Lupo
Fra : David Stien Pedersen

Dato : 04-05-04 17:29

Hej

Jeg går og kikker lidt på en Lupo og kunne derfor tænke mig at vide hvor
langt den i praksis kan køre på literen?
Hvis nogen skulle have lidt insider for og imod Lupo, vil jeg også gerne
høre det.

/David

Fra : Tom

Dato : 04-05-04 18:07

> [...]
> langt den i praksis kan køre på literen?
> Hvis nogen skulle have lidt insider for og imod Lupo, vil jeg også gerne

lupo er vist rimelig dyr i reservedele.

--
Tom

Fra : Rasmus

Dato : 04-05-04 18:46

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote in message

> lupo er vist rimelig dyr i reservedele.

Er det noget du gætter på?, eller?

mvh
Rasmus

Fra : Tom

Dato : 04-05-04 19:20

> Er det noget du gætter på?, eller?

næh man læser jo lidt med her
husker at en sidedør og en gearkasse koster hele frederiks apernage og de
specielle dæk var vist også langt fra på tilbud.

--
Tom

Fra : Rasmus

Dato : 04-05-04 19:34

> næh man læser jo lidt med her
> husker at en sidedør og en gearkasse koster hele frederiks apernage og de
> specielle dæk var vist også langt fra på tilbud.

Hvad med almindelige sliddele???
Den Mazda 626 GE jeg har er f.eks ca. dobbelt så dyr i originale reservedele
i forhold til min tidligere Golf..., men mange af sliddelene er der ikke den
store forskel på.

Jeg har overvejet en økonomisk bil frem for min Mazda som kører ca. 12
km/L...., indtil videre er Peugeot 206 HDI eller Citroen C2 HDI dem som
ligger øverst.
Men Lupo´en er da også en mulighed....., men hvis den er hammer dyr at
vedligeholde kan den jo blive streget af listen med det samme.

Det med at gearkassen er hamrende dyr gælder vel alle nyere biler med
semiautomatisk/fuldautomatisk gearkasse???

mvh
Rasmus

Fra : Deaster

Dato : 04-05-04 18:52

David Stien Pedersen wrote:

> Hej
>
> Jeg går og kikker lidt på en Lupo og kunne derfor tænke mig at vide
> hvor langt den i praksis kan køre på literen?

Kommer nok temmeligt meget an på hvilken Lupo det er ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : David Stien Pedersen

Dato : 04-05-04 19:45

Jeg tænkte på 3L, altså den der pr. EU norm køre 33,3 km/liter. (Bruger
3liter pr. 100km.)
((Ja, for 3L kunne vel også stå for en ganske stor motor!))

/David

Deaster <nospam@deaster.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4097d835$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Martin Schyth

Dato : 04-05-04 21:40

Hej,

Jeg var den "lykkelige" ejer af en Lupo 3L i små 9 måneder og 20000km.
Når man taler om hvor langt den triller på literen, så holder de 33 ikke
- ihvertfald om sommeren, jeg kørte meget pænt og meget økonomisk og
   køre 38 på literen Om vinteren lå den på 32-33.

Jeg vil dog sige at der var flere grunde til at jeg skiftede den ud.

1.   Gearskiftet er sindssygt langsomt - og når man skal svinge til
venstre og den lige skal nå at skifte gear og der kommer en modkørende
er det som at se døden i øjnene

2.   Man føler sig ikke specielt sikker i den - der virker meget lille

3.   Hvis man primært kører lange ture er den ikke så fed, førersædet går
en lille smule opad fra ryglænet og frem, dvs. at blodtilførslen til
underbenet bliver bremset en smule, og når man så triller mange
kilometer begynder ens ben at sove (men det er jo forskelligt fra person
til person)

4.   Der er alt for lidt plads i den - baggagerummet er jo stort set ikke
eksisterende.

5.   Reservedelene ER frygtelig dyre - den skal f.eks. fødes med en
specialolie fra Castrol som er svinedyr, dækkene koster en formue - og
det gør alt andet også - den er god nok - indtil den går i stykker.....

Men jeg vil også sige at jeg synes det er en fin lille bil, og jeg var
glad for at prøve den. Men skulle jeg vælge nu, ville jeg finde en
gammel Golf Diesel på gule plader - de løber små 19 på literen og der er
væsentlig mere plads...

/Martin

Fra : Leonard

Dato : 05-05-04 08:58

Martin Schyth <fumsen@hotmail.com> wrote:

>dækkene koster en formue

Jeg tror du er blevet snydt.
Jeg skulle have 2 nye fordæk til min Lupo 3L.
Jeg ringede til VW og fik en pris på 500 kr. pr. dæk og bestilte så 2
dæk hos min lokale dækmand (der altid er lidt billigere) og fik dem
til 400 kr. pr. stk.

