Ibiza TDi 130hk vs Vectra V6
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 09:25

Hej gruppe

Landberg postede for noget tid siden en test af en Ibiza TDi 130 + boks...

Resultatet kan ses her:
http://www.bokstuning.dk/Måling%20af%20Seat%20Ibiza.htm

Landberg har været så venlig at låne mig målegrejet - jeg har dog ikke en
laptop jeg kan tilslutte, så jeg kan ikke lave de fine kurver...

Så mine tal kommer lige her:

0-20m = 2,610s
0-100m = 6,673s
0-200m = 10,024s @ 117,59 km/t
0-300m = 12,870s
0-402m = 15,413s @ 148,32 km/t

0-100 km/t = 7,960s

Konklusionen må være at jeg ikke helt kan hænge på den skide Ibiza.. Men ud
fra tallene vil jeg tro at jeg overhaler den inden vi når 180 km/t. Ibizaen
kører ca. 5 km/t hurtigere end mig ved 200 meter mærket, men ved 402 meter
mærket er hastighedsforskellen reduceret til under 2 km/t.

Som Landberg sagde i sit oprindelige indlæg er effektmålinger med G-Tech
ikke holdbare.. Hvis G-Tech'en får at vide at min bil vejer 1452kg, kan jeg
trække omkring 110kw ud af den. Min bil er dog ikke vejet, så jeg har ingen
anelse om hvad den vejer i kampklar stand.. Egenvægten er 1225kg, så mig
oven i, og lidt benzin i tanken på det skrammel jeg nu har til at ligge i
bagagerummet... :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A CDX '94 <- nu med aluer

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 09:46

> Konklusionen må være at jeg ikke helt kan hænge på den skide Ibiza..

Jeg må lige lave den der start for dig på et tidspunkt, så du ikke skal have
hægende på dig, at din Vectra ikke kan følge med en diesel-tramper fra VAG.

--
/ Jan W Nielsen
Opel Vectra 2,0i, 1990 - 9,03 sek på G-tech med to mænd på 90 kg, 3/4 fuld

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-04-04 10:45

Jan W Nielsen wrote:

> Jeg må lige lave den der start for dig på et tidspunkt, så du ikke skal have
> hægende på dig, at din Vectra ikke kan følge med en diesel-tramper fra VAG.

Med noget trykladning går det nok an.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 10:50

> Med noget trykladning går det nok an.

Men det har en Vectra V6 jo ikke.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 29-04-04 11:57

Jan W Nielsen wrote:

> Men det har en Vectra V6 jo ikke.

Næh, men hvis man kan bokstune den ene kan man vel tryklade den anden.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 12:09

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Næh, men hvis man kan bokstune den ene kan man vel tryklade den anden.

Hehe... ja :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 14:11

> Næh, men hvis man kan bokstune den ene kan man vel tryklade den anden.

Det kan man da sagtens - hvis man har pengene..

Men hvorfor er det interesant..?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 14:27

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Men hvorfor er det interesant..?

Fordi Ibiza'en er hurtigst :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 15:01

> Fordi Ibiza'en er hurtigst :)

Det tænkte jeg nok...

Men du er da mand nok til at stå ved det uden klagesang over, at man da også
kunne bruge 30.000 på at montere en kompressor på din.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 29-04-04 21:21

On Thu, 29 Apr 2004 10:45:37 +0200, "Jan W Nielsen" <intet svar>
wrote:

>Opel Vectra 2,0i, 1990 - 9,03 sek på G-tech

'91 Opel Omega 30i-24 - 7.2 sek på G-tech

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 07:58

> '91 Opel Omega 30i-24 - 7.2 sek på G-tech

Hvad kører den quartermiles på?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 30-04-04 16:19

On Fri, 30 Apr 2004 08:58:19 +0200, "Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk>
wrote:

>Hvad kører den quartermiles på?

Jég "gør" ikke dén slags

/Mogens
Biler fra @lfa til Omeg@
www.alfa-gt.de

Fra : phk

Dato : 29-04-04 10:34

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Landberg har været så venlig at låne mig målegrejet - jeg har dog ikke en
> laptop jeg kan tilslutte, så jeg kan ikke lave de fine kurver...

Har du eksperimenteret med at starte i 2. gear og konstateret forskellen??

