Sejl til Helgoland og Hamburg
Fra : Lars

Dato : 18-04-04 18:55

Er der nogen her dk.fritid.sejlads der kan dele ud af erfaringer fra sejlads
i sejlbåd fra indre danske farvande til Helgoland via Kieler kanalen eller
Kieler Kanalen/Eider?

Jeg er mest interesseret i at erfaringer om man kan sejle gennem Eider med
masten på?
Kræver Kieler Kanalen eller Kieler kanalen/Eider det nye "kanal/flod" bevis?
Hvilken af ruterne er kortest til Helgoland.
Kan man sejle til Hamburg med masten oppe?
Hvad er afgifterne/udgifterne samlet gennem Kieler Kanalen?
Hvor meget betyder tidevandet på helgoland og naboøerne samt i Cuxhaven og
andre nærliggende havne?

Er der andre erfaringer til gavn for planlægningen af en sommertur til
Helgoland og/eller Hamburg er de kærkomne.

Vi har hjemhavn i Kalvehave og sejler Vega 27.

Lars

Fra : Kent Sune Mikkelsen

Dato : 18-04-04 22:07

Jeg kan fortælle at der er stor forskel på tidevandet på Helgoland der er et
sving på op til 8m
men de har flyde bro der nede så hvis der er plade der så ligge dig der
Og ja du skal ha kanal bevis i alle tyske kanaler
det er hvad jeg ved men kan også lige spøre om resten men kommer ikke ned på
de kanter(Gråsten) før Tirsdag
Hilsen Kent

Fra : Peter Unold

Dato : 18-04-04 22:42

Hej

"Kent Sune Mikkelsen" <kent.skurk@vip.cybercity.dk> wrote:
>Jeg kan fortælle at der er stor forskel på tidevandet på Helgoland der er et
>sving på op til 8m
>men de har flyde bro der nede så hvis der er plade der så ligge dig der

8m er lige i overkanten.

Jeg sidder her med den lille handy "Gezeitenkalender 2004" bog.

Helgoland - Mittleres Tidenhub(MTH): 2.4m

MTH er defineret som forskellen mellem det gennemsnitlige høj og
lavvande.

Jeg har også et strømatlas over Tyskebugt udgivet af BSH(www.bsh.de).
Her kan man se at tidevandet skaber en strøm på op til 70cm/sek.

med venlig hilsen
Peter

Fra : john lundsgaard

Dato : 19-04-04 10:25

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i en meddelelse

Hej Lars.

Ja men det kan jeg da svare på, jeg tog turen sidste sommer.

> Jeg er mest interesseret i at erfaringer om man kan sejle gennem Eider med
> masten på?

Ja det kan man, og med en Vega er dybgangen heller ikke noget problem.

Prismæssigt skal du være opmærksom på, at hvis du er alene i
sluserne/broerne på Eideren, så koster det mere end hvis i er flere om hver
åbning - jeg kan ikke huske beløbet, da vi selv måtte opgiveve Eideren p.g.a
for stor dybgang (1,90).

> Kræver Kieler Kanalen eller Kieler kanalen/Eider det nye "kanal/flod"
bevis?

Nej Fornuftigvis er Kielrekanalen og Eideren IKKE klasisficeret som indre
tyske vandveje, hvorfor der ikke er krav om kanalbevis for disse to.
Kanalbevis kræves først fra Hamburg og indad.

> Hvilken af ruterne er kortest til Helgoland.

Turen fra Eider Sperrwerk er kortere. Jeg vil foreslå en tur ud fra Eideren
og ind ved Cuxhafen. Den modsatte tur kræver efter min menig for meget
sikkerhed for godt vejr, da anduvningen af Eideren er lidt mere tricky -
Elben er dejlig bred og utrolig godt afmærket!!.

> Kan man sejle til Hamburg med masten oppe?

Ja ingen problem. Der ligger faktisk helt inde i centrum af Hamburg en
gæstemarina indenfor gå afstand af centrum, og med pontonbroer der kan
anløbes både ved høj og lavvande.

> Hvad er afgifterne/udgifterne samlet gennem Kieler Kanalen?