Hvis det er en formue, så skal man nok ikke have bil ...
--
Leonard

Fra : Tom

Dato : 06-05-04 16:34

> [...]
> Jeg ringede til VW og fik en pris på 500 kr. pr. dæk og bestilte så 2
> dæk hos min lokale dækmand (der altid er lidt billigere) og fik dem

Sikker på det ikke er dæk til en alm lupo i stedet for 3L?
Husker at have læst at dækkene er specielt fremstillet til 3L.

--
Tom

Fra : Leonard

Dato : 06-05-04 18:44

"Tom" <tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Sikker på det ikke er dæk til en alm lupo i stedet for 3L?
>Husker at have læst at dækkene er specielt fremstillet til 3L.

Jep, det er de specielle dæk, der er fremstillet til 3L.
Men der er nu flere forskellige at vælge imellem, så det er nok den
med udbud og efterspørgsel, der nu gør at dækkene er nede i en
fornuftig pris.
--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 19:44

"David Stien Pedersen" <davidp@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt den i praksis kan køre på literen?
> Hvis nogen skulle have lidt insider for og imod Lupo, vil jeg også gerne

Den slukker selv motoren når den står stille (tomgang), ved ikke om det kan
slåes fra?? Men jeg syntes at det virker til at være en træls ting? Ved
hellere ikke om det er noget som slider mere på starter eller andre dele.???

/Kim

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 19:48

On Tue, 04 May 2004 20:43:41 +0200, Kim Sørensen wrote:

> Den slukker selv motoren når den står stille (tomgang), ved ikke om det
> kan slåes fra?? Men jeg syntes at det virker til at være en træls ting?

Du kobler bare ECO-mode fra så den får fulde 75 vilde heste fremfor 65.

> Ved hellere ikke om det er noget som slider mere på starter eller andre
> dele.???

Min fornuft siger mig at det slider meget...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : David Stien Pedersen

Dato : 04-05-04 20:14

Er der ikke nogle som har en selv, som kan fortælle hvorlangt Lupo'en køre i
prak. pr. litter?
Min fornuft siger mig at det ikke slider på en varm moter at starte og
stoppe....

Martin Johansen [6000] <visit_my@website.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pan.2004.05.04.18.48.21.138376@website.invalid...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-05-04 20:48

On Tue, 04 May 2004 21:14:17 +0200, David Stien Pedersen wrote:

> Er der ikke nogle som har en selv, som kan fortælle hvorlangt Lupo'en
> køre i prak. pr. litter?

Pas..

> Min fornuft siger mig at det ikke slider på en varm moter at starte og
> stoppe....

Måske ikke på selve motoren, men starteren må ha' et hårdt liv - batt.
inkl.

...siger min sunde fornuft )

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-04 20:59

> Er der ikke nogle som har en selv, som kan fortælle hvorlangt Lupo'en køre
> prak. pr. litter?
> Min fornuft siger mig at det ikke slider på en varm moter at starte og
> stoppe....

Jeg har kørt 19,5 km/l målt over 15000 km. Jeg kører 100 km hver vej på
arbejde hver dag med ca. 140 km/t.

Min erfaring er også at bilen er dyr i reservedele. Desunden syntes jeg, at
det er træls, at den ikke kan køre længere end 15000 km mellem hver
eftersyn.

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 05-05-04 09:37

>Er der ikke nogle som har en selv, som kan fortælle hvorlangt Lupo'en køre i
>prak. pr. litter?

Tjoeh...
Her forleden kørte jeg pænt (i lørdags hvor der var mere politi end
øvrig trafik) med 118kmt hele vejen til Fyn, rundt i Odense og tilbage
(lidt hurtigere) hvor jeg endte med at ligge på 32,25km/l.

Jeg tankede mandag aften og har kun kørt bykørsel siden
(Søborg<->København et utal af gange) og nu siger den 30,30km/l.

Ja, den er kørt forholdsvis pænt selvom der er blevet skudt lidt til
den.

Giver du lidt mere gas og kører f.eks. 150 på motorvej, så ryger den
ned på ca. 22-25km/l afhængig af vind og læs.

Fordele og ulemper:
Start/stop
----------------
Den kan være rart, men s*tme også irriterende.
Er motoren helt kold, dog uden at være frossen (dvs. den blå lampe er
holdt op med at lyse) og prøver man at få lidt varme i bilen, så
slukker den når man holder for rødt - det bliver der ikke varmere af
;)

Holder man ved et venstresving og venter på modkørende, så skal man
lige huske at gøre "et eller andet" så den ikke slukker, f.eks. vippe
over i tiptronic eller lette lidt på bremsen.

