|
| spørgsmål om stævnrør og skrueaksel Fra : ibber |
Dato : 14-04-04 16:31 |
|
jeg er ved at få lagt en motor i min båd for første gang.
Der hvor skrueakselen går igennem stævnrøret hen til motoren
der vil der efter min bedste overbevisning pisse ind med vand hvis det ikke
bliver stoppet på en eller anden måde.
Er det ,det der bliver kaldt en black jack.
Hvad gør man ellers
jeg har lagt et billede af omtalyte skrueaksel og stævnrør i dk.binaer
| |
Peter Ingsø Laursen (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Peter Ingsø Laursen |
Dato : 14-04-04 17:58 |
|
"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:c5jl7c$riq$1@news.net.uni-c.dk...
> jeg er ved at få lagt en motor i min båd for første gang.
>
> Der hvor skrueakselen går igennem stævnrøret hen til motoren
> der vil der efter min bedste overbevisning pisse ind med vand hvis det
ikke
> bliver stoppet på en eller anden måde.
> Er det ,det der bliver kaldt en black jack.
> Hvad gør man ellers
> jeg har lagt et billede af omtalyte skrueaksel og stævnrør i dk.binaer
Prøv at læse den helt friske tråd om emnet "Akseltætning"
---
Mvh, Peter Ingsø Laursen
| |
ibber (14-04-2004)
| Kommentar Fra : ibber |
Dato : 14-04-04 19:02 |
|
prøv at se mit billede i dk.binar først
> Prøv at læse den helt friske tråd om emnet "Akseltætning"
>
> ---
> Mvh, Peter Ingsø Laursen
>
>
| |
Jan (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-04-04 18:39 |
|
"ibber" <12347@ishoejby.dk> wrote in message
news:c5jl7c$riq$1@news.net.uni-c.dk...
> jeg er ved at få lagt en motor i min båd for første gang.
>
> Der hvor skrueakselen går igennem stævnrøret hen til motoren
> der vil der efter min bedste overbevisning pisse ind med vand hvis det
ikke
> bliver stoppet på en eller anden måde.
> Er det ,det der bliver kaldt en black jack.
> Hvad gør man ellers
> jeg har lagt et billede af omtalyte skrueaksel og stævnrør i dk.binaer
>
Se på http://www.sleipner.no.
mvh
Jan
| |
Kim Bøndergaard Poul~ (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Kim Bøndergaard Poul~ |
Dato : 14-04-04 21:18 |
|
Prøv at skaffe bådnyt fra april (eller maj) sidste år. Her var en fin artikel som beskrev hvorledes black jack'en skiftes (og
hvordan den virker)
/Kim
"ibber" <12347@ishoejby.dk> wrote in message news:c5jl7c$riq$1@news.net.uni-c.dk...
> jeg er ved at få lagt en motor i min båd for første gang.
>
> Der hvor skrueakselen går igennem stævnrøret hen til motoren
> der vil der efter min bedste overbevisning pisse ind med vand hvis det ikke
> bliver stoppet på en eller anden måde.
> Er det ,det der bliver kaldt en black jack.
> Hvad gør man ellers
> jeg har lagt et billede af omtalyte skrueaksel og stævnrør i dk.binaer
>
>
| |
Jan (14-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 14-04-04 22:04 |
|
"Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
news:407d9c02$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Prøv at skaffe bådnyt fra april (eller maj) sidste år. Her var en fin
artikel som beskrev hvorledes black jack'en skiftes (og
> hvordan den virker)
Hva er det virkelige navn på denne Black Jack, finnes det webside?
mvh
Jan
| |
AJ (15-04-2004)
| Kommentar Fra : AJ |
Dato : 15-04-04 07:36 |
|
"Jan" <overa@nospamonline.no> wrote in message
news:nHhfc.6635$px6.93475@news2.e.nsc.no...
>
> "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
> news:407d9c02$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Prøv at skaffe bådnyt fra april (eller maj) sidste år. Her var en fin
> artikel som beskrev hvorledes black jack'en skiftes (og
> > hvordan den virker)
>
> Hva er det virkelige navn på denne Black Jack, finnes det webside?
http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=17335
Den er ikke ligeså flot som pakboksene hos Sleipner.
Hos Sleipner står:
Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel.
