzinpriser .. hvad var det så?

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-05-04 06:40

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Jeg husker tydeligt - jeg købte en Ford Taunus V6 i 77 og solgte den i 78
>pga. ekstrem forhøjede benzinpriser .. hvad var det så?

Det var ihvertfald ikke "bensinkrisen" - den var i 73 - hvor der var
kørselsforbud om søndagene

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-04 07:24

jan@stevns.net wrote:

> Det var ihvertfald ikke "bensinkrisen" - den var i 73 - hvor der var
> kørselsforbud om søndagene

Der var to oliekriser i 70'erne.
Denførste i 73 pga krigen imellem israel og Ægypten/Syrien, hvor OPEC
17. okt 73 besluttede at begrænse produktionen. Prisen på en tønde
råolie steg så fra 3usd til 11.65usd. Bla betød dette at man søgte og
fandt olie oppe i nordsøen.

Den anden oliekrise var i 78/79 pga uroligheder i Iran og en hård
vinter i Europa. Denne gang steg prisen fra 12.7usd til 36usd.
Dog var man mere forberedt denne gang og der var ingen bilfrie dage ell.

--
Roberto Saldo

Fra : phk

Dato : 07-05-04 05:56

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> vinter i Europa. Denne gang steg prisen fra 12.7usd til 36usd.
> Dog var man mere forberedt denne gang og der var ingen bilfrie dage ell.

Det ses tydeligt på prisen at der var mest krise sidst i 70´erne :)

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-05-04 07:11

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

>Det ses tydeligt på prisen at der var mest krise sidst i 70´erne :)

Jeg ved sgu'tte hvordan du bærer dig ad med at måle størrelsen på en
krise ;)

Krisen i 73 slog efter min mening hårdest, fordi den kom helt og
addeles bag på de fleste, hvor den senere kom noget mere forventeligt.

Jeg har da vist stadig nogle at de sjove stuetermometre liggende, hvor
eneste tal på skalaen er 21 grader, og resten af skalaen op var rød ;)

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 07-05-04 08:38

jan@stevns.net wrote:

> Jeg har da vist stadig nogle at de sjove stuetermometre liggende, hvor
> eneste tal på skalaen er 21 grader, og resten af skalaen op var rød ;)

Et eller andet sted i mine gemmer, har jeg min fars søndags kørsels
tilladelse liggende, det er sådan et klistermærke man skulle have siddende i
bagruden (mener jeg det var), for at måtte køre om søndagen.
Det ligner nærmest sådan et indkørsel forbudt skilt (rundt og hvidt med rød
kant), hvor teksten så står i midten

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 10-05-04 08:38

> Krisen i 73 slog efter min mening hårdest, fordi den kom helt og
> addeles bag på de fleste, hvor den senere kom noget mere forventeligt.

Det er da klart at folk mærker krisen mere når de ikke må køre i deres hårdt
tilkæmpede automobil. :)

> Jeg har da vist stadig nogle at de sjove stuetermometre liggende, hvor
> eneste tal på skalaen er 21 grader, og resten af skalaen op var rød ;)

Det var vel kun opad, at den var rød?

Per

Fra : ENN

Dato : 07-05-04 08:21

> Det ses tydeligt på prisen at der var mest krise sidst i 70´erne :)

Nej oliekrisen i begyndelsen af 70``erne var absolut den hårdeste for den
vestlige verdens økonomi - arbejdsløsheden steg eksplosivt og bilfrie
søndage mv. fik stor indflydelse på folks hverdag.

I slutningen af 70``erne havde man opbygget "strategiske" lagre og fundet
andre energikilder (atomkraft fx. som blev kraftigt udbygget efter første
oliekrise).

OPEC lærte også af oliekrisen - de mistede markedsandele efter krisen og
andre oliekilder blev fundet (olien i nordsøen fx.) Norge blev snart største
olieproducent uden for OPEC og til sidst stod OPEC kun for 30 % af
olieforsyningen.

Fra : phk

Dato : 07-05-04 08:33

> Nej oliekrisen i begyndelsen af 70``erne var absolut den hårdeste for den
> vestlige verdens økonomi - arbejdsløsheden steg eksplosivt og bilfrie
> søndage mv. fik stor indflydelse på folks hverdag.

Oliekrisen først i halvfjerdserne gik jeg vist glip af. Jeg kan godt huske
bilfrie søndage, men ikke hvorfor.

