Sakset fra
www.jp.dk
Offentliggjort 29. april 2004 22:35
Oppositionen er uenig om fartgrænser
Af BO THERKILDSEN
På trods af enighed om at kritisere regeringen er oppositionen uenig om,
hvad et eventuelt regeringsskifte vil betyde for hastighedsgrænserne.
Socialdemokraterne kan se fornuften i 130 km/t, mens SF og de radikale
er parat til at sænke grænsen igen.
Fra fredag kan bilister på landets motorveje trykke lidt hårdere på
speederen uden at få problemer med politiet.
Hastighedsgrænsen er på store dele af Danmarks motorveje sat op til 130
km/t, og regeringen og Dansk Folkeparti får dermed et gammelt ønske
opfyldt efter næsten to års hård debat med oppositionen, der frygter, at
den højere fart vil medføre flere ulykker.
Men ud over at være enige om at kritisere regeringen er
oppositionspartierne splittede i spørgsmålet om, hvad et eventuelt
regeringsskifte vil betyde for hastighedsgrænserne.
Socialdemokraterne vil ikke røre ved grænserne, hvis de får
regeringsmagten, men i stedet bruge flere penge på at udbedre
motorvejenes sikkerhed.
»Vi kan godt se fornuften i at køre 130 km/t på visse strækninger og vil
ikke sænke fartgrænserne igen. Derimod er vi stærkt utilfredse med, at
der ikke er blevet satset penge nok på sikkerheden på vejene. På de mest
udsatte strækninger med 110 km/t vil vi indføre automatisk fartkontrol,
ligesom vi vil bruge penge på udbedringer af blandt andet
midterrabatterne,« siger trafikpolitisk ordfører Morten Bødskov.
De radikales trafikordfører, Martin Lidegaard, er enig med Morten
Bødskov i kritikken af regeringen, men vil i modsætning til
socialdemokraterne gerne være med til at ændre fartgrænserne.
R: »Et eksperiment«
»Vi ville aldrig have kastet os ud i dette eksperiment, men nu da vi er
her, ville det være usagligt ikke at afvente erfaringerne med det. Viser
det sig, at der bliver flere dræbte, vil vi sætte fartgrænserne ned
igen,« siger han.
Sådan et forbehold behøver SF's Margrethe Auken ikke for at ville
arbejde for lavere hastighedsgrænser.
»Hvis det stod til mig, ville grænserne blive sat ned til 110 km/t ved
et regeringsskifte. Og samtidig ville vi indføre fotofælder på alle
motorveje,« siger hun.
»Der er ingen civiliserede lande, som sætter fartgrænserne op i
øjeblikket. Det vil være et rent mirakel, hvis der ikke kommer flere
ulykker,« siger Margrethe Auken.
Justitsminister Lene Espersen (K) fastslår, at fartsyndere i fremtiden
straffes hårdere. Derfor mener hun ikke, der er risiko for flere ulykker
på motorvejene.
»De højere hastighedsgrænser på motorvejene stiller øgede krav til
trafikanterne om at medvirke til en effektiv og sikker afvikling af
trafikken - noget for noget! Vi vil derfor også sætte hårdt ind mod de
trafikanter, som ikke udviser omtanke og ansvarlighed i trafikken,«
skriver hun på ministeriets hjemmeside.
Færdselspolitiet får med de hævede fartgrænser travlt de kommende dage.
Regeringen har indført skærpet kontrol på motorvejene, så de nye
hastighedsgrænser overholdes. Derfor er der tilført flere ressourcer til
synligt politi.
Danskerne kører bedre
»Jeg mener grundlæggende, at det er fint med 130 km/t, for vi har
vejanlægget til det, og danskerne er blevet meget bedre til at køre på
motorvej end tidligere,« siger chef for Rigspolitiets færdselsafdeling i
Aalborg og Randers Karsten Jensen.
»Men det er vigtigt med den skærpede politikontrol her i begyndelsen,
for ellers ville det blive den stærkes ret. Nu tror jeg, vi vil se en
rolig trafikafvikling blot ved en højere hastighed,« siger Karsten
Jensen, der resten af året sender kontrol på motorvejene hver eneste
dag.
--
Kender du èn der har brug for en cand.merc.int? Send mig en mail.