Røstjern - rustent på undersiden - udbedri~
Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 14:59

Hej.

Jeg har, før min Maxi 77 fra 1975 skal i vandet, gennemgået røstjernene.
Umiddelbart ser de gode ud - også på undersiden - med undtagelse af
undersiden af det forreste røstjern der er meget rustent.

Jeg har tænkt mig at få en smed til at lave et stykke stål til undersiden,
men jeg er usikker på, om jeg skal fjerne alt det gamle rustne først, da det
er meget svært at komme til i ankerbrønden. Det gamle jern er støbt ind i
glasfiberen og er derfor meget svært at komme ind til.

Er det nødvendigt at fjerne alt det gamle, eller kan man blot sætte det nye
stål over det gamle rustne? Skal det nye beslag støbes ind i glasfiber
ligesom det gamle?

Jeg håber der er en eller flere der kna hjælpe med et hurtigt svar, da båden
jo snart skal i vandet...

Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 15:32

Uheldigvis faldt Rasmus over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> røstjernene. Umiddelbart ser de gode ud - også på undersiden - med
> undtagelse af undersiden af det forreste røstjern der er meget

Rust anløbet eller virkelig rustet? Kan du banke rusten af i skaller?
Hvordan lyder det, når du banker på metallet?

Det er antageligvis rustfrit stål, og det er sjældent, at det ruster
rigtigt igennem, men det bliver ofte meget anløbet, uden at det dog
har nogen betydning for sikkerheden. Prøv at banke på beslaget, og
rens det evt med en stålbørste. Så kan du se, hvor galt, det er fat.

Giv det evt et par slag med hammeren (men uden at ødelægge
glasfiberen) og se, hvad der sker.

> [...]
> Er det nødvendigt at fjerne alt det gamle, eller kan man blot sætte
> det nye stål over det gamle rustne? Skal det nye beslag støbes ind i

Ja, hvordan vil du fastgøre det nye beslag? I hvad?

Jeg antager, at dine røstjern er udformet i to dele? Et løst beslag,
der sidder på dækket, og som er skruet fast i det nederste beslag?

Er det i to dele skal det indvendige belag glasses godt fast i de
forstærkninger, der sikkert er lavet til formålet i fribordet. Det
gamle beslag skal fjernes fuldstændig, og du skal lave et større
stykke glasfiber arbejde.

Det er ikke usansynligt, at det glassede beslag er ret langt,
krafterne skal jo fordeles jævnt over et større stykke.

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 17:42

Hej Claus.

Tusind tak for dine forklaringer - de er guld værd.

Det jeg mente med "Er det nødvendigt at fjerne alt det gamle, eller kan man
blot sætte det nye stål over det gamle rustne" er blot, at jeg ville sætte
et stykke stål ovenpå det allerede indstøbte rustne stykke.

Jeg tror, at det er ret rustent. Jeg er ikke sikker på, at det er rustfrit -
nærmest tværtimod. Da jeg havde skruet møtrikkerne løs, var der et par
skiver der smuldrede væk. Under skiverne kan jeg se selve forstærkningen -
det ser også meget rustent ud. Det er svært for mig at se præcist hvor meget
der er rustet væk, fordi beslaget er indstøbt og er meget svært at komme
til.

Umiddelbart lyder det lidt som om det er noget, jeg skal have et bådværft
til at kigge på, for jeg ved ikke, hvordan jeg skal få det gamle rustne
gravet ud og hvordan jeg kan støbe det nye ind. Kender du en der er god til
sådan noget i omegnen af Helsingør/Rungsted?

Men tusind tak for de gode råd!

Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-04-04 18:11

> [...]

> kan man blot sætte det nye stål over det gamle rustne" er blot, at
> jeg ville sætte et stykke stål ovenpå det allerede indstøbte rustne

Er det indvendige beslag fastgjort i undersiden af dækket, eller er
det i fribordet?
Jeg kender ikke konstruktionen på en maxi 77, men det lyder som om, at
det er et beslag, der er glasset fast på undersiden af dækket?

Jeg ville ikke umiddelbart sætte en ny plade uden på den gamle, fordi
er det gamle beslag meget råddent, så kan det heller ikke
viderefordele belastningen ud i glasfiberen, og selv om du sætter et
ny plade på, så vil det sikkert give sig mere og mere og dermed kan
belastningen blive ujævn.

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 18:40

Hej Claus.

Det indvendige beslag er fastgjort på undersiden af dækket. Det er muligt at
det også går i fribordet, men det kan i givet fald ikke umiddelbart ses.

Jeg tror også umiddelbart, at jeg må have det gamle ud først. Jeg er bare
meget usikker på, hvordan jeg skal bære mig ad. Jeg må nok desværre have en
med lidt mere erfaring til at kigge på det. Det er bare lidt ærgeligt, da
jeg gerne vil til at have båden i vandet. Jeg håber bare ikke, at det er for
dyrt. Jeg må lede efter en eller anden der kan hjælpe mig i praksis.