Oliekrisen sidst i halvfjerdserne husker jeg imidlertid udemærket fordi jeg
blev nødt til at sælge min Ford Taunus 17M RS med 2,6 liters motor og 2,0
liter motor differentialeudveksling. Derfor er det selvfølgelig denne krise
der er den værste.

Jeg forstår slet ikke man kan betvivle det :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-05-04 10:22

phk skrev:

> [...]
> det selvfølgelig denne krise der er den værste.
>
> Jeg forstår slet ikke man kan betvivle det :)

LOL

....hæ hæ: jeg interesserede mig dengang kun for sex and drugs and rock
and roll og var desuden en politisk ignorant, så jeg købte min første
6-bener engang umiddelbart efter august 1973...
Hans

Fra : Fly Christensen

Dato : 07-05-04 10:30

On Fri, 7 May 2004 11:22:07 +0200, "Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote:

[snip]
> (...) var desuden en (...) ignorant, (...)

Var?

Fly

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-05-04 10:47

Fly Christensen skrev:

> On Fri, 7 May 2004 11:22:07 +0200, "Hans Paulin" <me@privacy.net>
> wrote:
>
> [snip]
>
> Var?

....snakker vi politik, eller?
Hans

Fra : Peter Weis

Dato : 07-05-04 15:29

"Hans Paulin" <me@privacy.net> wrote:

> and roll og var desuden en politisk ignorant, så jeg købte min første
> 6-bener engang umiddelbart efter august 1973...

Var det Triumf 2000 ?

Sådan kiggede jeg og konen på i 1985 da vi skulle have voes første bil. Men
en kollega mente at man skulle have mindst to, da én af dem konstant var
under reparation.

mvh
Peter

Fra : Hans Paulin

Dato : 07-05-04 15:56

Peter Weis skrev:

> Var det Triumf 2000 ?

....jepz!

> Sådan kiggede jeg og konen på i 1985 da vi skulle have voes første
> bil. Men en kollega mente at man skulle have mindst to, da én af dem
> konstant var under reparation.

....ham der købte min senere, havde én i forvejen...meeen det var nu
fordi han ville bruge min til campingtrækker, at han købte min, sagde
han (jeg havde træk på!?)...

....jeg havde ikke andet bøvl med min, end at klokkerne i
SU-kaburatorerne blev suget tomme hele tiden; men det ku man nu godt
leve med...

....en kammerat fik senere en MK2 2,5 PI - men dén var det vist svært
(meget) senere at skaffe stumper til - i hvert fald i forbindelse med
"I"'et...
Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-05-04 07:11

phk wrote:

> Snakker vi om det samme?

Ja det er jo så spørgsmålet

> Jeg husker tydeligt - jeg købte en Ford Taunus V6 i 77 og solgte den
> i 78 pga. ekstrem forhøjede benzinpriser .. hvad var det så?

Den store benzinkrise var i 73 (med bilfrie søndage), og det blev vist
aldrig rigtigt det samme som før, efter den havde været der.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henning

Dato : 05-05-04 16:43

>derudover kan jeg godt lide at kunne lette gassen en smule hvis
>der er behov for at sætte tempoet ned.

Øh, det er såre simpelt at gøre det med fartpiloten, du bruger bare
den ene finger i stedet for foden?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 23:40

Henning wrote:

> Øh, det er såre simpelt at gøre det med fartpiloten, du bruger bare
> den ene finger i stedet for foden?

Hvis jeg alligevel skal sidde og justere op og ned er det da noget
mere naturligt at gøre det med foden..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 06-05-04 07:09

Thomas Strandtoft wrote:

> Hvis jeg alligevel skal sidde og justere op og ned er det da noget
> mere naturligt at gøre det med foden..

No problemos, du sætter bare kontakten til fartpiloten nede på gulvet så

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-05-04 09:57

Per Beer Hansen wrote:

> No problemos, du sætter bare kontakten til fartpiloten nede på gulvet så

Lol, der sidder den allerede..

--
Hygge..
Thomas

Fra : anders majland

Dato : 06-05-04 13:56

> Hvis jeg alligevel skal sidde og justere op og ned er det da noget
> mere naturligt at gøre det med foden..

Man har normalt større følsomhed i hånden end i foden. Jeg finder det
såmen mindst ligeså naturligt at bruge højre hånd da jeg kører mere mc
end bil .... På mc'en har jeg dog ikke fartpilot.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-05-04 20:04

anders majland wrote:

> Man har normalt større følsomhed i hånden end i foden. Jeg finder det
> såmen mindst ligeså naturligt at bruge højre hånd da jeg kører mere mc
> end bil .... På mc'en har jeg dog ikke fartpilot.

