Montering af nye plexiglas vinduer.
Fra : Lars K.

Dato : 05-04-04 09:57

Hej

Jeg skal til at monterer vinduer i båden. Vinduerne monteres nærmest
uden på ruffet, ved at der er boret huller igennem både vindue og ruf og
der er ingen ramme. På de gamle vinduer var der en form for
tætningsliste, enten i form af gummiliste eller fugemasse.

Er der en bestemt type for plexiglas man skal vælge?

og hvilken form for tætning skal man vælge? (gummiliste eller sigaflex)

Hvordan saver man nemmest i plexiglas?

--
Lars - 9000 Østbyen
Mit legerum :) http://www.evt.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-04 10:43

Uheldigvis faldt Lars K. over tastaturet og skrev derved følgende:

> og hvilken form for tætning skal man vælge? (gummiliste eller
> sigaflex)

Sikaflex, det er klart det bedste, når du skal skrue dem fast. Med en
gummiliste risikerer du bare, at trykket ikke er ens. Men det er
naturligvis afhængigt af afstanden mellem skruerne.

> Hvordan saver man nemmest i plexiglas?

Med en stiksav med en klinge til jern. Klingen må *ikke* vinkles
fremad. Læg evt en plade over og under, så er du sikker på, at det
ikke flækker.

Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-04-04 11:17

Claus Tersgov wrote:

> Med en stiksav med en klinge til jern. Klingen må *ikke* vinkles
> fremad. Læg evt en plade over og under, så er du sikker på, at det
> ikke flækker.

Sidst jeg skar i plexigalsplade, gav jeg klingen olie mens jeg savede
for at undgå at den blev varm. Jeg har oplevet at klingen kan blive så
varm at den begynder at smelt plexiglasset når man skærer længere stykker!

- Lars

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 05-04-04 18:29

Ja, af de to muligheder er sikaflex det mindst dårlige alternativ, men hvis
ruderne sidder som på Maxi'er (de klassiske modeller) eller Sunwind, så
holder det bare ikke i længden, da det mister sin plasticitet når det er
"tørt". Skroget vrider simpelthen for meget og det ender med af sikaflex'en
slipper (trods dens ellers så formidable egenskaber).

Du skal bruge butyl bånd, evt med en sikaflex fuge oven på for at modvirke
sorte striber fra tjæren i butylbåndet.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 05-04-04 12:56

"Lars K." <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der en bestemt type for plexiglas man skal vælge?
>
> og hvilken form for tætning skal man vælge? (gummiliste eller sigaflex)

Hej Lars
Nu skriver du intet om bådtype. Men Bjarke C. har lavet en fremragende
fremgangsmåde på hjemmesiden: www.maximalt.dk klik på "teknik og
vedligehold".
Jeg tror det løser de praktiske problemer for dig.
Hilsen
Steffen
Pd26 Århus

Fra : Lars K.

Dato : 06-04-04 13:33

In article <40714985$0$189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
Xsskov@webspeed.dk says...

> [...]
> vedligehold".
> Jeg tror det løser de praktiske problemer for dig.

Super side, jeg takker.

Fra : Vagn Schultz

Dato : 06-04-04 15:12

Sæt kraftig gennemsigtig tape over stregen du saver efter og vupti går det
som en leg.
Hilsen Vagn