/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fri hastighed på autobahn.
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 15:09

Har lige været gennem Tyskland to gange fra nord til syd og vice
versa.

Jeg kan konstatere at den fri hastighed var noget man havde i gamle
dage, i hvert fald i dagtimerne.

Til eksempel kørte vi på vej hjem via Luxembourg, derfra A1 rundt om
Trier hvor den kommer til at hedde A67? (så hudt jeg visker). Derefter
A1 igen fra omkring Köln og til Oldenburg, 32 km fra Puttgarden.

Der er ikke mange kilometer af den forholdsvis lange strækning der
ikke er begrænset til enten 110 eller130 km/t.

Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
"betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
støbningen. )

I Frankrig derimod, var det ikke noget problem at sætte tempostaten på
150-160 km/t. uden at røre den, udover ved pauser og betalingssteder.

Det kostede ca. 275 kr. at køre over 1000 km. motorvej i Frankrig. Det
betaler jeg gerne for at kunne holde en fornuftig hastighed på en
overordentlig jævn vejbane.

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Ukendt (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-04-04 15:50

Folmer Rasmussen wrote:
> Det kostede ca. 275 kr. at køre over 1000 km. motorvej i Frankrig. Det
> betaler jeg gerne for at kunne holde en fornuftig hastighed på en
> overordentlig jævn vejbane.

Det er 27 øre pr. km.... enten her du købt billig benzin eller kørt
UFATTELIGT langt på en L.

/Stephan - DT125 og CBR600F3
http://www.dfmc.dk/?id=297

* If you don't live for something, you'll die for nothing - Jamey Jasta *




Folmer Rasmussen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 16:19

On Thu, 29 Apr 2004 16:49:47 +0200, "TheHobbit"
<stephan[snabel-a]protek.dk> wrote:

>Folmer Rasmussen wrote:
>> Det kostede ca. 275 kr. at køre over 1000 km. motorvej i Frankrig. Det
>> betaler jeg gerne for at kunne holde en fornuftig hastighed på en
>> overordentlig jævn vejbane.
>
>Det er 27 øre pr. km.... enten her du købt billig benzin eller kørt
>UFATTELIGT langt på en L.

>--

Du har misforstået budskabet. Det koster penge at køre på de franske
motorveje, og det nævnte beløb er motorvejsafgifter.

Det lyder som om du ikke har kørt på motorvej i Frankrig? det kunne
jeg godt unde dig. Det er SÅ lækkert at køre stærkt på jævn vej.

Venlig hilsen
Folmer


Peter G C (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-04-04 19:13

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:6172901jrgju2q7jlq3mnbgicomo3kjaui@4ax.com...

[klip]

> Det lyder som om du ikke har kørt på motorvej i Frankrig? det kunne
> jeg godt unde dig. Det er SÅ lækkert at køre stærkt på jævn vej.

Enig - de franske betalingsveje er lækre.

/Peter



Thunderbird [7100] (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 29-04-04 16:27

On Thu, 29 Apr 2004 16:09:23 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
>"betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
>strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
>støbningen. )

Dvs ligesom på motorvejen i Sjælland når at man lige er kommet af
storebæltsbroen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Folmer Rasmussen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 16:45

On Thu, 29 Apr 2004 17:27:07 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>On Thu, 29 Apr 2004 16:09:23 +0200, Folmer Rasmussen
><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
>>Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
>>"betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
>>strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
>>støbningen. )
>
>Dvs ligesom på motorvejen i Sjælland når at man lige er kommet af
>storebæltsbroen.

>--

Dernede er det bare meget værre, og det forstærkes naturligvis når
hastigheden øges.

Og de har ufatteligt mange af disse strækninger.