Jamen så må jeg jo montere et gashåndtag fra en kværn i stedet for
viskerarmen.. De fartpiloter jeg har prøvet har været sådan noget
med plus/minus-knapper, et par klik og lidt efter sker der
noget...

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-05-04 17:39

On Wed, 5 May 2004 08:00:58 +0200, "phk" <phk_stopspam@esenet.dk> wrote:

> [...]
>
>http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
>Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har

Har lige læst indlægget og undrer mig over hans påstande med at det ikke
kan slåes fra automatiks.

Er der ikke noget med at hvis man træder på bremsen i en bil med
fartpiloten slået til, at den så øjeblikkelig slår fra og tillader dig
at bremse.

For hvis det er rigtigt nok, så skal den kære Rene la Cour vidst nok ud
og prøvekører en rigtig bil og ikke en bil der med vilje er gjort defekt
for at han kan have noget at brokke sig over.
Flemming Jacobsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-05-04 18:35

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>Har lige læst indlægget og undrer mig over hans påstande med at det ikke
>kan slåes fra automatiks.

Du læser nok teksten forkert - der står
<citat>

- Jeg er sikker på, at vi om ti år vil tænke tilbage og sige, at det
var vanvittigt, at vi tillod fartpiloter, uden at der sgamtidig var en
teknik, der slog fartpiloten fra, når der var grund til det - for
eksempel ved pludselig kødannelse.

</citat>

Det er jo dybest set en ganske korrekt antagelse -

>Er der ikke noget med at hvis man træder på bremsen i en bil med
>fartpiloten slået til, at den så øjeblikkelig slår fra og tillader dig
>at bremse.

Jo - det skal der være - det kaninen er lidt oppe at køre over
(hehe..) er at dette ikke sker automagisk, hvis f.eks afstanden til en
bil foran drastisk reduceres (uvist årsag)

<næste_citat>

- Der findes radarstyring, men den efterspørges ikke, og i
virkeligheden er det vanvittigt farlig, at vi accepterer
fartpiloten....

</citat>

Jeg må give ham lidt ret i at afstandssensor, burde være et krav, til
de monterede piloter , altså auto'er..

......., siger Rene la Cour Sell, der mener, at bilisten kan fristes
til at kikke i en bog, tjekke sin kalender eller tage noget at spise,
mens fartpiloten holder bilen i gang.

mener kan friste ? Er han stæreblind ?

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 05-05-04 18:38

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg må give ham lidt ret i at afstandssensor, burde være et krav, til
> de monterede piloter , altså auto'er..

Hvordan skal den virke..så den er en reel sikkerhedsfordel..?

At er radarovervågning er et gode, hersker der igen tvivl om.

I den nye Bimmer 5 er den faktisk ganske smart.

PS: Kan vi overhovedet køre sikkert uden head up display..og bør dette ikke
være et krav .. også..?

Hr. Bjørn

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-05-04 18:51

"Bjørn Jørvad" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev :

>Hvordan skal den virke..så den er en reel sikkerhedsfordel..?

Lidt a'la ms. Hyacint , måske ?

>PS: Kan vi overhovedet køre sikkert uden head up display..og bør dette ikke
>være et krav .. også..?

Så længe man kan køre sikkert helt uden instrumenter af nogen art, ser
jeg ikke sådan lige noget problem ;)

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 05-05-04 19:01

On Wed, 05 May 2004 19:50:40 +0200, jan@stevns.net wrote:

>Lidt a'la ms. Hyacint , måske ?

hehe :)

>Så længe man kan køre sikkert helt uden instrumenter af nogen art, ser
>jeg ikke sådan lige noget problem ;)

Det kan du jo heller ikke - hvis du kører under 110(130) sløver du
trafikken forfærdeligt og burde faktisk tage toget - og hvis du kører
over 115(135) er du en trussel for nationens sikkerhed :)

/Tommy
--
http://www.the-coffeeshop.dk/
1985 Saab 9000 Turbo - http://fotoarkiv.com/gallery/saab

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-05-04 19:40

Tommy Eriksen <tommy@the-coffeeshop.dk> skrev :

>Det kan du jo heller ikke - hvis du kører under 110(130) sløver du
>trafikken forfærdeligt og burde faktisk tage toget - og hvis du kører
>over 115(135) er du en trussel for nationens sikkerhed :)

Jeg kan sgu sagtens vurdere min fart uden hjælpemidler ;)

Fra : ENN

Dato : 05-05-04 18:39

> ......, siger Rene la Cour Sell, der mener, at bilisten kan fristes
> til at kikke i en bog, tjekke sin kalender eller tage noget at spise,
> mens fartpiloten holder bilen i gang.