--
Per, Esbjerg
3G TDI :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 10:42

> Har du eksperimenteret med at starte i 2. gear og konstateret forskellen??

Det kan bilen jo ikke trække igang hurtigt - hvad enten det er diesel eller
benzin.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 29-04-04 11:31

Jan W Nielsen wrote:
::: Har du eksperimenteret med at starte i 2. gear og konstateret
::: forskellen??
::
:: Det kan bilen jo ikke trække igang hurtigt - hvad enten det er
:: diesel eller benzin.

Det kunne min gamle turbo....eller det vil sige, at den trak koblingen godt
og vel igang....

M.v.h.

Fra : phk

Dato : 29-04-04 13:30

> Det kan bilen jo ikke trække igang hurtigt - hvad enten det er diesel
eller
> benzin.

Njoo ... jeg kender en chiptunet 110HK´s Golf der har 90HK ved 1.800
omdrejninger .. det burde være nok til at starte den i 2. gear evt. med lidt
hjulslip for at holde momentet oppe. Og den topper allerede ved omkring
80km/timen i 2. gear. Tophastighed i 1. gear er ikke værd at snakke om, man
er der for hurtig og skal hurtigt videre ;)

Og ved start i 2. gear sparer man et gearskift og et lille turbotryktab.

--
Per, Esbjerg
3G ;)

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 14:13

> [...]
lidt
> hjulslip for at holde momentet oppe.
> Og ved start i 2. gear sparer man et gearskift og et lille turbotryktab.

Jeg vil vædde 20.000 kroner på, at jeg til ENHVER tid kan lave en hurtigere
tid ved at starte i første gear - også i demn nævnte Golf.

Der er intet at være i tvivl om.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 29-04-04 15:23

> [...]
hurtigere
> tid ved at starte i første gear - også i demn nævnte Golf.

Start i første gear kan give anledning til meget hjulspin i modsætning til
start i 2. gear. Og hestene er der jo relativt tidligt i 2. gear oftest uden
at lave hjulspin. Man kan sige forskellen er at have 130 HK til rådighed ved
4.000 omdrejninger - eller 120 ved 3.000 (2. gear). Bilen yder 130 HK fra
3.100 omdrejninger og opefter til max omdrejninger (ca. 4.500).

Jeg har bemærket mig at når jeg starter i 2. gear rundt i et sving med
samtidig accelleration kommer jeg hurtigere rundt i 2. gear, hvor den har
fat i asfalten hele tiden i modsætning til det samme i første gear, hvor det
oftest (hver gang) går op i hjulspin.

Jeg ved godt at så slipper man bare gassen, men det er uhyre svært om ikke
umuligt at finde et punkt hvor jeg føler accellerationen er lige så kraftig
som samme sving i 2. gear med fuld pedal og ingen hjulspin.

Jeg starter ofte i 2. gear når jeg triller rundt i byen helt uden problem og
uden speederpåvirkning og uden at sinke trafikken. Bilen kører nemt 45 i 5.
gear uden speederpåvirkning.

Jeg tror på at 2. gear godt kan være hurtigere, men det kræver formentligt
et præcistvirkende stopur uden muligheder for menneskelig fejl ved målingen.
--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 15:47

> Start i første gear kan give anledning til meget hjulspin i modsætning til
> start i 2. gear.

Ikke hvis man kan styre tingene. At hjulet "snakker lidt" gør intet - blot
det ikke snurrer lystigt rundt.

> Og hestene er der jo relativt tidligt i 2. gear oftest uden
> at lave hjulspin.

Du har tabt minimum 5-6 meter, før du har fat i andet gear.

> Man kan sige forskellen er at have 130 HK til rådighed ved
> 4.000 omdrejninger - eller 120 ved 3.000 (2. gear). Bilen yder 130 HK fra
> 3.100 omdrejninger og opefter til max omdrejninger (ca. 4.500).

Problemet er, at du ville skulle file gevaldigt på koblingen - det koster
varme og effekttab - og det er sværere at styre end den rette friktion
mellem vej og dæk.

Gearskiftet koster ufatteligt lidt i "spildtid".

> [...]
> samtidig acceleration kommer jeg hurtigere rundt i 2. gear, hvor den har
> fat i asfalten hele tiden i modsætning til det samme i første gear, hvor

Igen - det er et spørgsmål om kontrol.