Venlig hilsen
Folmer

Søren Christensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 29-04-04 16:46


"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:1l72905tcu6a7epam2v3ocbhakrlq9iddn@4ax.com...
> On Thu, 29 Apr 2004 16:09:23 +0200, Folmer Rasmussen
> <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
> >Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
> >"betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
> >strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
> >støbningen. )
>
> Dvs ligesom på motorvejen i Sjælland når at man lige er kommet af
> storebæltsbroen.
> --

Der er ikke beton den er bare slidt så meget, så bilen selv kan finde vej
gennem svingene!

Venligst



Thunderbird [7100] (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thunderbird [7100]


Dato : 29-04-04 17:24

On Thu, 29 Apr 2004 17:46:12 +0200, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

>
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>news:1l72905tcu6a7epam2v3ocbhakrlq9iddn@4ax.com...
>> On Thu, 29 Apr 2004 16:09:23 +0200, Folmer Rasmussen
>> <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>>
>> >Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
>> >"betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
>> >strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
>> >støbningen. )
>>
>> Dvs ligesom på motorvejen i Sjælland når at man lige er kommet af
>> storebæltsbroen.
>> --
>
>Der er ikke beton den er bare slidt så meget, så bilen selv kan finde vej
>gennem svingene!

Nu ikke det jeg tænker på, men mere de tværgående lapninger der også
giver den der gagunk gagunk lyd.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Søren Christensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 29-04-04 16:48


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...
> Har lige været gennem Tyskland to gange fra nord til syd og vice
> versa.
>
> Jeg kan konstatere at den fri hastighed var noget man havde i gamle
> dage, i hvert fald i dagtimerne.
>
> Til eksempel kørte vi på vej hjem via Luxembourg, derfra A1 rundt om
> Trier hvor den kommer til at hedde A67? (så hudt jeg visker). Derefter
> A1 igen fra omkring Köln og til Oldenburg, 32 km fra Puttgarden.
>
> Der er ikke mange kilometer af den forholdsvis lange strækning der
> ikke er begrænset til enten 110 eller130 km/t.
>
> Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
> "betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
> strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
> støbningen. )
>
> I Frankrig derimod, var det ikke noget problem at sætte tempostaten på
> 150-160 km/t. uden at røre den, udover ved pauser og betalingssteder.
>
> Det kostede ca. 275 kr. at køre over 1000 km. motorvej i Frankrig. Det
> betaler jeg gerne for at kunne holde en fornuftig hastighed på en
> overordentlig jævn vejbane.
>

Da jeg kørte fra Rødby - Hamburg - Hannover/Minden var det hovedparten af
strækningen der gav mulighed for ubegrændset fart. Og lovligt....
Det var mest omkring byerne der var 120km zoner...

Venligst



Folmer Rasmussen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 16:56

On Thu, 29 Apr 2004 17:48:07 +0200, "Søren Christensen"
<Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...

>>
>> Der er ikke mange kilometer af den forholdsvis lange strækning der
>> ikke er begrænset til enten 110 eller130 km/t.

>
>Da jeg kørte fra Rødby - Hamburg - Hannover/Minden var det hovedparten af
>strækningen der gav mulighed for ubegrændset fart. Og lovligt....
>Det var mest omkring byerne der var 120km zoner...

>--

Jeg er ikke enig med dig.

Der er f.eks. en lang strækning udenom Hannover, hvor der er
begrænsning. Ligeledes er det meste af Kasselbakkerne også ramt, osv.

Venlig hilsen
Folmer


Hans L. Jørgensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Hans L. Jørgensen


Dato : 29-04-04 17:19


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:78929057omve6tcgpp9vov5asoh5pdeupd@4ax.com...
> On Thu, 29 Apr 2004 17:48:07 +0200, "Søren Christensen"
> <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:
>
>
> Jeg er ikke enig med dig.
>
> Der er f.eks. en lang strækning udenom Hannover, hvor der er
> begrænsning. Ligeledes er det meste af Kasselbakkerne også ramt, osv.
>

Det er korrekt..

