Havari - hvorfor?
Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 18:09

Ja, så er den gal!

Var ude og lufte motorbåden i eftermiddags og gassede op fra tomgang, da der
pludselig lød en forfærdelig larm fra motorrummet. Samtidig forsvandt
trækevnen komplet. Kort forinden var det som om jeg havde registreret lidt
flere vibrationer i motoren end normalt.

Heldigvis var den en båd lige i nærheden som kunne trække mig i havn.

Min umiddelbare teori er en havareret gearkasse - motoren kører jo fint. Jeg
har en Yanmar diesel med en Hurth/ZF gearkasse og fast skrueaksel.

Det virker som om propellen trækker når jeg kører i tomgang - men hvis jeg
gasser op, er det som om nogle tandhjul mister forbindelsen med hinanden og
der kommer nogle voldsomme vibrationer.

Nogle ideer...?

Anders
Helsingør

Fra : Vagn Schultz

Dato : 18-04-04 20:04

Er der mon kommet saltvand i gearkassen????
Hilsen Vagn

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 22:39

Ny teori:

Kan det være den "arm", der holder propel-akslen, der er brækket af...? Der
hvor lejet sidder? Det virker næsten sådan!

Erfaringer med sådanne skader?

Anders

Fra : Lars P. Larsen

Dato : 19-04-04 12:31

Det lyder unægteligt ligesom det der skete med min motorbåd, der var det
gearkassen som var total havareret. Det jeg hørte var bare en klirren og
raslen af en masse tandhjul som raslede rundt og så var der ikke mere
trækkraft. Der var på min gearkasse inden indikation på at jeg skulle have
ramt noget eller fejlbetjent gearkassen så det var simpelthen bare en
mekanisk defekt i gearkassen. Hvis du ikke har ramt noget og der er olie på
din gearkasse er det nok en defekt i gearkassen og det dækker forsikringen
ikke. Kan du heler ikke få den i bak??

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-04 18:33

Fandt fejlen! Se tråden "Metaldetektiver?"

Anders