Knækstifter og anoder til påhængsmotor?
Fra : Mikkel

Dato : 18-04-04 11:29

Jeg har hørt at man engang imellem skal udskifte en knækstift ved propellen
på en påhængsmotor og at det er en god ide at have en reserve med i båden!

Hvor sidder denne stift og hvor tit skal man udskifte den? - Det drejer sig
om en 11 år gammel Mercury 25 HK

Jeg har også hørt at man nogle gange skal skifte en zinkanode, men hvad er
det og hvor sidder denne og hvor tit skal sådan en skiftes?

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 12:33

Hej Mikkel

En knækstift sidder - på min motor - vinkelret på skruens akse, og skal i
tilfælde at skruen rammer mod fx en sten eller bunden, knække før skruen
eller aksen beskades. En knækstift er altså en sikring.

For at skifte den, tages skruen af, så er knækstiften lige til at fjerne.

Man bør altid have en par ekstra med, hvis uheldet er ude.

På min motor sidder under motor-hætten to ekstra stk.

Hilsen

Carsten

Fra : Mikkel

Dato : 18-04-04 13:14

"Carsten" <cjng3_fjern_@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Man bør altid have en par ekstra med, hvis uheldet er ude.
>
> På min motor sidder under motor-hætten to ekstra stk.

Men skruen er vel ikke bare lige til at tage af? Man skal vel så have noget
værktøj med i båden til dette?

Er det noget man bør skifte en gang om året, eller skal sådan en bare
skiftes når den knækker?

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-04-04 13:24

Mikkel wrote:

> Men skruen er vel ikke bare lige til at tage af? Man skal vel så have
> noget værktøj med i båden til dette?
>
> Er det noget man bør skifte en gang om året, eller skal sådan en bare
> skiftes når den knækker?
Hvis den ser normal ud, altså uden hakker og skrammer, når du laver det
normale "forårs eftersyn" kan jeg ikke se nogen grund til at skifte den. -
Ved at se efter inden sejlsæsonen finder du også ud af hvilket værktøj den
skal være i båden - jeg gætter på en "universal"tang og en fastnøgle der
passer til skrue møtrikken.
/carsten

Fra : Mikkel

Dato : 18-04-04 13:53

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal være i båden - jeg gætter på en "universal"tang og en fastnøgle der

Nu har jeg pillet propellen af og jeg kan slet ikke se nogen stift eller
lign. - kun en akse med nogle tænder på???