Kører man lidt frækt og giver den go' spade og kommer frem til et rødt
lys, så slukker motoren før turboen har fået pusten. Det gør man kun
een gang - føj for helvede den lugter varmt. Så lærer man enten at slå
øko fra, lette på bremsen eller skubbe den over i tiptronic

Omvendt, så skal man være lidt øko-fetishist når man har en Lupo - og
folk glor seriøst når man holder for rødt og dytten slukker. Man kan
se deres mundbevægelser "gik den ikke ud?" og så står de eller der og
glor.

Man vænner sig til lige at være lidt mere opmærksom på bremsepedalen
eller skubbe gearet over i tiptronic når man holder stille.
Det er en mindre ting, når man sammenligner med at den selv skifter
gear ;)

Gearskifte
---------------
Lidt sløvt nogen gange, især har den en kedelig tendens til at skifte
midt i et sving, hvilket er specielt sjovt i f.eks. snevejr

Til gengæld enormt rart at den selv skifter, især når man ligger i kø
(ikke mindst om morgenen på motorveje) og alt det der.

Den er også fornuftigt hurtig i optrækket plus den har kick-down i
øko-mode hvor den får de sidste 20hk tilført.
Ulempen er så, at ligger man i forvejen på under 2500rpm, så gearer
den et gear ned for at trække når man aktiverer kick-down, hvilket så
gør at man på det tidspunkt er totalt sat eller nærmest holder stille
midt ude i et kryds.

Indvendigt
---------------
Der er ganske god plads i kabinen. Nu er jeg godt nok også en lille
pygmæ på 174cm i højden, men min chef har også en Lupo og har er en
del højere og har ingen problemer.
Sæderne har jeg intet at udsætte på, heller ikke rat.

Bagsædet er der ok plads på. Man skal nok ikke være højere end 180cm
for at sidde behageligt dog (benplads). Bagsædet virker lidt "hævet" i
forhold til forsæderne, så når man sidder der har man faktisk ganske
fint udsyn gennem forruden.

Vær lige opmærksom på at sideruderne ved bagsædet ikke kan åbnes.

Bagagerummet er en helt anden historie. Det har fået tilnavnet
handskerummet med god grund, men der kan alligevel være en 20-24
rammer sodavand når man lægger bagsædet ned (formentlig også flere,
har bare ikke prøvet).

Selv ved højere hastigheder synes jeg den er fint stabil.
Den kan næppe sammenlignes med en større bil, men jeg blev da ikke
bange da jeg rundede 190kmt på nålen efter broen ved Nyborg en sen
aften

Den ligger i øvrigt rigtigt godt (og økonomisk) på ca. 135-140 på
nålen.

Reservedele mv.
-----------------
Ja, herredyre, men hvis man kører nogenlunde fornuftigt, så tror jeg
ikke der sker de vilde ting.
Alle biler har sine problemer. Lupoen er ikke en undtagelse og
specielt de ældre modeller har haft en del.
Kigger man på www.mandagsbil.dk så læg mærke til årgange og hvilke der
har flest fejl. Min er en 02'er (købt brugt midt februar, gået 28000
nu 42000) og den har ikke haft det helt vilde (udover et bremsesvigt,
men det hører vist heller ikke til det normalt for en Lupo).

Af ting der typisk ryger er dog forhjulslejer. FDM fandt ingen fejl på
mine dog, men de koster r*ven ud af bukserne.

I de ældre modeller var der problemer med sporingen, manglende køling
af turboen, elektronik der brændte af og biler der pludselig gik i
stå. Min har ikke haft nogen problemer i den retning, endnu

Husk i øvrigt der ikke følger hattehylde med som standard. Det bliver
man hurtigt ked af hvis man skal gemme noget af vejen da der jo ikke
er handskerum oppe foran. Desuden tror jeg ikke forsikringen dækker
hvis man kan kigge ned i bagagerummet og ting bliver nuppet derfra.

Af andre go'e ting, så er det størrelsen. Det er altid til at finde en
p-plads.
Man venter blot på at ham foran i sin store Volvo giver op og så
smider man lige Lupoen ind ;)

Dejlig bil, jeg vil ikke af med min i hvert fald :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Leonard

Dato : 05-05-04 17:11

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> wrote:

>Er motoren helt kold, dog uden at være frossen (dvs. den blå lampe er
>holdt op med at lyse) og prøver man at få lidt varme i bilen, så
>slukker den når man holder for rødt - det bliver der ikke varmere af

Når der er skruet helt op for varmen tændes der for elvarmen og der
kommer rimeligt hurtigt varme i bilen, samtidig slukker den ikke
motoren.

>Kører man lidt frækt og giver den go' spade og kommer frem til et rødt
>lys, så slukker motoren før turboen har fået pusten. Det gør man kun

Har jeg kørt friskt og motoren er for varm, så slukker den ikke, men
holder motoren kørende for at køle den ned.

