Lige en ting jeg tænkte på...
Fra : Hjalte

Dato : 04-05-04 20:27

Hejsa...

Jeg sad og tænkte lidt på; hvad sker der hvis man trækker gearene alt
hvad de kan?
Hvis man f.eks giver den fuldt gas i første gear, og ikke skifter, men
bare kører... Brænder moteren sammen?

Eller hvad hvis man f.eks kører 130-140 stykker, og skifter ned i 3.
gear?

Vi snakker om en alm. personbil.

---
MVH.
Hjalte

"Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget tilbage."

Fra : Lars B Madsen

Dato : 04-05-04 20:47

Hjalte wrote:
> [...]
>
> "Lad være med at smide mælken ud når der ikke er mere i den, du får
> et kort pust af glæde næste morgen når du tror at der er noget

Hvis du kører den helt ud i et gear så stopper omdrejningsbegrænseren dig
før det går fuldstændigt galt for topstykket. Du kan ikke skifte ned i 3.
med 140 fordi at der simpelthen er for meget modstand i gearkassen (pga. af
syncomeshen som er ved at blive ødelagt).
--
Madsen - SZR 660

Fra : Claus Fabritius

Dato : 04-05-04 21:04

"Lars B Madsen" <larsbjoern@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> syncomeshen som er ved at blive ødelagt).

Min burde bare trække hurtigt op til begrænseren, hvis jeg skifter ned til
3. ved 140. Den redliner først ved 145 og har 500RPM til begrænsen fra
redline.
--
Claus Fabritius
Uno Turbo i.e. Racing

Fra : Esben Tærsker

Dato : 04-05-04 21:16

Claus Fabritius wrote:
> [...]
>

> Min burde bare trække hurtigt op til begrænseren, hvis jeg skifter ned til
> 3. ved 140. Den redliner først ved 145 og har 500RPM til begrænsen fra

Jaja fint nok med jer to... Os der har en 14 år gammel bil skal vist
ikke regne med at blive reddet af omdrejningsbegrænsere,
syncomes-what-ever eller lignende. Jeg er sikker på min lille Escort
1.4i vil lide en hurtig død...

Så til Hjalte vil jeg umiddlebart sige: Ja! Medmindre du har en moderne
bil der er idiotsikret...

/Esben

Fra : Klaus G.

Dato : 04-05-04 22:04

> [...]
> ikke regne med at blive reddet af omdrejningsbegrænsere,
> syncomes-what-ever eller lignende. Jeg er sikker på min lille Escort
Jeg køre i en Pug405 Mi16 fra 89', og der er RPM begrænser, samt det er
umuligt at smække den i 3gear ved 140km/t. Ingen regler uden undtagelser :D

--
Klaus G. / Seth-Enoch

2004spam@daydreamer.dk <---hvor meget spam kan den mon samle på ét år?

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 22:21

> Jeg køre i en Pug405 Mi16 fra 89', og der er RPM begrænser, samt det er
> umuligt at smække den i 3gear ved 140km/t. Ingen regler uden undtagelser
:D

Hvis jeg ligger min i 3. ved 140 km/t og træder pedalen til højre ned sker
der ting og sager Der er stadig væk næsten 2.000 rpm at tage af i 3.
gear :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer

Fra : Hjalte

Dato : 04-05-04 22:53

On Tue, 4 May 2004 21:46:40 +0200, "Lars B Madsen"
<larsbjoern@hotmail.com> wrote:

> [...]
>med 140 fordi at der simpelthen er for meget modstand i gearkassen (pga. af
>syncomeshen som er ved at blive ødelagt).

Jeg har en galant GLSi fra '93.
Kan jeg satse på at der er omdrejningsbegrænser?

Eller... Hvordan finder jeg ud af det?

---

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 00:34

Hjalte wrote:

> Jeg har en galant GLSi fra '93.
> Kan jeg satse på at der er omdrejningsbegrænser?
>
> Eller... Hvordan finder jeg ud af det?

Du holder højre pedal nede, måske går det godt, måske får du et
kendskab til Mitsubishi's reservedelspriser..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thostrup

Dato : 05-05-04 07:31

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> Du holder højre pedal nede, måske går det godt, måske får du et
> kendskab til Mitsubishi's reservedelspriser..

Ha ha ha ha ha

Mvh Thostrup

Fra : Tom

Dato : 04-05-04 21:30

> [...]
> bare kører... Brænder moteren sammen?
>
> Eller hvad hvis man f.eks kører 130-140 stykker, og skifter ned i 3.

Omdrejningsbegrænseren træder ind så motoren hakker vildt og blodigt og bare
ikke vil gå højere op.
Hvis man så prøver at gå fra mange rpm i 4. og ned i 3. så vræler motoren og
bremser vildt men tager alligevel kortvarigt de ekstra mange rpm.
Er prøvet i en pug 206 1.6

--
Tom

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 22:25

On Tue, 04 May 2004 22:29:47 +0200, Tom wrote:

> [...]
> Hvis man så prøver at gå fra mange rpm i 4. og ned i 3. så vræler
> motoren og bremser vildt men tager alligevel kortvarigt de ekstra mange

Prøvede ved et "uheld", at sætte en Punto 1,2s i 2. gear ved 120... uha
den ku' motorbremse og hvine... gør det aldrig mere

PS: Der var ingen modstand...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-05-04 00:33

Hjalte wrote:

> Jeg sad og tænkte lidt på; hvad sker der hvis man trækker gearene alt
> hvad de kan?
> Hvis man f.eks giver den fuldt gas i første gear, og ikke skifter, men
> bare kører... Brænder moteren sammen?

Siden midtfirserne har de fleste biler haft omdrejningsbegrænsere
der fifler med tændingen hvis du glemmer at skifte gear.. På biler
uden omdrejningsbegrænser opnår du på et tidspunkt at motoren
"overdrejer", fx. hvis stemplet når i top hurtigere end ventilerne
kan nå at lukke. Hvis slaglængden er lang nok kan du også opnå at
stempelhastigheden bliver så høj at oliefilmen ikke længere
fungerer -> et stempel sætter sig..

> Eller hvad hvis man f.eks kører 130-140 stykker, og skifter ned i 3.
> gear?

Så hjælper omdrejningsbegrænseren dig ikke, så er det bare at håbe
på at ventilerne når at lukke inden stemplet kommer forbi..

--
Hygge..
Thomas