Hvordan fungerer det?
| |
Jan (15-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 15-04-04 11:00 |
|
"AJ" <a@j.dk> wrote in message news:c5lagc$18e7$1@news.cybercity.dk...
> "Jan" <overa@nospamonline.no> wrote in message
> news:nHhfc.6635$px6.93475@news2.e.nsc.no...
> >
> > "Kim Bøndergaard Poulsen" <kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
> > news:407d9c02$0$260$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Prøv at skaffe bådnyt fra april (eller maj) sidste år. Her var en fin
> > artikel som beskrev hvorledes black jack'en skiftes (og
> > > hvordan den virker)
> >
> > Hva er det virkelige navn på denne Black Jack, finnes det webside?
>
> http://www.tempobaadudstyr.dk/product_nautisk.asp?product=17335
>
> Den er ikke ligeså flot som pakboksene hos Sleipner.
>
> Hos Sleipner står:
>
> Enkel å pakke om med ny talgpakning uten å demontere propellaksel.
>
> Hvordan fungerer det?
>
En forskruvning i forkant av pakkboksen åpnes og man har adkomst til
pakningen.
| |
Harding Larsen (15-04-2004)
| Kommentar Fra : Harding Larsen |
Dato : 15-04-04 10:23 |
|
I stedet for at anvende surugatløsninger hvor der pakkes mod
skrueakselen, bør man nok tænke på at montere en pakdåse type hvor
det virkelige formål er tilgodeset.
Se på Deep Sea Seals. Denne paktype pakker mod to flader i selve
pakningskonstruktionen, der så bliver skiftet samtidigt efter
mange års brug. Desuden indeholder pakningstypen en
sikkerhedslukning for vandindtrængen hvis selve pakningen skulle
gå i stykker.Endelig kan pakningen tvangsvandsmøres fra motorens
kølevandssystem. Denne konstante vandstrøm ud gennem det bagerste
leje for skrueakselen forhindrer/nedsætter desuden at evt.
forureningspartikler i vandet, som kan sendes fremad med
skruevandet under bakmanøvrer,finder vej ind i det bagerste leje.
De gammeldags typer som Black Jack og de som er vist på den norske
hjemmeside pakker mod skrueakselen og over en årrække kommer der
slidmærker i akselen, hvorfor pakningens placering må flyttes.
Alternativet er at udskifte skrueakselen. Valget er frit begge
løsninger koster penge.
Re dit spørgsmål så er black jack en Volvo opfindelse.
Mvh/Harding
Jan <overa@nospamonline.no> skrev:
>
>"Kim Bøndergaard Poulsen"
><kim@fam-boendergaard.dk> wrote in message
>news:407d9c02$0$260$edfadb0f@dread1
>1.news.tele.dk...
>> Prøv at skaffe bådnyt fra april
>>(eller maj) sidste år. Her var en fin
>artikel som beskrev hvorledes black
>jack'en skiftes (og
>> hvordan den virker)
>
> Hva er det virkelige navn på denne
>Black Jack, finnes det webside?
>mvh
>Jan
| |
Jan (15-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 15-04-04 14:52 |
|
"Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:10820211320.419529098493399@dtext.news.tele.dk...
> I stedet for at anvende surugatløsninger hvor der pakkes mod
> skrueakselen, bør man nok tænke på at montere en pakdåse type hvor
> det virkelige formål er tilgodeset.
> Se på Deep Sea Seals. Denne paktype pakker mod to flader i selve
> pakningskonstruktionen, der så bliver skiftet samtidigt efter
> mange års brug. Desuden indeholder pakningstypen en
> sikkerhedslukning for vandindtrængen hvis selve pakningen skulle
> gå i stykker.Endelig kan pakningen tvangsvandsmøres fra motorens
> kølevandssystem. Denne konstante vandstrøm ud gennem det bagerste
> leje for skrueakselen forhindrer/nedsætter desuden at evt.
> forureningspartikler i vandet, som kan sendes fremad med
> skruevandet under bakmanøvrer,finder vej ind i det bagerste leje.
MÅ Deep Sea Seals ha tvangssmøring fra motor eller pumpe, eller rekker det
med vannet som står i hylsen?
mvh
Jan
| |
Olau (15-04-2004)
| Kommentar Fra : Olau |
Dato : 15-04-04 19:41 |
|
"> MÅ Deep Sea Seals ha tvangssmøring fra motor eller pumpe, eller rekker
det
> med vannet som står i hylsen?