>Husk i øvrigt der ikke følger hattehylde med som standard. Det bliver

Der har altid været hattehylde i min og det eneste jeg valgte da jeg
købte den fra ny var farven.

Der er åbenbart nogle vigtige forskelle på årgangene, min er en af de
første fra 2000.
--
Leonard

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 07:52

>Når der er skruet helt op for varmen tændes der for elvarmen og der
>kommer rimeligt hurtigt varme i bilen, samtidig slukker den ikke
>motoren.

Selvfølgelig :)
*finde modargument*
Når Lupoen er kold lyder den som en middelsvær kutter fra Esbjerg
(eller et hvilket som helst andet sted, pointen er den bestemt ikke er
charmerende at høre på). Så vil jeg hellere have motoren kørende så
den bliver hurtigere varm og forbruget kommer ned på et anstændigt
niveau - også i disse tider hvor det første jeg gør om morgenen er at
rulle ned og cruise i til arbejde ;)

>Har jeg kørt friskt og motoren er for varm, så slukker den ikke, men
>holder motoren kørende for at køle den ned.

Hmm... Det gør min ikke - jeg lover dig den ka' hørme :(

>Der har altid været hattehylde i min og det eneste jeg valgte da jeg
>købte den fra ny var farven.

Sådan var det på de ældre modeller. Nu er bagklappen på de nye så
lavet i stål (hvilket den mig bekendt ikke er på din?) og så mangler
hattehylden (jeg savner også logikken i det, forhandleren mente det
var for at kompensere for vægten... ja selvfølgelig)

>Der er åbenbart nogle vigtige forskelle på årgangene, min er en af de
>første fra 2000.

Ja, der er ret stor forskel. Pudsigt de har fjernet "når jeg er meget
varm slukker jeg ikke"-funktionen.
Det var netop mit indtryk af især de ældre modeller slet ikke havde
denne funktion, da man tit hører om afbrændte turboer.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-05-04 20:38

On Wed, 05 May 2004 10:36:44 +0200, Andreas Frøsting wrote:

> [...]
> prøver man at få lidt varme i bilen, så slukker den når man holder for
> rødt - det bliver der ikke varmere af ;)

Hvorfor slår du ikke bare ECO fra?

> [...]
> een gang - føj for helvede den lugter varmt. Så lærer man enten at slå
> øko fra, lette på bremsen eller skubbe den over i tiptronic

Se ovenfor..

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 07:52

>Hvorfor slår du ikke bare ECO fra?

Fordi Lupoen er ekstremt go' til at trille og slår jeg ECO fra
motorbremser den istedet for :)

>Se ovenfor..

Nu hænder det jo man liiiiige skal foran en eller anden brian ;)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-05-04 18:23

On Thu, 06 May 2004 08:51:37 +0200, Andreas Frøsting wrote:

> Fordi Lupoen er ekstremt go' til at trille og slår jeg ECO fra
> motorbremser den istedet for :)

> Nu hænder det jo man liiiiige skal foran en eller anden brian ;)

Hehe, jeg ku nu ikke mærke forskel på ECO eller ej - det er vist også
kun 10heste i forskel?

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 20:04

>Hehe, jeg ku nu ikke mærke forskel på ECO eller ej - det er vist også
>kun 10heste i forskel?

Mjaeh, jeg mener jeg har hørt tallet 20 før - også før jeg læste det
tidligere i denne tråd. Nogen der lige har et rullefelt? :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-05-04 21:06

On Thu, 06 May 2004 21:03:49 +0200, Andreas Frøsting wrote:

> Mjaeh, jeg mener jeg har hørt tallet 20 før - også før jeg læste det
> tidligere i denne tråd. Nogen der lige har et rullefelt? :)

Jeg skal ikke gøre mig for skråsikker.. jeg er måske fejlinformeret..

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 07-05-04 10:09

>Jeg skal ikke gøre mig for skråsikker.. jeg er måske fejlinformeret..

Hvis du lige er i nærheden af Søborg en dag, kan jeg godt vise
forskellen for dig ;)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-05-04 10:36

On Fri, 07 May 2004 11:08:52 +0200, Andreas Frøsting wrote:

> Hvis du lige er i nærheden af Søborg en dag, kan jeg godt vise
> forskellen for dig ;)

Sjovt. Jeg skal til Søborg den 20

Dog til noget konfirmation, så det virker måske forkert, at jeg lige
smutter for at køre Lupo LOL

Ellers tak for tilbuddet

Fra : Leonard

Dato : 04-05-04 20:58

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote:

>Du kobler bare ECO-mode fra så den får fulde 75 vilde heste fremfor 65.