Folk er kører på striben regelmæssigt ville kunne fortælle, at det ikke er
let for alle at lave "den optimale start". Og hvis den virkelig skal være
optimal, er der ingen, der kan gøre det hver gang. Så skal du have launch
control, og den der sidder i nogle dyrere VAG-biler tror jeg ikke engang på
ikke kan udkonkurreres af en dygtig manuel starter.

> [...]

> Jeg tror på at 2. gear godt kan være hurtigere, men det kræver formentligt
> et præcistvirkende stopur uden muligheder for menneskelig fejl ved

Ikke synderligt - hvis du have to ens biler ved siden af hinanden, skulle
jeg gerne vise dig det - men det er jo så let at sige.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 29-04-04 16:39

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse

> Ikke hvis man kan styre tingene. At hjulet "snakker lidt" gør intet - blot
> det ikke snurrer lystigt rundt.

Det kommer det nemt til med masser af nM ;)

Men indtil nu er det bare spekulation. Jeg har ikke haft nænnet til at
starte bilen hårdt i 2. gear - men det kommer nok til sommer når det går løs
med tidskørsel i klubben :)

--
Per, Esbjerg
3G :)

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-04 18:43

[klip]

> Jeg har ikke haft nænnet til at
> starte bilen hårdt i 2. gear

Samme her - det er sgu synd for den stakkels kobling - den har det hårdt nok
i forvejen

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 10:56

> Har du eksperimenteret med at starte i 2. gear og konstateret forskellen??

Nej, det har jeg ikke... Jeg tror ikke det kan betale sig :) Min 2. gear er
voldsomt langt, jeg tror kun akkurat lige jeg når at ligge den i 3. inden
200 meter mærket...

Fra : phk

Dato : 29-04-04 13:27

> [...]

er
> voldsomt langt, jeg tror kun akkurat lige jeg når at ligge den i 3. inden

Nåhhh - troede du kørte TDI´eren fordi du begyndte at sammenligne med Ibiza
.... men du holder rat i en Vectra ... ok.

Glem alt om 2. gear - det er jo ikke en diesel ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-04-04 16:48

> [...]
G-Tech
> ikke holdbare.. Hvis G-Tech'en får at vide at min bil vejer 1452kg,

110kW er 149,6 Hk - og G-Tech'en måler jo som bekendt effekten du bruger
til at accelerer bilen med, dvs. effekt på hjulene.
Derudover er du *pisket_til* at kende bilens nøjagtige vægt på
kørselstidspunktet.
Godt jeg bor ved siden af en brovægt der altid er tændt

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Roberto Saldo

Dato : 30-04-04 07:26

Brian Sørup wrote:
> [...]
> kørselstidspunktet.
> Godt jeg bor ved siden af en brovægt der altid er tændt

Interessant, kan man bare køre over den?
Hvor finder man sådan en vægt henne?

--
Roberto Saldo

Fra : jan@stevns.net

Dato : 30-04-04 07:55

Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> skrev :

>Interessant, kan man bare køre over den?
>Hvor finder man sådan en vægt henne?

typisk ved en form for vejestation , eller hos mange af de store
firmaer der f.eks kører med korn, foderstoffer etc.

eller måske en losseplads ;)

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-04-04 08:21

> Interessant, kan man bare køre over den?

Du kører op på den og holder stille.

> Hvor finder man sådan en vægt henne?

Den lokale foderstof-forretning ...
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-04 10:59

"Bjørn" <bjorn[at]norgaardsweb.dk> skrev i en meddelelse

> Så mine tal kommer lige her:
>
> 0-20m = 2,610s
> 0-100m = 6,673s
> 0-200m = 10,024s @ 117,59 km/t
> 0-300m = 12,870s
> 0-402m = 15,413s @ 148,32 km/t
>
> 0-100 km/t = 7,960s
>
> Konklusionen må være at jeg ikke helt kan hænge på den skide Ibiza..

Jeg er i nærheden af nogle flere Vectra'er her i weekenden. Bl.a. endnu en A
V6'er samt en A 2.0i - Skal nok blive godt at sammenligne den anden V6'er
med min, den er på felt rullet til 198,1hk - men er som bekendt rullet til
198,2hk :)