> mvh
> Jan
>
>
Hvis skrueakselen går mere end 2000 rpm skal der tvangssmøres/-køles, ellers
kan den sagtens klare sig med det vand der står i stævnrøret.
Hilsen Olau
| |
Harding Larsen (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Harding Larsen |
Dato : 16-04-04 08:01 |
|
Hej igen,
På det tidspunkt hvor jeg monterede mit leje var der i
specifikationen skrevet 1250 RPM, selvfølgelig kan specifikationen
været ændret siden.
Det er nu ikke det store problem at tilføre vand til lejet. Der
laves en afgrening efter impeller pumpen på det sted hvor
sugeventilen er monteret, afgreningens afgang til lejet er kun en
1/4" slange.
Samtidigt opnår man når motoren standses og sugeventilen åbner, at
vandet stiger op i 1/4" slangen indtil vandspejlsniveauet og lejet
er sikret fyldt med vand.
Når båden søsættes, stiger vandet automatisk op forbi lejet og
udluftning er ikke nødvendig.
Mit leje har nu virket i mange år uden at der er kommet en dråbe
vand ind i båden, lejet er helt forureningsfrit, ingen olie eller
fedt tilføres.
Skrueakselen er ikke en del af den direkte lejetætning.
De gammeldags systemer har to læbepakninger eller kvadratringe med
en lanternering imellem hvorigennem akselen roterer, lider af den
skavank at akselen foruden rotationen også vibrerer, hvorved
lejedelene belastes forskelligt og hvis man skal være lidt grov
kan det kaldes en vandpumpe.
Det skal helst være en pakning med lang levetid der placeres på et
så centralt sted i en båd.
Mvh/Harding
Olau <olaunospam@mail.dk> skrev:
>
>"> MÅ Deep Sea Seals ha tvangssmøring
>fra motor eller pumpe, eller rekker
>det
>> med vannet som står i hylsen?
>> mvh
>> Jan
>>
>>
>Hvis skrueakselen går mere end 2000
>rpm skal der tvangssmøres/-køles, ellers
>kan den sagtens klare sig med det
>vand der står i stævnrøret.
>Hilsen Olau
| |
Olau (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Olau |
Dato : 16-04-04 10:58 |
|
"Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:10820989860.550779963102748@dtext.news.tele.dk...
> Hej igen,
> På det tidspunkt hvor jeg monterede mit leje var der i
> specifikationen skrevet 1250 RPM, selvfølgelig kan specifikationen
> været ændret siden.
> Det er nu ikke det store problem at tilføre vand til lejet. Der
> laves en afgrening efter impeller pumpen på det sted hvor
> sugeventilen er monteret, afgreningens afgang til lejet er kun en
> 1/4" slange.
> Samtidigt opnår man når motoren standses og sugeventilen åbner, at
> vandet stiger op i 1/4" slangen indtil vandspejlsniveauet og lejet
> er sikret fyldt med vand.
> Når båden søsættes, stiger vandet automatisk op forbi lejet og
> udluftning er ikke nødvendig.
> Mit leje har nu virket i mange år uden at der er kommet en dråbe
> vand ind i båden, lejet er helt forureningsfrit, ingen olie eller
> fedt tilføres.
> Skrueakselen er ikke en del af den direkte lejetætning.
> De gammeldags systemer har to læbepakninger eller kvadratringe med
> en lanternering imellem hvorigennem akselen roterer, lider af den
> skavank at akselen foruden rotationen også vibrerer, hvorved
> lejedelene belastes forskelligt og hvis man skal være lidt grov
> kan det kaldes en vandpumpe.
> Det skal helst være en pakning med lang levetid der placeres på et
> så centralt sted i en båd.
> Mvh/Harding
>
Du har ret, -det er nyren det er galt med .
Størrelse 4, som jeg benytter, må i standard udgave max gå 1740 rpm og
1250rpm uden køling.
Hilsen Olau
| |
Jan (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 16-04-04 11:46 |
|
"Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:10820989860.550779963102748@dtext.news.tele.dk...
