"Leif Bengtsson" <lbtd@nospam.se> skrev i en meddelelse
news:B6Fcc.55363$mU6.230790@newsb.telia.net...
> Det finns andra material som proffsen använde.
> Problemet är att man måste värma "massan".
> En jag diskuterat med som renoverar träbåtar menade am man använde
> skeppsbeck" behöver man aldrig göra om det.
> En länk till svensk leverantör:
>
>
http://www.claessons.com/produkter/03_drev_och_beck.asp
>
> Anledningen till att fritisskeppare inte använder denna metod är att
man kan
> bränna sig;)
>
> Leif
Jeg antager at Skeppsbeck på svensk er (Skibs)Beg på dansk.
Beg bruges og har været brugt i århundreder til kalfatring af dæk og
bordlægning på
træskibe.
Påstanden: "Behöver man aldrig göra om det" holder i hvert fald ikke
stik.
Også det skal tid efter anden gentages og det er mildest talt rædsomt at
arbejde med, især når man efter begens afkøling bruger en skraber for at
fjerne
overskydende beg. Splinter springer rundt og sætter sig fast i ansigt,
på hænder og arme.
Det er ret så ubehageligt især hvis det er lunt eller varmt i vejret.
Jeg har i ungdommens vår arbejdet med dette i coasterfarten og afskyr
det som pesten. Ville ikke
drømme om at komme det på et teakdæk på en fin og moderne lystbåd.
Hvad siger fruen til at få beg på de fine shorts ????
Noget andet er en gammel træbåd, hvor det er en del af identiteten.
Jeg ville bruge Sikaflex men indhent data vedr. typevalg fra producent/
importør idet
SIKAFLEX findes i flere typer. For et godt resultat i teak skal nådden
behandles med en "sikaflex primer" type xxxxx. Jeg husker ikke.
/PKJ