Ligeledes det meste af vejen fra grænsen (Padborg) til Hannover




--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg



Søren Christensen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Søren Christensen


Dato : 29-04-04 17:24


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:78929057omve6tcgpp9vov5asoh5pdeupd@4ax.com...
> On Thu, 29 Apr 2004 17:48:07 +0200, "Søren Christensen"
> <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> wrote:
>
> >
> >"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> >news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...
>
> >>
> >> Der er ikke mange kilometer af den forholdsvis lange strækning der
> >> ikke er begrænset til enten 110 eller130 km/t.
>
> >
> >Da jeg kørte fra Rødby - Hamburg - Hannover/Minden var det hovedparten af
> >strækningen der gav mulighed for ubegrændset fart. Og lovligt....
> >Det var mest omkring byerne der var 120km zoner...
>
> >--
>
> Jeg er ikke enig med dig.
>
> Der er f.eks. en lang strækning udenom Hannover, hvor der er
> begrænsning. Ligeledes er det meste af Kasselbakkerne også ramt, osv.
>

Læs hva jeg skrev. Omkring byerne. Dvs motorvejsnettet omkring byerne.
Fra Hamburg til hannover er der et langt stykke med fri hastighed.
Der er også et langt stykke fra puttgarden mod hamburg der er fri fart.
Ja det er rigtigt der er zoner på 120km/t flere steder. Men mest fri fart.
Det var der ihvertfald sidste forår i de 4 måneder jeg brugte strækningen
flere gange ugentligt...

Venligst



Thomas H. (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas H.


Dato : 29-04-04 19:21


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...

> Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
> "betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
> strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
> støbningen. )

Umuligt, jeg har maaaange gange hørt, at motorvejen dernede er meget meget
bedre og bredere end de danske, derfor kan de køre så hurtigt uden
problemer. De danske motorveje er slet slet ikke bygget til så høje
hastigheder som 130 er ...eller www.thhe.dk/BMW_745i-Dash-255.jpg


Thomas H.



Folmer Rasmussen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 19:49

On Thu, 29 Apr 2004 20:20:49 +0200, "Thomas H."
<thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>
>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...
>
>> Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
>> "betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
>> strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
>> støbningen. )
>
>Umuligt, jeg har maaaange gange hørt, at motorvejen dernede er meget meget
>bedre og bredere end de danske, derfor kan de køre så hurtigt uden
>problemer. De danske motorveje er slet slet ikke bygget til så høje
>hastigheder som 130 er ...eller

>--

Jeg kan godt ane ironien.

Faktum er jo, at man kan køre 250 km/t. på næsten hvad som helst, men
som på det sexuelle område foretrækker jeg fransk frem for tysk.

Fartbegrænsning der er lagt på et fornuftigt niveau, er faktisk en god
ting. Det mindsker elastikkørsel betragteligt.

Venlig hilsen
Folmer


Mogens Knudsen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Mogens Knudsen


Dato : 29-04-04 20:31

On Thu, 29 Apr 2004 20:49:15 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Jeg kan godt ane ironien.
>Faktum er jo, at man kan køre 250 km/t. på næsten hvad som helst, men
>som på det sexuelle område foretrækker jeg fransk frem for tysk.

Det største problem er næsten, at det er utroligt let at overse
skiltene med hastighedsnedsættelse i Tyskland.

>Fartbegrænsning der er lagt på et fornuftigt niveau, er faktisk en god
>ting. Det mindsker elastikkørsel betragteligt.

Der er sgu næppe nogen, der ikke kører stærkt, dér.

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Folmer Rasmussen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 29-04-04 20:50

On Thu, 29 Apr 2004 21:31:03 +0200, Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>On Thu, 29 Apr 2004 20:49:15 +0200, Folmer Rasmussen
><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
>>Jeg kan godt ane ironien.
>>Faktum er jo, at man kan køre 250 km/t. på næsten hvad som helst, men
>>som på det sexuelle område foretrækker jeg fransk frem for tysk.
>
>Det største problem er næsten, at det er utroligt let at overse
>skiltene med hastighedsnedsættelse i Tyskland.
>
>>Fartbegrænsning der er lagt på et fornuftigt niveau, er faktisk en god
>>ting. Det mindsker elastikkørsel betragteligt.
>
>Der er sgu næppe nogen, der ikke kører stærkt, dér.