> Hej igen,
> På det tidspunkt hvor jeg monterede mit leje var der i
> specifikationen skrevet 1250 RPM, selvfølgelig kan specifikationen
> været ændret siden.
> Det er nu ikke det store problem at tilføre vand til lejet. Der
> laves en afgrening efter impeller pumpen på det sted hvor
> sugeventilen er monteret, afgreningens afgang til lejet er kun en
> 1/4" slange.
> Samtidigt opnår man når motoren standses og sugeventilen åbner, at
> vandet stiger op i 1/4" slangen indtil vandspejlsniveauet og lejet
> er sikret fyldt med vand.
> Når båden søsættes, stiger vandet automatisk op forbi lejet og
> udluftning er ikke nødvendig.
Snakket med forhandler på mit hjemsted i Norge i dag, han mente at der er OK
å montere forgrening ved sjøvannsinntaket og med slange til pakkboksen. Det
ville være enkelt på min båt. Hva tror du om denne løsningen?
| |
Jan (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 16-04-04 11:54 |
|
"Jan" <overa@nospamonline.no> wrote in message
news:7QOfc.6962$px6.98338@news2.e.nsc.no...
>
> "Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:10820989860.550779963102748@dtext.news.tele.dk...
> > Hej igen,
> > På det tidspunkt hvor jeg monterede mit leje var der i
> > specifikationen skrevet 1250 RPM, selvfølgelig kan specifikationen
> > været ændret siden.
> > Det er nu ikke det store problem at tilføre vand til lejet. Der
> > laves en afgrening efter impeller pumpen på det sted hvor
> > sugeventilen er monteret, afgreningens afgang til lejet er kun en
> > 1/4" slange.
> > Samtidigt opnår man når motoren standses og sugeventilen åbner, at
> > vandet stiger op i 1/4" slangen indtil vandspejlsniveauet og lejet
> > er sikret fyldt med vand.
> > Når båden søsættes, stiger vandet automatisk op forbi lejet og
> > udluftning er ikke nødvendig.
>
> Snakket med forhandler på mit hjemsted i Norge i dag, han mente at der er
OK
> å montere forgrening ved sjøvannsinntaket og med slange til pakkboksen.
Det
> ville være enkelt på min båt. Hva tror du om denne løsningen?
NB! sjøvannskjølt BMW dieselmotor
| |
Harding Larsen (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Harding Larsen |
Dato : 16-04-04 13:43 |
|
Hej Jan,
Den foreslåede montering vil være perfekt.
For at være helt specifik. der her kun væet tale om at anvende
søvand til køling/smøring af Deep Sea Selas stævnrørslejet, ikke
brug af det interne ferskvandskølevand.så får motoren en hurtig
død.
Mvh/Harding
Jan <overa@nospamonline.no> skrev:
>
>"Jan" <overa@nospamonline.no> wrote in message
>news:7QOfc.6962$px6.98338@news2.e.nsc .no...
>>
>> "Harding Larsen"
>><harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
>> news:10820989860.550779963102748@dt
>>ext.news.tele.dk...
>> > Hej igen,
>> > På det tidspunkt hvor jeg
>> >monterede mit leje var der i
>> > specifikationen skrevet 1250 RPM,
>> >selvfølgelig kan specifikationen
>> > været ændret siden.
>> > Det er nu ikke det store problem
>> >at tilføre vand til lejet. Der
>> > laves en afgrening efter impeller
>> >pumpen på det sted hvor
>> > sugeventilen er monteret,
>> >afgreningens afgang til lejet er kun en
>> > 1/4" slange.
>> > Samtidigt opnår man når motoren
>> >standses og sugeventilen åbner, at
>> > vandet stiger op i 1/4" slangen
>> >indtil vandspejlsniveauet og lejet
>> > er sikret fyldt med vand.
>> > Når båden søsættes, stiger vandet
>> >automatisk op forbi lejet og
>> > udluftning er ikke nødvendig.
>>
>> Snakket med forhandler på mit
>>hjemsted i Norge i dag, han mente at der er
>OK
>> å montere forgrening ved
>>sjøvannsinntaket og med slange til pakkboksen.
>Det
>> ville være enkelt på min båt. Hva
>>tror du om denne løsningen?
