Hvilken cykel skal jeg vælge ???
Fra : kim rundblad

Dato : 01-05-04 18:39

Det traditionelle spørgsmål, hvad skal jeg vælge ??? Ved godt jeg får svar i
et hvert verdenshjørne.
Jeg er ca 50 år, aldrig kørt motorcykel før (gammel knallert rocker). Jeg
vil gerne bruge cyklen til pendling mellem Roskilde og København. Plus nogle
gode sjove fritidsture og evt. noget feriekørsel.
Jeg behøver ikke køre race, men det skal heller ikke være kedeligt. Cyklen
skal være drift sikker, kan dog godt finde ud af at skrue på metal.
Budgettet siger ca. 60.000,- og så er tøjet købt. Nyt eller brugt kan vel
diskuteres...
mvh Kim Rundblad

Fra : flemsus

Dato : 01-05-04 18:50

"kim rundblad" <kim.rundblad@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> Cyklen skal være drift sikker, kan dog godt finde ud af at skrue på
> metal. Budgettet siger ca. 60.000,- og så er tøjet købt. Nyt eller

Hva med Suzuki SV650 uden kåbe. Kan man ikke få en lidt brugt til 60.000
bananer

--
Mvh. Flemming Sørensen

Remove NOSPAM to reply.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-04 20:11

kim rundblad wrote:
> [...]
> Cyklen skal være drift sikker, kan dog godt finde ud af at skrue på
> metal. Budgettet siger ca. 60.000,- og så er tøjet købt. Nyt eller

Hej.
Ferien, er det solo, eller er det med bagsædepassager ?

Men ellers som Flemming skriver, er en Suzuki SV 650 N eller S , afhængig af
om du er til lidt fremad lænet kørestilling (S) eller til en mere opret (N),
et godt bud.
Men jeg tvivler på at en bagsæde passager ville syntes at den var sjov på en
ferie ?

Skal det være med eller uden kåbe ?

Honda CB 500
Kawasaki ER-5
Suzuki GS 500
Suzuki GSF 600 Bandit
Yamaha XJ 600 N eller S Diversion

Har selv haft Kawasaki ER-5 og Yamaha XJ 600 S Diversion og har nu en Suzuki
GSF 1200, men den der har haft bedst komfort/siddestilling ( til mit korpus
!)
har været Yamaha'en, så som disideret pendler maskine er den rigtig fin, og
den har da også sagtens klare en ferietur

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : kim rundblad

Dato : 01-05-04 22:08

> Ferien, er det solo, eller er det med bagsædepassager ?

Det er solo ferie,

> Skal det være med eller uden kåbe ?

Jeg ved ikke rigtig ang. kåben ? Syntes bedst om maskine uden kåbe.

Det er en Yamaha XJ 600 N som jeg kører på @ køreskolen og den er jeg
egentlig glad for.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-05-04 15:13

"Syntes bedst om maskine uden kåbe."

Kåbe kan give god læ og er god, især når turen går syd på (og i regnvejr) og
der skal tilbagelægges nogle km. Det kan være lidt anstrengende ikke at have
kåbe....
Men det afhænger jo selvfølgelig af hastighed og hvor mange km/dag.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-05-04 20:37

Hej Kim.

Surfede lige lidt, og faldt over alle tiders pendler cykel her
http://www.hjemloese-mc.dk/GALLERY/MC-til-salg
den er også i news:dk.marked.privat.motorcykel

Jeg vil lige understrege at jeg _ikke_ kender noget til manden og hans cykel
!

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : kim rundblad

Dato : 01-05-04 22:17

"Dennis Hellan Pedersen" skrev
> Hej Kim.
>
> Surfede lige lidt, og faldt over alle tiders pendler cykel her
> http://www.hjemloese-mc.dk/GALLERY/MC-til-salg
> den er også i news:dk.marked.privat.motorcykel

Ja den Honda ser lækker ud, undersøger det nærmere, tak for hjælpen...

kim

Fra : Richard

Dato : 01-05-04 21:49

kim rundblad wrote:

> Det traditionelle spørgsmål, hvad skal jeg vælge ??? Ved godt jeg får svar i
> et hvert verdenshjørne.

Men så er der jo nogle yderpunkter at orientere sig efter og vælge et
gyldent kompromis ud fra

> Jeg er ca 50 år, aldrig kørt motorcykel før (gammel knallert rocker). Jeg
> vil gerne bruge cyklen til pendling mellem Roskilde og København. Plus nogle
> gode sjove fritidsture og evt. noget feriekørsel.
<snip>

Med 60kkr til cykel og tøj, må du sigte efter en pæn brugt. Hvis du nu er
som jeg og hellere vil køre end at skrue og ikke gider rode med
kædesmøring, ja så er det en kardancykel, du skal have:

En Honda NT650 Revere fra start-midt-90erne burde passe dit budget. Den er
letkørt, pålidelig, umådelig slidstærk og god til både store og små veje.
Den er dog lidt smal om livet - minder lidt om en overdimensioneret Puch
Flagskib - og måske i det mindste til to på langtur.