Nu har den ca. 40 HK i ECO-mode og 62 HK med ECO slået fra (årg. 2000)
Det er rigtigt at det slår tænd/sluk funktionen fra at gå ud af ECO.
Det kan ske enten ved at trykke knappen ud eller ved at vippe
gearstangen over i tiptronic-mode og er der det giver mest mening, da
det giver en pæn slat ekstra ved en overhaling at vippe den ned i 3.
gear (på landevej ved 70 km/t).

Jeg har aldrig haft problemer med tænd/sluk-funktionen og kan ikke se
hvorfor man ikke skulle bruge den. Det sparer på min pengepung og det
forurener mindre. Bilen tjekker selv om motoren er varm nok eller for
varm, har strøm nok på batteri osv. før den slukker.

Jeg tror at det om nogle år vil være lovbefalet udstyr i alle biler at
de skal slukke ved stilstand i lyskryds osv.

--
Leonard

Fra : Patrick Blom

Dato : 05-05-04 20:41

> Jeg har aldrig haft problemer med tænd/sluk-funktionen og kan ikke se
> hvorfor man ikke skulle bruge den. Det sparer på min pengepung og det
> forurener mindre.

Sikkert... men det æder også din turbo. Har selv en lupo 3L og jeg bruger
_aldrig_ ECO funktionen. Når du suser hen til et kryds for fuld fart,
bremser bilen, motoren går ud, hvor mange omdrejninger tror du så din turbo
tager? Vel og mærke _uden_ olie. Det er en konstruktionsfejl på lupo'erne,
og finder du den rigtige VAG mekaniker vil denne også gerne bekræfte.

Ved køb af en Lupo 3L vil det være optimalt med en enkelt ejers vogn, hvor
der er mulighed for at forhøre sig om kørselsmønster. Altså med eller uden
ECO.

Desuden undrer det mig at mange lupo'er (der er en pendlerbil) med 2-4 år på
bagen ikke har trillet mere end 40-60000 km?!
Speedometer fusk eller blot _mange_ lupo'er med utrolig lavt km tal?

/Patrick

Fra : Leonard

Dato : 05-05-04 20:53

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> wrote:

>Når du suser hen til et kryds for fuld fart,
>bremser bilen, motoren går ud, hvor mange omdrejninger tror du så din turbo
>tager?

Det ved jeg ikke og sådan kører jeg ikke.
Skal der være en ide med en øko-bil, så skal den køres økonomisk og
dermed skal bremserne bruges så lidt som muligt og der skal rulles så
meget som muligt i frigear når bilen skal ned i fart før den bringes
til standsning. Og så har turboen rigeligt med tid til at komme ned i
omdrejninger.
Kald det bare en fejl ved Lupoen, jeg kalder det en fejl ved
køremønsteret.
--
Leonard

Fra : Patrick Blom

Dato : 08-05-04 23:39

> [...]
> omdrejninger.
> Kald det bare en fejl ved Lupoen, jeg kalder det en fejl ved

Sikkert... Men hvor mange mennesker kører ligeså perfekt som dig da?! Jeg
kører mellem 4-600 km pr. dag 5 dage om ugen, men kan ikke prale med mit
kørselsmønster er perfekt. Når du sidder og siger 'fejl ved kørselmønstret'
så *host host* så lugter det af skulderklap og perfektionisme på fiktivt
plan! Lad nu være med at fortælle hvad vi alle ved. Hvad er fartgrænsen på
motorvejen? Mellem 110 og 130 ik? Men hvor hurtigt kører folk i snit? Det er
et faktum at størstedelen _ikke_ kører som de selv fortæller de gør!

Vask du blot hænder, men har VW konstueret en bil efter dit perfekte
kørselsmønster?! Det håber jeg ikke. For så har jeg købt en bil en 186000,-
der ikke lever op/overlever mit kørselsmønster! Skuffende oplevelse!

God weekend!

/Patrick

Fra : Leonard

Dato : 09-05-04 08:20

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> wrote:

>Vask du blot hænder, men har VW konstueret en bil efter dit perfekte
>kørselsmønster?!

VW har konstrueret en bil til at køre langt på en liter brændstof.
Det har de bl.a. opnået ved at lave en meget lav rullemodstand.
For at opnå de mange km/l er man nødt til at køre forudseende og lade
bilen rulle langt og bruge bremserne så lidt som muligt.
Jeg har købt bilen for at spare brændstof og derfor har jeg tilpasset
mit køremønster efter bilens konstruktion.

>Det håber jeg ikke. For så har jeg købt en bil en 186000,-
>der ikke lever op/overlever mit kørselsmønster! Skuffende oplevelse!

