Opel Zafira - Dør ved udkobling :-(
Fra : Me & my pc.

Dato : 02-05-04 23:04

Hej

Jeg futter rundt i en Opel Zafira 1,8 til dagligt. Men den er begyndt på at
dø i motoren, når jeg kobler ud !

Umiddelbart ser det ud som om at omdrejningerne går helt i bund, og som om
motoren lige skal sunde sig inden den får hevet dem op i tomgang.
Andre gange går den simpelthen død med det samme og eneste mulighed er godt
med speeder så omdrejningspunktet ikke kommer ned under tomgang, men til
gengæld tror mine medbillister da at der holder en "bedstemor" type foran
dem

Der er en lille gul motor lampe i instrumentbrættet, som lyser fra tid til
anden. Men heller ikke her er der sammenhæng mellem om den lyser og om bilen
dør ved udkobling.

Bilen har naturligvis været ved mekanikeren, men jvf. ham så skyldes
problemet at "noget" er kokset til og skal renses. Han ved bare ikke hvad og
jf. ham så har Opel Danmark heller ikke en løsning på problemet.

Om det er et tilfælde eller ej, så har vor nabo ( som har samme bil )
nøjagtigt samme problem.

Er det en eller flere af jer bilglade, som kan have en ide om hvad der er
galt her ?

Mvh

Kim Larsen
Odense

Fra : L

Dato : 03-05-04 17:27

Det kan muligvis være dit gasspjæld der skal renses.
Det er en lille spay der er skabt til formålet, gasspjældrens som hedder
"Bell-Add". Kan købes hos din Opel forhandler, det er et produkt Opel har
anbefalet.

Er motoren en 18xe1?
Sluk motoren
Tag indsugnings røret af hvor den sidder på gasspjældhuset, fjern evt.
Ecotec dækslet.
Sprøjt på
Start motoren, du skal >ikke< sætte indsugningsrøret over, ellers kan
luftmængde måleren ikke finde ud af det og melder fejl, som kun kan slukkes
med en Tech2 apperat.
Sprøjt lidt på igen
Sluk motoren
Sæt sagerne på igen.
Kør en frisk tur i vognen.

Men jeg forstår ikke hvorfor din fejllampe kun lyser engang imellem.

Mvh. Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-04 19:32

Jeg har haft nøjagtig samme problem med min Zafira 18xe1 ved ca km. 65000
også kun nogle gange med lys i fejllampen
Løsningen på problemet var også den samme så jeg tror du skal prøve det.
Har nu kørt ca. 20.000 siden den blev renset og alt kører stadig perfekt

Mvh.
Nis Christian Matthiessen
www.dioder.dk