Noget mere krop og karisma - ihvertfald set fra sadlen - får du i en Honda
VF750S, som i mit link herunder. Men du skal se dig om efter et pænt
eksemplar af den sidste årgang '85 - sælges ofte som '86 pga. første
indreg.år - for de første havde problemer med knaster. Og den er heller
ikke skruevenlig, hvad ventiler og karburatorer angår. Men den har meget
mere krop og kræfter end NTV'en, og med de rigtige dæk og nye forfjedre
styrer den også pænt og villigt på de små veje.

En Yamaha Diversion 900 kunne måske også gøre det, hvis du kan leve med en
luftkølet motor - og udseendet af en motor, der er lige ved at falde af
Burde kunne fås fra start-midt '90erne inden for dit budget. Ved dog
ikke, hvor kvikt den styrer på de små veje - nogen bud?

Suzuki har også en kæk, men vist lidt trægt styrende - i forhold til
NTV'en - VX800 fra midt '90erne, som ellers passer i budgettet. Mener dog
den kun er luft-oliekølet.

Der er mange andre kardancykler i mellemklassen fra 500-1000cc fra
midtfirserne, men siden svandt udvalget. En BMW R80 bliver nok for gammel
til dit formål, hvis den skal passe i budgettet. Og både BMW R850 og
NTV'ens afløser Honda NT650 Deauville er for ny til at kunne rummes inden
for dit budget.

kan du leve med en kædetrukken, er der straks større udvalg; dem er de
andre allerede ved at prakke dig på

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer dancer & GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Armand

Dato : 02-05-04 15:42

kim rundblad <kim.rundblad@tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
nogle
> gode sjove fritidsture og evt. noget feriekørsel.
> Budgettet siger ca. 60.000,- og så er tøjet købt.

Lige et tip allerførst:
Brug "Google-billeder" til at søge på de igennem tråden nævnte modeller,
hvoved du bedre kan danne dig et førstehåndsindtryk af udseendet!

Du er heldig at have dét budget, da det åbner for stort set alle muligheder.
Det vil kun øge forvirringen at byde oveni det allerede nævnte så istedet
vil jeg opfordre dig til at indkredse modellen ud fra diverse kriterier:

- Richard Pade har allerede været inde på de vedligeholdelses-komfortable
kardan-trukne modeller, men derudover vil jeg mene at det vil være
væsentligt for en motorcykel til daglig brug at den i det mindste har en vis
dækning mod vind og vejr, hvilket man ikke skal regne de mere sportslige
kåber for at have. MC-typen á Suzuki GSF 600 S "Bandit" og Yamaha XJ 600 S
Diversion o. lign., byder på en rimelig dækning af førerens torso, imens der
stadig er god mulighed for at eftermontere såvel kåbe som (plexiglas-)
vindskærm på en ellers nøgen model!
Eftermontering koster oveni indkøbsprisen, men der kan være en økonomisk
finte i trick'et, eftersom at (originalt) kåbebeklædte motorcykler oftest er
dyrere at forsikre, hvorimod det ikke er forbudt at eftermontere en kåbe på
en ellers billigt forsikret nøgen model!

- Netop forsikringen kan være det helt store chock for de fleste, så forhør
dig grundigt på præmien, både ved eget men også markedet andre
forsikrings-selskaber, på de første modeller du begynder at kigge på,
således at du også får én detalje med i tide!

- For daglig transport på motorvej vil det nok være fornuftigst med en
motorstørrelse på ikke under 50 Hk (hvad de ovenfor nævnte forøvrigt også
matcher)!

- Det er også nu at du skal gøre op med dig selv om du er til de store
off-roadere eller til costum-modellerne (á "Virago") - men det er måske hvad
du allerede har vurderet som værende "kedeligt" :-/

Motorcykler taber på ingen måde værdi som de biler du til dato måtte have
haft, og derfor behøver der ikke at være den store afskrivning i bevidst at
starte op med en ældre og mindre model, og på den bruge den første sæson til
at "køre dig varm" på, såvel som at vurdere markedet grundigere v.h.a. - Man
kommer alt andet lige mere rundt indenfor branchen på en motorcykel, end
blot v.h.a. interessen!
Yamaha XS 400 Seca har her i gruppen været en populær begyndercykel hvis
præstationer rækker for de fleste newbies, og den kan såvel købes som
gensælges til omkring 15.000,- kr
Tyg lige på den!

Jeg tro at det var alt herfra.

--
Armand.

Fra : kim rundblad

Dato : 02-05-04 19:18

Tak til jer alle for gode råd og især til Armand for lidt at tygge på...

Kim