Planende speedbåde og fartbegrænsning i Ro~
Fra : Ole Pagh

Dato : 02-05-04 20:20

Hvordan f..... får man speedbådsejlerne der er helt vild forårskåde til at
forstå at når der er fartbegrænsning på max 8 kn. i visse områder, så skal
det altså overholdes.
(Det er en del af Politivedtægten for Roskilde og Frederiksborg Amter)
..
Ikke alene får man sig en voldsom gyngetur, ørerne fulde af hæslig
motorstøj, men forbuddet er altså også lavet for at beskytte naturen, og i
denne tid de mange ynglende fugle på de små øer og holme.
Hvis man prøver med fakter at få dem til at sætte farten ned, kan men i
heldigste fald forvente at få en 'fuck' finger, eller hvis man er mindre
heldig, så vender båden om og passerer en i højst mulig fart og med mindst
mulig afstand. Så det gør man kun een gang... !

- Kan vi ikke få noget Politi ud på Fjorden til at kontrollere denne helt
uaccelptable speedbåd sejlads ?.

Andre smalle fjordområder må vel være plaget på samme måde.

PS Der er heldigvis også mange motorbåde, der sejler helt efter reglerne. Al
respekt for dem.
Det er som sædvanlig de få der ødelægger omdømmet for de mange.

- Sorry, men det var en sur kommentar som jeg trængte til at få luftet.

Med sejlerhilsen
Ole Pagh, pd26

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 02-05-04 20:28

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:409549fa$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Andre smalle fjordområder må vel være plaget på samme måde.

Tjaeee .... hos os starter de forårskåde inde i inderste havnebassin, for
herefter at fortsætte ud i fjorden.

Vi 3 knob begrænsning i havnen og 6 knob ud til Skyttehusodden.......

Så hut jeg visker, har Vejle Politi ingen båd...;)

Hr. Bjørn

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 02-05-04 21:04

> .
> Ikke alene får man sig en voldsom gyngetur,

Din gyngetur vil da blive noget mere voldsom, hvis de sejlede forbi med 8kn.
Jeg trækker da nok omkring 70cm bølge ved 8kn, hvor i mod at den er meget
lille når jeg planer.

Derfor skal man selvfølgelig stadig holde fartgrænserne, det var bare din
gyngetur-kommentar jeg ville kommentere.

Glenn

Fra : Martin Schöön

Dato : 02-05-04 21:40

On Sun, 02 May 2004 22:04:11 +0200, Glenn [Odense] wrote:

> Din gyngetur vil da blive noget mere voldsom, hvis de sejlede forbi med 8kn.
> Jeg trækker da nok omkring 70cm bølge ved 8kn, hvor i mod at den er meget
> lille når jeg planer.

I USA kan man vara mer målinriktad vad gäller fartbegränsningar i
hamnar. Inte sällan kompletteras fartangivelsen med "No wash". Inga
vågor med andra ord. I Marina del Rey i Los Angeles kunde jag för
några år sedan konstatera att till och med vattenscootrarna höll
sig till låga farter i hamnområdet.
Martin Schöön                    "Problems worthy of attack
                                  prove their worth by hitting back"
                                                           Piet Hein

Fra : Ole Pagh

Dato : 02-05-04 21:59

Glenn [Odense] wrote:

> Din gyngetur vil da blive noget mere voldsom, hvis de sejlede forbi
> med 8kn. Jeg trækker da nok omkring 70cm bølge ved 8kn, hvor i mod at
> den er meget lille når jeg planer.

Hmmm.. Ja, det har du vist ret i.

> Derfor skal man selvfølgelig stadig holde fartgrænserne, det var bare
> din gyngetur-kommentar jeg ville kommentere.

OK.

--
hilsen Ole

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 02-05-04 22:47

<snip>>
> [...]
>
> Derfor skal man selvfølgelig stadig holde fartgrænserne, det var bare din
> gyngetur-kommentar jeg ville kommentere.

Denne kan jeg til mig, jeg sejler i en wakeboard med vandtanke, så her står
den enten på tomgang eller fuld planende. Jeg sejler iøvrigt altid tomgang
sejlads i på indersiden af sejlklubbens moler, men i inder og yderhavn
forgår transportsejlads fuld-planende (Korsør). Ingen både med en kop kaffe
i hånden ønsker at møde mig når der er et board bag på. Det er klart at der
skal tages hensyn og det bliver der også, jeg har trods alt sejlet med sejl
jeg var 4år.
MEN bortset fra det (hvis vi nu skal drille lidt)... så skal sejlfolket
bestemt ikke smide med sten...., for hvornår har i sidst set en
motorkugle/kegle i masten. De sidste 3 sejlbåde jeg har kikket på har haft
flere timer for motor en sejl.
Faktisk så drillede jeg lidt ejeren af den sidste båd jeg kikkede på...
hvorfor han ikke bare havde kommet sine gamle lagner i sejlposen, sådan at
når båden skulle sælges så var sejlet ikke mørt og jordslået.

Mvh
Leon

---

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 03-05-04 10:39

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@roadrebel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
står
> den enten på tomgang eller fuld planende.

Det er også lidt andet med en vandskibåd (med en 5-6 store dunke vand i),
den trækker både en høj og en tyk bølge (ved trick/wakeboard hastighed).
Sådan en er lidt svær at skære igennem, for en jolle, eller lille sejlbåd.

Men nok om det Leon, skal du ikke ned og male båd??, det er en mdr. siden at
vi fik vores i vandet, i Kerteminde.

Glenn

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 03-05-04 16:04

<snip>
> Men nok om det Leon, skal du ikke ned og male båd??, det er en mdr. siden
at
> vi fik vores i vandet, i Kerteminde.

Det har ikke været helt let at få tingene til at spille, vi lider lidt af
mandefald pga. barn, byggeri og formanden er blevet selvstændig mm.
Jeg mangler ikke så meget, skal lige bruge 2dage på udstødninger, have
poleret lidt på skruen og så ellers fransk vask og strygning, det kræver dog
lidt godt vejr. Alt mekanisk og elektrisk vedligeholdelse er klaret hjemme i
min carport.
Der er også et par af drengene der har været i bølgen, det var ingen udsøgt
fornøjelse.
Selv hopper jeg ikke i før vi er rundet 10gr. det er jo ikke liv om at komme
i, da vi stadig ingen bane har :-/ og der er flere seniorér vi ikke ser i
vandet før midt juni.
I år bliver der ikke gjort nogen stor værge indsats, vi bruge vores tid på
polter og firma arrangementer. Og juniorne, de 8 der er tilbage, får heller
ikke deres egen træningstid.

Leon
www.vandsport.org

---