VW konstruerer biler til mange formål og dermed også til mange
kørselsmønstre, så du har åbenbart købt en forkert model til dit
behov.
--
Leonard

Fra : Olesen

Dato : 09-05-04 16:23

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> VW har konstrueret en bil til at køre langt på en liter brændstof.

Det har de helt sikkert.
Det gavner jo folks økonomi. Og dog.
For hvad spændende er der ved at rulle langt,
når reparationerne, som VIL komme, ødelægger
hele billedet ?

Så jeg ser 2 problemer:

1) Man køber en NY Lupo 3L.
Man kører i den, og den taber i værdi
hver eneste dag. Man sælger den og har
tabt en pæn sum penge. Man har dog
undgået de kostbare reparationer som den
åbenbart skal ha'.

2) Man køber en brugt Lupo til billigere
penge. Men de kostbare reparationer står
snart for døren. Men man har sparet det
tab en ny bil altid lider af.

Så hvad er bedst ?
En Ny eller Brugt Lupo, eller
en langt billigere diesel som Yaris eller 206,
som er billigere at reparere, og ikke koster
en dyr turbolader. ?

Er godt klar over, at en Lupo
udstråler mere avanceret teknik
og spare-iver, og det kan jo være
prestige i sig selv. Men kører de fleste
3L ejere ikke også rundt med skrækken for
en kostbar reparation inden for nær fremtid ?

Hvad siger 3L klubben ?
Kan de afvise det problem med dyre
reservedele og ringe holdbarhed på turbo mv. ???
Er det bare en and, at den er så dyr at holde kørende,
hvis vi ser bort fra dieslen ?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 09-05-04 17:37

> Hvad siger 3L klubben ?
> Kan de afvise det problem med dyre
> reservedele og ringe holdbarhed på turbo mv. ???
> Er det bare en and, at den er så dyr at holde kørende,
> hvis vi ser bort fra dieslen ?

Jeg kan selvfølgelig kun svare for mig selv, vi kørte før i Toyota sportsvan
2,2 TD den gik ca 15 km/l og kostede godt 9000 kr i ejerafgift og var ikke
hverken dyrere eller billigere at reparere på end Lupoen.

Vi kører nu i Lupo 3L årg 2002, den går 30 km/l i årsgennemsnit og koster jo
de der 180 kr i ejerafgift, vores udgifter indtil nu (75000 km) har været
9887 kr på service, incl dæk, vi kører nemlig IKKE til Vw og betaler KASSEN
for eftersyn, det har vi prøvet før med en Polo vi havde, og værkstedet her
hvor vi bor, er gammelt og ikke up to date, pånær timeprisen, den er helt
fremme, nej vi kører på det lokale dækcenter, og sparer mange penge.

MEN

Vi går i en stadig stigende frygt for at en vital del skal stå af, denne
frygt er skabt på nettet, vi kender nemlig ingen heromkring der har haft
problemer med motoren, "kun" styretøjet har drillet mange.
Vi har også besluttet at sælge bilen, dog på grund af at vi ikke vil have så
mange penge siddende i en bil, og IKKE frygten for motorhaveri.

Vi regner med at stille os i køen af Picanto købere, så må vi se om det er
bedre, der er da ikke turbo på.

Jan

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 10-05-04 07:52

>Er det bare en and, at den er så dyr at holde kørende,
>hvis vi ser bort fra dieslen ?

Tjaeh,

Jeg vovede at købe min brugt.
Vi kan da godt aftale jeg giver lyd fra mig herinde hver gang den er
på værksted uanset anledning (rep./service osv.)?

Så skal jeg nok kombinere det med et regnestykke på mit website. Jeg
tror konklusionen bliver den ikke er så dyr igen - hvis man altså lige
ser bort fra hvad jeg gi'r i forsikring ;)

(nej, jeg kører den ikke specielt pænt pånær når jeg absolut vil)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-05-04 21:15

On Tue, 04 May 2004 21:57:48 +0200, Leonard wrote:

> Nu har den ca. 40 HK i ECO-mode og 62 HK med ECO slået fra (årg. 2000)

Hmm det stemmer ikke overens med det jeg fik oplyst da den blev lanceret.

65HK i ECO og 75 i normal.

Er det lavet om?

> over i tiptronic-mode og er der det giver mest mening, da det giver en
> pæn slat ekstra ved en overhaling at vippe den ned i 3. gear (på
> landevej ved 70 km/t).

Jeg kunne ikke mærke praktisk forskel i ECO eller normal.

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 07:52

>Hmm det stemmer ikke overens med det jeg fik oplyst da den blev lanceret.
>
>65HK i ECO og 75 i normal.
>
>Er det lavet om?

Manualen til min 02'er siger 61 i normal mode og "en lavere effekt" i
ECO-mode.

>Jeg kunne ikke mærke praktisk forskel i ECO eller normal.