Spiser Rene med foden og træder på speederen med hånden?
Hvorfor skulle det være lettere at spise i bilen hvis fartpiloten er
instaleret - mig bekendt bruges h fod til at træde på speederen ikke munden
eller hænderne (måske hans bil er så gammel at der er håndgas???)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 01:11

On Wed, 05 May 2004 18:38:58 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

> [...]
>Er der ikke noget med at hvis man træder på bremsen i en bil med
>fartpiloten slået til, at den så øjeblikkelig slår fra og tillader dig

En fartpilot "afkobles", når der trædes på bremse eller kobling.
Sidstnævnte er venligst at foretrække, idet medtrafikanter i så fald
spares for at blive chokket over et par tændte bremselys !!!

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-05-04 01:15

KLIP

> En fartpilot "afkobles", når der trædes på bremse eller kobling.
> Sidstnævnte er venligst at foretrække, idet medtrafikanter i så fald
> spares for at blive chokket over et par tændte bremselys !!!

Hmmmmmmmmmm... jeg har kun 2 pedaler...

Må jeg i stedet anvende knappen på rattet..?...

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 01:17

On Sun, 9 May 2004 02:15:13 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Hmmmmmmmmmm... jeg har kun 2 pedaler...
>Må jeg i stedet anvende knappen på rattet..?...

Jeg sad blot og ventede på, at du "kom ind"

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-05-04 01:20

KLIP

> Jeg sad blot og ventede på, at du "kom ind"

LOOLLL

Hr. Bjørn

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 09-05-04 01:27

On Sun, 9 May 2004 02:20:02 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>LOOLLL

Jep - very

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 09-05-04 11:22

"Bjørn Jørvad" wrote:

> Hmmmmmmmmmm... jeg har kun 2 pedaler...

Aha, altså en handicapbil?!?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-05-04 11:27

KLIP

> Aha, altså en handicapbil?!?

Har du en ekstra drejeknap til rattet på lager ...?...

Hr. Bjørn

Fra : Leonard

Dato : 09-05-04 14:49

>Aha, altså en handicapbil?!?

Det er nok en cykel, den har oftest 2 pedaler.

I en handicapbil med håndbetjening behøver der slet ikke at være
pedaler, selvom der er 3 i den ene af mine og 2 i den anden. Men i den
3. bliver de fjernet.
--
Leonard

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-05-04 16:11

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er nok en cykel, den har oftest 2 pedaler.

Nope ... det er en trædebil..

Hr. Bjørn

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 05-05-04 19:50

> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har
> [...]

Når nu spasseren har fået trumfet en firkantet 110 grænse igennem som
håndhæves på linje med berufsverbot i nazityskland så er det da meget
praktisk med en fartpilot. Så kan man læse avis og spille badminton med
ungerne samtidigt med at man kører bil - for hvem fanden kan alligevel
koncentrere sig når man snegler sig afsted med 110 på en lang fin let
trafikeret dansk motorvej?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 05-05-04 20:14

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev :

>....spasseren....berufsverbot.....nazityskland

tsk, tsk ....

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 06-05-04 18:02

> tsk, tsk ....

Er der da en af betegnelserne du ikke synes passer på ham?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-05-04 20:20

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev :

>Er der da en af betegnelserne du ikke synes passer på ham?

Vil du have min ærlige mening - så siger den slags udtryk mere om
skribenten, end den person, vedkommendes indlæg handler om....

Du vinder ikke gehør ved at bruge den slags udtryk i denne gruppe,
tværtimod.

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 06-05-04 21:45

> [...]
> skribenten, end den person, vedkommendes indlæg handler om....
>
> Du vinder ikke gehør ved at bruge den slags udtryk i denne gruppe,

gaaaab!

Fra : phk

Dato : 07-05-04 05:58

"3140 Bagdad Bob" <wholesome@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> <jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> gaaaab!

Kan du ikke sige til din far at du ikke må sidde ved computeren selv?

--
Per, Esbjerg

Fra : 3140 Bagdad Bob

Dato : 10-05-04 15:45

> Kan du ikke sige til din far at du ikke må sidde ved computeren selv?
>

> --
> Per, Esbjerg

Fis hjem til abedissen og få smæk i måsen!

