Gearkasseolie på påhængsmotor
Fra : Helene og Lars

Dato : 31-03-04 18:46

Hej

Jeg har en 40 hk Mercury påhængsmotor, som jeg har været ved at skifte
gearkasseolie på.

I manualen står at olien i gearkassen ikke må være mælkebrun, ad det i så
fald skyldes at der er vand der trænger ind.

Nu er så spørgsmålet - hvad er mælkebrun?

Jeg har postet et billede af olie fra gearkassen i dk.binaer.

Nogen der har et bud?

Umiddelbart vurderer jeg at olien må være ok, den har stadig et grønligt
skær.

Med venlig hilsen

Lars

Slet "FJERNDETTE" ved svar

Fra : PKJ

Dato : 31-03-04 19:08

"Helene og Lars" <FJERNDETTE5069257m001@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:406b03ad$0$11587$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]

> Nogen der har et bud?
>
> Umiddelbart vurderer jeg at olien må være ok, den har stadig et

Jeg har kigget på billedet og mener at der i høj grad er pisket vand i
olien.
Det med det grønlige skær kan jeg ikke rigtig se.

Hvis der kommer vand i olien og denne piskes godt dannes en emulsion af
olie og vand.
Mælk, Føde og mayonnaise er eksempler på emulsioner.

En olie uden vand er normalt gennemsigtig selvom motorolie fra en
dieselmotor umiddelbart kan virke sort.
I passende lys kan det der godt ses at olien er klar med mange sorte
partikler iblandet.

/PKJ

Fra : Calle.

Dato : 01-04-04 08:14

Helene og Lars wrote:
> [...]
> i så fald skyldes at der er vand der trænger ind.
>
> Nu er så spørgsmålet - hvad er mælkebrun?

Olie med vand i kan sammenlignes med en tynd kop cacao, hvis den er blandet,
eller kan man se vandet ved at den er anderledes i bunden end i toppen, når
den har stået et stykke tid.
--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 01-04-04 08:23

Helene og Lars wrote:
> [...]
>
> Nogen der har et bud?
>
> Umiddelbart vurderer jeg at olien må være ok, den har stadig et

Den olie ser ud til at være fyldt med vand.
Men da billedet er uklart, kan det godt være jeg tar fejl.
Er det vand, kan det skyldtes kondens og/eller defekte pakninger ;-(
Har du milighed for at tage en bedre billede
--
Calle.

Fra : Vagn Schultz

Dato : 01-04-04 09:25

Under søsætningen af min båd sidste år var jeg så uheldig at den sank. Efter
at have bragt den flot og skiftet olien (som selvfølgelig var vandholdig)
skulle jeg en tur på fjorden. Alle sejl blev sat og rask gik det af sted.
Vinden friskede mere end godt op og jeg besluttede mig for at stryge sejlene
og gå i havn for motor. Jeg kunne starte den, men så snart jeg satte den i
gear gik den ud. Det var efterhånden blæst rigtigt godt op, men på trods af
det måtte jeg gå ind for sejl.........det lykkedes men kun fordi der var et
par vågne folk på kajen. Vel fortøjret skilte jeg motoren ad og alt var
ok.......men men hvad med gearkassen???? Fyldt med en uskøn blanding af olie
og saltvand!!
Mit råd er derfor at skifte olien hvis du er det mindste i tvivl.
Hilsen Vagn

Fra : Lars Clement

Dato : 01-04-04 12:01

jeg ville skifte olien uanset. Det er småpenge i forhold til ødelagt
gearkasse

Lars Clement

Der sættes " Lars. " foran
Clement@c.dk