Hvis man i disse tider ellers tør, så sæt dytten i ECO og ud på
motorvejen. Hold pedalen med fuld gas (uden kickdown). Min ender på
ca. 160kmt på nålen.

Slå ECO fra, prøv det samme og min går op omkring 180 (og noget
hurtigere i optrækket) :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-05-04 08:00

Andreas Frøsting wrote:

> [...]
> ca. 160kmt på nålen.
>
> Slå ECO fra, prøv det samme og min går op omkring 180 (og noget

Det må være den hurtigste Lupo i verden, eller det mest unøjagtige
fart-o-meter ;)

Er der nogen her der har checket en Lupo med en GPS?

Noget andet er så at det må være uhyggeligt at køre reelle 180 i sådan
en spinkel madkasse.

--
Roberto Saldo (velbekomme)

Fra : Leonard

Dato : 06-05-04 08:56

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Det må være den hurtigste Lupo i verden, eller det mest unøjagtige
>fart-o-meter ;)

Jeg tror ikke det er mere unøjagtigt end andre bilers speedometer.
Selv på den tyske motorvej er tophastighed i en Lupo hurtigere end de
fleste kører ...
--
Leonard

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 09:00

>Det må være den hurtigste Lupo i verden, eller det mest unøjagtige
>fart-o-meter ;)

Nålen viser 10-12 kmt forkert.

>Er der nogen her der har checket en Lupo med en GPS?

Jeg har GPS i min ;)

>Noget andet er så at det må være uhyggeligt at køre reelle 180 i sådan
>en spinkel madkasse.

Næh, jeg har været oppe på 183kmt på GPS'en i den (og nålen forbi
190).
Det gik hurtigt, men det var ikke så slemt igen.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-05-04 18:24

> [...]

> Hvis man i disse tider ellers tør, så sæt dytten i ECO og ud på
> motorvejen. Hold pedalen med fuld gas (uden kickdown). Min ender på ca.

Jeg har prøvet ca. 170 - både ECO og normal.

> Slå ECO fra, prøv det samme og min går op omkring 180 (og noget
> hurtigere i optrækket) :)

Hmm er der sket ændringer siden lanceringen?

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 20:04

>Hmm er der sket ændringer siden lanceringen?

Der melder jeg pas. Jeg har ikke hørt om ændringer i motoren.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Leonard

Dato : 06-05-04 08:58

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote:

>Hmm det stemmer ikke overens med det jeg fik oplyst da den blev lanceret.
>
>65HK i ECO og 75 i normal.
>
>Er det lavet om?

Næh, du er blevet bildt noget ind.
I manualen til min 2000 står der også 61 HK i normal og mindre i ECO.

>Jeg kunne ikke mærke praktisk forskel i ECO eller normal.

I Tiptronic-mode er ECO altid slået fra, så det er klart at du ikke
kan mærke forskel på om knappen er inde eller ude.
--
Leonard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-05-04 18:25

On Thu, 06 May 2004 09:58:27 +0200, Leonard wrote:

> Næh, du er blevet bildt noget ind.

Træls

> I manualen til min 2000 står der også 61 HK i normal og mindre i ECO.

Okay. Men det kan ikke være meget mindre, da jeg ikke kunne mærke
forskel i ydelse.

> I Tiptronic-mode er ECO altid slået fra, så det er klart at du ikke kan
> mærke forskel på om knappen er inde eller ude.

Jeg prøvede både i automat samt tiptronic (hvilket er noget hø for den
skifter alligevel selv, øv øv)

Fra : Leonard

Dato : 06-05-04 18:49

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote:

>Okay. Men det kan ikke være meget mindre, da jeg ikke kunne mærke
>forskel i ydelse.

Jeg tror altså du har prøvet en defekt bil.
Der er tydelig forskel på de 2 modes, både i acceleration og i
tophastighed.
Det skulle da også være underligt da det er ca. 1/3 del af kræfterne
der spares væk i ECO.

>Jeg prøvede både i automat samt tiptronic (hvilket er noget hø for den
>skifter alligevel selv, øv øv)

I tiptronic skifter den selv ved det røde felt, egentlig meget
fornuftigt så overdrejes motoren ikke. Men du skal godt nok køre
hutigt i 4. gear før den skifter til 5.
--
Leonard

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 06-05-04 20:04

>fornuftigt så overdrejes motoren ikke. Men du skal godt nok køre
>hutigt i 4. gear før den skifter til 5.

Lidt over 155 på nålen i min Lupo faktisk ;)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-05-04 21:08

On Thu, 06 May 2004 19:48:35 +0200, Leonard wrote:

> Jeg tror altså du har prøvet en defekt bil. Der er tydelig forskel på
> de 2 modes, både i acceleration og i tophastighed.

Det kan være.

