Montering af ekkolodstransducer i sikaflex
Fra : Alf

Dato : 09-04-04 12:42

Jeg er nu klar til at klister en plasticbeholde, hvori min
nyligt indkøbte gennemførings ekkolodstransducer kan
svømme i olie, fast i bunden af båden og direkte oven på kølsvinet.
Jeg forestiller mig, at jeg skal klaske en stor portion
sikaflex 291 ud på bunden og så montere beholderen heri.
Hvad siger du til den ide????
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 09-04-04 15:22

Spar olien, jeg bruger almindeligt vand, men ja, det er en meget nem, og
velfungerende monteringmetode. men spar også på sikaflex'en og brug den kun
rundt i kanten da alle luftbobler i fiberen og evt. sikaflex vil jamme
signalet.
Husk bare at montere foran kølen...
Jan

Fra : Alf

Dato : 09-04-04 18:01

Ja, men jeg er bange for at der mellem plasticbeholderen og
kølen skal komme luft under monteringen. Hvis jeg kun
kommer sikaflex rundt langs kanten, må der da
komme lidt luft mellem plasticbeholderens bund og kølen, da
dennes fiberbelægning ikke er jævn.
--
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : jetp

Dato : 10-04-04 00:22

> [...]
> kommer sikaflex rundt langs kanten, må der da
> komme lidt luft mellem plasticbeholderens bund og kølen, da

I stedet for en beholder kan du bruge f.eks. et pvc-rør, som du tilpasser
bunden og fastgør med noget glasfiberspartel eller lign.
Du kan måske skære bunden af den beholder, du allerede har.

Mvh Jens, Randers

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 10-04-04 13:15

> [...]
> bunden og fastgør med noget glasfiberspartel eller lign.
> Du kan måske skære bunden af den beholder, du allerede har.

NETOP...., ikke bruge nogen beholder men et afskåret nedløbs-/kloakrør som
du så snitter til så det passer og derefter fuge rundt i kanten

Fra : Alf

Dato : 10-04-04 16:04

"jetp" <jetpFJERN@oncable.dk> wrote in message

> [...]
> bunden og fastgør med noget glasfiberspartel eller lign.
> Du kan måske skære bunden af den beholder, du allerede har.

Men kan jeg gøre et f.eks. 100mm pp rør helt tæt i samlingen
med sikaflex? Et 75mm rør er lige akkurart for lille.
Eller skal jeg så bruge en gelcoat spartelmasse eller hvad binder
100% helt sikkert på både pp rør og glasfiber?
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-04-04 16:21

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> [...]
> Eller skal jeg så bruge en gelcoat spartelmasse eller hvad binder
> 100% helt sikkert på både pp rør og glasfiber?

Sikaflex og intet andet!

Claus

Fra : Alf

Dato : 12-04-04 21:07

> Sikaflex og intet andet!

Jeg har nu eksperimenteret med sikaflex og er ikke imponeret.
Et afskåret 75mm pp rør ovenpå en 100mm pp nippel klistret
sammen med sikaflex. Det gjorde jeg 2 gange.
Den 1ste gang blev det ikke vandtæt, jeg har nok sjusket.
2den gang blev det helt vandtæt. Jeg har nu skilt det af igen.
Det var meget nemt, ja, faktisk synes jeg for ... nemt.
Jeg er ked af, at sikaflexen ikke bandt mine pp rør særlig
godt. Når jeg laver en rigtig installation, så ville jeg gerne
være sikker på at det holder og holder vand/olie også selv
om røret, ved et lille uheld, skulle få et lille skub.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-04-04 21:31

> [...]

> være sikker på at det holder og holder vand/olie også selv
> om røret, ved et lille uheld, skulle få et lille skub.

Der er ikke ret meget, der binder på PVC. Bedste bud er sikaflex eller
måske glassilicone. Hverken epoxy eller polyester, som du selv nævner,
kan bruges.

Men skru den dog fast. Det er ikke særlig svært at sætte den fast med
et beslag og så bare bruge sikaflexen til at tætne med. Beslagne kan
du lime med spartelmmasse eller epoxy eller endda sikaflex..

Claus

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 10-04-04 16:22

> Men kan jeg gøre et f.eks. 100mm pp rør helt tæt i samlingen
> med sikaflex?

Det ved jeg ikke om du kan..........jeg ku.......let

Et 75mm rør er lige akkurart for lille.

Jeg brugte 100mm

> Eller skal jeg så bruge en gelcoat spartelmasse

eller hvad binder
> 100% helt sikkert på både pp rør og glasfiber?

SIKAFLEX, og hvis ulykken skulle ske..... så synker din båd ikke hvis der
flyder en ½ liter vand ud

Jan

Fra : Lars K.

Dato : 11-04-04 10:47

In article <4076b18e$0$297$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
rambo@hotmail.com says...

> Husk bare at montere foran kølen...

Kan man ikke monterer den bag ved kølel?

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Alf

Dato : 11-04-04 12:19

> Kan man ikke monterer den bag ved kølel?

Jeg har fået anbefalet at montere direkte oven på kølen,
som sandsynligvis er af jern eller lign.
Hvad er der galt ved det??
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf
~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-04 12:54

Uheldigvis faldt Alf over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg har fået anbefalet at montere direkte oven på kølen,
> som sandsynligvis er af jern eller lign.
> Hvad er der galt ved det??

Du kan ikke montere oven på kølen, senderen skal have frit udsyn,
ellers bliver det ikke godt. Skal den sende gennem kølen, så mister du
dels en masse effekt, og retur signalet bliver forvirret.

Monter den foran kølen, det er uden tvivl det bedste. Og brug så olie
i stedet for vand. Det er for mange ulemper med vand, f.eks. rådner,
fordamper og fryser vand. Det gør olie ikke.