Fra : Henry

Dato : 05-05-04 23:03

> [...]
>
> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har

Jeg kan faktisk godt følge det lidt, hvis man flytter foden væk fra
speederen og f.eks. sidder med et godt bøjet ben så vil jeg påstå at det
hurtigt lægger 1-2 sekunder på reaktionstiden for en bremsning påbegyndes.
Samtidigt vil en opbremsning måske blive unødigt hård fordi man kommer til
at "trampe" på bremsepedalen.

Jeg vil også påstå at man nemt kommer til at ligge ivejen for en hurtigere
kørende, når man nu ligger med 128.0 og overhaler en der ligger på 127.5 -
lidt ligesom når lastbiler kæmper sig forbi hinanden med 2km/t til
forskel...... Det kan simplethen bringe de værste frem i "folk".

En yderligere påstand er at man nok har tendens til at køre lidt for tæt på
forankørende inden man slå "piloten" fra.

Jeg vil til sidst påstå at min kørsel er meget mere smidig til tilpasset den
øvrige trafik hvis jeg selv sidder ved roret, jeg kan forudse og korrigere
langt mere nøjagtigt når jeg selv styre.

Men jeg ville stadigvæk ikke undvære min pilot, jeg fravælger bare at bruge
den hvis der er anden trafik i nærheden

God tur
Henry

Fra : Kim Jespersen

Dato : 06-05-04 05:49

> [...]
> Samtidigt vil en opbremsning måske blive unødigt hård fordi man kommer til

Er du i det hele taget klar over hvor lang tid 1-2 sek. er?
Der er helt absurt at tro at det drejer sig om en reaktionstid på 1-2 sek.
1 sek med 120 km/t er 333 meter. Tror du selv at det tager 333 meter før
du reagerer og får foden flyttet til bremsen? Måske hvis du er kravlet
om i bagagerummet efter noget.
Hvis det kræver en så lang reaktionstid, så er det altså ikke
fartpiloten der dræber, men nok nærmere chaufførens evne til at køre bil.

> [...]
> lidt ligesom når lastbiler kæmper sig forbi hinanden med 2km/t til
> forskel...... Det kan simplethen bringe de værste frem i "folk".

Eksemplet har intet med fartpiloter at gøre. Det du beskriver sker hver dag.
Uhensigtsmæssig kørsel er netop det, der er farligt på vejene og ikke
fartpiloter. Du gør med en fartpilot ligesom du ville gøre med foden på
speederen, du skruer ganske enkelt lidt op (eller ned) for hastigheden.

> En yderligere påstand er at man nok har tendens til at køre lidt for tæt på
> forankørende inden man slå "piloten" fra.

Den holder vist ligeså meget vand som en si. Skulle en person i en bil
med fartpilot køre tættere på forankørende? Jeg har oplevet MANGE og det
er ikke bare mange, men ustyrligt mange i deres poppede
sportsvognswannabees der tæsker op i røven på mig, ½ meter før de kysser
min kofanger drejer de ud til overhaling og tager mig med en hastighed
der hører hjemme på en rullebane og efter overhaling så smider de
nærmest bilen ind foran igen. Utroligt nok er det ganske få der dør af
den slags kørsel. Igen uhensigtsmæssigt kørsel, men den skabes jo
selvfølgelig af folk med fartpilot som kører med konstant hastighed.
Jeg holder gerne en afstand til forankørende der er større end hvad
loven siger og jeg kan faktisk se vejen og de forankørende, selvom
fartpiloten er slået til. Utroligt jeg ved det, men det er sandt.

> Jeg vil til sidst påstå at min kørsel er meget mere smidig til tilpasset den
> øvrige trafik hvis jeg selv sidder ved roret, jeg kan forudse og korrigere
> langt mere nøjagtigt når jeg selv styre.

En fartpilot styrer altså ikke bilen, kun hastigheden. Men jeg burde
egentligt lave en pind som jeg kan stikke ned gennem rattet så den,
samtidig med fartpiloten slået til, holder en konstant hastighed og
retning. Så kan jeg jo tage en lur på bagsædet indtil jeg er fremme
eller organisere kufferterne i bagagerummet imens.

Fra : phk

Dato : 06-05-04 06:13

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis det kræver en så lang reaktionstid, så er det altså ikke
> fartpiloten der dræber, men nok nærmere chaufførens evne til at køre bil.

1 sek. er 33 meter ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Jespersen

Dato : 06-05-04 09:54

> 1 sek. er 33 meter ;)

Ups såen går det når man skriver mens man er træt :)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-05-04 10:13

Kim Jespersen wrote:

> [...]
> der hører hjemme på en rullebane og efter overhaling så smider de
> nærmest bilen ind foran igen. Utroligt nok er det ganske få der dør af

Taget lidt ud af sammenhæng, så er første halvdel faktisk en
overhaling lige efter forskrifterne. Den med at drøne ind igen
lige foran den overhalede holder ikke..