UPS - så vidt jeg husker omkring 15 EUR pr. tur. Bemærk man betaler for hele
turen i slusen ved Holtenau (- Kiel). Turen genem kanalen er iøvrigt ca. 55
sm., og må kun besejles om dagen, og ikke for sejl. Der er dog flere
muligheder for ovenatning undervejs - kanalkort kan varmt anbefales bla er
der nogle lidt specielle lyssignaler, som man skal være opmærksom på. Vi
blev f.eks. holdt en hel flok tilbage ved en af vigepladserne, da der var et
stort krydstogskib på vej fra den anden side. Men kanalkortet fortæller hvad
alle disse lys betyder.

> Hvor meget betyder tidevandet på helgoland og naboøerne samt i Cuxhaven og
> andre nærliggende havne?

Helgoland har kun en naboø - Düne - og den må man ikke selv sejle til.

Tidevandet i hele området er omkring 3 meter, og det er fuldstændig
afgørende for hvornår man sejler hvor hen. På højdepunktet af strømmen løber
den ca. 3-4 knob i Elben, og så sejler man altså kun med den!! Til
planlægning af turen skal du have en tidevandstabel for Elben/Helgoland.

Vi sejlede feks. fra Cuxhafen 1 time efter højvande, det gav medstrøm hele
vejen ud af Elben, og dermed en fart på godt 8 knob, så de ca. 40 sm til
Helgoland var faktisk overstået på knap 6 timer.

Tilsvarende afgang en time før højvande fra Helgoland betød at strømmen
skiftede så vi fik den med hele vejen op til Brunsbüttel.

Cuxhafen og Helgoland er "nemme havne" der er vand nok både ved høj og
lavvande, men der er en række havne i området (bl.a. på Eideren) der tørrer
ud ved lavvande. Med en Vega er problemet p.g.a. den lange køl ikke så
stort, men kan altså ikke lige selv bestemme hvornår man vil ind og ud!!!.

> Er der andre erfaringer til gavn for planlægningen af en sommertur til
> Helgoland og/eller Hamburg er de kærkomne.

Helgoland er en "lortehavn" der er pontoner, men man ligger i lag udenpå
disse pontoner op til 12 - 15 uden på hinanden. Sidste sommer da vi lå der
kom der en voldsom tordenbyge, og det satte godt nok skub i foretagenet!!

Hegoland er bestemt et besøg værd, et meget meget specielt sted, så afsæt et
par dage til besøget.

Bemærk også lige, at Helgoland er toldfrit område, så deres kiosker har
verdens mest interessante udvalg i parfume, sprit og cigaretter.

Go' tur. Vi kommer bestemt igen en anden gang

hilsen John

Fra : PKJ

Dato : 21-04-04 18:58

> [...]
sejlads
> i sejlbåd fra indre danske farvande til Helgoland via Kieler kanalen
Ja lidt.
> Kræver Kieler Kanalen eller Kieler kanalen/Eider det nye "kanal/flod"
bevis?
Nej

Rendsborg er en meget fin havn at overnatte i hvis hele kanalen ikke
tages ad en gang.
Fin by.

> Hvor meget betyder tidevandet på helgoland og naboøerne samt i
Cuxhaven og
> andre nærliggende havne?

CUXHAVEN har springtidshøjvande på ca 3.75 m.
Helgoland ------------------------------ca. 2.70

Der er to havne i CUXHAVEN for lystbåde. Den gamle havn (østligst)
foretrækker vi. Ligger meget
lunt næsten midt i byen. Den vestlige er en stor "maskin" marina. hvor
der ikke er megen læ for evt.
kulingsvejr.

For begge: Pas meget på strømmen når der sejles ind mellem molerne.
Mange har fået skrammer og ramt det læ molehoved. Tværstrøm på op mod
3.5-4 knob.

Der er fra CUXHAVEN til ELBE 1 Fyrskib ca 25 Sømil. Ved Elbe 1 begynder
løjerne hvis vinden er mellem WNW og N og over 8-10 m /sek. Altså sejl
kun i godt vejr. Og planlæg altid under hensyn til tidevandsstrømme.

> Er der andre erfaringer til gavn for planlægningen af en sommertur til
> Helgoland og/eller Hamburg er de kærkomne.

Der skal stor lyst til at sejle til Hamburg. f.eks WEDEL ca 15 fra
centrum.

> Vi har hjemhavn i Kalvehave og sejler Vega 27.

I Elben skal du nok få rørt din maskine.

> Lars
/PKJ