>NB! sjøvannskjølt BMW dieselmotor
| |
Olau (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Olau |
Dato : 16-04-04 17:52 |
|
"Jan" <overa@nospamonline.no> skrev i en meddelelse
news:7QOfc.6962$px6.98338@news2.e.nsc.no...
>
> "Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
> news:10820989860.550779963102748@dtext.news.tele.dk...
> > Hej igen,
> > På det tidspunkt hvor jeg monterede mit leje var der i
> > specifikationen skrevet 1250 RPM, selvfølgelig kan specifikationen
> > været ændret siden.
> > Det er nu ikke det store problem at tilføre vand til lejet. Der
> > laves en afgrening efter impeller pumpen på det sted hvor
> > sugeventilen er monteret, afgreningens afgang til lejet er kun en
> > 1/4" slange.
> > Samtidigt opnår man når motoren standses og sugeventilen åbner, at
> > vandet stiger op i 1/4" slangen indtil vandspejlsniveauet og lejet
> > er sikret fyldt med vand.
> > Når båden søsættes, stiger vandet automatisk op forbi lejet og
> > udluftning er ikke nødvendig.
>
> Snakket med forhandler på mit hjemsted i Norge i dag, han mente at der er
OK
> å montere forgrening ved sjøvannsinntaket og med slange til pakkboksen.
Det
> ville være enkelt på min båt. Hva tror du om denne løsningen?
>
>
Korsør Motor- og Propellerfabrik nævner i monteringsvejledningen, denne
montering som en mulighed for deplacement både op til 12 knob.
Læser man imidlertid den engelske vejledning skriver de:
" Please remember that the connection to the seal must *not* be taken from
any point between the seacock and the engine cooling pump. This may
introduce a suction which could be potentially hazardous to engine
performance."
Med andre ord: motorens kølevandspumpe kan trække luft fra
udluftningsslangen ind i motoren så den ikke får køling nok.
Hilsen Olau
| |
Jan (16-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 16-04-04 18:55 |
|
"Olau" <olaunospam@mail.dk> wrote in message
news:40800f2f$0$253$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Snakket med forhandler på mit hjemsted i Norge i dag, han mente at der
er
> OK
> > å montere forgrening ved sjøvannsinntaket og med slange til pakkboksen.
> Det
> > ville være enkelt på min båt. Hva tror du om denne løsningen?
> >
> >
>
> Korsør Motor- og Propellerfabrik nævner i monteringsvejledningen, denne
> montering som en mulighed for deplacement både op til 12 knob.
>
> Læser man imidlertid den engelske vejledning skriver de:
> " Please remember that the connection to the seal must *not* be taken from
> any point between the seacock and the engine cooling pump. This may
> introduce a suction which could be potentially hazardous to engine
> performance."
>
> Med andre ord: motorens kølevandspumpe kan trække luft fra
> udluftningsslangen ind i motoren så den ikke får køling nok.
>
> Hilsen Olau
>
Skal ikke utluftingsslangen stenges etter utlufting? Har sett på andre
system at utluftingsventil åpnes ved sjøsetting og stenges når hylsen er
oppfylt.
mvh
Jan
| |
Olau (17-04-2004)
| Kommentar Fra : Olau |
Dato : 17-04-04 00:07 |
|
> Skal ikke utluftingsslangen stenges etter utlufting? Har sett på andre
> system at utluftingsventil åpnes ved sjøsetting og stenges når hylsen er
> oppfylt.
> mvh
> Jan
>
Korsør propellerfabriks tegning viserat udluftningsslangen går til et
luftindtag mindst 460mm over vandlinien, på den måde slipper man for at
lufte stævnrøret ud efter hver søsætning. Den engelske vejledning anbefaler
dette hvis båden fortøjes på steder med så stor tidevandsforskel at båden
står på bunden ved lavvande.
Desværre virker min scanner ikke, så jeg kan ikke sende dig et kopi af
vejledningerne.
Hilsen Olau
| |
Harding Larsen (17-04-2004)
| Kommentar Fra : Harding Larsen |
Dato : 17-04-04 08:23 |
|
Hej igen,
For at undgå forvirring, Søvandets vej går gennem følgende
komponenter i vandstrømmens: Skroggennemføring, Afspærringshane
(seacock), slange til vandsi, vandsi, slange til impellerpumpe,
impellerpumpe, slange til sugeventil, sugeventil, slange til T-
afgrening, herefter går der slange til hhv. motor og ned til
stævnrørslejet.