Folk er generelt ufatteligt dårlige til at overhale, de ligger i
måsen på bilen de vil overhale med samme hastighed, venter på et
hul, trækker ud og træder speederen ned for at accelerere. En del
mener ovenikøbet ikke at der er grund til at geare ned, så alt i
alt tager det en krig at komme forbi og ind til højre igen..

En korrekt overhaling starter med at man sørger for god afstand op
til den forankørende. Når man spotter hullet i den modkørende
trafik, gearer man ned, jokker gassen i bund og accelererer i egen
vognbane. Umiddelbart inden man rammer forankørende skifter man
til modsatte vognbane, suser forbi den bil man overhaler og når
man et øjeblik senere kan se den overhalede i sit bakspejl kører
man retur til egen vognbane og sætter evt. farten ned igen.
Hurtigt og effektivt, hvor tiden i modkørendes vognbane minimeres.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mikael L

Dato : 10-05-04 15:55

> [...]
> man retur til egen vognbane og sætter evt. farten ned igen.
> Hurtigt og effektivt, hvor tiden i modkørendes vognbane minimeres.

Jeg kan kun give dig ret, men sådan som der nu bliver slået ned på
fartsyndere er det de færreste der har lyst til at fyrer kamelen af for at
overhale.
Jeg må erkende jeg er en af dem der bruger fartpilot og nu tager
overhalinger en krig fordi jeg holder den fast på max. 120km/t. før stod den
som regel på 140 km/t så var overhalinger hurtigt overstået.

Mikael

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 10-05-04 16:38

> [...]
den
> som regel på 140 km/t så var overhalinger hurtigt overstået.

Når forskellen i fart er ca. 1 km/t, skal det altså tage lang tid at
overhale. Og man skal jo ikke risikere noget, så derfor ender det hele i
elefantræs med lange køer som resultat.

Men på et eller andet tidspunkt går det vel op for selv den borgelige
regering, at total regulering ikke virker efter hensigten. Det fratager bare
folk for at opføre sig hensigtsmæssigt, og får dem i stedet til at holde på
deres ret (når jeg ikke må køre hurtigere, skal du heller ikke). De lande
der ellers praktiserede denne styreform, har set lyset. Nu skal Lene bare se
det også.

MVH Klaus

Fra : Mikael L

Dato : 10-05-04 20:46

> den
> >

> Når forskellen i fart er ca. 1 km/t, skal det altså tage lang tid at
> overhale. Og man skal jo ikke risikere noget, så derfor ender det hele i
> elefantræs med lange køer som resultat.

Ja men det er ikke med min gode vilje at jeg er skyld i det.

> [...]

> der ellers praktiserede denne styreform, har set lyset. Nu skal Lene bare

Enig. Når man gør reglerne så stive, bliver det ikke nemmere at afvikle
trafikken.
Jeg er bare ikke lang tid om at overhale fordi at jeg ikke vil have folk
kører hurtigere end mig, men fordi jeg ikke vil have en bøde for at køre
140km/t og reglerne siger max. 110 ell. 130 km/t. og som jeg er blevet
belært herinde så mange gange er det en MAX. grænse

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 10-05-04 20:57

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote:

>Ja men det er ikke med min gode vilje at jeg er skyld i det.

Du kunne jo vælge at slå 1 km/t af din hastighed og dermed undlade at
begynde en overhaling ...
Men det koster dig jo 15 sek på en 60 km lang strækning, så det er nok
ikke en mulighed ...
--
Leonard

Fra : Mikael L

Dato : 10-05-04 21:07

> Du kunne jo vælge at slå 1 km/t af din hastighed og dermed undlade at
> begynde en overhaling ...
> Men det koster dig jo 15 sek på en 60 km lang strækning, så det er nok
> ikke en mulighed ...

Hvor stor skal hastighedsforskellen være før jeg så må overhale?
Det er de færreste danske billister der er i stand til at holde en jævn
fart. Forleden dag blev jeg på vej over Fyn overhalet af den samme bil 6
gange. Jeg kørte på fartpiloten og holdte mig til reglerne.
Når du bruger fartpilot finder man også ud af at når man vil overhale, er
der mange som sætter farten op, ikke særligt meget men nok til at du kommer
til at ligge på siden af dem, eller de trækker lidt fra dig, hvorefter man
trækker ind igen og kan vente to km. så sætter de farten ned og man kan
overhale en gang til.

