Ny knastaksel = ny knastfølger
Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 30-04-04 12:07

Dette er især stilet til Arman som for nogle måneder siden skrev at han ikke
havde læst at man skulle skifte knastfølgere når man skiftede knastaksler;
her mest med tanke på vippearme mener jeg.

I artiklen "Last years racecar is already out of date" fra Cars and Cars
Conversion fra sept./1979 skiver David Wizard bl.a.: "You have probably seen
me and many other people in this and other magazines say that when you
change a cam, you MUST use new cam followers.The silicone carbide cam
followers are so hard that they virtually never run-in. Since they never
run-in, they are never second-hand and that means they can be swopped around
from lobe to lobe and cam to cam without any setrimental effects".

Men det var ikke dér jeg havde det fra da jeg jo 3 år tidligere skiftede til
nye knastfølgere i min Honda CB 750 da jeg skiftede til en racerknast, så
som han skriver så er dette jo skrevet mange steder.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 01-05-04 10:08

Gert Bo thorgersen <gbt@loxinfo.co.th> skrev i en
> [...]
> nye knastfølgere i min Honda CB 750 da jeg skiftede til en racerknast, så
> som han skriver så er dette jo skrevet mange steder.

Lige netop omkring knastfølgere gør det sig gældende at der "flyder" der ved
at de ikke bevarer samme retning under drift, og derfor heller ikke slides
symmetrisk (om overhovedet jvf. ovenstående artikel)!
Er ventildrevet udført med knastfølgere (hvilken CB750'er er det du har
haft, Gert??) vil justeringen ofte ske v.h.a. shims der ligger ovenpå
knastfølgeren - altså imellem knast og knastfølger, så dér kan man heller
ikke bruge argumentet om at sagerne skal følge hinande ved udskiftning!

Tilbage er så knastaksel vs. vippearm -debatten, hvor jeg stadig fastholder
at tingene ikke skal skiftes sammen - Dette alene ud fra at jeg ikke har set
det nævnt i nogensomhelst af de efterhånden talrige originale manuals jeg
har haft øjnene i :-|

For nogle år siden var der enkelte der holdt på at de kegle-låse der
fastholder ventilfjeder-tallerkenen ligesledes skulle fornyes efter hver
adskillese, hvilket jeg skulle så langt som til teknisk skoles auto-linies
1.lærer for at får afkræftet, men dét orker jeg altså ikke i denne sag!

--
Armand.