/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tuning
Fra : Lars Andersen


Dato : 30-04-01 22:48

Hejsa

Jeg har læst at man kan tune sin motorcykel, er der nogen som har lidt
erfaring med det, evt. hvad giver det af hk?

Ved I hvad det koster?

Nogen erfaringer med de mindre maskiner, ER-5/CB500??

Mvh

Lars
ER-5




 
 
Lisbeth Louring & An~ (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Lisbeth Louring & An~


Dato : 30-04-01 22:57

> Jeg har læst at man kan tune sin motorcykel, er der nogen som har lidt
> erfaring med det, evt. hvad giver det af hk?
>
> Ved I hvad det koster?
>
> Nogen erfaringer med de mindre maskiner, ER-5/CB500??

Mht tuning af cb 500, så har Peter Rahbek fra Bike vist gjort forsøget, og
resultatet var vist sølle to ekstra heste sammen med en totalsmadret
benzinøkonomi. Er man villig til at skifte til en ulovlig udstødning er der
nok bedre chancer, men spørgsmålet er, om det kan betale sig i forhold til
simpelthen at købe en hurtigere mc. Der er sikkert også nogle regler
omkring, hvor meget man må øge effekten, før den skal typegodkendes igen,
ligesom for biler.

Anders Cb 500, der er aldeles utunet.



Bo Thomsen (30-04-2001)
Kommentar
Fra : Bo Thomsen


Dato : 30-04-01 23:48


> > Ved I hvad det koster?
nææ
men får ca. 80kkr får du en sv650 med 70 heste og
klart bedre acceleration og bedre på de små( = sjove) veje med
mange sving.
og med en anden potte og jetkit får den måske 6-8 heste mere.
mvh.
Bo Thomsen
vfr750f-g
bbt@worldonline.dk



Jonas Holt (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Jonas Holt


Dato : 01-05-01 06:34

> Der er sikkert også nogle regler
> omkring, hvor meget man må øge effekten, før den skal typegodkendes igen,
> ligesom for biler.

Mig bekendt ikke sålænge der tunes på den originale motorblok!

--
Mvh
Jonas Holt & CBR600F2



Armand (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-01 00:12


Lars Andersen <larsandersen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:HZkH6.4687$Iq.587148@news101.telia.com...
> Hejsa
>
> Jeg har læst at man kan tune sin motorcykel, er der nogen som har lidt
> erfaring med det, evt. hvad giver det af hk?
> Ved I hvad det koster?
> Nogen erfaringer med de mindre maskiner, ER-5/CB500??

Tuning kan være meget forjættende, ikke mindst for de der lige kommer
fra knallert/ØV'ert hvor det var noget syndigt; men det er grundigt
spild af penge (á "totaløkonomien" [tm v. JS]!) at tune på sin ordinære
motorcykel:
- Pengene er spildt, derved at du ikke får mere for den tunede
motorcykel!
- Hvilken af to ens og lige dyre motorcykler, hvoraf den ene var tunet
ville du oprigtigt købe? De færreste ville vælge den tunede; hvorfor
tunede modeller endda kan blive ringere i brugtværdi!
- Alt efter tuningsgraden kommer du ind i en svikmølle med
efterjusteringer og "ekstra tilbehør" = $$$!
- I tilfælde af voldsom tuning kan du løbe ind i svære mer-udgifter ved
forekommende motorsammenbrud!

Ergo:
Tun for 10-20.000 kr i dag og løb risikoen for merudgifter og
sammenbrud, og sælg den til "under-pris" om fire år!
En økonomi der sagtens kan slåes af at beregningerne på at du bruger
samme 20.000,- til at sætte i en større model i næste uge, og sælger den
med (sammenligneligt) behersket tab om fire år :-/

Til denne sammenligning, hører også at 20.000,- i en CB 500 ikke(!) gør
den til en CBR 600

--
Armand.






Janus (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 01-05-01 00:23


> - Pengene er spildt, derved at du ikke får mere for den tunede
> motorcykel!
> - Hvilken af to ens og lige dyre motorcykler, hvoraf den ene var tunet
> ville du oprigtigt købe? De færreste ville vælge den tunede; hvorfor
> tunede modeller endda kan blive ringere i brugtværdi!

godt argument

Janus



Armand (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-01 09:44


Janus <janusz@kampsax.dtu.dk> skrev i en
news:9cks7p$tb3$1@eising.k-net.dk...
>
> > - Pengene er spildt, ...... De færreste ville vælge den tunede;
> > hvorfor tunede modeller endda kan blive ringere i brugtværdi!
> godt argument

Jamen, det er da også en af de mærkesager, som jeg har øvet mig meget
på i min tid her i gruppen

--
Armand.





Daniel Nielsen (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Nielsen


Dato : 01-05-01 08:17

har lige læst de andre replies...

hvad med lot anden gearing ? jeg mener køb forskellige tandhjul, for og bag,
og udskift efter behov.

Jeg husker jeg havde det sådan engang på min knallert, og det var nemt
billigt og egetnlig nok.

Daniel



Mads Lund (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 01-05-01 08:52

> Jeg husker jeg havde det sådan engang på min knallert, og det var nemt
> billigt og egetnlig nok.

Det er under alle omstændigheder med til at øge morskaben. På 9'eren bruger
jeg kombinationer fra 17-42 til 16-46 afhængigt om der er tale om langture
eller blot almindelig legeri.

Angående tuning i almindelighed, ville jeg nok vælge en lidt større cykel og
starte på, da kronerne er givet bedre ud på en større cykel (så længe det
kan lade sig gøre).