Mikael

Fra : Leonard

Dato : 10-05-04 21:22

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote:

>Hvor stor skal hastighedsforskellen være før jeg så må overhale?

Det ved jeg ikke, det kommer jo an på omstændighederne ...
.... kunne det ellers administreres så synes jeg en generel regel om at
hastighedsforskellen skal være mindst 10 km/t før man må overhale
ville være fin, men det vil være umuligt at lære de danske
ego-bilister.

>Det er de færreste danske billister der er i stand til at holde en jævn
>fart. Forleden dag blev jeg på vej over Fyn overhalet af den samme bil 6
>gange. Jeg kørte på fartpiloten og holdte mig til reglerne.

Kender det.

> [...]
>trækker ind igen og kan vente to km. så sætter de farten ned og man kan

Kender det.
--
Leonard

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 10-05-04 21:56

> [...]
> hastighedsforskellen skal være mindst 10 km/t før man må overhale
> ville være fin, men det vil være umuligt at lære de danske

Det kunne da ellers være rart med noget mere regulering på dette område
også - selvfølgelig fulgt op af endnu en "nul tollerence" kampagne og højere
straffe. Så bliver vi jo helt fri for at tænke os om når vi bevæger os ud på
vejene ;o(

MVH Klaus

Fra : Mikael L

Dato : 10-05-04 22:02

> [...]
> hastighedsforskellen skal være mindst 10 km/t før man må overhale
> ville være fin, men det vil være umuligt at lære de danske

Jeg må jo nok erkende at der ikke går lang tid før jeg ikke magter at køre
efter reglerne længere og vender tilbage til mit gamle køremønster dvs.
130 -150km/t på motorvejen og så må jeg bare betale de afgifter der måtte
komme, ligesom dem der kommer når tiden løber fra en i kbh. når man har
parkeret.
Det har jo aldrig været billigt at være billist i DK:

Mikael

Fra : Per Thomsen

Dato : 11-05-04 10:24

> [...]
> efter reglerne længere og vender tilbage til mit gamle køremønster dvs.
> 130 -150km/t på motorvejen og så må jeg bare betale de afgifter der måtte

Det kan du ikke - fordi der ligger en med 109 km/t i yderbanen (som er
panisk angst for at få en bøde).
Med de gamle regler skete det måske hver 14. dag. Nu sker det 20 gg om
dagen.

Per ;o(

Fra : Mikael L

Dato : 11-05-04 11:33

"Per Thomsen" <PerThomsenNews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det kan du ikke - fordi der ligger en med 109 km/t i yderbanen (som er
> panisk angst for at få en bøde).
> Med de gamle regler skete det måske hver 14. dag. Nu sker det 20 gg om
> dagen.

Du har desværre nok ret.

Mikael

Fra : Peter Weis

Dato : 11-05-04 17:02

"Mikael L" <m_larsen@sol.dk> wrote:

> jævn fart. Forleden dag blev jeg på vej over Fyn overhalet af den
> samme bil 6 gange. Jeg kørte på fartpiloten og holdte mig til

Ja, sådan noget er lidt pudsigt.

> [...]
> de trækker lidt fra dig, hvorefter man trækker ind igen og kan
> vente to km. så sætter de farten ned og man kan overhale en gang

Kan det ikke være fordi man uden fartpilot er tilbøjelig til at holde
speederfoden i konstant position?
Når så det går umærkeligt opad, taber man lidt fart og du får så lyst
til at overhale.
Hvis det så begynder at flade ud eller gå umærkeligt nedad, så vinder
man lidt hastighed igen og du når ikke at komme forbi.

mvh
Peter

Fra : phk

Dato : 06-05-04 06:16

"Henry" <henry@nomail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Samtidigt vil en opbremsning måske blive unødigt hård fordi man kommer til

Forudsat du har ret - problemet ved katastrofeopbremsninger er ofte at man
ikke får trampet hårdt nok på bremsen når der skal bremses. Det øves på
køretekniske kurser.

> [...]
> lidt ligesom når lastbiler kæmper sig forbi hinanden med 2km/t til
> forskel...... Det kan simplethen bringe de værste frem i "folk".

Det bestemmer den enkelte jo selv - hvis man træder let på speederen til en
hastighedsforskel på 5 km i timen kommer man jo forbavsende hurtig forbi.

> En yderligere påstand er at man nok har tendens til at køre lidt for tæt

> forankørende inden man slå "piloten" fra.