> Det skulle da også være underligt da det er ca. 1/3 del af kræfterne
> der spares væk i ECO.

Ja jeg synes også det er lidt underligt... jeg må lige prøve en igen

> I tiptronic skifter den selv ved det røde felt, egentlig meget fornuftigt
> så overdrejes motoren ikke. Men du skal godt nok køre hutigt i 4. gear
> før den skifter til 5.

Joh, men med tiptronic er der en grund til at jeg vælger det - netop at
gearkassen skal blande sig uden om Dvs hvis jeg vil ligge i æ' spær
i redline, så skal den bare lade mig gøre det

Jeg gloede godt nok noget da den skiftede for mig... jeg var lige klar
til, at tippe up så gør den det sq selv... øv

Fra : Deaster

Dato : 05-05-04 08:27

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du kobler bare ECO-mode fra så den får fulde 75 vilde heste fremfor
> 65.

Hmm, er du sikker på det, har den ikke kun max. 61 hk?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Leonard

Dato : 04-05-04 20:36

"David Stien Pedersen" <davidp@ofir.dk> wrote:

>Jeg går og kikker lidt på en Lupo og kunne derfor tænke mig at vide hvor
>langt den i praksis kan køre på literen?

Nu spørger du hvor langt den kan køre og det er ikke nemt at sige men,
men i nærheden af 50 km/l kan den godt lokkes til, med en meget let
fod og stor forudseenhed.
Jeg har i dag kørt Kerteminde-Viborg og retur og der holdt den sig på
33 km/l.
I gennemsnit har den kørt 26 km/l over 92.000 km.

>Hvis nogen skulle have lidt insider for og imod Lupo, vil jeg også gerne
>høre det.

FDM konkluderede i en test at man burde tegne en servicekontrakt til
en uhyrlig masse penge, da den skulle være ekstrem dyr at reparere på.

Jeg har åbenbart været heldig for den eneste ekstra udgift jeg har
haft udover alm. service for hver 15.000 km til mellem 1.000 og 3.500
kr. pr. gang, er 2 nye fordæk til 400 kr. pr. stk. inkl. moms,
montering og afbalancering.

Jeg har ikke råd til at undvære min lille Lupo 3L
--
Leonard

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-05-04 00:00

Har en kollega der kører ca. 22 km/l. Han er meget begejstret for bilen, som
han i øvrigt synes er "lækker" hvilket jo som bekendt er en smagssag. Men
det er da en "rap" lille sag. Han kører ikke pænt, og tænker ikke på, at
holde en "god økonomi" men vil hellere hurtigt fremad til en billig penge.

Jeg har dog læst at den billigeste bil du kan opdrive skulle være en Toyota
Yaris et eller andet eller ifølge den nyeste test, en eller anden koreansk
bil til ca. 120.000,- Men hvis det var mig ville jeg snuppe en Yaris pga.
den ufattelige gode Toyota holdbarhed. Eneste minus er det "elendige"
design. Men igen... det er smag og behag. En lupo er måske en smule dyrere i
drift, men det må være småpenge, og samtidig får man VW mærket.

Min kollega brokkede sig dog over, at pga det nye lovforslag om, at bilernes
afgift skal falde drastisk hvis de er økonomiske, betød at han allerede
havde tabt en del penge. Så det er måske en god idé at presse prisen
yderligere ned? Det ville være surt at betale 80.000,- i morgen, og dagen
efter ville en sprit ny Lupo kunne købes for 90.000,- !

Mvh

Jasper

Fra : David Stien Pedersen

Dato : 05-05-04 20:36

Tak for mange gode indlæg, især Andreas Frøsting's var givtigt.

/David

Fra : Fly Christensen

Dato : 05-05-04 20:51

On Wed, 5 May 2004 00:59:43 +0200, "Jasper Norman"
<Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote:

>[snip] og samtidig får man VW mærket.

Det kan du også få hos www.thansen.dk

http://makeashorterlink.com/?X35C52838

Fly

Fra : Tom

Dato : 06-05-04 16:42

> Det kan du også få hos www.thansen.dk
>
> http://makeashorterlink.com/?X35C52838

hvad er der da galt med
http://www.thansen.dk/product.asp?c=248333565&n=518805426&pn=673850897

--
Tom

Fra : Cosworth POWER

Dato : 05-05-04 20:53

> Jeg går og kikker lidt på en Lupo og kunne derfor tænke mig at vide
> hvor langt den i praksis kan køre på literen?
> Hvis nogen skulle have lidt insider for og imod Lupo, vil jeg også
> gerne høre det.

En kollega har netop købt en fabriksny for et par mdr. siden. Den kører ca.
25 kml ved ren bykørsel i København.

--
Thomas Krath
http://tkrath.dk/bilimport/ - importguide