"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message
news:409203be$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Bernhard Ege wrote:
> > "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> > news:c6stgd$lsp$1@news.net.uni-c.dk...
> >
> >>Fly Christensen wrote:
> >>
> >>>Offentliggjort 25. april 2003 22:45
> >>
> >>...
> >>
> >>>I 1971 blev der dræbt 1219 mennesker i den danske trafik. Siden da
> >
> > er
> >
> >>>vejtrafikken mere end fordoblet, mens antallet af dræbte er
> >
> > reduceret
> >
> >>>til næsten en tredjedel, til 459 sidste år, hvilket dog samtidig
var
> >
> > en
> >
> >>>stigning på 28 i forhold til året forinden.
> >>
> >>Hvad kan man sige: There's Lies, Damn Lies, and Statistics.
> >
> >
> > Og med det mener du hvad? At de målte oplysninger ikke stemmer eller
at
> > du har yderligere oplysninger som ændrer billedet?
>
> I betragtning af en gennemsnitsbil i 70'erne og en gennemsnitsbil anno
> 2004 ikke just er på samme sikkerhedsmæssige niveau (airbag,
forstærket
> karrosseri, ABS osv osv) samt lægevidenskaben er blevet væsentlig
> dygtigere til at holde folk i live efter en trafikulykke, så kan
> sammenligninger af motorvejshastighedsdødsfaldsulykkesstatistikker fra
> 70'erne og i dag ikke rigtig bruges til noget.
> Ihvertfald ikke så længe der udelukkende ses på antallet af døde.
Er det ikke antallet af døde som er den vigtigste faktor? Sålænge den er
faldende så er det vel positivt (ikke at en svag stigning betyder at
situationen er blevet forværret)? Regeringen har vel flere måder at
sænke antallet af dræbte på motorvejen på:
1) Øget politiovervågning og dermed flere bøder
2) Sænke hastighedsgrænserne
3) Øge hastighedsgrænserne
4) En kombination af 1+2+3
Regeringen har valgt løsning 3 i håb om at den stillede flest tilfredse.
Problemet er bare at den ikke virker i praksis (ifølge observationen
Brian har rapporteret). Folk bliver skræmte af risikoen for bøde og
holder sig under grænserne med lange køer til følge. 1 uheld vil får
store konsekvenser (harmonikasammenstød).
Hvis antallet af uheld er det styrende så må vi jo så få de tal på
bordet. Jeg har dem ikke.
> Derudover er det bare "den danske trafik" der er målt på. Det må jo
> formodes at inkl. cyklister, fodgængere og andet godtfolk der bliver
> slået ihjel af alle andre grunde end hastighed (ignorerer vigepligt,
går
> over for rødt osv).
Ja, det er et bredt begreb og hvis vi snakker motorvej så har der ikke
været 459 dræbte sidste år. Så er tallet vist 49 så vidt jeg har læst
herinde. Dvs. 11% af de dræbte omkom på motorvejen. Det må så være
sandheden (såfremt tallet 49 passer). Det tal beretiger jo at sende al
disponibel mandskab ud på motorvejen i stedet for at se tiden an og så
vurdere om det er nødvendigt. Noget som almindelig forsvarlige personer
ville gøre. I mine øjne er det politikerne der er blevet skræmte. De
holder til på Sjælland og kan overhovedet ikke fatte hvordan 130km/t
nogensinde skulle kunne lade sig gøre (på trods af at det er de som
mange kørte til og med igår).
Men ok, politikere er kendt for at ignorere fakta (ikke butikken
![Blink](images/smileys/wink.gif)
.
Havde regeringen nu bare valgt at sige at sig nej til den øgede
overvågning og 130km/t (dvs. så alt var som igår) så havde trafikken
gledet fint og i god tempo uden større risiko for kødannelser.
Selvfølgelig en marginal risiko for bøder men intet at regne med i
forhold til nu.
Øv hvor jeg fortryder at jeg lod mig lokke til at stemme på Venstre (og
de Radikale og SF skal man da slet ikke stemme på for de vil da vist
helst lukke motorvejen).
mvh Bernhard