Claus

Fra : Lars K.

Dato : 11-04-04 13:10

In article <c5bbla$511$1@news.cybercity.dk>, nospamnews@tersgov.dk
says...

> Monter den foran kølen, det er uden tvivl det bedste. Og brug så olie
> i stedet for vand. Det er for mange ulemper med vand, f.eks. rådner,
> fordamper og fryser vand. Det gør olie ikke.

Jeg spørger lige har også, hvor er det vedere at montere den foran
istedet for bagved?

Jeg har lige monteret min bag kølen, da min båd er meget mere flad i
bunden end den er foran. Er det helt galt? jeg er ikke kommet i vandet
og kan jo, hvis det er helt galg flytte den.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-04-04 13:39

Uheldigvis faldt Lars K. over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg spørger lige har også, hvor er det vedere at montere den foran
> istedet for bagved?

Fordi det er sjældent, man sejler baglæns....

Et ekkolod, der stråler bagud er jo ikke meget bevendt i smult vande,
da er man jo sikkert gået på grund!

Claus

Fra : Lars K.

Dato : 11-04-04 14:22

In article <c5be8h$74t$1@news.cybercity.dk>, nospamnews@tersgov.dk
says...

> Fordi det er sjældent, man sejler baglæns....
>
> Et ekkolod, der stråler bagud er jo ikke meget bevendt i smult vande,
> da er man jo sikkert gået på grund!

OK, hvis det bare er for at få de tre meters hurtigere reaktionstid, så
er det fint med mig :) Nu stråler min ekkolod ikke frem eller bagud, men
ned :)

Fra : Lars K.

Dato : 11-04-04 12:55

In article <407929b2$0$428$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Alf@???
wingmargin.com says...

> Jeg har fået anbefalet at montere direkte oven på kølen,
> som sandsynligvis er af jern eller lign.
> Hvad er der galt ved det??

Det er helt galt, sådan som jeg ser det. Sådan som jeg ser det, så skal
man et stykke væk fra kølen således denne ikke skygger for lyden. I dit
tilfælde hvor du vil monterer den indvendigt tror jeg det gælder om at
finde et tyndt sted på båden således transduceren nemmere kan skyde
igennem.

Den jeg spurte om var hvilke grunde der er til at sætte den foran i
stedet for bagved. Er man bange for af luftbobler i vanden er større bag
kølen eller er der en anden grund til at Jan (Én på låget) skriver "Husk
at montere foran kølen"?

Lars

Fra : Eenpaalaaget

Dato : 11-04-04 19:42

"Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stedet for bagved. Er man bange for af luftbobler i vanden er større bag
> kølen eller er der en anden grund til at Jan (Én på låget) skriver "Husk

FORAN kølen af samme årsager som Claus nævnte, også fordi min Garmin
fisfinder ekkolod er så præsis så jeg kan ligge og føle mig frem med +/- 5
centimeter
Jan

Fra : Lars K.

Dato : 11-04-04 19:49

In article <40799189$0$493$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
rambo@hotmail.com says...

> FORAN kølen af samme årsager som Claus nævnte, også fordi min Garmin
> fisfinder ekkolod er så præsis så jeg kan ligge og føle mig frem med +/- 5
> centimeter

Rolig nu! de to indlæg jeg har skreget er begge sendt inden Claus
svarede på mit spørgsmål. Men råb da endelig :)

Fra : PKJ

Dato : 11-04-04 15:18

> Jeg har fået anbefalet at montere direkte oven på kølen,
> som sandsynligvis er af jern eller lign.
> [...]
Du får ingen eller for lidt lydenergi transmitteret hvis transduceret
sidder ovenover selve
jernkølen. Følsomheden vil jeg forvente til NUL.

Foran kølen skulle være bedst grundet mindre luftbobler i vandet end ved
montering
bag kølen. Har ikke selv prøvet men set det hos installationsvejledning
fra producent.

/PKJ

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 11-04-04 20:16

I den vejledning der fulgte med mit silva lod, stod der *udtrykkeligt*, at
det skulle monteres foran kølen, da der umiddelbart bag kølen kan opstå
nogle laminare strømninger som loddet mistolker enten som "bund" eller som
en fiskestime.

Montering oven på kølen er helt til hest (undskyld mig mit uvenlige sprog).
Det svarer jo til at lave en indvendig montering i en både med et 150 cm
tykt skrog. Ville man kunne finde på det og forvente det virkede ?? Hvordan
skulle loddet iøvrigt kunne se forskel på refleksionerne fra den rigtige
bund og de refleksioner som bunden af kølen giver ?Det ville undre mig meget
om det kunne bringes til at virke pålideligt....

/Bjarke

Fra : Alf

Dato : 11-04-04 21:03

> Du får ingen eller for lidt lydenergi transmitteret hvis transduceret
> sidder ovenover selve
> jernkølen. Følsomheden vil jeg forvente til NUL.

OK, så forsøger jeg montering jeg foran kølen, der er ikke megen
plads, da jeg har en vandtank i stævnen med pumpe og
ledninger i bunden lige bagved,
og som det er et rigtigt stort arbejde at flytte andetsteds.

Tak for rådene.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Hilsen Alf

Fra : jetp

Dato : 11-04-04 22:05

> [...]

> ledninger i bunden lige bagved,
> og som det er et rigtigt stort arbejde at flytte andetsteds.

Der er vel ikke noget, der hindrer, at den kan sættes lidt til den ene side
i skroget, - så er du ikke så afhængig af, om den sidder lige foran kølen og
kan måske finde et passende sted, hvor den ikke sidder i vejen for noget?

Mvh Jens, Randers