Tusind tak for dine fine svar!

Rasmus

Fra : Per Ravn

Dato : 26-04-04 15:55

Hej Rasmus...

Måske du skulle prøve at, forhøre dig på www.maximalt.dk .Jeg har ladet mig
fortælle at, dit problem vist er meget normalt for 77erne.

Per

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 17:44

Hej Per.

Jeg har skrevet til Maximalt og vi må se, om der her er andre der er ude for
samme problem. Jeg tror mest, at debatten på Maximalt har drejet sig omkring
agter og sider - ikke så meget om det forreste.

Tusind tak for dit tip!

Rasmus

Fra : Egon Stich

Dato : 26-04-04 20:09

> [...]
> ligesom det gamle?
>
> Jeg håber der er en eller flere der kna hjælpe med et hurtigt svar, da

Hej Rasmus.
Allerførst: Meld dig ind i MAXI klubben.
Der kan man få tegninger over løsningen på dit problem.

Jeg har selv været turen igennem.
Jeg skal forsøge at beskrive hvad man gør:

Få lavet et stykke rustfrit fladt der passer på undersiden. Der skal være 2
huller til boltene.
Bukkes i smig, så det passer på undersiden.
Der fastsvejses et øje.

Et andet beskag til stævnen laves.
Det består af 2 plader.
Den ene har fastsvejset 2stk. 6 mm bolte.
Den anden huller for nævnte bolte samt et påsvejset øje.
dette beslag boltes fast i stævnen ca 30 cm nede.

De 2 øjer i beslagene forbindes med en vantskrue, som spændes.

Og så er du klar til "orkanen".

MVH
Egon, som sejler MAXI 77. (og er medlem af maxiklubben)

www.maximalt.dk.

Fra : Rasmus

Dato : 26-04-04 20:35

Hej Egon.

Jeg ER medlem af Maxiklubben (det er jo næsten oblikatorisk, når man har en
Maxi). Jeg følger jævnligt med på hjemmesiden, man der har mest været tale
om agter og vanterne.

Det er jo fantastisk, hvis der allerede er udarbejdet skabeloner m.v., så
jeg har også skrevet til Maxiklubben og spurgt.

Fjernede du de gamle rustne stumper eller lod du dem sidde (og blot satte de
nye udenpå)? Blev de nye indstøbt i glasfiber (det er de gamle hos mig). Det
ville jo være MEGET lettere, hvis man bare kunne få en smed til at lave
nogle rustfri beslag og så bare skrue dem på (evt. i sikaflex) i stedet for
at skulle save sig vej ind til de gamle beslag.

Tusind tak for dine uvurderlige råd!

Rasmus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 26-04-04 21:06

> Det er jo fantastisk, hvis der allerede er udarbejdet skabeloner
> m.v., så jeg har også skrevet til Maxiklubben og spurgt.

Mail et fax nummer til mig og jeg vil faxe tegninger over alle forbedringer
til røstjern til en Maxi 77.

Tegninger er vist 20 år gamle - så ja - de er lavet :)))

/Svend

Fra : Rasmus

Dato : 27-04-04 08:56

Hej Svend.

Tusind tak for dit fine tilbud! Jeg har desværre ikke mulighed for at
modtage faxer.

Har du mulighed for at scanne det og maile det til mig elller evt. sende det
med posten? Hvis du vil sende det med alm. post, vil jeg naturligvis betale
porto o.s.v. og sende det tilbage til dig med det samme.

Hvad er din mailadresse?

Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-04 11:27

> [...]

> sende det med posten? Hvis du vil sende det med alm. post, vil jeg
> naturligvis betale porto o.s.v. og sende det tilbage til dig med det

Hvis han ikke har en scanner, er han velkommen til at faxe det til
mig, så skal jeg scanne det til dig. Telefonnummer kan fås ved
henvendelse til min mailadresse.

> Hvad er din mailadresse?

Den står ca 12 linjer længere nede i dit indlæg

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 27-04-04 11:48

Hej Claus.

Det er virkelig pænt af dig. Man føler sig virkelig velkommen i denne
nyhedsgruppe. Det er skønt, når man kan hjælpe hinanden. Det er første gang,
at jeg bruger en nyhedsgruppe og jeg er i den grad glædeligt overrasket!

Ville du stadig fjerne det gamle rustne underlag, når det nye beslag også
fastgøres i kølen?

Jvnf. nedenstående:
"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-04 12:13

> [...]

> nyhedsgruppe. Det er skønt, når man kan hjælpe hinanden. Det er
> første gang, at jeg bruger en nyhedsgruppe og jeg er i den grad

Må jeg citere dig for det?
(lang historie...)

> Ville du stadig fjerne det gamle rustne underlag, når det nye beslag
> også fastgøres i kølen?

I kølen???

Du citere en beskrivelse, der tyder på et beslag i stævnen. Hvor
sidder dit røstjern helt præcist?