>--

Hvis det er Frankrig du taler om nu, så ser man stort set aldrig dét
som man så ofte ser i Tyskland, nemlig to biler der med meget få
meters mellemrum kommer farende med 250 km/t., bare for, sekunder
efter at bremse ned så skiverne gløder når yderste bane ikke længere
er fri.

Man er også i stand til at identificere chaufførerne når man er fremme
på sit hotel, og sidder i baren og nyder en fyraftensbajer. De har
stadig hvide knoer, og går og spytter lidt tandfyldninger ud, fordi de
har skåret tænder det meste af dagen.

I Frankrig er farten begrænset til 130 km/t. hvis det er tørvejr, og
der bliver typisk kørt mellem 140 og 160 km/t., og det fungerer
faktisk. Har man sat tempostaten på 150-155 km/t., så kan der gå
meeget lang tid imellem at man må afbryde den. I modsætning til
Tyskland.

Venlig hilsen
Folmer


Klaus Rejkjær (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Klaus Rejkjær


Dato : 29-04-04 21:30


> I Frankrig er farten begrænset til 130 km/t. hvis det er tørvejr, og
> der bliver typisk kørt mellem 140 og 160 km/t., og det fungerer
> faktisk. Har man sat tempostaten på 150-155 km/t., så kan der gå
> meeget lang tid imellem at man må afbryde den. I modsætning til
> Tyskland.
>
Også min erfaring. De franske betalingsveje er utroligt behagelige at køre
på, og ca. 150-160 fungerer fint. Jeg betaler gerne for at bruge dem når
familien kører sydpå.

MVH Klaus



phk (30-04-2004)
Kommentar
Fra : phk


Dato : 30-04-04 03:23


"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4gm290deuj4unim3svof0fdsbsm285kg9f@4ax.com...
> Har man sat tempostaten på 150-155 km/t., så kan der gå
> meeget lang tid imellem at man må afbryde den.

Men Folmer - er det ikke fordi Fiat´en har svært ved at holde hastigheden
deroppe?? ;)


--
Per, Esbjerg



Jakob Houkjær (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Jakob Houkjær


Dato : 29-04-04 20:27

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:lr1290p0gahe7o9k2hh6ih6hlhr3h9l5a5@4ax.com...

> Flere af de steder der ikke er begrænset er til gengæld ramt af
> "betonsyge" i en grad så det er uudholdeligt at holde en høj fart på
> strækningen. (Betonsyge er gadagunk-lydene fra sammenføjningerne i
> støbningen. )

Ork, det er ingenting. Jeg kørte fra Jylland til Berlin i 1997 på motorvejen
hele vejen. Et stort stykke motorvej før Berlin var endnu ikke renoveret
siden DDR-dagene. (det var formentlig også det oprindelige som Hitler
anlagde!)

Vejen bestod af de velkendte betonplader men istedet for gadagunk-lyde fra
sammenføjningerne var bilen ved at falde fra hinanden idet sammenføjningerne
var forskudt flere centimeter og ukrudtet stod 30 cm. op mellem pladerne i
vejkanten og i nødsporet. Marchhastigheden var 50-60 km/t...

Jeg fandt lige et billede her men det så faktisk værre ud på dén strækning
jeg kørte på http://www.tell-online.de/i-klartext-ddr-autobahn.jpg

....og nu er vejen renoveret og udbygget til en 6-spors vej lidt før Berlin,
dog er det en nyanlagt af betontypen, men den er glimrende at køre på
sålænge den er ny

--
-------
mvh Jakob Houkjær



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408674
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste