Den vil ikke starte
Fra : Uffe Iversen

Dato : 02-05-04 15:57

Hej
Min motorcykel vil ikke starte
Det er en CB750F2 DOHC. Der er strøm på - lys i olielampen osv. Når jeg
trykker på startknappen, kommer der et lille klik fra starter relæet - den
enhed, hvor hovedsikringen sidder i og så sker der ellers ikke noget som
helst. Jeg kan dog se at styrken i olielampelyset falder lidt...
Jeg har haft startermotoren ude og kontrolleret kullene og de ser
umiddelbart fine ud. Er der nogen der kanhjælpe?

Mvh Uffe

Fra : Grunnet

Dato : 02-05-04 16:17

Uffe Iversen wrote:
> [...]
> Jeg har haft startermotoren ude og kontrolleret kullene og de ser
> umiddelbart fine ud. Er der nogen der kanhjælpe?

Lyder som om der ikke er NOK strøm på batteriet, det kræver meget af et
batteri at drive startmotoren.
Hvis du har mulighed for det, så prøv med starthjælp evt. fra en bil, hvis
MC'en så starter uden problemer kan du roligt skifte batteriet ud med et
nyt.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84

---

Fra : Armand

Dato : 02-05-04 16:35

Uffe Iversen <uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg har haft startermotoren ude og kontrolleret kullene og de ser
> umiddelbart fine ud. Er der nogen der kanhjælpe?

1:
Kan den løbes igang?

2:
Kan den startes v.h.a. startkabler fra et solidt batteri?

--
Armand.

Fra : Kim Olsen

Dato : 02-05-04 17:52

Er der nogen der kanhjælpe?

> Mvh Uffe

Hej Uffe

Det kan faktisk være noget så simpelt som et defekt startrelæ.
Find relæet og kortslut det med en SOLID tang (der skal være tænding på, og
frigear kan anbefales

Jeg kører på anden måned med et defekt relæ, og det giver netop de
symptomer.
Heldigvis kan mit lave forbindelse ca hver 10. gang, så indtil videre
trykker jeg bare løs. .)
Kim Olsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-05-04 23:34

Kim Olsen skrev:

Er der nogen der kanhjælpe?

> [...]

> symptomer.
> Heldigvis kan mit lave forbindelse ca hver 10. gang, så indtil videre

....på min CB7½ fra -70 ku man skille relæet ad. Inden i sad en
messingplade, som via en spole forbandt to poler, når der blev sat strøm
til. Messingpladen kan godt blive sort og derved gi dårlig forbindelse.
Puds den blank, saml og prøv igen...

....for lav spænding på batteriet (ja, det lyder som løgn, men det var
under de omstændigheder jeg oplevede det) kan resultere i at
messingpladen brænder fast i polerne under startforsøget, hvorefter man
hiver sin størrelse STOR skruetrækker frem af baglommen og gir relæet et
gok med skaftet (eller gir relæet et spark med støvlehælen alt efter
temperament )...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 02-05-04 17:52

Uffe Iversen wrote:
> [...]
> Jeg har haft startermotoren ude og kontrolleret kullene og de ser
> umiddelbart fine ud. Er der nogen der kanhjælpe?

For pokker da, er det ikke lige lovligt drastisk, at afmontere- og
splitte starter-motoren ad, uden at man først undersøger om batteri og
strømkredsen til startermotoren er i orden?

Du kan evt. teste forbindelserne med en gammel forhutlet (og dog
funktionel) blink-, bag- eller forlys-pære tilkoblet mellem MC-stel og
startermotorens pluslednings-terminal. Kan du få fuld blus på pæren, så
er din startermotor sandsynligvis defekt.

Hvis du slet ikke kan få pæren til at lyse, så har du sandsynligvis
fejlen i enten starter-relæet eller længere tilbage, der begrunder en
manglende styrespænding til starter-relæet. Ved samme lejlighed kan du
jo checke evt. sikkerhedsanordninger (kobling-, frigear-, dødmands- og
støttefodskontakt mv.), måske er disse grund til, at der ikke trækkes
strøm til starteren?

Hilsen
Lars

Fra : unnerup

Dato : 03-05-04 20:10

Det kunne vel også være noget så enkelt som stelforbindelsen mellem
motorblokken og stellet/batteri-minus-pol !

Flemming
CBX750

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 03-05-04 20:30

unnerup wrote:
> Det kunne vel også være noget så enkelt som stelforbindelsen mellem
> motorblokken og stellet/batteri-minus-pol !

Nope! - Den fejler intet, medmindre at motorblokken+starter er helt adskilt
fra MC-stellet, hvilket nok er ret usandsynligt!
Husk på, at der jo er lys på cyklen.

Hilsen
Lars