Du læ´r det nok med tiden - at slå piloten fra og lade de bagfrakommende
passere så du selv kan passere MED piloten sat til ;)

> [...]
> øvrige trafik hvis jeg selv sidder ved roret, jeg kan forudse og korrigere
> langt mere nøjagtigt når jeg selv styre.

Igen - så er det dig der er noget galt med ;)

> Men jeg ville stadigvæk ikke undvære min pilot, jeg fravælger bare at
bruge
> den hvis der er anden trafik i nærheden

Det er nok også bedst hvis du kører som du har beskrevet ovenover ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Kim Jespersen

Dato : 06-05-04 06:17

phk wrote:

> [...]
>
> http://www.bilerpaalollandfalster.dk/default.asp?news=200
>
> Rene La Cour Sell, direktøren for Rådet for Større Færdselssikkerhed har

Der er intet i det Rene La Klovn siger, ganske enkelt INTET. At køre bil
handler om evne, at køre med fartpilot handler om evne.
Fartpiloter i biler dræber ikke. Det der dræber er enten chaufførens
evne til at bruge den rigtigt eller chaufførens evne til at køre
hensigtsmæssigt. Ja måske endda en kombination af begge.

Skulle fartpiloter dræbe, skulle ABS bremser jo også. Det er lidt svært
at bremse en bil med ABS på is og det er ganske enkelt ligeså svært at
bremse en bil uden ABS på is.
Om en bil kører 120 med fartpilot er sq da det samme som en bil med der
kører 120 uden fartpilot.

At chaufføren sidder og æder mens han kører bil har jeg sq da set i
mange biler. Men det har da intet med fartpiloten at gøre. Jeg bruger
oftest ikke mine føder til at æde med. Nå ja, nu har jeg også begge mine
hænder, så jeg kan da godt se ideen hvis jeg nu manglede mine hænder og
netop skulle bruge mine føder til at æde med.
Måske er det fordi jeg ikke kan slå min fartpilot fra...... Så jokker
jeg sq da bare på bremsen og så er den da slået fra. lamt argument fra
en hjernedød mand.

Jeg kan udemærket æde, mens jeg kører min private vogn som ikke har
fartpilot.
ja jeg er faktisk i stand til de mest utrolige ting mens jeg kører bil.
Er min reaktionstid nedsat? Ja gu er den da så, men jeg er da ikke
uopmærksom og jeg kan altså godt orientere mig.
Nå ja, det kunne jo være jeg var blind. Det er også rigtigt, Rene La
Cour, men hvad laver jeg så bag rattet på en bil?
Det er, hvis jeg bestemmer mig for at æde, spise, dyrke sex og sove på
bagsædet samtidig med at jeg kører, der lige pludseligt gør mig til en
"mindre" fare for alle andre.

Så lad os forbyde uhensigtsmæssig kørsel i stedet for. Nå nej det er jo
forbudt, men lad os angribe de billister som har et stykke udstyr i
bilen til at lette deres hverdag (og pengepung) i stedet for.

Personer der er i stand til at slappe af bag rattet på en bil, har vist
sig at være til fare mindre på vejen, fordi de fokuserer mere på vejen
og i afslappet tilstand hamrer man ikke bare bremsen i, hvis der opstår
en pludselig situation. Er du afslappet bag rattet, er du ganske enkelt
mere skarp. Nå ja måske med mindre du er så afslappet, at du sover. Det
har ... ups, Rene La Klovn .... Rådet for større færdselssikkerhed, selv
udgivet en undersøgelse af.
Samme undersøgelse viste, at hvis du er anstrengt bag rattet så bliver
du hurtigt træt og det nedsætter din bedømmelsesevne.

Større klovn skal man sq lede længe efter.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-05-04 06:42

Kim Jespersen <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> skrev :

>Større klovn skal man sq lede længe efter.

Tag nu lige og klappe hesten - og læs (om måske tilmed forstå) hvad
det er i forbindelse med fartpiloten han snakker om - please !

Jeg kan sgisme godt se lidt logik (for en gangs skyld) i *den* der
udtalelse - at andet ordskvalder fra bemeldte herres mund, er vrøvl er
vi vist alle ret enige om

Fra : phk

Dato : 06-05-04 21:55

> [...]

> Skulle fartpiloter dræbe, skulle ABS bremser jo også. Det er lidt svært
> at bremse en bil med ABS på is og det er ganske enkelt ligeså svært at

Hmmmmmmmmm !!!!!!!

--
Per, Esbjerg