Veksel spænding ud af Evindrude!!!!
Fra : Jaks

Dato : 11-04-04 23:31

Har lige købt en 15 Hk Evindrude med håndstyring - MEN har til min skræk
fundet ud af, at der kun er vekselspænding ud af sådan en fætter.....
Nogen her i gruppen som har en nem og billig måde at få det lavet om til 12V
Jævnspænding?

Mvh Jaks

Fra : Lars Kristensen

Dato : 12-04-04 00:30

Jaks wrote:
> [...]
> Nogen her i gruppen som har en nem og billig måde at få det lavet om til 12V

Hvad skal du drive med den?
Er det bare en lampe er det ligegyldigt at ensrette den!

- Lars

Fra : Jaks

Dato : 12-04-04 09:40

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal du drive med den?
> Er det bare en lampe er det ligegyldigt at ensrette den!
>
> - Lars

Havde til hensigt at montere mit ekkolod og evt. lade på mit batteri!!

Jaks

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-04-04 11:32

Jaks wrote:
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Havde til hensigt at montere mit ekkolod og evt. lade på mit batteri!!

en Diode (evt. 4 i en brokobling) samt en stor zenerdiode (14V) til at
hindre overladning,
/carsten

Fra : Hobi

Dato : 15-04-04 21:24

Hej Jaks,

Hvis du kun skal bruge lidt strøm, kan du sætte en ensretterdiode på
ledningen fra motoren. Dette kan i den simpleste form gøres med to kabelsko,
eller kronmuffer.
Herved får du ca. halvdelen af den strøm, som motoren kan levere. Dette er i
mange tilfælde rigeligt til ekkoloddet.

Hvis du skal have strøm til lanterner og diverse VHF og GPS, så skal du lave
en diodebro, hvilket er noget sværere at forklare.

Dioderne kan du få i diverse elektronikforretninger ( og sågar hos din
lokale automekaniker.... de dioder som bruges ved montage af kørelys virker
fint ) og de koster stort set intet.

MVH
Holger
--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Fra : Jaks

Dato : 16-04-04 21:02

"Hobi" <hobiNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
> Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.

Hej Hobi

Nu er det bare sådan, at der er faktisk 3 ben i det stik hvor strømmen
kommer ud, og i manualen til motoren er der også anvist hvilke størrelser
pærer der skal monteres over hvilke ben, alt efter om man skal bruge mange
eller få pærer og om det er med mange eller lidt watt MEN, jeg er sådan set
mere interesseret i at vide hvor stor veksel spænding man kan forvente, at
der kommer ud af motoren, og om man kan forvente at det er en konstant
spænding u afhængig af omdrejninger på motoren.

Bruger du bare en enkelt diode som ensretter får du vel heller ikke en
særlig pæn jævn spænding, og hvad med "spidser" - man risikerer da nemt at
der kommer alt for meget spænding til sit følsomme ekkolod gør man
ikke...

Mvh. Jaks "stadig uden motor - skide båd center der har alt for travlt med
at lave de andres motor!!!!"

Fra : Hobi

Dato : 16-04-04 21:55

"Jaks" <smukfyr@popme.dk> skrev i en meddelelse
[CUT]
> [...]
> ikke...
>
> Mvh. Jaks "stadig uden motor - skide båd center der har alt for travlt med

Du kan forvente 12 volt +-, og der er ikke samme spænding på, i hele
motorens omdrejningsfelt.
Hvis du blot sætter ekkolodet på ledningerne, fra motoren, er du ret sikker
på, at det brænder af, da der meget vel kan komme spændingsspidser på 16-18
volt. Hvis du derimod sætter ledningerne på en akkumulator, vil du ikke få
problemer, da spændingen normalt udlignes. Motoren skal lade meget kraftigt,
hvis akkumulatorens indre modstand ikke er tilstrækkeligt til, at holde
spændingen indenfor det normale tolerencenivau.

Jeg har selv haft en 20HK Yamaha, som var monteret på omtalte måde, og jeg
har aldrig haft problemer, hverken med ekkolod, min bærbare PC, eller for
den sags skyld med noget af det andet udstyr.

Alternativt, formoder jeg, at du kan købe et færdiglavet system ved din
bådforhandler. Det er da muligt, at det er det DU har brug for.....

MVH
Holger
--
Mail : mailto:hobiFJERN@post8.tele.dk
Den tid som gik med at fiske, fratrækker guderne ikke den afmålte levetid.