Når motoren standset åbner sugeventilen og vandforbindelsen mellem
slangen fra impeller og motor afbrydes. Vandet i slangen fra
sugeventil og ned til motorblok løber ned gennem motorblokken ogud
gennem udstødningsmanifolden og ned i vandlås/lyddæmper som er
monteret efter udstødningsmanifolden og lavere placeret end
manifoldens udløb.
Ved denne vandspejlssænkning i køleslangerøret, som normalt er
omkring 19 mm, sænkes vandspejlet ned forbi stævnrørstilslutningen
på T-stykket og herved afbrydes også de forbundne kars forbindelse
til stævnrørets vandtilslutning og vandspejlet i slangen til
stævnrøret sænkes til samme højde som vandet uden for båden.
Når motoren startes igen bliver der igen fra impellerpumpen
tilført en massiv vandstråle igennem helesystemet og ned gennem
motorens sølesystem, som hermed igen vra vandet tilføres
kølevandet. I motorens søvandskanaler vil der måske, hvis
konstruktionen ikke er udført rigtigt, og det tror jeg på at den
er, kunne være sammenpresset lidt luft i et lille hulrum. Det er
uden betydning da det er den samlede våde overflade, med gode
transferegenskaber, som vil tilsikre tilstrækkelig køling af
motoren.
Det er rigtigt som Kosør skriver at der skal være mindst 460 mm
fra vandlinien og op til T-stykket og sugeventilen.
Mvh/Harding
Olau <olaunospam@mail.dk> skrev:
>
>> Skal ikke utluftingsslangen stenges
>>etter utlufting? Har sett på andre
>> system at utluftingsventil åpnes
>>ved sjøsetting og stenges når hylsen er
>> oppfylt.
>> mvh
>> Jan
>>
>
>Korsør propellerfabriks tegning
>viserat udluftningsslangen går til et
>luftindtag mindst 460mm over
>vandlinien, på den måde slipper man for at
>lufte stævnrøret ud efter hver
>søsætning. Den engelske vejledning anbefaler
>dette hvis båden fortøjes på steder
>med så stor tidevandsforskel at båden
>står på bunden ved lavvande.
>
>Desværre virker min scanner ikke, så
>jeg kan ikke sende dig et kopi af
>vejledningerne.
>
>Hilsen Olau
| |
Jan (17-04-2004)
| Kommentar Fra : Jan |
Dato : 17-04-04 19:30 |
|
"Harding Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message
news:10821866890.896686076639906@dtext.news.tele.dk...
> Hej igen,
> For at undgå forvirring, Søvandets vej går gennem følgende
> komponenter i vandstrømmens: Skroggennemføring, Afspærringshane
> (seacock), slange til vandsi, vandsi, slange til impellerpumpe,
> impellerpumpe, slange til sugeventil, sugeventil, slange til T-
> afgrening, herefter går der slange til hhv. motor og ned til
> stævnrørslejet.
> Olau <olaunospam@mail.dk> skrev:
> >Korsør propellerfabriks tegning
> >viserat udluftningsslangen går til et
> >luftindtag mindst 460mm over
> >vandlinien, på den måde slipper man for at
> >lufte stævnrøret ud efter hver
> >søsætning.
Takk for svar begge to. Jeg finner riktignok ikke sugeventil på tegning av
min motor, etter impeller går det slange til en forgrening, en gren går
gjennom motorblokk via termostat og til eksosmanifold, den andre grenen
direkte til eksosmanifold. Men jeg har bestemt meg for å installere deep sea
seals.
mvh
Jan
| |
Olau (17-04-2004)
| Kommentar Fra : Olau |
Dato : 17-04-04 22:13 |
|
">
> Takk for svar begge to. Jeg finner riktignok ikke sugeventil på tegning av
> min motor, etter impeller går det slange til en forgrening, en gren går
> gjennom motorblokk via termostat og til eksosmanifold, den andre grenen
> direkte til eksosmanifold. Men jeg har bestemt meg for å installere deep
sea
> seals.
> mvh
> Jan
>
>
God fornøjelse, jeg har i hvert fald været rigtig tilfreds med min.
Hilsen Olau
| |
|
|