Mads Lund
Ninja9RT (blodtunet)



Armand (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-01 09:45


Daniel Nielsen <d992157@student.dtu.dk> skrev i en
news:9clo09$ija$1@eising.k-net.dk...
> har lige læst de andre replies...
>
> hvad med lot anden gearing ? jeg mener køb forskellige tandhjul, for
og
> bag, og udskift efter behov.
> Jeg husker jeg havde det sådan engang på min knallert, og det var nemt
> billigt og egetnlig nok.

Ikke for at hænge dig ud - Men glem nu de knallert-reflekser omkring
tuning!

Endvidere:
Hvis man tænker på tuning er det vel for at komme til at køre stærkere,
ikke?
Den gearing der originalt er på en motorcykel er lige akkurat så høj som
motorcyklen kan slæbe. Gearer man højere vil topfarten, med få
undtagelser á kraftig rygvind eller ned af bakke, sandsynligvis falde
fordi at motoren ikke kan slæbe den "tungere" gearing - Akkurat som hvis
man komme i et for højt gear på en trædecykel!!

Men der ér folk der af velovervejede grunde vælger at geare op for at få
motoren til at gå med roligere omdrejninger ved landevejshastighed. Og
ligeledes er der nogle freaks der gearer modellen med(!) for at have
flere omdrejninger på og derved lettere kunne lave høje wheelies


--
Armand.






Morten Dahl (01-05-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 01-05-01 13:11


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9cltbd$mj1$3@news.cybercity.dk...

> Men der ér folk der af velovervejede grunde vælger at geare op for at få
> motoren til at gå med roligere omdrejninger ved landevejshastighed. Og
> ligeledes er der nogle freaks der gearer modellen med(!) for at have
> flere omdrejninger på og derved lettere kunne lave høje wheelies


Eller fordi vi ikke har råd til den nye Gixxer1K, og nye tandhjul koster
altså ikke alverden, så ud fra et "totaløkonomisk" (J.S.) synspunkt er det
da en fornuftig måde at få lidt mere ud af sin cykel. Jeg er da ligeglad med
om min går 260, eller om den nu kun render 235. Jeg kører ikke så stærk nær
så tit som jeg har brug for at ligge fra land

-
Morten Dahl
- med 15T foran og 47T bagpå



Armand (02-05-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-01 15:27


Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en
news:9cm8hl$1a9n$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:9cltbd$mj1$3@news.cybercity.dk...
>
> > ligeledes er der nogle freaks der gearer modellen med(!) for at have
> > flere omdrejninger på og derved lettere kunne lave høje wheelies
> Eller fordi vi ikke har råd til den nye Gixxer1K, og nye tandhjul
koster
> altså ikke alverden. Jeg er da ligeglad med om min går 260, eller om
den
> nu kun render 235. Jeg kører ikke så stærk nær så tit som jeg har brug
> for at ligge fra land

Mnjaaah :-/

Alene ved at geare ned, kommer din 600'er nu aldrig til at hænge særligt
længe på den nye 1000'er (eller en R1 for den sags skyld - For hurtigere
er 1000'er -Gix'eren jo altså ikke i accelerationd!) :-/

Din gevinst svarer højest til at du med en std. 600'er accelererede
omkap med en 1000'er der startede i 2. gear - Og dét hender den sgu'
hurtigt igen :-/

--
Armand.




Jes Vestervang (02-05-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 02-05-01 19:00

Armand wrote:
>
> Morten Dahl <news@mekasign.dk> skrev i en
> news:9cm8hl$1a9n$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> > news:9cltbd$mj1$3@news.cybercity.dk...
> >
> > > ligeledes er der nogle freaks der gearer modellen med(!) for at have
> > > flere omdrejninger på og derved lettere kunne lave høje wheelies
> > Eller fordi vi ikke har råd til den nye Gixxer1K, og nye tandhjul
> koster
> > altså ikke alverden. Jeg er da ligeglad med om min går 260, eller om
> den
> > nu kun render 235. Jeg kører ikke så stærk nær så tit som jeg har brug
> > for at ligge fra land
>
> Mnjaaah :-/
>
> Alene ved at geare ned, kommer din 600'er nu aldrig til at hænge særligt
> længe på den nye 1000'er (eller en R1 for den sags skyld - For hurtigere
> er 1000'er -Gix'eren jo altså ikke i accelerationd!) :-/
>
> Din gevinst svarer højest til at du med en std. 600'er accelererede
> omkap med en 1000'er der startede i 2. gear - Og dét hender den sgu'
> hurtigt igen :-/
>
Hvis man bare får følelsen af at den accelererer hurtigere, så virker det
jo godt nok Indtil man prøver at køre fra en vild og voldsom 1000'er,
anyway
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Morten Dahl (03-05-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 03-05-01 08:04


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:9cpcsm$2trm$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Din gevinst svarer højest til at du med en std. 600'er accelererede
> omkap med en 1000'er der startede i 2. gear - Og dét hender den sgu'
> hurtigt igen :-/


Min pointe var også at hvis man er villig til at ofre tophastighed, kunne
man for rimelige penge hente det ekstra træk som folk ofte forsøger nået med
KN,slip-on og tændingsforskyder.

Nuvel, jeg kan allerede høre dig sige "så kan du jo bare ligge et gear
lavere" og det er på sin vis rigtigt, men min er altså blevet en del mere
livlig i 1´st.

-
Hilsen
Morten Dahl
- der har diskuteret tuning/nedgearing med Armand før



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408699
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste