udskiftning af lejebøsninger på Accent 26
Fra : snorke

Dato : 19-04-04 17:52

Jeg har købt en Accent 26 (Mørebass) hvor den tidligere ejer har skiftet
rorbøsninger.

Rorbøsninger blev lavet i Nylon (PolyAmid). Der blev desværre ikke taget
højde for at Nylon udvider sig med kontakt til vand/fugtig luft, hvilket
betyder at roret går ret stramt. Nu går jeg og overvejer muligheden for at
skifte rorbøsningerne uden at skulle sejle første sæson med det stramme ror.

Er der nogen, der har et par tricks til at få roret af, uden at tage båden
op af vandet??? Jeg kan evt tage båden op når roret skal monteres igen.

Er Nylon det rigtige materiale til rorbøsninger?? Jeg har overvejet
AcetalPlast (POM) som har samme egenskaber som Nylon, men som ikke udvider
sig i vand.

Hvor meget "slup" skal jeg lave mellem rorstammen (den bevæglige del) og
bøsningen??? 3-4/10 mm ???

Kan man købe færdige lejebøsninger til Accent 26?

Carsten

Fra : Johnny

Dato : 20-04-04 08:11

Hejsa
Jeg brugte et plastmateriale der hedder Delrin til vores gamle spækhugger.
Virkede fortrineligt og udvidede sig ikke.
mvh Johnny

Fra : snorke

Dato : 20-04-04 08:28

"Johnny" <Rix@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Jeg brugte et plastmateriale der hedder Delrin til vores gamle spækhugger.
> Virkede fortrineligt og udvidede sig ikke.
> mvh Johnny

Jeg har lige slået Delrin op. Det er POM (Acetal plast) fra DuPont.

Så langt så godt

Carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-04 09:38

Uheldigvis faldt snorke over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har lige slået Delrin op. Det er POM (Acetal plast) fra DuPont.
> Så langt så godt

Men det kan blive bedre endnu

Non Fric, det staves muligvis anderledes.

Det er et andet plastmateriale, som bruges alle steder, hvor der skal
være absolut nul friktion, bl.a. inden for alle mulige maskiner til
fødevareindustrien osv.

Enhver maskinarbejder kender det, og det er dejligt nemt at dreje i.

Men delrin er også udmærket, det er bl.a. det, man bruger til
ankerruller.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-04 10:28

Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Men det kan blive bedre endnu
> Non Fric, det staves muligvis anderledes.

http://www.transmitek.dk/site/default.asp?sideType=artikel&handling=look&artID=10

Hvis du kan finde en billig klods og en drejer, så har du et
fremragende leje.

Jeg ved ikke hvad det koster, men i '86 arbejde jeg på en
maskinfabrik, hvor vi brugte det, og det var noget, der blev ført
regnskab med....

Claus