Men under alle omstændigheder villle jeg fjerne det gamle beslag. Det
er glasset fast for at få fordelt belastningen ordentligt ud i rensten
af skroget. Hvis du ikke glasser det nye beslag fast, vil belastningen
ikke blive fordelt ud i den omkringliggende fiber, og vil således være
for stor på det område, hvor beslaget sidder.

Samtidig vil det gamle beslag ruste videre, og med tiden vil det både
sidde løst og også begynde at overføre rust til det nye beslag. Altså,
det er noget klamp...

Den slags reparationer, som har konstruktionsmæssig karrakter, *skal*
være lavet forsvarligt. Den dag, du har et problem med et knækket
vant, og det behøver ikke at have noget at gøre med det aktuelle
beslag, og hvor du har brug for forsikringsdækning, så kan du
risikere, at forsikringen vil kigge på dit røstjern og derefter sige:
det vil vi ikke dække, fordi det er udført forkert.

Vi kender jo alle sammen forsikringsselskaber, og kan de finde et
påskud for ikke at dække, så gør de det. Og en uautoriseret eller
uforsvarlig reparation af en typebåd et et godt argument for et
forsikringsselskab.

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 27-04-04 12:30

Hej Claus.

Tak for endnu et godt svar. Jeg mente stævnen og ikke kølen. Sorry

Jeg tror selv, at jeg vil prøve at fjerne det gamle beslag. Det er bare
meget svært at komme til.

Har du en god idé til, hvordan man kan få det fri?

Jeg går ud fra, at jeg skal ud og investere i en "Dremmel" eller en anden
lille fidus man kan sætte en lille rundsav på...

Rasmus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-04 12:39

> [...]

> Jeg går ud fra, at jeg skal ud og investere i en "Dremmel" eller en
> anden lille fidus man kan sætte en lille rundsav på...

Den kommer du ikke langt med...

Du skal have fat i en vinkelsliber, og du skal slibe helt ind til den
rene glasfiber, når du skal glasse igen.

Men er det ikke noget, du har prøvet før, så lad være. Arbejde med
glasfiber og epoxy/polyester er ikke noget, man giver sig i kast med,
hvis man ikke har forudsætningerne, navnlig ikke, når der er tale om
reparationer, der har sikkerhedsmæssig karrakter.

Claus

Fra : Rasmus

Dato : 27-04-04 14:18

Du har nok ret...

Jeg må nok lade en prof. om det - ikke mindst af hensyn til forsikringen.
Det er selvfølgelig også et must at vide, at der ikke pludselig sker noget
farligt under en sejlads.

Tusind tak for de mange gode råd m.v. - det har jeg sat stor pris på. Nu
gælder det om at finde et godt værft der kan lave det, så det er lige i
øjet...

Rasmus

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 27-04-04 20:08

Send et fax nummer til sbj@events.dk

/Svend

Fra : Jens Mogensen

Dato : 26-04-04 21:44

Hej Rasmus

Du skal se denne side om indstøbning af nye røstjern, som inspiration.
http://home.tiscali.dk/kmp-sdbg/scampi/roestjern.html

mvh
Jens

> [...]
> ligesom det gamle?
>
> Jeg håber der er en eller flere der kna hjælpe med et hurtigt svar, da

---
Udgående mail er tjekket, og fri for kendte virus.

Fra : Egon Stich

Dato : 27-04-04 16:43

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Rasmus
>
> Du skal se denne side om indstøbning af nye røstjern, som inspiration.
> [...]
Hej Rasmus.
Når du får tegningerne, vil du se, at det ikke er nødvendigt at fjerne det
gamle jern.
Rens det så godt du kan for rust, og giv det en gang epoxy primer.
Så bør du have stoppet rusten.
Det nye beslag vil optage trækket på fuldt forsvarlig måde.

MVH
Egon.

Fra : Rasmus

Dato : 29-04-04 07:37

Hej Egon.

Tusind tak for svaret. Det er rart at vide, at du ikke mener, at det gamle
beslag skal fjernes.

Jeg har undersøgt beslaget nærmere og har i den forbindelse banket en meget
rusten skive af. Under skiven er der selvfølgelig også lidt rust, men det
stammer sandsynligvis bare fra skiven. Selve beslaget ser fornuftigt ud og
har en god tykkelse.

Jeg vil dog fortsat gerne forstærke det ned foran, så det er endnu mere
sikkert. Man kan jo ligeså godt gå med både livrem og seler.

Jeg har indtil nu været virkelig glad for den store hjælp jeg har fået fra
jer i denne nyhedsgruppe. Det er oplivende at finde et sted, hvor man
hjælper hinanden!

Jeg glæder mig til måske i fremtiden at kunne gengælde de mange gode råd ved
selv at deltage aktivt i nyhedsgruppen.

Tak endnu en gang!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-04 19:26

Ja, det var specielt godt, lige i denne uge, hvor maximalt.dk var lukket pga
webmasters udenlandsrejse. Der er nogle ting mærkespecifikke web-sider er
gode til og andre ting som denne NG er super til.

Man skal bare have begge dele ....

/Bjarke